AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #21 Skrevet 23. september 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Drops stjeler ideer fra indie-designere og legger ut gratis mønster på nettsidene sine på ting som er så likt andres design at det ikke er noe tvil om at det er stjålet. I tillegg er de ikke noe greie med forhandlerne sine, tvinger de til å ha salg i visse perioder på g garn de da ikke tjener noe særlig på. Anonymkode: 1c1d7...0b4 Ja det å. Forhandlere forplikter seg til å ha tilbud når drops krever det. Så det er en god grunn til at det ikke er så mange butikker som fører drops Anonymkode: b2227...e02
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #22 Skrevet 23. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja det å. Forhandlere forplikter seg til å ha tilbud når drops krever det. Så det er en god grunn til at det ikke er så mange butikker som fører drops Anonymkode: b2227...e02 Garnet til Drops er helt ok med tanke på hva det koster (bortsett fra noen av typene som jeg mener er litt overpriset), men jeg ville nok heller kjøpt annet billiggarn om jeg måtte - på grunn av måten de oppfører seg på. Jeg ønsker ikke å støtte en slik bedrift. Det skal også nevnes at hvis noen anklager de for å stjele mønster så sletter de kommentarene og blokkerer deg.. Er dere intr i å lese mer, sjekk ut #droppadrops eller #mameluckupproret på Instagram. Anonymkode: 1c1d7...0b4 1
Gjest Chroma Skrevet 23. september 2020 #23 Skrevet 23. september 2020 Det er dessverre flere som kopierer oppskrift og design. Er ikke lenge siden jeg så en som hadde strikket en dress som så helt ut som ankers heldress, bare med korte armer og bein. Den hadde hun kalt noe annet og mener det er hennes design.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #24 Skrevet 23. september 2020 2 minutter siden, Chroma skrev: Det er dessverre flere som kopierer oppskrift og design. Er ikke lenge siden jeg så en som hadde strikket en dress som så helt ut som ankers heldress, bare med korte armer og bein. Den hadde hun kalt noe annet og mener det er hennes design. Det er dessverre ikke unikt.. Men jeg synes det er verre når en stor aktør som Drops/Garnstudio gjør dette enn om det er en privatperson. Anonymkode: 1c1d7...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #25 Skrevet 23. september 2020 Faerytale fra du store alpakka. Kjempemykt og fint til å begynne med, men etter et par gangers bruk er genseren min full av nupper. MASSE nupper. Siste gang jeg strikker med det garnet. Anonymkode: a887e...ba3 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #26 Skrevet 23. september 2020 Alskens influencergarn. Man skulle tro de hadde funnet opp garn og strikking helt selv. Anonymkode: 0895a...0f0 6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #27 Skrevet 23. september 2020 Dere misforstår veldig dette med å "stjele" design. Jeg kan fint ta en oppskrift, forandre smått på maskeantall og bittelitt forandring på mønster, og kalle det mitt design. Likt som et musikkstykke ikke regnes som plagiat før minst 4 takter (altså telle til 4 etter rytmen ganger 4, for de som ikke vet hva en takt er), er identiske. Det hele høres butthurt ut. Drops høres utspekulerte ut, ja, hvis det som er nevnt her stemmer. Men å boikotte er butthurt. Jeg sparer boikottene mine til faktiske kriminelle bedrifter. Men Drops Air var faktisk det garnet jeg kom inn hit for å liste opp som overvurdert, og andre garn som ligner. Får det aldri til å se pent ut, og er så elastisk og uforutsigbart. Anonymkode: c3121...551 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #28 Skrevet 23. september 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere misforstår veldig dette med å "stjele" design. Jeg kan fint ta en oppskrift, forandre smått på maskeantall og bittelitt forandring på mønster, og kalle det mitt design. Likt som et musikkstykke ikke regnes som plagiat før minst 4 takter (altså telle til 4 etter rytmen ganger 4, for de som ikke vet hva en takt er), er identiske. Det hele høres butthurt ut. Drops høres utspekulerte ut, ja, hvis det som er nevnt her stemmer. Men å boikotte er butthurt. Jeg sparer boikottene mine til faktiske kriminelle bedrifter. Men Drops Air var faktisk det garnet jeg kom inn hit for å liste opp som overvurdert, og andre garn som ligner. Får det aldri til å se pent ut, og er så elastisk og uforutsigbart. Anonymkode: c3121...551 Det er vel litt av problemet, at det er lov å stjele på denne måten men det er ikke særlig snilt likevel. Det er dårlig gjort av Drops å gjøre slik at indie-designere ikke får inntekter av mønsterne sine fordi drops har kopier tilgjengelig gratis. Det er mange eksempler på dette, der de har tatt design som er såpass særegne at man ikke kan la være å se at det er stjålet. Og det er nok for meg til å la være å kjøpe derfra, når jeg uansett hadde gjort det så sjeldent. Jeg liker å kjøpe garn av veldig god kvalitet, og jeg har råd til å bruke mer enn 20 kr på et nøste.. Anonymkode: 1c1d7...0b4 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #29 Skrevet 23. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel litt av problemet, at det er lov å stjele på denne måten men det er ikke særlig snilt likevel. Det er dårlig gjort av Drops å gjøre slik at indie-designere ikke får inntekter av mønsterne sine fordi drops har kopier tilgjengelig gratis. Det er mange eksempler på dette, der de har tatt design som er såpass særegne at man ikke kan la være å se at det er stjålet. Og det er nok for meg til å la være å kjøpe derfra, når jeg uansett hadde gjort det så sjeldent. Jeg liker å kjøpe garn av veldig god kvalitet, og jeg har råd til å bruke mer enn 20 kr på et nøste.. Anonymkode: 1c1d7...0b4 Det med at de tvinger forhandlerne til å ha salg på garnet uten fortjeneste, var nytt for meg. Forstår nå hvorfor mange er skeptiske. Angående det med å «stjele design»: synes ikke drops skiller seg ut fra andre designere her. Er så utrolig mye likt som designes, også fra såkalte indiedesignere. Synes det forresten har gått inflasjon i strikkedesignere nå for tiden. Mye av det som designes er uoriginalt og ting man har sett mange ganger før, men fordi de er gode til å markedsføre seg på Instagram og andre sosiale medier, klarer de å gjøre det til en greie likevel. I tillegg er det så tydelig at utrolig mange hopper på de samme trendene. Nå for tiden er det feks strikkevesker alle skal designe i forskjellige varianter. Dette gjelder både indiedesignere og større strikkeprodusenter/designere. Anonymkode: 6ce41...bc9 7
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #30 Skrevet 23. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det med at de tvinger forhandlerne til å ha salg på garnet uten fortjeneste, var nytt for meg. Forstår nå hvorfor mange er skeptiske. Angående det med å «stjele design»: synes ikke drops skiller seg ut fra andre designere her. Er så utrolig mye likt som designes, også fra såkalte indiedesignere. Synes det forresten har gått inflasjon i strikkedesignere nå for tiden. Mye av det som designes er uoriginalt og ting man har sett mange ganger før, men fordi de er gode til å markedsføre seg på Instagram og andre sosiale medier, klarer de å gjøre det til en greie likevel. I tillegg er det så tydelig at utrolig mange hopper på de samme trendene. Nå for tiden er det feks strikkevesker alle skal designe i forskjellige varianter. Dette gjelder både indiedesignere og større strikkeprodusenter/designere. Anonymkode: 6ce41...bc9 Strikkevester, mente jeg Anonymkode: 6ce41...bc9
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #31 Skrevet 24. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det med at de tvinger forhandlerne til å ha salg på garnet uten fortjeneste, var nytt for meg. Forstår nå hvorfor mange er skeptiske. Angående det med å «stjele design»: synes ikke drops skiller seg ut fra andre designere her. Er så utrolig mye likt som designes, også fra såkalte indiedesignere. Synes det forresten har gått inflasjon i strikkedesignere nå for tiden. Mye av det som designes er uoriginalt og ting man har sett mange ganger før, men fordi de er gode til å markedsføre seg på Instagram og andre sosiale medier, klarer de å gjøre det til en greie likevel. I tillegg er det så tydelig at utrolig mange hopper på de samme trendene. Nå for tiden er det feks strikkevesker alle skal designe i forskjellige varianter. Dette gjelder både indiedesignere og større strikkeprodusenter/designere. Anonymkode: 6ce41...bc9 Jeg er helt enig med deg i at det er alt for mye likt, og at det er lett å kopiere. Problemet med Drops er at de har stjålet flere design som er ganske ulikt mye annet, slik at det ikke er noen tvil om at det er kopiert. Ang salg så har Drops en del kampanjer der det feks i en hel måned er 50% på alt alpakka-garn. Garnet er billig i utgangspunktet, og når utsalgsprisen halveres så minker også inntjeningen til butikken. I tillegg velger mange å kjøpe det garnet som er på salg, slik at de mister salg på det garnet de hadde tjent mer på i tillegg.. Dette er ikke noe forhandlerne kan la være, det er et av kravene for å få lov til å selge Drops-garn. Anonymkode: 1c1d7...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #32 Skrevet 27. september 2020 På 19.9.2020 den 13.32, AnonymBruker skrev: Jeg mente det samme. Men så lærte jeg å legge plaggene i varmtvann blanda med litt vanlig hårbalsam. Og når vannet var blitt kaldt, ta plagget opp, vri ut vannet, legge det på badegulvet og massere det lett. Da ble det sypermykt og ikke så stivt og kløete. Mønsteret så også mye jevnere ut. Nå har jeg fått helt dilla på finull! Men enig med sandnes merino. Strikket en jakke til datteren min, vasket den etter avvisninger, pg plutselig så det ut som den var strikket av bommullsgarn. Skikkelig slaskete! Synes også sunday er en dyr skuffelse. Strikket vest fra petiteknit i det, men tjææææ.... synes ikke det var noe spesielt liksom. Ikke nok til å forsvare prisen. Anonymkode: db7f1...84e Har noen her prøvd dette med strikk med mønster? Jeg har en genser som er strikket i finullgarn i to forskjellige farger. Den ene fargen er hvit og den andre er i en annen mørkere farge. Har ikke turt å vaske den fordi jeg er redd for at den mørke fargen vil komme til å farge over på det hvite. Noen som veit? Anonymkode: 6ce41...bc9
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #33 Skrevet 27. september 2020 Skappel Anonymkode: 76ce7...421
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #34 Skrevet 27. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har noen her prøvd dette med strikk med mønster? Jeg har en genser som er strikket i finullgarn i to forskjellige farger. Den ene fargen er hvit og den andre er i en annen mørkere farge. Har ikke turt å vaske den fordi jeg er redd for at den mørke fargen vil komme til å farge over på det hvite. Noen som veit? Anonymkode: 6ce41...bc9 Kjøp det Her funker som bare det Anonymkode: b2227...e02 1
Vera Vinge Skrevet 29. september 2020 #35 Skrevet 29. september 2020 Nå har jeg aldri prøvd det selv, men syns børstet alpakka og lignende virker overvurdert når man tenker pris og hva man får av holdbarhet. De jeg kjenner som har strikket av dette forteller om plagg som siger og nupper. Derimot, kunne jeg ha mye mer tro på det strikket sammen med ullgarn, slik jeg har sett noen gjøre. Og så lurer jeg på hvorfor folk er så gira på babyull, når det er så mye annet passende garn som kan brukes til babyer. Oh, og ja, PT5, som ligner litt. Har fått noen Barneplagg strikket av andre i det, og det nupper jo som et lite helvete. Nupping på ubehandlet ull syns jeg er mer greit, for det er lettere å fjerne. Men på superwash syns jeg det ser så slitt ut. 2
Cordelia Skrevet 29. september 2020 #36 Skrevet 29. september 2020 Superwash generelt. https://naturvernforbundet.no/naturogmiljo/superwash-ikke-lenger-naturlig-ull-article37962-1024.html 1 1
Luka_S Skrevet 29. september 2020 #37 Skrevet 29. september 2020 7 timer siden, Vera Vinge skrev: Nå har jeg aldri prøvd det selv, men syns børstet alpakka og lignende virker overvurdert når man tenker pris og hva man får av holdbarhet. De jeg kjenner som har strikket av dette forteller om plagg som siger og nupper. Derimot, kunne jeg ha mye mer tro på det strikket sammen med ullgarn, slik jeg har sett noen gjøre. Og så lurer jeg på hvorfor folk er så gira på babyull, når det er så mye annet passende garn som kan brukes til babyer. Oh, og ja, PT5, som ligner litt. Har fått noen Barneplagg strikket av andre i det, og det nupper jo som et lite helvete. Nupping på ubehandlet ull syns jeg er mer greit, for det er lettere å fjerne. Men på superwash syns jeg det ser så slitt ut. Hvilket garn anbefaler du til babyplagg? Har ikke mye erfaring med babyull, har strikket en del i baby merino, men synes det har lett for å bli nuppete.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #38 Skrevet 30. september 2020 On 9/29/2020 at 9:18 PM, Cordelia said: Superwash generelt. https://naturvernforbundet.no/naturogmiljo/superwash-ikke-lenger-naturlig-ull-article37962-1024.html For en god tid tilbake skrev jeg en liten "avhandling" om superwash ull på Koftegruppa. Forklarte om ullas naturlige "anatomi og fysiologi" og hvordan denne ødelegges ved superwash-behandling. Noen tomler opp, et par "takk for nyttig informasjon, dette var jeg ikke klar over", og en haug med sure kommentarer - akkurat som forventet. Anonymkode: eb169...2f2 5
Cordelia Skrevet 1. oktober 2020 #39 Skrevet 1. oktober 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: For en god tid tilbake skrev jeg en liten "avhandling" om superwash ull på Koftegruppa. Forklarte om ullas naturlige "anatomi og fysiologi" og hvordan denne ødelegges ved superwash-behandling. Noen tomler opp, et par "takk for nyttig informasjon, dette var jeg ikke klar over", og en haug med sure kommentarer - akkurat som forventet. Anonymkode: eb169...2f2 😅
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #40 Skrevet 1. oktober 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: For en god tid tilbake skrev jeg en liten "avhandling" om superwash ull på Koftegruppa. Forklarte om ullas naturlige "anatomi og fysiologi" og hvordan denne ødelegges ved superwash-behandling. Noen tomler opp, et par "takk for nyttig informasjon, dette var jeg ikke klar over", og en haug med sure kommentarer - akkurat som forventet. Anonymkode: eb169...2f2 Ikke overraskende. Ingen skal komme her og komme her... 🙄Superwash er jeg ikke særlig glad i selv, i tillegg til at man mister en del av ullas funksjon er det ekkelt å strikke med. Anonymkode: 2086b...5a7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå