AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #1 Skrevet 19. september 2020 Hei alle sammen! Er kommet til uke 38 nå, og har ikke kjøpt et eneste ammeplagg. Mest fordi jeg ikke vet om det er nødvendig, men også fordi jeg ikke vet hvilken størrelse jeg kommer til å være etter fødsel (gått opp rett over 20 kg). Kommer jo til å få en del besøk, men også mye trilleturer (har hund) og ønsker behagelige klær.. tror dere gravidklærne detter av meg? Og hva med ammeklær? Hva er nødvendig? Anonymkode: 97e98...9d0
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #2 Skrevet 19. september 2020 Jeg levde i ammesinglet og (gravid)joggers hele barseltiden. Etterhvert gikk jeg over til jeans eller skjørt, men ammesinglet har blitt brukt mer eller mindre hver dag siden. Baby er 8 måneder nå. Vanlig genser eller cardigan over. Anonymkode: 28414...d90 8
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #3 Skrevet 19. september 2020 Ammesinglet og ammebh er det eneste nye jeg har kjøpt. Ellers bruker jeg de gamle klærne mine over Anonymkode: 70efb...7d1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #4 Skrevet 19. september 2020 Er vel litt individuelt hva man foretrekker. Jeg brukte ammeklær frem til ca. 3 måneder etter fødsel. Etter det var ammingen sjeldnere og mer effektiv, så jeg kunne like gjerne bruke vanlige klær og bare dra opp ved behov. Vet mange ikke liker å "vise magen" under amming, men her var det ikke et problem da baby plent nektet å die hvis det var mye folk/støy rundt, og baby dekker jo også magen på en måte. Men i starten var ammetøy ganske nødvendig, da jeg fødte på høsten og ammet dagen lang, så ville blitt kaldt uten. Jeg kjøpte et par gensere (foretrekker det bedre enn singlet), men synes det var unødvendig dyrt og jeg slet litt med å finne gensere som passet og i riktig fasong, så den beste komboen for meg var egentlig ammesinglet + lang, åpen cardigan. Jeg synes klær var veldig vanskelig første tid etter fødsel. Jeg gikk ned relativt mye ganske raskt etterpå, så gravidklærne ble alt for store (ellers ville jeg fint brukt gravidbukser, for eksempel), men mine gamle klær før graviditet satt heller dårlig, så jeg endte opp med å kjøpe en del nytt. Ville dog sett an før jeg brukte mye penger, kanskje er du som meg og bor i joggisen i tre måneder etterpå eller en av de som hopper rett inn i gamle jeans. Kommer vel mye an på hvordan man føler seg ellers etter fødsel også. Anonymkode: 8121f...7a9
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #5 Skrevet 19. september 2020 Stoffbukse med strech funker alltid. Jeg har gått mye i stoffbukser i str S gjennom hele svangerskapet, og jeg har straks termin. Buksene kan altså brukes både som høygravid, i barselsperioden og når den gamle kroppen eventuelt er tilbake igjen, fordi buksene er så tilpasningsdyktige. Ellers ville jeg satset på amme-topper i én størrelse større enn du bruker til vanlig. Én størrelse større er ikke så stort at det blir for stort, og mange amme-topper er dessuten veldig figurnære over magen, noe som jo ikke akkurat er flatterende hvis det tar litt tid før magen forsvinner. Anonymkode: 87482...3dc
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #6 Skrevet 19. september 2020 Jeg bruker fortsatt ammesingleter 1 år og 8 mnd etter ammeslutt. Syns de er fantastiske til hjemmebruk. Støtter opp brystene, men strammer ikke. De er rett og slett superbehagelige 😂😂 Jeg hadde litt forskjellige ammeklær, men behovet mitt var igrunn kun ammesingleter. Med neste barn skal jeg kun ha dét, og så heller kjøpe andre ting etter behov. Anonymkode: 7871c...d8d 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #7 Skrevet 19. september 2020 Eneste jeg hadde av ammeklær var ammebh. Brukte bare vanlig singlet som jeg dro ned når jeg skulle amme. Anonymkode: 70501...c88
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #8 Skrevet 19. september 2020 Brukte ammebh de første 4 månedene, deretter gikk jeg over til vanlig bh siden ammingen ble mer sjelden og det var enklere å få han til å ligge ved brystet. Utover det brukte jeg helt vanlige klær, gikk opp 12 kilo i graviditeten men kunne bruke mine vanlige klær 2 uker etter fødselen. Anonymkode: c71a1...66f
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #9 Skrevet 19. september 2020 La på meg 20 kg under svangerskapet og hadde gått ned 10 kg da vi dro hjem fra barsel. Brukte bukser som ikke var så stramme som jeg hadde fra før og kjøpte kun ammesingletter og ammebher. Anonymkode: a0c6f...120
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #10 Skrevet 19. september 2020 Mesteparten av gravidklærne jeg kjøpte hadde også ammefunksjon (Boob Design), og jeg elsker at de sitter fint både med og uten gravidmage. Men støtter ellers rådet om ammesingleter. Anonymkode: b989c...618 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #11 Skrevet 20. september 2020 Hvorfor vil alle ha ammesingletter? Jeg hater ammesingletter, det blir dobbelt opp med stropper å fikle og feste, vanskelig å vite hvilken hekte som er til hva med en baby som spreller. Jeg bruker andre ammetopper, sånne hvor du bretter tøyet til side, feks de amme t-skjortene fra hm. Og så ammebh under. Anonymkode: b6ca6...be5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #12 Skrevet 20. september 2020 Amme-BH var det eneste "spesialplagget jeg brukte. Hvis jeg var steder der jeg visste at amming kom til å foregå i offentlighet passet jeg på å ha på en skjorte/ bluse med knepping, evnt en løs cardigan slik at jeg ikke blottla meg mer enn nødvendig. Synes det funket helt fint 😊 Anonymkode: d1665...f11
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #13 Skrevet 20. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil alle ha ammesingletter? Jeg hater ammesingletter, det blir dobbelt opp med stropper å fikle og feste, vanskelig å vite hvilken hekte som er til hva med en baby som spreller. Jeg bruker andre ammetopper, sånne hvor du bretter tøyet til side, feks de amme t-skjortene fra hm. Og så ammebh under. Anonymkode: b6ca6...be5 Brukte de uten bh under. Har litt size på brystene og den "hengekøyen" i singleten fungerte ypperlig som bh. Brukte også ammebh med spile, da uten nevnte singlet over, men slike ammetopper du beskriver. Anonymkode: 7871c...d8d 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #14 Skrevet 20. september 2020 36 minutter siden, AnonymBruker said: Brukte de uten bh under. Har litt size på brystene og den "hengekøyen" i singleten fungerte ypperlig som bh. Brukte også ammebh med spile, da uten nevnte singlet over, men slike ammetopper du beskriver. Anonymkode: 7871c...d8d Samme her. Brukte ikke bh under ammesinglet, fikk nok støtte i singleten i seg selv. Det er vel praktisk først og fremst fordi du da kan bruke vanlige klær over, og slipper å blotte magen når du drar opp toppen for å amme. Mindre nakent, rett og slett. Og billigere enn å kjøpe topper med ammeåpning. Anonymkode: b989c...618
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #15 Skrevet 20. september 2020 Jeg kjøpte en god del ammeklær, har brukt de lange etter jeg var ferdig med å amme også, det er jo fint tøy Anonymkode: 0cdd5...9a1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #16 Skrevet 20. september 2020 Jeg bruker mine vanlige klær. Jeg bruker vanlig ullsinglet med løs t-skjorte over. Ingen BH. Og så drar jeg bare opp når jeg ammer. Anonymkode: 0ff6a...b81
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #17 Skrevet 20. september 2020 Anbefaler amme-singlet (de har brede skulderstropper, ikke tynne som klipses av) fra Boob. Evnt t-skjortene som har samme ammeåpning (dobbelt lag over puppene, som du drar opp/ned). Generelt glad i Boob også hva gjelder kjoler og topper, og lett å finne pent brukt på finn og Tise. Anonymkode: b8f2d...e15
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #18 Skrevet 21. september 2020 På 19.9.2020 den 20.07, AnonymBruker skrev: Stoffbukse med strech funker alltid. Jeg har gått mye i stoffbukser i str S gjennom hele svangerskapet, og jeg har straks termin. Buksene kan altså brukes både som høygravid, i barselsperioden og når den gamle kroppen eventuelt er tilbake igjen, fordi buksene er så tilpasningsdyktige. Ellers ville jeg satset på amme-topper i én størrelse større enn du bruker til vanlig. Én størrelse større er ikke så stort at det blir for stort, og mange amme-topper er dessuten veldig figurnære over magen, noe som jo ikke akkurat er flatterende hvis det tar litt tid før magen forsvinner. Anonymkode: 87482...3dc Hva mener du med stoffbukse med stretch? Joggebukse? Ellers, som mange andre sier, anbefales amme singlet. Disse er også fine om natta til å holde amme innlegget på plass for oss som lekker😊 Anonymkode: bebf5...830
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #19 Skrevet 21. september 2020 Jeg hadde én ammetopp, og den brukte jeg vel to ganger før jeg pælmet den til uff. Den var bare irriterende. Jeg brukte bare helt vanlige klær, de jeg hadde fra før graviditeten. Jeg bruker mye topper med stretch i, og de passet til og med da jeg var høygravid.. Jeg bare trakk opp toppen og ned singleten. Ferdig arbeid. Ammeklær er bortkastet. Har du ikke noen vanlige klær som er lette å trekke opp, ville jeg heller kjøpt nye helt vanlige klær du også kan bruke når ammetiden er over, enn å bruke penger på ammetopper (som er både dårlig for miljøet og lommeboken). Eneste jeg trengte, var amme-bh, og der funket de billige fra hm helt fint. Anonymkode: 466e3...6fc 1
Giin Skrevet 21. september 2020 #20 Skrevet 21. september 2020 Jeg brukte vanlig bh (mye stretchy sports bh) og vanlig singlet over. Drog singlet og bh ned når jeg skulle amme. Hadde som regel cardigan eller skjorte over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå