AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #1 Skrevet 19. september 2020 Idag gjorde jeg noe utrolig dumt. Jeg stjal fra butikken og ble tatt. De som jobbet de skrev ned navnet mitt og jeg måtte gi kontakt info til mine foreldre. Det jeg lurte på var hvilke konsekvenser kan dette gi? Hva tror dere skjer videre siden jeg er under 18? Anonymkode: b1065...f8f
altflyter Skrevet 19. september 2020 #2 Skrevet 19. september 2020 Du er over den kriminelle lavalder. Det er vanskelig å si hva som vil skje. Hva var verdien på det du stjal? Var det nasking eller tyveri? Har butikken anmeldt det? Lurer forøvrig på om du syntes det var dumt å stjele eller om du syntes det var dumt å bli tatt.... 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #3 Skrevet 19. september 2020 Just now, altflyter said: Du er over den kriminelle lavalder. Det er vanskelig å si hva som vil skje. Hva var verdien på det du stjal? Var det nasking eller tyveri? Har butikken anmeldt det? Lurer forøvrig på om du syntes det var dumt å stjele eller om du syntes det var dumt å bli tatt.... Jeg skal ALDRI gjør dette igjen! jeg har lært av mine feil. Verdien var 52 kr Anonymkode: b1065...f8f
KapteinJ Skrevet 19. september 2020 #4 Skrevet 19. september 2020 Du er over den kriminelle lavalderen på 15 år, men antagelig kommer du ikke til å møte noe særlig verre enn alle ungdommene som blir tatt med hasj (gitt at du ikke stjal noe særlig verdifult er "nasking" en forseelse og ikke en forbrytelse). Ja det var veldig dumt, og du kan nok fort måtte møte med politiet og/eller konfliktrådet. Dette er nok ikke noe som kommer til å være et enormt problem for deg fremover i livet, kanskje med unntak av om du skulle ønske å bli advokat og du får en prikk på rullebladet. Verdien på det du stjal som jeg nå så du svarte på er også så lav at noen alvorlig reaksjon kan du nok ikke forvente deg. Du kan lese deg opp på hvordan unge kriminelle tas hånd om hos konfliktrådet på deres side: https://www.konfliktraadet.no/om-konfliktraadet.311335.no.html De har ikke som mål å straffe eller ødelegge for deg men bare å sørge for at du vokser opp til å bli en lovlydig borger som resten av oss.
altflyter Skrevet 19. september 2020 #5 Skrevet 19. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ALDRI gjør dette igjen! jeg har lært av mine feil. Verdien var 52 kr Anonymkode: b1065...f8f Da er det lite trolig at så mye skjer. Du vet at dette var idiotisk dumt og så lenge du ikke gjør det igjen, så tviler jeg på at det skjer noe særlig. I absolutt verste fall må du inn til en samtale med politiet, men jeg kan aldri tenke meg at det får noen større konsekvenser enn en smekk av politiet. Så lenge du ikke gjør det igjen, så går nok dette fint.
Gjest Dævendøtte Skrevet 19. september 2020 #6 Skrevet 19. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ALDRI gjør dette igjen! jeg har lært av mine feil. Verdien var 52 kr Anonymkode: b1065...f8f Var det første gang du stjal noe?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #7 Skrevet 19. september 2020 Det blir sendt inn anmeldelse, denne blir henlagt og det verste som skjer deg er reaksjonen fra foreldrene dine. Det er kun de som blir tatt mange ganger eller med store verdier som får konsekvenser. Ille da nasking ofte ikke er store summer pr. tilfelle, men tilsammen nok for å sette låsen på døra for enkelte butikker. Anonymkode: 42a1f...a52 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #8 Skrevet 19. september 2020 7 minutter siden, KapteinJ said: Du er over den kriminelle lavalderen på 15 år, men antagelig kommer du ikke til å møte noe særlig verre enn alle ungdommene som blir tatt med hasj (gitt at du ikke stjal noe særlig verdifult er "nasking" en forseelse og ikke en forbrytelse). Ja det var veldig dumt, og du kan nok fort måtte møte med politiet og/eller konfliktrådet. Dette er nok ikke noe som kommer til å være et enormt problem for deg fremover i livet, kanskje med unntak av om du skulle ønske å bli advokat og du får en prikk på rullebladet. Verdien på det du stjal som jeg nå så du svarte på er også så lav at noen alvorlig reaksjon kan du nok ikke forvente deg. Du kan lese deg opp på hvordan unge kriminelle tas hånd om hos konfliktrådet på deres side: https://www.konfliktraadet.no/om-konfliktraadet.311335.no.html De har ikke som mål å straffe eller ødelegge for deg men bare å sørge for at du vokser opp til å bli en lovlydig borger som resten av oss. Får jeg prikk på rullebladet?:( Anonymkode: b1065...f8f
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #9 Skrevet 19. september 2020 1 minutt siden, Dævendøtte said: Var det første gang du stjal noe? Ja Anonymkode: b1065...f8f
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #10 Skrevet 19. september 2020 Dette her går innunder nasking. Som regel vil det ikke skje noe annet enn at du ikke er spesielt ønsket i butikken fremover, og muligens må gå i møte med butikkleder. Jeg er 25 år nå og gjorde det samme for 10 år siden. Veldig skamfullt der og da, men jeg tenker ikke over dette i dag og det har ikke hatt noen konsekvenser for meg. Dette her er veldig vanlig i denne alderen, og det skal som regel bare til 1 slik hendelse før man slutter med det. I tillegg til at det gjerne dreier seg om småbeløp så har detikke noe for seg å gi noe vesentlig straff. Anonymkode: 7b670...571 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #11 Skrevet 19. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir sendt inn anmeldelse, denne blir henlagt og det verste som skjer deg er reaksjonen fra foreldrene dine. Det er kun de som blir tatt mange ganger eller med store verdier som får konsekvenser. Ille da nasking ofte ikke er store summer pr. tilfelle, men tilsammen nok for å sette låsen på døra for enkelte butikker. Anonymkode: 42a1f...a52 Butikken velger vel om de skal anmelde eller ikke. Mange velger å ikke gjøre det og heller samle til et møte. Anonymkode: 7b670...571
KapteinJ Skrevet 19. september 2020 #12 Skrevet 19. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får jeg prikk på rullebladet?:( Anonymkode: b1065...f8f Det kan ingen fortelle deg per nå, men det er veldig mulig du slipper det. Om det ender med møte i konfliktrådet er det mulig du får en ungdomskontrakt på f.eks 2 år. Får du en bot i en alder under 18 vil denne være skjult på "nesten" alle politiattester, men om du noen gang har behov for "plettfri" (altså ikke bare "hederlig") vandel, ved opptak til politihøyskolen eller for å bli advokat så vises i utgangspunktet ALT uten noen foreldelse på rullebladet ditt. Om jeg skulle gjette tror jeg ikke du får stort mer enn en skjennepreken dog, men det kan ingen si på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #13 Skrevet 19. september 2020 Mest sannsynlig går det bra Ts. Utrolig bra at du sier du aldri skal gjøre det igjen, og det må du ikke finne på å gjøre. Å få noe på rullebladet vil være hindrende i MANGE jobber som krever rent rulleblad. Vil anbefale deg å fortelle foreldrene dine om hendelsen så de ikke får en sjokk-tlf og ikke er forberedt. Jeg nasket noen små-ting når jeg var 15-16, ble NESTEN tatt. Butikkdamen sjekket vesken min men fant ikke gjenstanden jeg hadde puttet oppi, hun må ha vært blind og jeg «latet som ingenting» at jeg ikke hadde noe å skjule. Pulsen var 189 og jeg hadde hjertebank i sikkert 2 dager, var livredd og angst. Dette er nå 14 år siden og jeg har ikke nasket siden. Anonymkode: c05fe...a70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå