Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene har ikke baby villet spise grøt og mos, han nekter å gape for skjeen, ene dagen kaster han opp ved mating. Avføringen har vært litt løsere etter å ha vært fast i mange uker. I dag oppdaget jeg at to tenner er i ferd med å bryte gjennom nede. 

Hvor lenge varer plager ved tannfrembrudd? Bør jeg begynne å pusse med en gang, eller kan jeg vente til de er skikkelig gjennom? Hvor lang tid tar det før de er skikkelig gjennom? 

Får han tilbake matlysten mm ed en gang plagene gir seg, eller vil han en tid forbinde mat med ubehag? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er individuelt, så du må nesten bare se an. Noen er ikke plaget i det hele tatt, for noen er plagene kortvarig, andre virker plaget lenger. Du skal begynne å pusse fra første tann så du kan begynne å pusse nå. De kommer som regel ganske raskt opp. 

Anonymkode: 183ae...668

Skrevet

Med jenta mi så kom tennene igjennom ganske fort. Hu var litt sutrete I ca 1 døgn tenker jeg. Du får kjøpt en gele på apoteket til å smøre gummene. Eller legg en bitering i kjøleskapet 😊

Skrevet

Det er akkurat det samme her, babyen har ikke villet spise noe fast føde de siste dagene, og i kveld så jeg plutselig ei tann.

Hvor lenge det varer er nok helt individuelt, jeg kan ikke huske at storesøsteren reagerte slik. Hennes tenner kom litt sent, men vokste raskt opp da de kom. Jeg husker at det var andre babyer i barselgruppa, som hadde små hvite prikker i munnen lenge før vår fikk det, men tennene var utvokst omtrent samtidig. 

Man skal pusse med en gang, men foreløpig går det veldig raskt da. 

Jeg håper og tror at matlysten (snart) kommer tilbake :) 

Anonymkode: bf5ca...9ac

Skrevet

Jeg blir litt engstelig for at han ikke skal få i seg nok næring. Melk er jo ikke nok for en baby på snart 7 måneder. 

Vet at det kan være misvisende med hyppig veiing, men har babyvekt hjemne, og ser ut som han har gått litt ned de siste dagene. Er også bekynret for om det kan bli for lite jern. Får noen ganger i han litt fruktmos når han får suge rett av klemmeoiseb, nekter å gape for skje. Men fruktmos er det jo ikke jern i.. 

Skrevet

Så lenge det ikke pågår veldig lenge, tror jeg ikke det er noe problem (men jeg vet ikke hva som er for lenge). Vår får nok ikke i seg nok jern akkurat nå, for det er virkelig minimalt utenom morsmelk. Hun hadde begynt å spise relativt greit før dette startet. Jeg syns også hun har blitt litt tynnere. Vi har 8 mnd. kontroll på tirsdag, så skal se på vekten der, og høre med helsesykepleier.

Men jeg har opplevd at både denne babyen og forrige har spist veldig lite i perioder (et par uker), og falt ned en vekstkurve, i forbindelse med forkjølelse og tett nese. Det har ikke vært noe å bekymre seg for, og de har tatt det igjen etterpå. Jeg ser for meg at det er det samme med disse tennene.

Jeg håper det faktisk er pga. tenner da, men jeg tror i hvert fall det her. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det ikke pågår veldig lenge, tror jeg ikke det er noe problem (men jeg vet ikke hva som er for lenge). Vår får nok ikke i seg nok jern akkurat nå, for det er virkelig minimalt utenom morsmelk. Hun hadde begynt å spise relativt greit før dette startet. Jeg syns også hun har blitt litt tynnere. Vi har 8 mnd. kontroll på tirsdag, så skal se på vekten der, og høre med helsesykepleier.

Men jeg har opplevd at både denne babyen og forrige har spist veldig lite i perioder (et par uker), og falt ned en vekstkurve, i forbindelse med forkjølelse og tett nese. Det har ikke vært noe å bekymre seg for, og de har tatt det igjen etterpå. Jeg ser for meg at det er det samme med disse tennene.

Jeg håper det faktisk er pga. tenner da, men jeg tror i hvert fall det her. 

Håper du har rett. Men jeg er gammel førstegangsmor, og har nok lett for å bekymre meg...

Skrevet
9 timer siden, Thyra skrev:

Håper du har rett. Men jeg er gammel førstegangsmor, og har nok lett for å bekymre meg...

Ta kontakt med helsestasjonen og hør med dem, eller dra dit for en ekstra veiing hvis det er mulig nå med korona-restriksjoner. Det er ikke noe godt å bekymre seg. Jeg er gammel andregangsmor til to tette. Akkurat dette med lite mat i perioder har jeg altså alt bekymret meg for et par ganger tidligere. 

Skrevet
11 timer siden, Thyra skrev:

Jeg blir litt engstelig for at han ikke skal få i seg nok næring. Melk er jo ikke nok for en baby på snart 7 måneder. 

Vet at det kan være misvisende med hyppig veiing, men har babyvekt hjemne, og ser ut som han har gått litt ned de siste dagene. Er også bekynret for om det kan bli for lite jern. Får noen ganger i han litt fruktmos når han får suge rett av klemmeoiseb, nekter å gape for skje. Men fruktmos er det jo ikke jern i.. 

Anbefaler å kjøpe gjenbrukbare klemmeposer, og fylle på selv. Lag smoothie med hirse, gulrot, eple osv.. Da trenger du hvertfall ikke bekymre deg for om småen får i seg for lite av diverse næringsstoffer. 
Babyen får vel morsmelk/MME og det er jo fult av riktige næringsstoffer. 

Matlyst går i rykk og napp hos babyer også, tannfrembrudd, sykdom osv.. Det går helt fint😊

Anonymkode: 081b9...da7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...