Gå til innhold

Råd til hva jeg bør tenke/ si til meg selv hver gang jeg har lyst på noe usunt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså lyst på noe jeg ikke burde spise?

Jeg har aldri i livet gått på diett eller noe, har spist det jeg har villet av mat, også av godterier, kjeks, is, drukket sukkerholdige drikker osv. 
Med årene har dette ukontrollerte inntaket har ført til at jeg har fått en bmi på 26. Noe jeg misliker sterkt og vil gjøre noe med.

Så da sier det seg selv at jeg ikke kan/burde spise slike ting nå som jeg går ned i vekt. Ikke har jeg tenkt å gå tilbake til dårlige vaner heller. 

Jeg ønsker å tenke « Jeg vil ha en slank og fin kropp, i stedet for godteri, kaker og lignende».

Men når jeg kommer i fristende situasjoner (er med andre som serverer det jeg ikke burde spise), klarer jeg ikke tenke på målet mitt om å bli og forbli slank. Jeg tenker bare på stakkars meg som ikke får spise det andre spiser. 

Til å med i går som lørdag var utfordrende. Barna skulle kjøpe lørdagsgodteri på butikken da de ble med meg. Kjente det var vanskelig nok. Men jeg holdt meg kald og kjøpte ingenting for meg. Da vi kom hjem var svigers innom, og hadde med seg lefser og boller (de tenkte barna ville likt det). Og som jeg cravet på lefser! Holdt meg hard. Så skulle barna spise lørdagsgodt og jeg så div smågodt med sjokolade og deilige gelefrukter. Huff.. holdt meg hard igjen. Tok meg en kopp te. Og eneste jeg tenkte var: «stakkars meg som ikke kan spise slikt lengre». 

seriøst ! ! ! Dette kan ikke gå i lengden.

Jeg må endre tankesett. Selv om jeg mener jeg er godt på vei. 

Hva kan jeg gjøre for å ikke være så lei meg, og heller føle meg flink og motivert for å få tilbake drømmekroppen?

Anonymkode: 44735...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner det er tungt! For min del hjelper det å tenke at jeg vil føle meg mye bedre i etterkant av et fruktfat med vaniljekesam-dipp for eks. enn å ha tømt en skål med godterier. Det tar litt tid, men for meg frister det mye mer med frisk deilig frukt enn godteri. Spiser litt sjokolade. Men jeg tenker mer mengder. Tror ikke det er sunt med ja og nei-mat i lengden! 

Anonymkode: 60d4f...94f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Og hvis du skal prøve, så kan du også forsøke å si til det selv at du skal kunne få lov å ta deg en bolle/sjokolade. Men først må du spise det og det. Det er ikke alltid godteri frister når du har spist deg «mett» på frukt og bær 🤓 

jeg kan unne meg selv begge deler og! Så blir det mindre mengde av det jeg ikke ønsker. Jeg er normalvektig og sunn, men ønsker fremdeles ikke å hive innpå alt jeg har lyst på til enhver tid heller.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

..Og hvis du skal prøve, så kan du også forsøke å si til det selv at du skal kunne få lov å ta deg en bolle/sjokolade. Men først må du spise det og det. Det er ikke alltid godteri frister når du har spist deg «mett» på frukt og bær 🤓 

jeg kan unne meg selv begge deler og! Så blir det mindre mengde av det jeg ikke ønsker. Jeg er normalvektig og sunn, men ønsker fremdeles ikke å hive innpå alt jeg har lyst på til enhver tid heller.

Dette er et ganske godt forslag.

Når det er sagt ville jeg ikke ha latt være å spise noe som helst på en lørdag når alle andre koser seg. Men det holder for eksempel med kun 1 lefse. 

Anonymkode: 93c2f...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme som de over: Du må gi deg selv lov til å kose deg iblant. Det er forskjell på å spise en lefse i uka og å spise en pakke lefse hver dag.. Ellers handler det vel litt om mindset, som du skriver? I stedet for å tenke "Stakkars meg, jeg får ikke spise det jeg har lyst til", skifte tankesett til "Jeg er en sunn person som spiser mat som er bra for kroppen min" typ. Se for deg hvem du er når du har nådd vektmålet ditt, og vær den personen fra og med i dag! Kanskje litt vanskeligere i praksis enn på papiret, men fake it 'till you make it :)  Sukkersug er jo også verst (i hvert fall for meg) den første perioden, så kanskje sette seg et mål om å ikke spise søtt i en uke, en måned og tenke at lefsene ikke forsvinner på markedet i løpet av den tiden? Også bestemme seg for hvilken dag du evt kan unne deg noe ekstra på forhånd?

Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg utsetter det noen timer i hvert fall, så fr vi se........ Og så går tiden, og kanskje sier jeg det til meg selv igjen. Men mange ganger tenker jeg også på at det var bra jeg ikke spiste, men utsatte det. Hvis jeg hadde spist det hadde det vært over for lenge, og så hadde jeg vel hatt like stort sug nå. Nei, jeg utsetter ........

Kanskje pusser jeg tenner, og sier at det er slutt på spising for i dag, eller for snop.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper det med en sånn, for å spise 2 rader sjokolade må jeg jogge 30 min. 

og faktisk lage regel på at du får lov å spise de to radene, men bare hvis du jogger først. 

Anonymkode: 9eab9...de2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke sånn supert stort søtbehov. Bare avogtil og da er det helt greit. Men for meg hjelper det å trene og gå turer. Jeg spiser sunnere når jeg gjør det.

Ellers har jeg nå i en periode loggført det jeg spiser for å ha en oversikt både på kalorier, men også ha fokus på at jeg spiser næringsrik mat. Når det er sagt, jeg er ikke fanatisk. Men tenker balanse i kostholdet og da er det helt lov å spise noe smågodt en lørdag og en lefse. 

Anonymkode: 5b01a...bda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må nok endre tankesett. Men ikke på den måten det ser ut som du tror. Du må slutte å tenke at det er ting som er usunne, og at du ikke burde spise ting du har lyst på. Du må slutte å føle deg flink og motivert. Du må slutte å tenke enten/eller - enten god mat og kos, eller fin kropp og god helse. God helse inkluderer fin kropp, og god mat og kos! Men det du skisserer er ikke kos, det er tvangsmessige reaksjoner på frykt. Frykten får deg til å synes synd på deg selv, og når du synes synd på deg selv, får du et sug etter alt du tenker er usunt, og så klarer du ikke å stå imot, og spiser mye mer enn du ellers ville ha gjort. 

Anonymkode: e8adc...ff9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slanker meg også. Jeg har det siste halve året gått fra en bmi på 36 til 30,5 som jeg er nå. Skal ned til en bmi på 24 som jeg kommer til å nå før jul hvis jeg holder samme tempo med å gå ned en kg i uka. 
For meg er mantraet «er det verdt det?». Ja, jeg kan spise lefse med smør og sukker, men er det verdt det? Ja, jeg kan spise smågodt, men er det verdt det? Det er ikke synd på meg. Jeg er sikkert spist nok godteri for et helt liv 😂 Men som flere over her sier, så kan du ikke kutte helt hvis dette skal bli en ny livsstil. Du må kunne gå i konfirmasjon og smake på kaka. Du skriver du har barn også, og som foreldre har man et stort ansvar for å lære barna sunne matvaner. Det er vel så viktig at barna ser at du kan kose deg med litt superchips og noen sukkertøy/smågodtbiter på lørdagen uten å klage på at du blir tykk. (Det er forresten kjempegode sukkerfrie drops på søstrene grene som smaker som vanlige drops) 

Jeg anbefaler deg også å laste ned en kostholdsapp. Jeg bruker lifesum for å holde litt styr på inntaket. Det var viktig for meg iallefall i starten.

lykke til!

Anonymkode: d2839...f51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha, ja, jeg tenker ogs at hvis jeg skal spise den sjokoladen, så må jeg trene, gå så og så mye. Hva foretrekker jeg? Som oftest er svaret da at jeg ikke spiser sjokoladen. Fordi jeg er lat og ikke vil trene.

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deg glei jeg sakte opp i BMI overvektig da forbrenningen ikke var som før i 30-årene. Jeg snudde hele innstillingen min til mat for noen år siden, og er nå normalvektig selv om jeg tar et stykke kake hos svigers, og spiser akkurat det samme som andre rundt meg spiser. 

- innså at det ikke var alt eller ingenting. En fredag er for eksempel 3 stykker pizza og litt vin, IKKE pizza + brus + 300g smågodt + chips, IKKE salat og kylling mens andre spiste pizza.

- kuttet alt av småspising og mellommat i en overgangsperiode, brøt båndet at TV=kos=mat. Nå kan jeg fint ta en neve chips, eller to biter sjokolade, og føle meg veldig fornøyd med det. 

- lærte meg forskjellen på fysisk og psykisk sult. Om jeg var sulten eller hadde lyst på noe utenom måltidene skulle jeg først spise et tørt knekkebrød. Hadde jeg ikke lyst på det (det hadde jeg som regel ikke) var jeg ikke sulten. 

- spiste meg passe mett. Tok aldri et stykke til bare fordi det var godt. 

- gjorde små grep til de fleste måltid. Dropp pesto på salaten, dropp majones på knekkebrødet, drikk vann til 90% av måltidene, ta sort kaffe ikke latte, ta litt mindre laks og litt mer grønnsaker, spis to knekkebrød i stedet for tre

Anonymkode: a5dfa...9f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du skal si til deg selv? Tja, Du kan sitere Kat Moss: Nothing tastes as good as skinny feels  😄

Anonymkode: 7b85a...95e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Støtter denne. Jeg spiser det jeg vil, men kun etter at jeg har spist meg mett på kjedeligere ting. Ofte er man tørst istedenfor, så drikk masse vann og kjenn igjen på om du har lyst på fristelsen. Av erfaring får jeg craving på noe surt når jeg er tørst, feks, så istedenfor å raide surt godteri så drikker jeg vann.

Finn også erstatninger som kan dekke suget. Sjokolade? Et glass sjokomelk. Lakris? Sukkerfrie pastiller. Pizza? Lag et ostesmørbrød. Burger? Gastromat eller buljong for å ta bort craving på salt.

Finn dine "hacks" 😊

Anonymkode: 30c7b...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det å endre hva jeg tenker på som kos. Litt mental jobb i starten, men så går det av seg selv. All mat er kos for meg nå, hvert måltid. Det er den sunne maten som er kosen, og den smaker også mye bedre nå, når maten ikke trenger konkurrere med andre ting. Ingen spising utenfor måltider, utenom eventuelle besøk hos folk som serverer noe.  
Dette gjør at jeg nå koser meg tre-fire ganger daglig (måltidene). Ikke av og til og med en litt dårlig følelse, som det var før da kosen var godteri og annet. 

Vi er jo forskjellige, så for deg vil kanskje andre måter fungere bedre. Lykke til - du klarer det! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, for meg så blir det ofte en vurdering av hvor mye har jeg spist av usunn mat totalt denne uka - jeg gir meg selv gjerne to dager til usunt, gjerne i helga, men har jeg veldig lyst på noe en onsdag er det en av dagene. 

Hvis jeg fremdeles vil ha noe en tredje dag, så spør jeg meg selv hvorfor. Pleier ikke ha en god forklaring til meg selv, så da står jeg over med mindre det er bursdag eller lignende. Bursdager er litt unntak, men kan ikke ha unntak hele tida heller :) 

Anonymkode: 40c9e...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper det mye å spise frukt (epler). Det kan være lurt å ha en fast dag i uka du unner deg litt ekstra. Kanskje lørdag ettersom barna dine spiser godteri da? Jeg kjøper meg litt nøtter eller noe annet jeg synes er digg en gang i uka, det holder motivasjonen oppe for og ikke falle tilbake til gamle synder. Også drikker jeg te eller kakao på kalde høstkvelder :) Som regel mest te, men kakao innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser alt jeg vil på lørdager, men lever sunt ellers. Én sjokoladebit til kaffen hver dag i lunsjen.

Når jeg har lyst på noe godt tenker jeg: DET skal jeg ha på lørdag, funker for meg!

Anonymkode: 0a43e...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...