AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #1 Skrevet 20. september 2020 Jeg er i permisjon og samboer jobber mandag til fredag. Jeg foreslo at han etterhvert som baby tar mm på flaske kanskje kan ta en natt i uken (helg) sånn at jeg får sovet gjennom en hel natt, men det mener han er uaktuelt siden jeg har permisjon. Jeg føler at min permisjon egentlig tar litt flere timer enn hans jobb, siden jeg er med baby natt, dag og større deler av kvelden også, og når jeg er ferdig med min permisjon så er vel egentlig baby ferdig med nattamming her også. Anonymkode: 476a9...c7e 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #2 Skrevet 20. september 2020 Dere skal ta hver sin natt på helgen. Anonymkode: 617db...124 33
Glitnir Skrevet 20. september 2020 #3 Skrevet 20. september 2020 I helgene deler man på. Jeg fullammet lenge og tok derfor alt av mating selv - det var også puppen som funket best til trøst. Men når det var snakk om bleiebytte eller byssing, delte vi på i helgene. 9
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #4 Skrevet 20. september 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i permisjon og samboer jobber mandag til fredag. Jeg foreslo at han etterhvert som baby tar mm på flaske kanskje kan ta en natt i uken (helg) sånn at jeg får sovet gjennom en hel natt, men det mener han er uaktuelt siden jeg har permisjon. Jeg føler at min permisjon egentlig tar litt flere timer enn hans jobb, siden jeg er med baby natt, dag og større deler av kvelden også, og når jeg er ferdig med min permisjon så er vel egentlig baby ferdig med nattamming her også. Anonymkode: 476a9...c7e Du får si til den idioten at dere er to om å ha baby og at du har krav på en natts søvn i uka altså!!For en mega idiot!! Anonymkode: 88fc7...f90 32
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #5 Skrevet 20. september 2020 Ville også minnet han på at det var DU som måtte gå gravid i 9 måneder og føde babyen, noe han slapp... Anonymkode: 88fc7...f90 29
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #6 Skrevet 20. september 2020 Du har permisjon fra jobb for å ta deg av barnet, så hvis rett skal være rett, stiller dere "likt" etter arbeidstid.. Dvs ift husarbeid og annen oppfølging av barnet. Dere har jo tross alt barnet og hus/hjem SAMMEN! Siden han jobber ukedagene, og du ammer, bør du ta det meste på nattestid da. I helga bør begge få sove ut hver sin dag! Det heter omsorg, og å dra lasset sammen, og sørger for at begge får hvilt. I tillegg skaper det bånd mellom baby og far, noe som er superviktig! Permisjon med baby er ikke å "sose rundt" hjemme, og man kan bli desperat av søvnmangel! Jeg hadde en mann som tenkte som din, og det fortsatte når jeg skulle ut i jobb igjen. Han var så sliten at jeg endte opp med å ta helgene da også (og ofte om natta i ukedagene også) selv om han var i permisjon. Han sto bare ikke opp, og da måtte jeg jo. "Hadde jeg visst hvor slitsomt det var, hadde jeg selvsagt tatt mer da du var i permisjon"... Særlig! Vi er ikke sammen i dag, babytida ødela alt av følelser for han! Anonymkode: 75b4e...471 27
solmåneogstjerner Skrevet 20. september 2020 #7 Skrevet 20. september 2020 Du har permisjon i stedet for vanlig jobb. Det er ca 40 timer i uken. Resten av tiden deles. Så selvsagt skal han stille opp i helgene i det minste. 14
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #8 Skrevet 20. september 2020 Hvis du ammer så kan jo han felt stå opp med baby så du får sove lengre på morningene? Og når baby tar flaske så kan far ta en natt. Helgene skal deles på, man bør ville sin partner det beste og hjelpe hverandre. Den som er «mest» sliten må få sove Anonymkode: b56c5...721 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #9 Skrevet 20. september 2020 Når han har fri er det 50/50. For et idiotisk argument, at du har permisjon betyr ikke at du ikke kan bli utslitt. Menn skjønner dessverre ikke hvor tungt det er å gå hjemme med barn før de er i permisjon selv, slik var det iallfall her i huset 🙈🙈🙊 Anonymkode: dc0f2...21a 8
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #10 Skrevet 20. september 2020 Permisjon eller "ferie" som jeg kaller det da Anonymkode: 5119b...5c6 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #11 Skrevet 20. september 2020 For en idiot. Hva skjedde med å bry seg om hverandre, trekke lasset sammen, og ville hverandres beste? Man vil jo at partneren har det bra. Her var begge på tilbudssiden, det var aldri snakk om rettferdighet. Hadde det vært en slitsom dag og natt, tok han en natt, eller en halv natt, uansett om det var hverdag og jobb, eller helg. Og tok ofte morgenene slik at jeg fikk 2-3 timer ekstra da. Anonymkode: feb0b...bec 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #12 Skrevet 20. september 2020 Det riktige blir jo å dele sånn at begge får hver sin natt i helgene. Min samboer er kronidiot når det gjelder dette. Barnet er 3 år og han har bare tatt 2 netter i hele barnet sitt liv. Selv når jeg er syk må jeg både stå opp med barnet, ta barnet om natten og legge barnet. Dette har gått såpass ut over min livskvalitet, at jeg og samboer egentlig ikke har ett forhold lengre. Jeg får ikke støtte verken av min familie eller hans, lufter jeg mine tanker får jeg svar som: det er helt normalt, fedre er alltid sånn, det er alltid moren som må trå til osv... Jeg tok pause fra samboer når barnet var 1 år, kun pga dette - jeg måtte ha pusterom + at ved brudd hadde jeg sjangs på 50% og litt hvile. Hele familien (hans og min) gikk imot meg, sendte meg daglig meldinger om hvor teit jeg var, at alt var min skyld og alle støttet samboer. Jeg har gitt opp, er ikke noe jeg kan gjøre lengre. For gudsskyld ikke la det gå så langt som jeg har latt det gå.. Anonymkode: 5db40...165 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #13 Skrevet 20. september 2020 Oj!! Takk for svar alle sammen. Da var det ikke helt på jordet av meg å foreslå å dele helgen. Reaksjonen var liksom ganske negativ, og han kjenner visst ingen andre som gjør det osv. Jeg får prøve igjen med argument om «fritid deles likt». Godt poeng at jeg gikk gravid og måtte føde og. Går det ikke gjennom så er jeg fornøyd med én hel natt annenhver uke eller en gang i måneden også.🙈 Huff. Babyen vår er ikke så ille heller, sovner inn sent men det er snakk om én oppvåkning på natta. Anonymkode: 476a9...c7e 2
Raven.Writingdesk Skrevet 20. september 2020 #14 Skrevet 20. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det riktige blir jo å dele sånn at begge får hver sin natt i helgene. Min samboer er kronidiot når det gjelder dette. Barnet er 3 år og han har bare tatt 2 netter i hele barnet sitt liv. Selv når jeg er syk må jeg både stå opp med barnet, ta barnet om natten og legge barnet. Dette har gått såpass ut over min livskvalitet, at jeg og samboer egentlig ikke har ett forhold lengre. Jeg får ikke støtte verken av min familie eller hans, lufter jeg mine tanker får jeg svar som: det er helt normalt, fedre er alltid sånn, det er alltid moren som må trå til osv... Jeg tok pause fra samboer når barnet var 1 år, kun pga dette - jeg måtte ha pusterom + at ved brudd hadde jeg sjangs på 50% og litt hvile. Hele familien (hans og min) gikk imot meg, sendte meg daglig meldinger om hvor teit jeg var, at alt var min skyld og alle støttet samboer. Jeg har gitt opp, er ikke noe jeg kan gjøre lengre. For gudsskyld ikke la det gå så langt som jeg har latt det gå.. Anonymkode: 5db40...165 😳 Altså, atdetvar..? Hva?! Utrolig trist lesing, håper du har annet støtteapparat rundt deg. Du skal ikke slå deg til ro med at du må bo sammen med noen som behandler deg så dårlig Dette er virkelig ikke greit! TS: som mange andre i tråden sier så deler dere helga slik at du også får en dag hvor du kan sove ut. Du kan jo tilby barnefar muligheten til å sove litt til på formiddag/ettermiddag om han fortsatt har behov for det. Vi brukte å la den som sto opp tidligst på «sin dag» når det var helg, få mulighet til å ta igjen litt søvn senere på dagen. Så la oss si barnefar sto opp 06.00 med baby og jeg sov til 09-10.00, så kunne han legge seg nedpå når jeg sto opp (og motsatt når det var min dag) Søvn er kjempeviktig, for dere begge. Så snakk med mannen din. Vis han gjerne denne tråden, så han skjønner alvoret. Dere har fått en baby sammen, og det krever samarbeid om det skal fungere på en bra måte. 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #15 Skrevet 20. september 2020 Han burde hjulpet til, men dårlig tegn for forholdet om du må krangle for å kanskje få det til. Anonymkode: 54177...727 4
Raven.Writingdesk Skrevet 20. september 2020 #16 Skrevet 20. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oj!! Takk for svar alle sammen. Da var det ikke helt på jordet av meg å foreslå å dele helgen. Reaksjonen var liksom ganske negativ, og han kjenner visst ingen andre som gjør det osv. Jeg får prøve igjen med argument om «fritid deles likt». Godt poeng at jeg gikk gravid og måtte føde og. Går det ikke gjennom så er jeg fornøyd med én hel natt annenhver uke eller en gang i måneden også.🙈 Huff. Babyen vår er ikke så ille heller, sovner inn sent men det er snakk om én oppvåkning på natta. Anonymkode: 476a9...c7e Dette er bare hersketeknikk. Du skal ikke være fornøyd med en natt annenhver uke eller en gang i måneden. Det er faktisk ikke greit at han allerede nå dumper denne jobben over på deg. Mannen din er en voksen med ansvar for sitt eget barn! Han får se til å step up! Du gjør bedre i å stille (rimelige) krav NÅ, enn å la han tro at det er greit at du gjør «alt». Det kommer ikke til å funke i lengden! 10
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #17 Skrevet 20. september 2020 Med første vår ammet jeg og på nettene var det kun puppen som var bra nok. Så derfor ble det naturlig at jeg tok nettene i de månedene det var sånn. Nummer 2 kom prematurt og ble av ulike grunner flaskebarn. Da var det for oss helt naturlig at vi bytter på, det var egentlig aldri et tema en gang. Mannen bare tok den oppgaven så fort vi kom hjem fra sykehuset. «I natt tar jeg han så du får sove.» Jeg tar han som oftest i ukedagene, men nå sover han såpass godt om nettene at far gjerne tar han da innimellom også. I helgene tar far nesten alltid begge nettene frivillig, han syns det er fint å ta del i denne delen av det også. Som han ikke fikk gjort før ganske sent med første. Det er selvsagt naturlig at dere tar én natt hver i helgene når det er mulig. At du har permisjon betyr ikke at far jobber 40 timer i uka og så skal du ta resten. Han har sin arbeidsdag, du har din og resten skal selvfølgelig deles. Anonymkode: d24e8...80b 3
Gjest Albbas Skrevet 20. september 2020 #18 Skrevet 20. september 2020 Hvis du ammer og ikke har spesielle utfordringer/plager som gjør det nødvendig synes jeg det er litt spesielt å gi flaske en natt i uka bare fordi det skal være "rettferdig".
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #19 Skrevet 20. september 2020 Når din samboer er ferdig på jobb så deles selvfølgelig alt 50/50. Det vil si ettermiddager og helger så skal dere begge bidra tilsvarende likt. Jeg tenker det er greit at mannen får sove i ukedagene når han skal på jobb. Men hvorfor påperober han seg retten til fri i helgene også? Da bør han avlaste deg. Jeg er selv i permisjon og har forklart samboer at jeg ikke trenger og sove lenge, men jeg trenger sammenhengende søvn. Jeg våkner lett av baby som lager litt lyder på natt og sliter med og sovne igjen (spiser ikke på natten), samboer våkner ikke like lett. Så her sover faktisk samboer med baby begge dagene i helgen! Jeg sover på eget rom, men våkner 6-7, da tar jeg baby og samboer gjør som han vil (sove, data, trene o.l). I ukedagene når samboer jobber så sover han uforstyrret på eget rom. Dette er en ordning som funker for oss, men vi får mange reaksjoner på at samboer sover med baby i helgene. Det er liksom så uvanlig, det er jo jeg som er i permisjon, hvorfor får ikke far sove da? Stakkars. Jeg sover aldri til kl 9, trenger kun noen timer sammenhengende søvn og ikke og sove lenge. Min samboer insisterer på og sove med baby i helgene så dette funker for oss! Hadde ikke samboer vært slik hadde jeg krevd en dag i helgen hver. Anonymkode: 86e0a...df3 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #20 Skrevet 20. september 2020 2 timer siden, Raven.Writingdesk skrev: 😳 Altså, atdetvar..? Hva?! Utrolig trist lesing, håper du har annet støtteapparat rundt deg. Du skal ikke slå deg til ro med at du må bo sammen med noen som behandler deg så dårlig Dette er virkelig ikke greit! TS: som mange andre i tråden sier så deler dere helga slik at du også får en dag hvor du kan sove ut. Du kan jo tilby barnefar muligheten til å sove litt til på formiddag/ettermiddag om han fortsatt har behov for det. Vi brukte å la den som sto opp tidligst på «sin dag» når det var helg, få mulighet til å ta igjen litt søvn senere på dagen. Så la oss si barnefar sto opp 06.00 med baby og jeg sov til 09-10.00, så kunne han legge seg nedpå når jeg sto opp (og motsatt når det var min dag) Søvn er kjempeviktig, for dere begge. Så snakk med mannen din. Vis han gjerne denne tråden, så han skjønner alvoret. Dere har fått en baby sammen, og det krever samarbeid om det skal fungere på en bra måte. Mulighet til å sove på formiddag og ettermiddag har han jo. Baby er jo på meg nesten hele tiden. På natten sover hun i egen seng, mens dagtid er det jeg som holder henne ca 90% av tiden. Anonymkode: 476a9...c7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå