AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #1 Skrevet 19. september 2020 Ja, hva mener dere? Har selv kjøpt puno fra Rauma garn, og synes det er omtrent tilsvarende kvalitet som air fra drops. Med det mener jeg at det nupper og ikke holder seg ikke bra. Likevel et det dobbelt så dyrt, og virker å være veldig populært hos strikkere som selv sier at de er opptatt av kvalitetsgarn. Anonymkode: 6ce41...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #2 Skrevet 19. september 2020 Merinoull fra for eksempel Sandnes. Fælt å strikke meg, vanskelig å få jevnt. Anonymkode: 2086b...5a7 2
Bolla2 Skrevet 19. september 2020 #3 Skrevet 19. september 2020 Rauma finull, forferdelig å strikke med, blir sår på fingrene av det og plaggene stikker og klør. 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #4 Skrevet 19. september 2020 38 minutter siden, Bolla2 skrev: Rauma finull, forferdelig å strikke med, blir sår på fingrene av det og plaggene stikker og klør. Enig. Skjønner ikke hva som er så magisk med det garnet. Klarer ikke å bruke noe som er strikket i finull. Anonymkode: b2227...e02 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #5 Skrevet 19. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Skjønner ikke hva som er så magisk med det garnet. Klarer ikke å bruke noe som er strikket i finull. Anonymkode: b2227...e02 Jeg mente det samme. Men så lærte jeg å legge plaggene i varmtvann blanda med litt vanlig hårbalsam. Og når vannet var blitt kaldt, ta plagget opp, vri ut vannet, legge det på badegulvet og massere det lett. Da ble det sypermykt og ikke så stivt og kløete. Mønsteret så også mye jevnere ut. Nå har jeg fått helt dilla på finull! Men enig med sandnes merino. Strikket en jakke til datteren min, vasket den etter avvisninger, pg plutselig så det ut som den var strikket av bommullsgarn. Skikkelig slaskete! Synes også sunday er en dyr skuffelse. Strikket vest fra petiteknit i det, men tjææææ.... synes ikke det var noe spesielt liksom. Ikke nok til å forsvare prisen. Anonymkode: db7f1...84e 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #6 Skrevet 20. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mente det samme. Men så lærte jeg å legge plaggene i varmtvann blanda med litt vanlig hårbalsam. Og når vannet var blitt kaldt, ta plagget opp, vri ut vannet, legge det på badegulvet og massere det lett. Da ble det sypermykt og ikke så stivt og kløete. Mønsteret så også mye jevnere ut. Nå har jeg fått helt dilla på finull! Men enig med sandnes merino. Strikket en jakke til datteren min, vasket den etter avvisninger, pg plutselig så det ut som den var strikket av bommullsgarn. Skikkelig slaskete! Synes også sunday er en dyr skuffelse. Strikket vest fra petiteknit i det, men tjææææ.... synes ikke det var noe spesielt liksom. Ikke nok til å forsvare prisen. Anonymkode: db7f1...84e Jeg syns ren ull er ubehagelig uansett hvordan det behandles. Så det koster mer enn det smaker. Anonymkode: b2227...e02 1
Bolla2 Skrevet 20. september 2020 #7 Skrevet 20. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mente det samme. Men så lærte jeg å legge plaggene i varmtvann blanda med litt vanlig hårbalsam. Og når vannet var blitt kaldt, ta plagget opp, vri ut vannet, legge det på badegulvet og massere det lett. Da ble det sypermykt og ikke så stivt og kløete. Mønsteret så også mye jevnere ut. Nå har jeg fått helt dilla på finull! Men enig med sandnes merino. Strikket en jakke til datteren min, vasket den etter avvisninger, pg plutselig så det ut som den var strikket av bommullsgarn. Skikkelig slaskete! Synes også sunday er en dyr skuffelse. Strikket vest fra petiteknit i det, men tjææææ.... synes ikke det var noe spesielt liksom. Ikke nok til å forsvare prisen. Anonymkode: db7f1...84e Greit nok at man kan behandle det ferdige plagget, får skjelden ferdig plagg i finull fordi det er så vondt å strikke med det. 1
onyx Skrevet 20. september 2020 #8 Skrevet 20. september 2020 Jeg synes det aller meste av merinoull er ganske oppskrytt, eneste unntak er om jeg finner merino som ikke er superwashbehandlet. Superwash er generelt oppskrytt, glatt, slapt og holder ikke fasongen i plaggene. Jeg synes også at såkalte "blow" garn og veldig løst spunnede garn er forferdelige, dårlig hold, mye støv og lite slitesterke. 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #9 Skrevet 20. september 2020 Klompelompe merino garn syns jeg er det mest oppskrytte. Mykt og fint, men holder ikke så godt på fasongen, og drops sitt merino til halve prisen er vel så bra. Men jeg elsker finullen til Rauma! Så mange fine farger, lett å strikke med og deilige plagg etter en omgang i vask. Passer og veldig godt til toving av votter. Anonymkode: b3c99...df6 2
^^Belle^^ Skrevet 21. september 2020 #10 Skrevet 21. september 2020 Påfugl. Jeg er IKKE kresen på garn, men dette tar kaka. Det stikker, klør og røyter mer enn noe annet jeg har prøvd. Garn på skiva, liksom, når jeg har Påfugl-genseren min på meg. Egentlig veldig synd, for det er så mange fine farger, og så er det veldig varmt. 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #11 Skrevet 21. september 2020 19 minutter siden, ^^Belle^^ skrev: Påfugl. Jeg er IKKE kresen på garn, men dette tar kaka. Det stikker, klør og røyter mer enn noe annet jeg har prøvd. Garn på skiva, liksom, når jeg har Påfugl-genseren min på meg. Egentlig veldig synd, for det er så mange fine farger, og så er det veldig varmt. Haha ja! Det ligger igjen rester av det garnet over alt når man bruker en genser laget av det 😬 Anonymkode: b2227...e02 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #12 Skrevet 21. september 2020 19 minutter siden, ^^Belle^^ skrev: Påfugl. Jeg er IKKE kresen på garn, men dette tar kaka. Det stikker, klør og røyter mer enn noe annet jeg har prøvd. Garn på skiva, liksom, når jeg har Påfugl-genseren min på meg. Egentlig veldig synd, for det er så mange fine farger, og så er det veldig varmt. Og minst dyrt sammenlignet med kvaliteten. På lista over overvurderte garn, vil jeg også nevne alt av skappelgarn. Føler meg dum som kjøpte noe av det i starten av min strikkekarriere. Ekstremt dårlig holdbarhet og veldig dyrt. Det garnet er så dårlig at det ikke engang hadde vært verdt å kjøpe dersom prisen var lavere. Anonymkode: 6ce41...bc9 3
Selma1984 Skrevet 22. september 2020 #13 Skrevet 22. september 2020 Børstet alpakka! Falt for trenden med tirilgenser, kjøpte garn i dyre dommer. Umulig (for meg) å strikke med, klør, røyter, blir ujevnt... synes egentlig alpakkagarn i det hele tatt er noe herk. Røyter og stikker! 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #14 Skrevet 22. september 2020 Merinoull, spesielt superwash-behandlet. Det blir lett ujevnt, det er tungt og siger. Er heller ikke spesielt glad i ren alpakka, men alpakka/ullblandinger kan fungere veldig godt. Da får du det myke, litt hårete fra alpakkaen men holdet til ulla. Skjønner meg heller ikke på folk som kjøper Drops-garn.. Noe av det er helt ok ut i fra hva det koster, men jeg støtter ikke et slikt firma. Anonymkode: 1c1d7...0b4 2
cleangal Skrevet 22. september 2020 #15 Skrevet 22. september 2020 På 19.9.2020 den 21.46, Bolla2 skrev: Rauma finull, forferdelig å strikke med, blir sår på fingrene av det og plaggene stikker og klør. Første bud i en del strikkegrupper på Facebook: Du skal ikke ha andre guder enn Rauma finull... Skjønner ikke hvordan de klarer å strikke med det garnet. Jeg er generelt lite glad i Rauma-garn, men det absolutt verste jeg har vært borti er Papyrus fra Cewec. Det var rett og slett vondt å strikke med. 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #16 Skrevet 22. september 2020 1 minutt siden, cleangal skrev: Første bud i en del strikkegrupper på Facebook: Du skal ikke ha andre guder enn Rauma finull... Skjønner ikke hvordan de klarer å strikke med det garnet. Jeg er generelt lite glad i Rauma-garn, men det absolutt verste jeg har vært borti er Papyrus fra Cewec. Det var rett og slett vondt å strikke med. Jeg er veldig glad i Finull, men kan godt forstå at det blir for stivt for mange. Det er ikke et garn jeg bruker innerst mot huden, men syns det er perfekt til gensere og jakker. Jeg liker kanskje den tynne ulla fra Hillesvåg hakket bedre mtp. tekstur, men ingenting slår Finull i fargeutvalget. Jeg er heller ikke så glad i alpakka. Syns det generelt hårer fælt. Alpakka-silke syns jeg er vanskelig å få pent. Alpakka-ull-blandinger kan funke til votter og luer. Anonymkode: 2086b...5a7
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #17 Skrevet 22. september 2020 Hvorfor er drops ansett som en dårlig garnprodusent? Anonymkode: 6ce41...bc9
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #18 Skrevet 23. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er drops ansett som en dårlig garnprodusent? Anonymkode: 6ce41...bc9 Fordi noen som er fine på det mener at billig=dårlig. Men jeg har strikket så mye med drops så jeg kan si at det er faktisk ikke store forskjellen. Grunnen til at det er billig er vel fordi drops ikke er norsk, prisene i utlandet er noe helt annet. Anonymkode: b2227...e02 6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #19 Skrevet 23. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er drops ansett som en dårlig garnprodusent? Anonymkode: 6ce41...bc9 Drops stjeler ideer fra indie-designere og legger ut gratis mønster på nettsidene sine på ting som er så likt andres design at det ikke er noe tvil om at det er stjålet. I tillegg er de ikke noe greie med forhandlerne sine, tvinger de til å ha salg i visse perioder på g garn de da ikke tjener noe særlig på. Anonymkode: 1c1d7...0b4 6
Gjest Chroma Skrevet 23. september 2020 #20 Skrevet 23. september 2020 Når det gjelder garn har folk så forskjellig smak at det er vanskelig å si noe om hva som er oppskrytt eller superbra. Jeg er veldig fornøyd med Sandnes sunday, som jeg leste over her at en ikke er fornøyd med. Liker også merino godt, det er mykt og godt og har holdt seg bra i vask. Smaken er som baken. 😄😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå