AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #1 Del Skrevet 19. september 2020 Til uken skal jeg fjerne 9 skruer pluss en plate fra en ankel. Jeg kjenner jeg begynner å bli nervøs. Hva kan jeg forvente? Jeg håper at det blir mer bedøvelse enn bare lokal. Tar et sånt inngrep lang tid? Jeg vet at jeg vil få all den infoen jeg trenger når jeg skal snakke med kirurgen, men jeg vil gjerne høre andres erfaringer? Hvor lang tid var det før du kunne gå? Var det smertefullt i ettertid? Tok inngrepet lang tid? Hvilken bedøvelse fikk du - og hvorfor? Hadde du noen restriksjoner de neste dagene? Hadde du noen etterkontroll? Anonymkode: 288b5...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #2 Del Skrevet 19. september 2020 Du sier du har fått all info du trenger, men du vet altså ikke om du skal i narkose eller om du får lokal anestesi? Anonymkode: b7ad8...86f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #3 Del Skrevet 19. september 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier du har fått all info du trenger, men du vet altså ikke om du skal i narkose eller om du får lokal anestesi? Anonymkode: b7ad8...86f Nei, hvor sier jeg det? Anonymkode: 288b5...17b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #4 Del Skrevet 19. september 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier du har fått all info du trenger, men du vet altså ikke om du skal i narkose eller om du får lokal anestesi? Anonymkode: b7ad8...86f Nei. Les en gang til du. Ts sier «veit at jeg VIL FÅ all info» ikke at h*n HAR FÅTT Anonymkode: 0d3d2...76b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #5 Del Skrevet 19. september 2020 Det kan sikkert være lokale variasjoner, men tror det er ganske standard at du kan velge mellom narkose og lokal anestesi pluss beroligende (så du i praksis er borte, men ikke trenger intubering). Jeg anbefaler det siste, og det er det sykehuset også vil ønske, siden det er minst risikabelt. Anonymkode: a86e6...248 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #6 Del Skrevet 19. september 2020 Da får du nok enten TIVA ( total intravenøs anestesi) og larynxmaske eller en kort spinal. De fjerner sjelden så mye med lokal da det er begrenset hvor mye lokalbedøvelse man kan sette. Og det er vanskelig å får satt det i beinvev. Lykke til👍🏻 Anonymkode: 73df4...3eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #7 Del Skrevet 20. september 2020 Takk for svar. Er det noen som har gått gjennom det samme og som kan fortelle meg om det? Anonymkode: 288b5...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #8 Del Skrevet 20. september 2020 Hei! Har ikke noe godt svar til deg, men lurer på hvorfor du skal fjerne platen og skruene fra ankelen? Om du vil svare Jeg har også plate og skruer i ankelen, og det går greit, men det er kanskje lurt å fjerne de? Ønsker deg lykke til med operasjonen og håper du er raskt på beina igjen Anonymkode: 88385...f2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #9 Del Skrevet 20. september 2020 Tidsbruk avhenger av hvor i ankelen platen/skruene sitter, men det trenger ikke ta så lang tid. Selv om det brukes lokal kan du be om beroligende dersom du trenger det. I motsetning til hva en oppe beskriver er det slett ikke uvanlig å fjerne plater/skruer i lokal, og det pleier å gå helt fint. Trenger du mer smertestillende får du det, ingen grunn til bekymring. Anonymkode: bc6d9...a20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #10 Del Skrevet 20. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har ikke noe godt svar til deg, men lurer på hvorfor du skal fjerne platen og skruene fra ankelen? Om du vil svare Jeg har også plate og skruer i ankelen, og det går greit, men det er kanskje lurt å fjerne de? Ønsker deg lykke til med operasjonen og håper du er raskt på beina igjen Anonymkode: 88385...f2c Jeg skal fjerne dem fordi de begynner å stikke mye ut og det er fare for at de gnager hull på huden. Det er egentlig for tidlig siden det bare har gått 6 mnd, de skal egentlig sitte minst et år. Vanligvis har du dem for bestandig så lenge det ikke plager deg. Skruene sitter på både innside og utside av ankel, altså nederst på leggbein og skinnbein. Anonymkode: 288b5...17b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tetrao Skrevet 20. september 2020 #11 Del Skrevet 20. september 2020 Jeg har fjernet fra leggen (plate+skruer) og skruer fra kneet. Fikk velge mellom narkose og at de satte epidural. Tok det siste på kneet, og var helt borte. Det negative var at det tok LANG tid før følelsen i beinet var tilbake, det positive var at jeg slapp «hangover» etter narkose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #12 Del Skrevet 20. september 2020 Har gjort det samme og sov med spinal akkurat som i de andre operasjonene. Samme oppfølging også. Var en lettelse å få det ut da bevegheligheten ble større, men litt skummelt at det ikke er like stabilt som med metallet. Begynte å gå igjen dagen etter operasjonen, bare til smertegrensen. Anonymkode: 81f88...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #13 Del Skrevet 20. september 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har gjort det samme og sov med spinal akkurat som i de andre operasjonene. Samme oppfølging også. Var en lettelse å få det ut da bevegheligheten ble større, men litt skummelt at det ikke er like stabilt som med metallet. Begynte å gå igjen dagen etter operasjonen, bare til smertegrensen. Anonymkode: 81f88...9c4 Hvor lenge følte du at det ikke var like stabilt? Anonymkode: 288b5...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #14 Del Skrevet 27. september 2020 Det ble spinal her. Og nå sitter jeg her hjemme med foten i været. Fikk inntrykk av at jeg kunne gå på foten inntil smertegrensen. Jeg har ikke turt enda (fjernet på torsdag), og jeg vet heller ikke hva som legges i smertegrensen. Ja, jeg vet det var dumt å ikke spørre, men jeg var nok ganske ruset når jeg reiste - og kom faktisk ikke på å spørre. Når kan man drive normal aktivitet som fjelltur og jogging igjen da? Anonymkode: 288b5...17b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #15 Del Skrevet 27. september 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ble spinal her. Og nå sitter jeg her hjemme med foten i været. Fikk inntrykk av at jeg kunne gå på foten inntil smertegrensen. Jeg har ikke turt enda (fjernet på torsdag), og jeg vet heller ikke hva som legges i smertegrensen. Ja, jeg vet det var dumt å ikke spørre, men jeg var nok ganske ruset når jeg reiste - og kom faktisk ikke på å spørre. Når kan man drive normal aktivitet som fjelltur og jogging igjen da? Anonymkode: 288b5...17b Fikk du ikke noe infoskriv med deg? Det er lurt å gi pasienter som er litt ruset Spesielt med tanke på gåtur og slikt. Tipper du må ha en del uker før jogging og krevende turer, la såret gro og kjenne etter om du hovner opp etter gåtur. Husk å ise ned om du er varm (aldri direkte på hud), og holdt foten høyt når du kan. Uansett, ring sykehuset på mandag. Smertegrense er greit nok, gjør det vondt og det nøkker/stikker til, så er det for mye. Lett ubehag er greit. Det kan hende du ikke får langt full tyngde på i starten, men det kommer nok. Anonymkode: 67962...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #16 Del Skrevet 27. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk du ikke noe infoskriv med deg? Det er lurt å gi pasienter som er litt ruset Spesielt med tanke på gåtur og slikt. Tipper du må ha en del uker før jogging og krevende turer, la såret gro og kjenne etter om du hovner opp etter gåtur. Husk å ise ned om du er varm (aldri direkte på hud), og holdt foten høyt når du kan. Uansett, ring sykehuset på mandag. Smertegrense er greit nok, gjør det vondt og det nøkker/stikker til, så er det for mye. Lett ubehag er greit. Det kan hende du ikke får langt full tyngde på i starten, men det kommer nok. Anonymkode: 67962...d79 Nei, de måtte ettersende. Var litt kaos når jeg var inne, så de hadde ingen til å skrive ut. Anonymkode: 288b5...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #17 Del Skrevet 27. september 2020 6 uker fikk jeg beskjed om Anonymkode: 1f1ec...8c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #18 Del Skrevet 27. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: 6 uker fikk jeg beskjed om Anonymkode: 1f1ec...8c0 Seks uker til jogging? Var det ankelbrudd? Anonymkode: 288b5...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #19 Del Skrevet 28. september 2020 Er det forresten andre ting som kan være lurt å spørre om når jeg skal ringe? Anonymkode: 288b5...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå