AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #1 Skrevet 19. september 2020 Hallo Familiemedlemmer som røyker inne. Her er det snakk om tjuepakninger om dagen, oppi barna, og et mindre barn i barnehagealder. Når vi er der, lukter alt av klær røyk, selv om barnet vårt bare har vært der i fem minutter, lukter hele henne røyk. De inviterer oss ofte, noe som jo er veldig hyggelig, men likevel skal begge voksne tenne røyk selvom treåringen vår er der, og jeg er gravid. Jeg tåler heller ikke lukten fordi jeg får fort migrene og kvalme. De har også en annen kultur, så mannen min kan ikke be dem gå et annet sted, mest fordi det er deres eget hus og de er eldre enn ham. Hjemme hos oss får de ikke røyke inne, men litt rart at de ikke bryr seg med mindre noen sier ifra. Det hjelper ikke å vente ti minutter og så tenne på Ikke vet jeg om de vet skadeeffektene av passiv røyking som deres egne barn blir utsatt for tjuefire timer i døgnet. Nytter vel ikke si noe heller. Det er voksne mennesker med tilgang til Internett og lett tilgjengelig informasjon.. Jeg har ikke veldig lyst til å utsette mitt eget barn for den passive røykingen, og unngår å dra på besøk dit. Og må vi, går vi i et annet rom når de tenner røyken. De går rundt i hele huset og røyker.. Men jeg lurer litt på, hvor mye er for mye? Overdriver jeg totalt? Kan vi i utgangspunktet sitte å dra inn lufta uten at det skader og kun er ubehagelig? Anonymkode: 4123f...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #2 Skrevet 19. september 2020 Ikke bra. Hos mine foreldre røykte de inne for noen år siden. Jeg forklarte at om de ville ha kontakt med barnebarna, så fikk dem besøke oss. Vi ville ikke besøke dem når de røykte inne. Det endte opp med at de sluttet å røyke inne, de har røykt ute i flere år nå og trives med det Hjemmet dems er mye bedre uten all røyken, noe de selv påpeker. Anonymkode: ceba6...0a1 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #3 Skrevet 19. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bra. Hos mine foreldre røykte de inne for noen år siden. Jeg forklarte at om de ville ha kontakt med barnebarna, så fikk dem besøke oss. Vi ville ikke besøke dem når de røykte inne. Det endte opp med at de sluttet å røyke inne, de har røykt ute i flere år nå og trives med det Hjemmet dems er mye bedre uten all røyken, noe de selv påpeker. Anonymkode: ceba6...0a1 Verste jeg vet er når de holder røyken og skal ha en samtale med barnet mitt. Jeg blir så provosert og sier "oj, nå står du litt nære røyken lille venn, sett deg her borte" og setter henne på andre siden av stua med meg. En gsng skulle han ene til å tenne røyk rett utenfor rommet hennes. Da sa jeg ifra at han ikke fikk røyke hos oss pga barnet vårt. De er jo totalt umotivert. Synes synd på ungene. Anonymkode: 4123f...2a1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #4 Skrevet 19. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bra. Hos mine foreldre røykte de inne for noen år siden. Jeg forklarte at om de ville ha kontakt med barnebarna, så fikk dem besøke oss. Vi ville ikke besøke dem når de røykte inne. Det endte opp med at de sluttet å røyke inne, de har røykt ute i flere år nå og trives med det Hjemmet dems er mye bedre uten all røyken, noe de selv påpeker. Anonymkode: ceba6...0a1 Glemte å nevne. Mine egne foreldre røyker, men ute på veranda, i egne klær, og vasker hendene når de kommer inn. Det lukter utrolig nok ikke røyk hjemme hos dem 😊 de er veldig påpasselige med å holde seg vekk fra barnet vårt når de røyker.. Synes det er fint når de innser det selv, som i ditt tilfelle 😊 Anonymkode: 4123f...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #5 Skrevet 19. september 2020 Barn har en lovfestet rett til et røykfritt miljø så det disse menneskene driver med er barnemishandling og omsorgssvikt. Det gjør du også ved å ta med barna dine inn i hjemmet der det røykes. Hadde holdt meg langt unna slike folk som med viten og vilje skader sine egne barn. Vet ikke hva som foregår oppi hodene til slike mennesker, om de er mindre intelligente eller bare store egoister, muligens en kombinasjon. Anonymkode: 22659...c4b 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #6 Skrevet 19. september 2020 De høres tilbakestående ut og du tafatt for å fortsatt besøk de der. Anonymkode: f3764...bc2 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #7 Skrevet 19. september 2020 Jeg røyker selv, men ville aldri tatt med meg barna til folk som røyker inne. Her er det egen røyk jakke, vaske hender og munn, pusse tenna før jeg går inn til barna. De ser meg heller aldri røyke. Aldri i livet om jeg ville røyker oppi de. Anonymkode: 299bd...dbe 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #8 Skrevet 20. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hallo Familiemedlemmer som røyker inne. Her er det snakk om tjuepakninger om dagen, oppi barna, og et mindre barn i barnehagealder. Når vi er der, lukter alt av klær røyk, selv om barnet vårt bare har vært der i fem minutter, lukter hele henne røyk. De inviterer oss ofte, noe som jo er veldig hyggelig, men likevel skal begge voksne tenne røyk selvom treåringen vår er der, og jeg er gravid. Jeg tåler heller ikke lukten fordi jeg får fort migrene og kvalme. De har også en annen kultur, så mannen min kan ikke be dem gå et annet sted, mest fordi det er deres eget hus og de er eldre enn ham. Hjemme hos oss får de ikke røyke inne, men litt rart at de ikke bryr seg med mindre noen sier ifra. Det hjelper ikke å vente ti minutter og så tenne på Ikke vet jeg om de vet skadeeffektene av passiv røyking som deres egne barn blir utsatt for tjuefire timer i døgnet. Nytter vel ikke si noe heller. Det er voksne mennesker med tilgang til Internett og lett tilgjengelig informasjon.. Jeg har ikke veldig lyst til å utsette mitt eget barn for den passive røykingen, og unngår å dra på besøk dit. Og må vi, går vi i et annet rom når de tenner røyken. De går rundt i hele huset og røyker.. Men jeg lurer litt på, hvor mye er for mye? Overdriver jeg totalt? Kan vi i utgangspunktet sitte å dra inn lufta uten at det skader og kun er ubehagelig? Anonymkode: 4123f...2a1 Dette var som å falle rett tilbake i 70-årene! Sjokkerende at folk fortsatt røyker inne hvis barn oppholder seg!! Anonymkode: 8f8d4...a7a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #9 Skrevet 20. september 2020 Du overdriver slettes ikke. Vil de at dere skal pådra dere sykdommer som følge av passiv røyking? Anonymkode: 9c427...9b8
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 20. september 2020 #10 Skrevet 20. september 2020 (endret) Du overdriver ikke. Det er de som er egoister. Endret 20. september 2020 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #11 Skrevet 20. september 2020 Her bør den av dere som har dem til foreldre (mannen din?) rett og slett si fra at dere vil ikke ha røyking rundt barna. Ikke når de er foster, og ikke når de er barn. De får komme på besøk til dere hvis de absolutt må røyke inne hos seg selv. Si fra at dere kan komme, men om de røyker inne rundt barna så drar dere. Så gjennomfører dere. Har slitt selv med en mor som røyket inne. Satte betingelser for besøk, som hun respekterte mesteparten av tiden. Det ble noen oppgjør.. Astma, krybbedød osv. Røyking er noe svineri. Anonymkode: fc2e4...241
Glød Skrevet 21. september 2020 #12 Skrevet 21. september 2020 Jeg drar ikke på besøk til folk som røyker inne, hverken med eller uten barn. Når man må dusje og vaske alle klærne etter besøk er det uaktuelt.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #13 Skrevet 21. september 2020 Om du har guts til det: si det til dem. At det er veldig skadelig å røyke inne, en ting er å skade sin egen kropp.. Men uskyldige barn?.. Evt send en link til en artikkel som beskriver hvor skadelig det er. Folk burde si ifra og ikke se på at slikt skjer. De er sikkert så vandt til at røyking er en del av 'den de er' at de ser seg blind på hva som er riktig og galt. Om du bryr deg om dem, og har litt guts. Så si ifra på en eller annen måte at det de gjør er galt. Anonymkode: 9b0c7...2c3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #14 Skrevet 22. september 2020 Passiv røyking er farlig. Dette er noe alle burde vite! Til og med skadelig for kjæledyr. En studie gjort for noen år siden viste økt risiko for kreft hos dyra når eierne røykte inne. Barn ville jeg aldri utsatt for noe sånt. Anonymkode: 3c609...db1
org Skrevet 25. september 2020 #15 Skrevet 25. september 2020 Jeg drar ikke på besøk til folk som røyker inne. Klarer ikke lukta, og jeg må dusje og vaske alle klær etterpå - det gidder jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #16 Skrevet 25. september 2020 Du overdriver ikke. Jeg hadde rett og slett ikke dratt på besøk dit. Anonymkode: bfe96...33c
cattleya Skrevet 25. september 2020 #17 Skrevet 25. september 2020 Sikkert upopulær mening, men jeg ville ikke stresset med det. Så lenge dere bare er på besøk et par timer så tenker jeg det går greit. Regner med dette er beste/olde foreldre og den relasjonen ville vært viktigere for meg å pleie enn å «stå på barrikadene». Et par timer med passiv røyking innimellom er ubehagelig, men neppe skadelig.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #18 Skrevet 25. september 2020 On 9/19/2020 at 11:24 PM, AnonymBruker said: Hallo Familiemedlemmer som røyker inne. Her er det snakk om tjuepakninger om dagen, oppi barna, og et mindre barn i barnehagealder. Når vi er der, lukter alt av klær røyk, selv om barnet vårt bare har vært der i fem minutter, lukter hele henne røyk. De inviterer oss ofte, noe som jo er veldig hyggelig, men likevel skal begge voksne tenne røyk selvom treåringen vår er der, og jeg er gravid. Jeg tåler heller ikke lukten fordi jeg får fort migrene og kvalme. De har også en annen kultur, så mannen min kan ikke be dem gå et annet sted, mest fordi det er deres eget hus og de er eldre enn ham. Hjemme hos oss får de ikke røyke inne, men litt rart at de ikke bryr seg med mindre noen sier ifra. Det hjelper ikke å vente ti minutter og så tenne på Ikke vet jeg om de vet skadeeffektene av passiv røyking som deres egne barn blir utsatt for tjuefire timer i døgnet. Nytter vel ikke si noe heller. Det er voksne mennesker med tilgang til Internett og lett tilgjengelig informasjon.. Jeg har ikke veldig lyst til å utsette mitt eget barn for den passive røykingen, og unngår å dra på besøk dit. Og må vi, går vi i et annet rom når de tenner røyken. De går rundt i hele huset og røyker.. Men jeg lurer litt på, hvor mye er for mye? Overdriver jeg totalt? Kan vi i utgangspunktet sitte å dra inn lufta uten at det skader og kun er ubehagelig? Anonymkode: 4123f...2a1 Jeg pleier å synes at folk overdriver når det gjelder røyking, men i dette tilfellet synes jeg faktisk ikke det! Å røyke inne rundt barn (voksne også, for den del) synes jeg er en uting. Jeg ville forsøkt å forklare dem om passiv røyking, kanskje gi dem et skriv? Eventuelt meldt dem til barnevernet. Kanskje de kunne gitt dem litt veiledning. Barna kan jo bli syke av det! Jeg ville invitert deres barn hjem til meg så mye som mulig, ville jo ikke nektet barna å være sammen, men hadde ikke latt mitt barn oppleve så mye passiv røyking. Anonymkode: b3b9d...10a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå