Gå til innhold

6 åring med uhell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver dette med et enormt hjertesukk fordi jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Vi har en 6 åring (1.trinn) som har mye uhell. Både tiss og bæsj. Han er en ellers helt normal gutt. Så lenge vi belønner han med stjerner på et ark og premier så går han på do. Vi satte i gang dette med premier for å gi belønning for positiv adferd, men nå syns jeg det heller virker mot sin hensikt. Siste året i barnehagen var det aldri uhell i barnehagen, han bæsjet aldri der eller. Bæsja på seg så fort han kom i bilen på vei hjem eller hjemme. Det samme skjer nå på SFO. Han er ofte den siste som blir henta, leker alene og tisser på seg. Han har et godt forhold til både meg og pappa. De dagene vi husker på belønning er det ingen uhell, ingen belønning og han husker ikke at han må på do sier han selv om vi minner han på det ofte.  Hva i all verden skal vi gjøre? Det er ikke noe medisinsk galt med han. 

Anonymkode: 8566a...888

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere prøvd å få han til å gå på do selv om han ikke må på do, og så kan han prøve å sitte der litt?

Anonymkode: c0624...cf9

Skrevet

Sett han på do før dere kjører hjem vel.

Anonymkode: 37309...234

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere prøvd å få han til å gå på do selv om han ikke må på do, og så kan han prøve å sitte der litt?

Anonymkode: c0624...cf9

Ts: Ja vi har prøvd det. Men kan selvfølgelig få han til å sitte lenger. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sett han på do før dere kjører hjem vel.

Anonymkode: 37309...234

Ts: Det vil han ikke. Og det er det ofte ikke tid til eller da de på SFO skal stenge. Ungene driver ute og blir hentet ute. Pga Korona får ikke vi voksne bli med inn. Jeg har gitt beskjed vedr at han må minnes på å gå på do på skole og SFO, men tror de kun gir disse felles beskjedene til alle. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver dette med et enormt hjertesukk fordi jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Vi har en 6 åring (1.trinn) som har mye uhell. Både tiss og bæsj. Han er en ellers helt normal gutt. Så lenge vi belønner han med stjerner på et ark og premier så går han på do. Vi satte i gang dette med premier for å gi belønning for positiv adferd, men nå syns jeg det heller virker mot sin hensikt. Siste året i barnehagen var det aldri uhell i barnehagen, han bæsjet aldri der eller. Bæsja på seg så fort han kom i bilen på vei hjem eller hjemme. Det samme skjer nå på SFO. Han er ofte den siste som blir henta, leker alene og tisser på seg. Han har et godt forhold til både meg og pappa. De dagene vi husker på belønning er det ingen uhell, ingen belønning og han husker ikke at han må på do sier han selv om vi minner han på det ofte.  Hva i all verden skal vi gjøre? Det er ikke noe medisinsk galt med han. 

Første skritt er kontakte lærer å be de minne han å gå på do jevnlig. Det måtte jeg gjøre når sønnen min gikk i 1.klasse også etter som han hadde uhell hver dag på skolen. Etter jeg snakket med læreren så hadde han aldri mer uhell på skolen.

Anonymkode: 4b3c4...fe9

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Det vil han ikke. Og det er det ofte ikke tid til eller da de på SFO skal stenge. Ungene driver ute og blir hentet ute. Pga Korona får ikke vi voksne bli med inn. Jeg har gitt beskjed vedr at han må minnes på å gå på do på skole og SFO, men tror de kun gir disse felles beskjedene til alle. 

Da ringer du SFO en halvtime før du kommer å henter å spør om de kan si at han skal gå på do. Du kan jo ikne la barnet bare bestemme at han ikke vil gå på do det er noe han bare må!  Å forklar gjerne SFO kjapt at han har uhell i bilen hver dag hvis ikke de minner han på det. 

• Liker 4
Skrevet

Må tvinge den ungen til å sitte på do til han driter. Alvorlig talt, dette er bare latskap. 

Anonymkode: 9c584...7ec

• Liker 4
Skrevet

Så tafatt du fremstår her

Han vil ikke? Neivel, men da skal han, selv om han ikke vil. 

Anonymkode: e2d34...8f7

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så tafatt du fremstår her

Han vil ikke? Neivel, men da skal han, selv om han ikke vil. 

Anonymkode: e2d34...8f7

Helt enig! Jeg jobber selv i barnehage å det er ofte barn ikke vil gå på do men det er virkelig ikke ett alternativ at barna få velge det! Selvsagt skal barnet på do uansett.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er sikker på at det ikke er noe medisinsk galt og at det ikke handler om mobbing eller noe slikt, så ville jeg vært så upedagogisk at jeg ville truet med bleie. Helt greit å ikke klare å holde seg, men da må du ha bleie på... 

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig! Jeg jobber selv i barnehage å det er ofte barn ikke vil gå på do men det er virkelig ikke ett alternativ at barna få velge det! Selvsagt skal barnet på do uansett.

Av nysgjerrighet, hvordan "tvinger" dere det gjennom? Har en selv som nekter innimellom, og det kan virkelig bli en gedigen maktkamp innimellom, noe som jo er mot sin hensikt... Blir litt rådløs. 

Skrevet

Jeg er motstander av å tvinge barn til å gå på do. Forklarer hvordan, blir med de dit og leser bøker osv i toårsalderen og følger opp med å straks finne domuligheter i bleiesluttfasen når de må, og så strekker tiden lenger etterhvert. Etter det nevner jeg aldri mer om det. Skal vi reise noe sted sier jeg heller ikke noe. Å tvinge til å gå på do når de ikke må blir et ønske fra de voksne og det er feil. De skal ønske det for seg. Må de på do etter å ha kjørt i fem min så finner vi et sted å stoppe og jeg viser ikke med en eneste mine at jeg blir irritert. Aldri et uhell etter toårsalderen på noen av de tre, og de kan fint vente 20-30 min om vi er opptatt med noe. Det jeg har sett er at de som blir bedt om å gå på do til stadighet er de som er minst interessert i det hele. Å gå på do er noe gutten din må ønske for sin egen skyld, og ikke for å se deres reaksjon på det. Det hørtes ut som at han kanskje får lite oppmerksomhet og "bruker" do for å få den, og er stresset. Barnehagen er lett og der gikk han på do. Hjemme er vanskelig og SFO er vanskelig. SFO ER faktisk vanskelig for en førsteklassing. Det er uoversiktlig, lite oppfølging og han kan føle seg fortapt i situasjonen. Kanskje er han mye utrygg?  Negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet. Sett på bleie til han viser vilje til å prøve. Ikke vær sinte eller irritert. Han vil slutte etterhvert for deg er ikke gøy å være stor gutt med bleie eller å gjøre i buksene. 

Anonymkode: af1aa...2c9

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er motstander av å tvinge barn til å gå på do. Forklarer hvordan, blir med de dit og leser bøker osv i toårsalderen og følger opp med å straks finne domuligheter i bleiesluttfasen når de må, og så strekker tiden lenger etterhvert. Etter det nevner jeg aldri mer om det. Skal vi reise noe sted sier jeg heller ikke noe. Å tvinge til å gå på do når de ikke må blir et ønske fra de voksne og det er feil. De skal ønske det for seg. Må de på do etter å ha kjørt i fem min så finner vi et sted å stoppe og jeg viser ikke med en eneste mine at jeg blir irritert. Aldri et uhell etter toårsalderen på noen av de tre, og de kan fint vente 20-30 min om vi er opptatt med noe. Det jeg har sett er at de som blir bedt om å gå på do til stadighet er de som er minst interessert i det hele. Å gå på do er noe gutten din må ønske for sin egen skyld, og ikke for å se deres reaksjon på det. Det hørtes ut som at han kanskje får lite oppmerksomhet og "bruker" do for å få den, og er stresset. Barnehagen er lett og der gikk han på do. Hjemme er vanskelig og SFO er vanskelig. SFO ER faktisk vanskelig for en førsteklassing. Det er uoversiktlig, lite oppfølging og han kan føle seg fortapt i situasjonen. Kanskje er han mye utrygg?  Negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet. Sett på bleie til han viser vilje til å prøve. Ikke vær sinte eller irritert. Han vil slutte etterhvert for deg er ikke gøy å være stor gutt med bleie eller å gjøre i buksene. 

Selvsagt er du motstander av å tvinge barn til å gå på do når du aldri har hatt problemer blant dine barn!! Det finnes faser forbi der dine barn stoppet, der «mas» om dogåing og fokus på dette faktisk er nødvendig, men det viser ikke du forståelse for her. Svaret ditt er totalt irrelevant, og får bare folk som allerede er i en dårlig situasjon seg til å føle seg verre. 🙄

Til Ts: Jeg skjønner godt din frustrasjon. Har dere vært på en barneavdeling og sjekket blæren etter tissing? Vi har samme problemet hos vår femåring, han tisser på seg hver dag. Selvsagt blir man frustrert, spesielt når vinteren står for døren og dermed mange lag med klær på ute. Klesvasken er enorm, og klærne blir ødelagt. Det er selvsagt ikke matnyttig å bli sinna på ungen til stadighet, men å bli oppgitt når man må vaske bæsjetruser etter en seksåring er da helt naturlig!!! Hvis det ikke er noe fysisk galt med gutten, så kan han vaske opp etter seg selv. 

Det første du er nødt til å gjøre, er å ta opp problemet med SFO. Hvis ikke du får være med inn, så må de ta tak her. Ungen må på do før biltur, uansett hva han sier, og det er deres plikt å legge til rette. Hvis ikke, tar du kontakt med SFO-leder. Du må også være litt strengere her, synes jeg. At han ikke vil spiller ingen rolle. Så lenge han har uhell går han på do når du bestemmer at han går på do. Hvis dere begynner med belønningsskjema igjen, må dere følge det opp. Ikke sånn halvveis, dere må gjennomføre det. Hvis ikke virker det mot sin hensikt. 
Lykke til, håper det løser seg! 

Anonymkode: 86188...ace

• Liker 4
Skrevet

Altså, har jeg forstått det riktig? Du skriver han går på do når DERE husker å gi belønning (klistremerker)?? Så hvis han ikke får belønning, så nekter han å gå på do/ bæsjer på seg (med vilje, for å straffe dere for å glemme klistermerke)? En veldig smart gutt dette. Hva om SFO sier han skal på do og får klistermerke når han kommer hjem? Det er DERE som har laget avtalen om klistermerke, og DERES ansvar å følge det opp. Skjerpings!

Anonymkode: 7f528...5fd

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du har jo bare forstått et liten del av det. Det er jo nettopp de barna som ikke er interesserte i å gå på do som det må nevnes for, ofte! Som regel kommer uinteressen først, og så må man begynne å "mase" fordi barnet ikke går på eget initiativ. 

For barn med hyppige uhell er det ANBEFALT å ta de på do før de kjenner at de må, gjerne hver andre til hver tredje time. Dette er for å trene opp blærefunksjonen og at man skal lære å kjenne at man må tisse. Et barn som har ignorert tissetrang over tid vil rett og slett ikke merke at det må tisse, så det handler ikke om ønsker. Da må man ta noen steg tilbake og innføre faste rutiner på når man skal på do. 

Dine barn har ikke hatt dette problemet, så derfor har du faktisk ingen relevant erfaring å bidra med her. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, har jeg forstått det riktig? Du skriver han går på do når DERE husker å gi belønning (klistremerker)?? Så hvis han ikke får belønning, så nekter han å gå på do/ bæsjer på seg (med vilje, for å straffe dere for å glemme klistermerke)? En veldig smart gutt dette. Hva om SFO sier han skal på do og får klistermerke når han kommer hjem? Det er DERE som har laget avtalen om klistermerke, og DERES ansvar å følge det opp. Skjerpings!

Jeg tolket det til at når han får belønning husker han selv å gå på do selv om han ikke kjenner det, men hvis han ikke får belønning utsetter han det fordi han uansett tror at han ikke må på do. Og vips er det for sent. 

Min fireåring har en del uhell i barnehagen, og det er fordi han ikke tør å si ifra at han må på do. Spesielt hvis de er ute og de voksne er mer utilgjengelige. Kan det handle om det, ts? At han syns det er ubehagelig å gå på do på Sfo og derfor ignorerer det? Jeg ville bedt SFO følge han opp konkret, ta han på do en halvtime før dere kommer for eksempel. Vi har hatt veldig god effekt av at barnehagen nå fokuserer på klokka ifht dogåinga. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

De dagene vi husker på belønning er det ingen uhell, ingen belønning og han husker ikke at han må på do sier han selv om vi minner han på det ofte.  Hva i all verden skal vi gjøre? Det er ikke noe medisinsk galt med han. 

@Albbas
Da har du tolket feil. TS skriver helt tydelig at de dagene hun glemmee belønning går han ikke på do selv om de minner han på det. Ofte. De dagene han får belønning skjer det jo ingen uhell!!! Altså de voksne må skjerpe seg. Det er DE som har laget denne avtalen.

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

@Albbas
Da har du tolket feil. TS skriver helt tydelig at de dagene hun glemmee belønning går han ikke på do selv om de minner han på det. Ofte. De dagene han får belønning skjer det jo ingen uhell!!! Altså de voksne må skjerpe seg. Det er DE som har laget denne avtalen.

Det strider ikke mot min tolkning. Han får ikke belønning = han tenker at han ikke er tissetrengt akkurat nå, og derfor går han ikke på do selv ved påminnelse. Han får jo ikke belønning, og tror ikke han må på do, så hvorfor skal han? Helt naturlig tankegang for små barn... Hele poenget med belønning er jo å gi barnet et insentiv til å gå selv om barnet selv tror at det ikke må tisse. 

Skrevet (endret)

Du virker utrolig tafatt! Barnet kan ikke få bestemme at han ikke vil gå på do! Det er bare noe han må. På lik linje som at han barnet ikke får bestemme at han ikke vil ha varme klær på når det er snø ute. Noen ting må bare vi voksne bestemme fordi det er til barnets beste!

Endret av Kvepp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...