Gå til innhold

Lavt matinntak, hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sett at jeg har ligget på alt for lite når det kommer til kalorier. Regnet på det og det har vært fryktelig lite. Jeg har aktiv jobb og trener 3-4 dager i uken og inntaket har knapt hvert for å holde kroppen i gang. Er 173 cm og har veid 55 kg. Har nå i 2 uker økt inntaket betraktelig. Tipper jeg nå med sunn næringsrik mat i uken, inkludert med litt sjokolade i helgen, ligger på nesten 3000 kcal i snitt daglig. Likevel har jeg gått ned ytterligere 1,7 kg. Vekten har ligget stabilt på 55 kg i laaaang tid. Noen som kan forklare det? Og ja, jeg har regnet nøye på dette for å få ett overblikk over hvor mye jeg må få i meg. Jeg vil opp minst 5-6 kg. 

Anonymkode: 684bd...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilemetabolismen din kan jo være høyere enn den standard hvilemetabolismen som er oppgitt for ditt kjønn/din aldersgruppe/ditt aktivitetsnivå. Den beste indikatoren på om man får i seg nok er jo om man går ned i vekt eller blir værende der man er. Du går ned i vekt og ligger derfor i kaloriunderskudd. 

Hva med å få i seg litt mer kaloririke måltider når du først spiser? 

Anonymkode: f129a...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilemetabolismen din kan jo være høyere enn den standard hvilemetabolismen som er oppgitt for ditt kjønn/din aldersgruppe/ditt aktivitetsnivå. Den beste indikatoren på om man får i seg nok er jo om man går ned i vekt eller blir værende der man er. Du går ned i vekt og ligger derfor i kaloriunderskudd. 

Hva med å få i seg litt mer kaloririke måltider når du først spiser? 

Jeg gjør jo det. Spiser 3000 kcal om dagen ca. Det er jo mer enn hva en person gj.snittlig trenger. Likevel går jeg ned. Kan det være fordi jeg nå har økt inntaket og at forbrenningen har gått ytterligere opp så vil det etterhvert stabilisere seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sett at jeg har ligget på alt for lite når det kommer til kalorier. Regnet på det og det har vært fryktelig lite. Jeg har aktiv jobb og trener 3-4 dager i uken og inntaket har knapt hvert for å holde kroppen i gang. Er 173 cm og har veid 55 kg. Har nå i 2 uker økt inntaket betraktelig. Tipper jeg nå med sunn næringsrik mat i uken, inkludert med litt sjokolade i helgen, ligger på nesten 3000 kcal i snitt daglig. Likevel har jeg gått ned ytterligere 1,7 kg. Vekten har ligget stabilt på 55 kg i laaaang tid. Noen som kan forklare det? Og ja, jeg har regnet nøye på dette for å få ett overblikk over hvor mye jeg må få i meg. Jeg vil opp minst 5-6 kg. 

Anonymkode: 237d7...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett slik du gjør i noen uker til :) Kan du også trene en dag mindre f.eks, bare en periode, for å se om det gir utslag for deg? Jeg tenker at hvis du er undervektig/helt på grensen, så er det bedre med litt treningsfri og spise seg opp før du brenner vekk mer. I stedet for løping, ta en gåtur, i stedet for tung styrketrening, tren med kroppsvekt f.eks. Juster litt for å la kroppen ta til seg mer næring. 

Anonymkode: a28c4...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur til legen, kan være feks cøliaki, diabetes, stoffskifte etc.

Anonymkode: 977ed...0e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er høy, har aktiv jobb og trener. 3000 kalorier gir ikke mye overskudd, om noe, til å gå opp i vekt. Om du for eks ligger 200 kcal i overskudd vil det ta laaaaaaaaaaaaang tid å gå opp i vekt. Sannsynligvis ligger du ikke i overskudd kalorimessig

Anonymkode: d067e...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er høy, har aktiv jobb og trener. 3000 kalorier gir ikke mye overskudd, om noe, til å gå opp i vekt. Om du for eks ligger 200 kcal i overskudd vil det ta laaaaaaaaaaaaang tid å gå opp i vekt. Sannsynligvis ligger du ikke i overskudd kalorimessig

Anonymkode: d067e...524

Enig. Man må ligge i kalorioverskudd over lengre tid for å gå opp i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...