Gå til innhold

Hvilket garn er overvurdert?

Anbefalte innlegg

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke overraskende. Ingen skal komme her og komme her... 🙄Superwash er jeg ikke særlig glad i selv, i tillegg til at man mister en del av ullas funksjon er det ekkelt å strikke med. 

Anonymkode: 2086b...5a7

Hver sin smak heldigvis ☺️

Anonymkode: b2227...e02

• Liker 3
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

For en god tid tilbake skrev jeg en liten "avhandling" om superwash ull på Koftegruppa. Forklarte om ullas naturlige "anatomi og fysiologi" og hvordan denne ødelegges ved superwash-behandling.

Noen tomler opp, et par "takk for nyttig informasjon, dette var jeg ikke klar over", og en haug med sure kommentarer - akkurat som forventet. 

Anonymkode: eb169...2f2

Det er veldig opplest og vedtatt at superwash er like bra som annet ullgarn eller bedre for det krymper og klør ikke, så mange blir defensive og sure når man påpeker problemene med superwash. Selv bruker jeg aldri superwash mer, jeg orker ikke strikke med det og plaggene har dårlig holdbarhet siden garnet strekker seg og siger. 

• Liker 1
Skrevet
På 29.9.2020 den 23.43, Luka_S skrev:

Hvilket garn anbefaler du til babyplagg? Har ikke mye erfaring med babyull, har strikket en del i baby merino, men synes det har lett for å bli nuppete.

Jeg har strikket i mye forskjellig, og nå er jeg ikke lengre noen ivrig baby-strikker. Men har strikket en del i lammeull og merinoull og silkeull fra Nøstebarn, silkealpakka, i tillegg til noe superwash, som håndfarget garn og litt superwash merino. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke noe glad i mohair-garn. Snøsser noe så jævlig og får mye knuter på tråden med det.

Anonymkode: 5f7b9...62c

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke noe glad i mohair-garn. Snøsser noe så jævlig og får mye knuter på tråden med det.

Snøsser? 😂 er det et annet ord for røyter? 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snøsser? 😂 er det et annet ord for røyter? 

Sørlandsdialekt

• 2 uker senere...
Skrevet
På 19.9.2020 den 22.32, AnonymBruker skrev:

Jeg mente det samme. Men så lærte jeg å legge plaggene i varmtvann blanda med litt vanlig hårbalsam. Og når vannet var blitt kaldt, ta plagget opp, vri ut vannet, legge det på badegulvet og massere det lett. Da ble det sypermykt og ikke så stivt og kløete. Mønsteret så også mye jevnere ut. Nå har jeg fått helt dilla på finull!

Men enig med sandnes merino. Strikket en jakke til datteren min, vasket den etter avvisninger, pg plutselig så det ut som den var strikket av bommullsgarn. Skikkelig slaskete! Synes også sunday er en dyr skuffelse. Strikket vest fra petiteknit i det, men tjææææ.... synes ikke det var noe spesielt liksom. Ikke nok til å forsvare prisen. 

Anonymkode: db7f1...84e

jeg synes Sunday er et fantastisk garn, særlig i kombinasjon med silk mohair - da blir det kjempemykt. Og prisen er det da ingenting å si på? jeg regnet ut pris pr meter, og det er billigere enn både Arwetta, babyull og Sandnes Merino for å ta noen eksempler.

Anonymkode: debda...c62

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...