Gå til innhold

B vitamintilskudd og økt hårvekst på kroppen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på B vitaminer for 6-8 uker siden, og synes at hårveksten på kroppen har økt betraktelig.  Jeg merker ingenting på hårveksten på hodet, men har fått betydelig mer sort hårvekst fremme og bak på lårene, underlivet og nedover leggene. 

Nå er jeg en litt hårete person fra før av og holder det i sjakk med voksing, men etter at jeg begynte på b-vitaminer har kroppshår bare eskalert😏

Er det forskjell på B vitamin preparater når det gjelder økt hårvekst? 

Anonymkode: 57425...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde du fått påvist mangel på B-vitamin før du begynte å ta tilskudd? 

Anonymkode: d0759...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du fått påvist mangel på B-vitamin før du begynte å ta tilskudd? 

Nei men håret mitt har blitt så tynt og pistrete det siste årene/året. Fliser seg opp selv om jeg ikke bruker krølltang, føner og farger det. Må klippe tupper ofte. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei men håret mitt har blitt så tynt og pistrete det siste årene/året. Fliser seg opp selv om jeg ikke bruker krølltang, føner og farger det. Må klippe tupper ofte. 

Ts

Tror at det er liten sjanse for at det hjelper med ekstra B-vitaminer dessverre. Det er heller uvanlig å få B-vitamin-mangel hvis da ikke kostholdet er veldig spesielt. Jeg kan lite om dette, men har hørt at endring i hormoner eller stoffskifte kan være årsaken til tynnere hår. Evt sjekk jernstatus. Vanligere å ha lite jern enn det er å ha mangel på B-vit. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker har en tendens til å komme i en andre pubertet opp i 30 årene. Dvs man får økt hårvekst på kroppen samtidig som det tynnes/mister hår på hodet. Mer typisk siste for menn enn kvinner. Kan jo være at det er dette som skjer uten at det har noe med økt B vit inntak å gjøre🤔

Anonymkode: deeff...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi mennesker har en tendens til å komme i en andre pubertet opp i 30 årene. Dvs man får økt hårvekst på kroppen samtidig som det tynnes/mister hår på hodet. Mer typisk siste for menn enn kvinner. Kan jo være at det er dette som skjer uten at det har noe med økt B vit inntak å gjøre🤔

Anonymkode: deeff...572

Jeg er kvinne på 48 år

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil det si at det ikke hjelper å ta noe kosttilskudd for å få mer hår på hodet? Helsekostbutikken er jo full av hår/ hud /negler kosttilskudd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil det si at det ikke hjelper å ta noe kosttilskudd for å få mer hår på hodet? Helsekostbutikken er jo full av hår/ hud /negler kosttilskudd? 

Verden er også full av mennesker som vil bedras...

Anonymkode: faba3...d01

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler sterkt på at det hjelper, siden det er veldig sjelden/umulig å få mangel på de B-vitamin-typene som har noe å si for hår, hud og negler (uten at man da vil være veldig syk og underernært)  Det er i hvert fall ikke vitenskapelig bevist at det hjelper. 

https://www.klikk.no/helse/velvare/egenpleie/tull-a-ta-b-vitaminer-for-hud-og-har-2470796

https://www.tv2.no/a/9083892/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håret/hår røttene på kroppen er tynnere /mindre på kroppen, så du merker det først. Ha litt tålmodighet så vil du merke det hjelper på hårveksten på hodet også. Minst 3 mnd før du kan merke det kommer bedre hårvekst i vikene. 

Anonymkode: ad486...9c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye håret blir sterkere, det som kommer ut. Huden og neglene merker man også blir bedre.

Hilsen ølgjær drikker 🙂 

OG: De som sier man får alt igjennom maten, det er ikke alltid det. Noen har dårligere opptak enn andre, derfor kan det være bra å ta ekstra tilskudd. 

Magnesium er også noe alle burde ta tilskudd av.

Anonymkode: df540...2c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler sterkt på at det hjelper, siden det er veldig sjelden/umulig å få mangel på de B-vitamin-typene som har noe å si for hår, hud og negler (uten at man da vil være veldig syk og underernært)  Det er i hvert fall ikke vitenskapelig bevist at det hjelper. 

https://www.klikk.no/helse/velvare/egenpleie/tull-a-ta-b-vitaminer-for-hud-og-har-2470796

https://www.tv2.no/a/9083892/

Det hjelper faktisk på noen. To av mine venninner begynte å ta b kompleks, fordi de mistet enormt mye hår og de fikk nye hår pluss at håret ble tykkere. Mens en annen venninne hjalp ikke B kompleks, så det er forskjell.

Anonymkode: 0d565...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på B-vitamintilskudd på resept i mange år nå (kronisk B-vitaminmangel) og har nå en vanvittig hårmanke. Fra fjonete nordisk hår til laaaangt og sterkt hår. Det funker absolutt! Og ja, man får litt mer kroppshår også, men det er det jaggu meg verd! 😄 

Anonymkode: d17b5...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vitaminer har liten funksjon alene.  De er hjelpestoffer.  B-vit øker opptak og maksimerer utnyttelsen av næringstoffer du tilfører kroppen.  Spiser du bare junk vil b-vit da selvsagt ikke ha noen effekt.  Har tatt ølgjær tabletter i noen år.  Håret mitt har ikke blitt tykkere men det har blitt lengre enn det har vært på 20 år så noe gjør b-vit med meg.  Har ikke lagt merke til økt hårvekst på kroppen.  Men vokser sikkert fortere der også. 

Anonymkode: 0f0e7...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på B-vitamintilskudd på resept i mange år nå (kronisk B-vitaminmangel) og har nå en vanvittig hårmanke. Fra fjonete nordisk hår til laaaangt og sterkt hår. Det funker absolutt! Og ja, man får litt mer kroppshår også, men det er det jaggu meg verd! 😄 

Kan du oppgi hva du tar?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2020 den 22.27, AnonymBruker skrev:

Kan du oppgi hva du tar?

Trio-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 19.9.2020 den 14.52, AnonymBruker skrev:

Tror at det er liten sjanse for at det hjelper med ekstra B-vitaminer dessverre. Det er heller uvanlig å få B-vitamin-mangel hvis da ikke kostholdet er veldig spesielt. Jeg kan lite om dette, men har hørt at endring i hormoner eller stoffskifte kan være årsaken til tynnere hår. Evt sjekk jernstatus. Vanligere å ha lite jern enn det er å ha mangel på B-vit. 🙂

Også vanligere å ha B-vitaminmangel enn å ha stoffskifteproblemer.

Anonymkode: be991...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...