Gå til innhold

Når barnet må tisse NÅ og man er rundt om kring

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var på t-banen en gang, når den stoppet holt en mor ungen halveis ut døren, slik at h*n fikk tisset ut av vognen 😅😂 Det var litt komisk, men full forståelse for at små barn av og til «MÅ NÅ», føreren tror jeg fikk med seg hva som skjedde, da det ble et lengre stopp en nødvendig 😅

:overrasket: Det høres jo direkte farlig ut - og særdeles ulekkert å tisse på perrongen. Det er typisk eksempel på oppførsel som gir småbarnsmødre dårlig rykte. Jeg skjønner at det kan haste veldig av og til med små barn, men det betyr ikke at det greit at de gjør fra seg overalt likevel. Kan ikke barnet holde seg mer enn to minutter er det for tidlig å gå uten bleie på bytur.

• Liker 11
Skrevet

Du kan kjøpe oppblåsbar reise potte med engangs poser på Apotek? Det brukte vi litt. Ellers har vi holdt barna i naturen eller holdt de på do :) 

Anonymkode: eeee3...ec9

Skrevet

Har potte i bilen, tar den med ved behov.

Anonymkode: 20ea8...1eb

Skrevet

Har ei som nettopp slutta med bleie selv. Første gang vi skulle på kjøpesenter snakket vi om hva vi skulle, og hun fikk velge selv om hun ville ha på bleie. Hun ville prøve uten, så jeg pakket ned 2 klesskift og gikk på do før vi dro hjemmefra. Hun fikk ikke noe å drikke mens vi gikk i butikkene, også gikk vi en tur på do før vi dro til kafeen (ca 40 min siden vi dro hjemmefra). Hun fikk drikke og leke seg på kafeen og da gikk vi på do igjen før vi dro videre på butikkene (ca 40 min siden sist). Vi shoppet i en halvtime til før vi gikk på do før vi dro hjem. 
Med litt planlegging synes jeg det går veldig fint. Nå skal det sies at her vi bor er det gratis å gå på do på kjøpesenteret, derfor oppsøker vi heller doen før hun sier i fra for å slippe å gjøre det til en stresset situasjon. Ellers syns jeg også det er viktig at barnet er motivert og ønsker det selv, derfor hun fikk velge. 
Se løsninger i stedet for problemer, ta med godt med skifteklær og la barnet få en sjans til å få det til om det er det barnet ønsker! 😊

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, Daria skrev:

:overrasket: Det høres jo direkte farlig ut - og særdeles ulekkert å tisse på perrongen. Det er typisk eksempel på oppførsel som gir småbarnsmødre dårlig rykte. Jeg skjønner at det kan haste veldig av og til med små barn, men det betyr ikke at det greit at de gjør fra seg overalt likevel. Kan ikke barnet holde seg mer enn to minutter er det for tidlig å gå uten bleie på bytur.

Akkurat der og da var det nok valget mellom gulvet inne i t-banen eller ut av vognen i det fri. Traff ikke perongen, da det er et vist gap mellom vogn/perong. Bedre å tisse ned mot skinnene enn å tisse inne i vognen på gulvet, det hadde heller ikke vært lekkert.

Anonymkode: f2714...e83

• Liker 6
Skrevet

Alle butikker har ikke do du kan låne. Doen vår er nede i en kjeller som vi deler med flere butikker og hvor det oppbevares personlige eiendeler. Jeg kan ikke gå fra butikken min for å følge kunden på do. Vær bevisst på hvor dere befinner dere og ikke vær ute lenge av gangen. Og hør på barna deres!!! Hører alt for ofte unger om klager om at de må på do og foreldre som ikke lytter. Da skjer det fort uhell som vi i butikken må vaske opp. 

Anonymkode: a1fbe...cc1

• Liker 4
Skrevet

Vi har mer enn en gang måtte gå av bussen fordi han måtte så tisse,å en hel time å vente på neste buss *sukk*. Bussen bruker 45 minutt per vei så kunne be han holde seg heller. 

Anonymkode: 0bcea...736

• Liker 1
Skrevet

Kunne ikke be han holde seg*

Skrevet
10 timer siden, Shenzi skrev:

Har ei som nettopp slutta med bleie selv. Første gang vi skulle på kjøpesenter snakket vi om hva vi skulle, og hun fikk velge selv om hun ville ha på bleie. Hun ville prøve uten, så jeg pakket ned 2 klesskift og gikk på do før vi dro hjemmefra. Hun fikk ikke noe å drikke mens vi gikk i butikkene, også gikk vi en tur på do før vi dro til kafeen (ca 40 min siden vi dro hjemmefra). Hun fikk drikke og leke seg på kafeen og da gikk vi på do igjen før vi dro videre på butikkene (ca 40 min siden sist). Vi shoppet i en halvtime til før vi gikk på do før vi dro hjem. 
Med litt planlegging synes jeg det går veldig fint. Nå skal det sies at her vi bor er det gratis å gå på do på kjøpesenteret, derfor oppsøker vi heller doen før hun sier i fra for å slippe å gjøre det til en stresset situasjon. Ellers syns jeg også det er viktig at barnet er motivert og ønsker det selv, derfor hun fikk velge. 
Se løsninger i stedet for problemer, ta med godt med skifteklær og la barnet få en sjans til å få det til om det er det barnet ønsker! 😊

Enig det med ekstra klær. Det er jo ingen stor katastrofe om et evt uhell skulle skje. Men veldig trygt å ha med ekstra tøy

Anonymkode: eeee3...ec9

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for tips! 
hun synes det er skummelt å sitte på doen uten doring, men vi kan øve litt på det hjemme. 

Anonymkode: c2205...a73

Hold henne til hun begynner å føle seg trygg. Skjønner godt at det er litt skummelt. Vanskelig for en liten kropp å sitte på en så stor do. 

Anonymkode: 2138c...1e4

Skrevet

dere har kanskje ofte vogn med når dere er ute sånn? da er det jo faktisk ikke veldig mye pes å ha med en doring, pakket inn i en plastpose. noen venner hadde alltid med seg potte mens de holdt på med bleieslutt, det var ikke noe problem, en doring er jo enda enklere.

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, Hundejente skrev:

dere har kanskje ofte vogn med når dere er ute sånn? da er det jo faktisk ikke veldig mye pes å ha med en doring, pakket inn i en plastpose. noen venner hadde alltid med seg potte mens de holdt på med bleieslutt, det var ikke noe problem, en doring er jo enda enklere.

Vi har faktisk nesten slutta med vogn. Hun blir så passiv når vi har med vogna, så hun pleier å gå selv. Men i en overgangsfase kan jeg kanskje ha med meg en sekk med doring og klær hvis vi skal på steder det egner seg. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har mer enn en gang måtte gå av bussen fordi han måtte så tisse,å en hel time å vente på neste buss *sukk*. Bussen bruker 45 minutt per vei så kunne be han holde seg heller. 

Åh, så kjedelig. Vi bor i Oslo, så er ikke så lange bussreiser vi tar og de går ofte. 

11 timer siden, Shenzi skrev:

Smart. Takk for tips! 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er faktisk ikke slik at "alle butikker har en do", og at den kan brukes - når man har små barn med seg. 

Jeg har tidligere drevet en delikatessebutikk, og Mattilsynet er veldig strenge på dette. 

Så beklager, uansett hvor mye barnet ditt MÅ tisse/bæsje, jeg sier nei. Det er ikke lov å låne ut personaldoen til kunder. Uansett alder på kundene. 

Anonymkode: 0fba9...08b

Så bra! Da løper man bare til nabobutikken som ikke er underlagt mattilsynet 👍

Anonymkode: 28d2f...626

Skrevet

Hvorfor løpe hjem fra lekeplassen for å tisse? Barn kan jo fint tisse ute. I hvert fall nå som det ikke er for kaldt ute. 

Anonymkode: 2717c...94f

• Liker 2
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! Da løper man bare til nabobutikken som ikke er underlagt mattilsynet 👍

Anonymkode: 28d2f...626

Vi hadde do i en tidligere butikk jeg jobbet i, men streng beskjed om å ikke låne bort til kunder,, fordi den var på lageret sammen med både personlige eiendeler og varer. Tror dette gjelder de fleste butikker. 

Det var senter da, så er lett å peke kunden mot kundetoalettet. 

Anonymkode: 5a649...35a

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Men litt av poenget er jo at det er en overgangsfase. Helt idiotisk å ikke sikre seg mot uhell på lengre turer ute, og dette med å holde barnet ute av t-banen for å tisse er både vemmelig og farlig. 

Anonymkode: 4d7e5...f2d

• Liker 2
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg hadde potta med overalt, enten i vogna eller ryggsekken. Da var det bare å slenge ungen ned på potta om tissetrangen kom over dem i skogen eller på fjellet, eller andre plasser uten dotilgang :) 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor løpe hjem fra lekeplassen for å tisse? Barn kan jo fint tisse ute. I hvert fall nå som det ikke er for kaldt ute. 

Anonymkode: 2717c...94f

Vet ikke, jeg tenkte ikke noe særlig, bare «åh, tisse, da må vi på do!» :ler: 

Skrevet

Kanskje du stresser for mye med å få barnet til å slutte med bleie? Prestisje? Enten får du droppe å ha med barnet på bytur/buss etc i denne fasen, eller så får du faktisk ha bleie på barnet til det greier å holde seg.

Anonymkode: 55838...6ae

Skrevet
På 19.9.2020 den 15.04, AnonymBruker skrev:

Alle butikker har en do, min erfaring er at står du med en liten en og sier "har du en do, vi trenger en nå!" så får du låne. Takk og bukk pent 👍

Nei, alle butikker har faktisk ikke en do. Og om de har en do er det overhodet ikke garantert at man får låne. Det er ikke noe man kan ta for gitt.

Jeg jobbet i butikk i en eldre bygård i Oslo som ikke hadde eget toalett, vi delte et toalett i den ene oppgangen med to andre butikker i samme bygg og det var det ikke lov å låne ut til kunder eller andre utenforstående.

Siste butikken jeg jobbet i hadde egne toaletter, men de var plassert ved garderoben der de ansattes personlige eiendeler befant seg og med lageret rett ved siden av, så om vi skulle lånt bort toalettet til kunder måtte en ansatt fulgt dem for å passe på. Vi fikk ikke lov til å låne ut toalettet til kunder, uansett. 

Anonymkode: ea71b...af8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...