Gå til innhold

Maler vegger. Hvordan oppbevare malingen over natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klønete tittel, men altså. Jeg holder på å male veggene inne. Må ta et strøk til i morgen, samme maling. Har en pensel, brett og en rulle med maling på nå, hvordan oppbevarer jeg det til i morgen? Må jeg vaske alt sammen i kveld, eller kan jeg bare dekke det til med plast? 

Anonymkode: 4b727...2ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier bare å snurre brød poser rundt penselen. Og resten i en vanlig pose. Selvsagt lokk på spannet. Det tørker ut om det ligger sånn en stund  men til imorgen går det fint. 

Anonymkode: 1cb1c...e8e

• Liker 5
Skrevet

setter lokk på malingsspannet, og legger pensel/rulle i plast. Det samme med malebrettet. Går så  fint.

Anonymkode: 8b703...3e4

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

setter lokk på malingsspannet, og legger pensel/rulle i plast. Det samme med malebrettet. Går så  fint.

Anonymkode: 8b703...3e4

Jepp! Siden moderne vanntynnet maling tørker raskt pleier jeg også å legge pensel/rull i fryseren. Da holder de seg like fine selv om det går litt mer enn en dag eller to mellom hvert strøk og man slipper striper etc. fordi ett penselhår eller en kant på rullen har tørket akkurat litt for mye. (NB! Er det snakk om oljemaling bør det benyttes minst to lag plast for å unngå at malingslukten smitter over på andre ting i fryseren. På den annen side kan man da ha pensler/ruller liggende i fryseren i minst ett år).  

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for svar! 😊

Anonymkode: 4b727...2ea

Skrevet

Jeg legger lokket på malingspannet og skylder kostene under rennende varmt vann.  Setter så kostene i en plastboks med zalovann.  Neste dag skylder jeg dem under varmt vann igjen og tørker av dem med litt tørkepapir.  Da er de like fine.  Dette gjelder vannbasert maling.  

Min metode forutsetter at du har vask hvor slik skylling kan gjøres.  Anbefaler ikke oppvaskkummen på kjøkkenet! 

Har ikke prøvd trikset som Leo kom med her, å legge i frysen. 

Skrevet
3 timer siden, Leo skrev:

Jepp! Siden moderne vanntynnet maling tørker raskt pleier jeg også å legge pensel/rull i fryseren. Da holder de seg like fine selv om det går litt mer enn en dag eller to mellom hvert strøk og man slipper striper etc. fordi ett penselhår eller en kant på rullen har tørket akkurat litt for mye. (NB! Er det snakk om oljemaling bør det benyttes minst to lag plast for å unngå at malingslukten smitter over på andre ting i fryseren. På den annen side kan man da ha pensler/ruller liggende i fryseren i minst ett år).  

Så smart 😂

https://www.ifi.no/ikke-putt-penselen-i-fryseren#

Anonymkode: 2782a...fd1

Skrevet
3 timer siden, Zienna skrev:

Jeg legger lokket på malingspannet og skylder kostene under rennende varmt vann.  Setter så kostene i en plastboks med zalovann.  Neste dag skylder jeg dem under varmt vann igjen og tørker av dem med litt tørkepapir.  Da er de like fine.  Dette gjelder vannbasert maling.  

Min metode forutsetter at du har vask hvor slik skylling kan gjøres.  Anbefaler ikke oppvaskkummen på kjøkkenet! 

Har ikke prøvd trikset som Leo kom med her, å legge i frysen. 

Mener du grønnsåpevann? Zalo er virkelig ikke bra for kostene

Anonymkode: b35aa...bf4

Skrevet

Jeg ruller et par plastposer tett rundt kostene og legger lokket godt på spannet. Det viktigste er at det ikke kommer ny luft på kostene - de holder seg fine i noen dager. Det er egne rengjøringsmidler når du er ferdig med malingen hvis du vil bruke kosten på nytt.

Skrevet

Jeg pleier å putte malingsbrettet i den største zip lock-posen fra ikea. Passer akkurat. Surrer en pose rundt malingsrullen og legger kosten i en egen pose. Lokket på spannet, selvsagt da holder det fint til dagen etter. :)

Anonymkode: e019e...025

• Liker 1
Skrevet

Jeg pakker alt inn i plastposer. Egentlig synes jeg ikke penslene og rullene er det største problemet, men malingen som tørker i rullebrettet. Står dette for lenge, til og med innpakket i pose, er det for for å få med seg "snekre" på kosten/rullen neste gang. Prøver derfor å tømme rullebrettet mest mulig når jeg avslutter, til og med om det kun er noen timer imellom.

Anonymkode: d42bb...ddf

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg bruker Zalo.  Visste ikke at det ikke var bra.  Takk for tipset! 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og ihvertfall ikke grønnsåpe😂

Anonymkode: 8b978...2e7

Skrevet

Pensler kan man bare legge oppi et glass/boks med vann. Da kommer det ikke luft til. Også er det bare å "male" av vannet på en pappeske eller annet papiraktig som absorberer vann. Rullene pleier jeg å rulle inn i Gladpack, det blir ganske lufttett. Slik holder de seg fint i mange dager. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...