Ainaen Skrevet 23. juli 2005 #1 Skrevet 23. juli 2005 (endret) Heisann!! Dette er litt i samme gate som en tråd lenger nede på listen, men likevel forskjellig Mitt store problem er at jeg svetter MYE under armene. Jeg trenger ikke å være aktiv for å svette (svetter egentlig lite da), men det skjer når jeg sitter i ro med andre, prater eller underviser... Jeg jobber som lærer i småskolen og må i så tilfelle omgås barna mye. Dette er direkte flaut!!!! Hver eneste dag må jeg vurdere hvilke gensre jeg kan ha på, og ca annenhver måned må t-skjorter skiftes ut (eh..altså må kjøpe nye og hive de gamle), for svetteeimen sitter fast!!! Jeg er heldigvis ikke plaget med svettelukt!! Ei venninne opererte seg for et par år siden for dette problemet. Dette var en gratis operasjon der de gikk inn å fjerna kjertler (tror jeg). Hun er svettefri i dag, men anbefaler ikke meg å gjøre det samme. Hun har store arr under armene og det ser nesten ut som om hun er brannskadet Men hun nevnte et annet inngrep man kunne gjøre. Noe med å stikke et hull under armene... Dette ville kosste meg ca 10.000 kroner!!! Jeg vet også at noen bruker botox (faktisk sant!! Det lammer vistnok svettekjertlene), men det må man gjenta hvert halvår... Og det koster 3-6000 kroner hver gang!!! Jeg har prøvd alle produkter man kan kjøpe og neste skritt er nå legen for dette nytter rett og slett ikke lenger!! Man føler seg jævla ekkel og dum når man går rundt med store ringer under armene. Gjør ikke saken noe bedre at man er ung kvinne Må forresten si at den aluminiumskloriden som er nevnt i en annen tråd fungerer ganske så bra.... Men, jeg klarte ikke å bruke den. Det er jo nesten rein alkohol og når jeg tok den på så svei jeg under armene i flere dager. Lite soving om natta i alle fall. Men svettefri i noen dager etterpå Så alle dere der ute.... Hva finnes av inngrep for å bli kvitt dette??? Og hvordan er reglene for hva trygdekontoret kan dekke. Har nemmelig hørt at dersom svetten er sjerende på andre i din arbeidssituasjon (eller noe lignende), kan man få dekket eventuelle kostnader ved operasjon(inngrep. Endret 23. juli 2005 av Ainaen
Gjest kenneth Skrevet 23. juli 2005 #2 Skrevet 23. juli 2005 (...)Må forresten si at den aluminiumskloriden som er nevnt i en annen tråd fungerer ganske så bra.... Men, jeg klarte ikke å bruke den. Det er jo nesten rein alkohol og når jeg tok den på så svei jeg under armene i flere dager. Lite soving om natta i alle fall. Men svettefri i noen dager etterpå (...)← Jeg brukte også den for noen år tilbake, ca. 1999. Det svei i starten, men det avtok etterhvert. For meg ble svettingen borte på permanent basis.
Brunhilde Skrevet 23. juli 2005 #3 Skrevet 23. juli 2005 Jeg ser du skriver at du har prøvd ALT som er på markedet, men har du prøvd YERKA? Det virker veldig bra og fås kjøpt i parfymerier og kanskje på apotek.
Gjest gjest1 Skrevet 23. juli 2005 #4 Skrevet 23. juli 2005 (endret) Vet om noen som har hatt stor nytte av Botox-injeksjoner. Du kan få dekket deler av kostnadene, men behøver legeattest. Søknaden blir vurdert av trygdekontoret, og jeg vet at det nytter å påklage et evnt avslag. Injeksonene er ikke permanent, og må fornyes ca hver 4 mnd. Koster ca 3000 kr pr gang, men som sagt kan du få deler dekket. (Ser nå i tråden at du nevner Botox, men lar innlegget stå uansett) Endret 23. juli 2005 av lilypie
Gjest Madeline Skrevet 23. juli 2005 #5 Skrevet 23. juli 2005 Litt på siden av temaet dette, men i steden for å kaste t-skjortene kan du legge de i eddik vann. Det skal vistnok fjerne lukten.
Felixa Skrevet 24. juli 2005 #6 Skrevet 24. juli 2005 Jeg har en venninne som har brukt Botox mot svetting under armene i noen år og hun er kjempe fornøyd! Mener hun får igjen en god del av summen. Hun gjør det hver 4. mnd.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #7 Skrevet 18. august 2005 Hei du!! Håper du fortsatt leser siden din! Jeg hatt hatt det samme problemet som deg i 13 år av livet mitt, er 25 i dag- så tro meg jeg forstår dette er ett problem! Det du "SKAL" gjøre er å bestille time hos din fastlege- fortelle om ditt problem-( gi beskjed om at du "SKAL" ha henvisning til Rikshospitalet i Oslo- er usikker på om du må gå via dem eller om du kan ta det direkte!) Derifra "SKAL" du gi et ønske om å komme deg til Et sykehus i Minnesund. ( 1 t kjøring opp fra oslo mot lillehammer) Husker dessverre ikke hva det heter, med det er lett å finne ut! Jeg tok en operasjon der, hvor jeg under narkose-"Sugde" ut svettekjertlene. Gjør litt vondt når du våkner, o en dag eller to, MEN TRO MEG DET VAR VERDT DET!!!! Har et lite arr under hver arm. størrelse som en liten sten i melon, men det er jo ingen som stirrer meg under armene. Det er vanelig sykehustakst for dette- tror jeg betalte 250 - 300;- Dette er nå ett år siden, svetter ikke noe i det hele tatt, har kjøpt masse nye klær o slengt det gamle! DET ER SÅ GODT Å VÆRE NORMAL!!!!!!!!!!! LYKKE TIL. DETTE ANBEFALER JEG!!!! MVH/Therese.
Amanlis Skrevet 10. desember 2005 #8 Skrevet 10. desember 2005 Har svetteproblemet selv og legen min søkte om fettsuging av svettekjertlene. Men jeg fikk avslag fordi det visstnok er kosmetisk. Vet ikke helt hvor enig jeg er i det, det er et psykisk problem for meg. Synes det er dårlig av myndighetene å bestemme at om man får psykiske problemer av f eks små/store pupper så får man dekket en operasjon (vet jeg skjærer alle over en kan nå, ikke føl deg truffet om det ikke gjelder deg), mens når kan ikke gang ha på seg en t-skjorte uten å se ut som om man har gjennomgått en kjempetreningsøkt, så er det liksom ikke se farlig. Men jeg er mye bedre. Jeg bruker YERKA et par kvelder i uka og STOP24 på dagen. Skulle så inderlig ønske at folk flest kunne forstå at dette er en sykdom og ikke et utslag av dårlig hygiene. Bruker deo jeg, men de i butikken funker ikke. Parfyme er jo drepen. Det er jo som å skru på ei kran.
Gjest Hippopotamus Skrevet 10. desember 2005 #9 Skrevet 10. desember 2005 Jeg har vært mye plaget av svette, ikke spesielt under armene, men jevnt over hele kroppen. Jeg har blitt mye bedre etter at jeg begynte å bruke et kosttilskudd som heter "No sweat". Jeg kjøper det på apoteket.
Amanlis Skrevet 10. desember 2005 #10 Skrevet 10. desember 2005 Det må jeg prøve. Er det noen bivirkninger??
Gjest Hippopotamus Skrevet 10. desember 2005 #11 Skrevet 10. desember 2005 Det må jeg prøve. Er det noen bivirkninger?? ← Ikke som jeg har merket. Det er ingen vidunderkur og jeg er ikke helt bra, men MYE bedre!
alvi Skrevet 10. desember 2005 #12 Skrevet 10. desember 2005 Jeg hadde samme problemet med mine t-skjorter og gensere for en tid tilbake. Måtte kaste alt jeg hadde brukt den siste tiden pga svettelukten som var etset fast Jeg hadde prøvd alt av deodoranter, men ingenting funket. Så gikk jeg på apoteket og kjøpte Cliniderm deodorant cream. Denne funket kjempebra! Er verdt et forsøk!! Også er det veldig viktig å vaske seg nøye med såpe og vann hver dag..og skifte til nyvaskede t-skjorter hver dag, men det regner jeg med at du vet
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #13 Skrevet 14. desember 2005 Bli vegetarianer. Seriøst. Jeg svettet bøtter og spann i alle år. Etter jeg ble veggis (ikke melkeprodukter eller egg heller) har jeg NULL svette. Og det lille jeg svetter lukter INGENTING! Så utrolig deilig å kunne gå med de klærne jeg vil uten å være redd for svetteringer ned til hoftene, eller slippe å gå på toalettet for å tørke rennende svettedråper som siler nedover armene.
Gjest Hippopotamus Skrevet 14. desember 2005 #14 Skrevet 14. desember 2005 Bli vegetarianer. Seriøst. Jeg svettet bøtter og spann i alle år. Etter jeg ble veggis (ikke melkeprodukter eller egg heller) har jeg NULL svette. Og det lille jeg svetter lukter INGENTING! Så utrolig deilig å kunne gå med de klærne jeg vil uten å være redd for svetteringer ned til hoftene, eller slippe å gå på toalettet for å tørke rennende svettedråper som siler nedover armene. ← Dette hjelper kanskje for noen, men er vel ikke akkurat noe idiotsikkert tips Jeg har vært vegetarianr i 25 år, men har et svetteproblem likevel. Og de svetter helt normalt de andre vegetarianerne jeg kjenner også
Lilith Skrevet 14. desember 2005 #15 Skrevet 14. desember 2005 YERKA fungerte dårlig for meg. Svettet ikke så mye, men det lille jeg svettet stinket og satt seg fast i klærne. Ulekkert. Men nå skal jeg vurdere No Sweat og Cliniderm deodorant cream!
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #16 Skrevet 14. desember 2005 Dette hjelper kanskje for noen, men er vel ikke akkurat noe idiotsikkert tips Jeg har vært vegetarianr i 25 år, men har et svetteproblem likevel. Og de svetter helt normalt de andre vegetarianerne jeg kjenner også ← Idiotsikkert er vel ingenting Før jeg ble veggis svettet jeg ikke "normalt", det fosset! Poenget er at mye svette kanskje kan komme av at kroppen må skille ut mye avfallstoffer/ikke tåler f.eks. melk så godt. Pluss at det følger jo mye mer positivt med plantekost også Jeg syns hvertfall det er helt nydelig å ikke svette unormalt mye lengre.
Iceglow Skrevet 14. desember 2005 #17 Skrevet 14. desember 2005 Dette hjelper kanskje for noen, men er vel ikke akkurat noe idiotsikkert tips Jeg har vært vegetarianr i 25 år, men har et svetteproblem likevel. Og de svetter helt normalt de andre vegetarianerne jeg kjenner også ← Husk å skille mellom lacto-ovo vegetar og veganer her Merket godt forskjell på svettingen etter jeg gikk fra lacto-ovo til vegan, mulig det er et sammentreff, men et hyggelig et i så fall
Gjest Hippopotamus Skrevet 15. desember 2005 #18 Skrevet 15. desember 2005 Husk å skille mellom lacto-ovo vegetar og veganer her Merket godt forskjell på svettingen etter jeg gikk fra lacto-ovo til vegan, mulig det er et sammentreff, men et hyggelig et i så fall ← Jeg vet godt forskjellen. Er lacto-ovo nå, men var veganer i mange år også. Hadde et seriøst svetteproblem da også.
Rikke Skrevet 16. desember 2005 #19 Skrevet 16. desember 2005 Jeg har kjøpt aluminiumsklorid 25%, og påførte dette i går kveld og vasket av i dag tidig som det sto på "bruksanvisningen". Men den skal jo brukes bare 1-2 ganger i uka. Skal jeg resten av tiden bruke vanlig deo, eller holder aluminumskloriden all svette borte i dagevis? Skjønner ikke helt dette... :klø:
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #20 Skrevet 16. desember 2005 Du skal ikke bruke deodorant i tillegg. I hvertfall er det sånn med yerka, og jeg regner med konseptet er det samme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå