Gå til innhold

Bydel i Oslo mener benk er rasistisk! Vil ha den fjernet.

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 timer siden, stan skrev:

Linné gjorde seg upopulær i sin samtidig når han plasserte mennesker og aper i samme orden. 

Han prøvde å systematisere mennesker i raser, men han rangerte dem ikke. Men beskrivelsen av rasene var preget av samtidens ideer og holdninger. Han hadde selv knapt truffet andre mennesker enn europeere og var avhengig av andres beskrivelser av folk. Han beskriver asiater som melankolske, det er jo fasinerende, er det noen som er melankolske er det jo skandinaver. 

Linné var en vitenskapsmann han foreslo måter å kategorisere mennesker og natur på ut fra det han observerte. Det er i seg selv nøytralt og det er andre som eventuelt bruker det for å forsvare sin rasisme. Linné var også klar over at kategoriene hans kunne vise seg å være feil, når man fikk bedre kunnskap. 

La Linné være og fokuser heller på den urett som utøves i dag.

Hvis dette stemmer, er det ikke hold i anklagene mot Carl von Linné. Det er hierarkisk inndeling av menneskeheten som er problematisk. Ikke selve inndelingen i seg selv. Stort sett hele verden benytter denne raseinndelingen i dagligtale for beskrivelse av mennesker. Ikke minst tilhengerne av denne revisjonistiske «avkoloniseringen».

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 hours ago, Colargol said:

Deg om det hva da?

Det første du skriver er jo det jeg skriver til deg, vi lever, vi lærer og jeg legger da til -og vi endrer på ting, spesielt det som er skadelig. 

I ditt neste "avsnitt" så skriver du jo bare noe historie som er velkjent. "Disse områdene", hvem er det du snakker om da? Når storhetstiden for europeiske reisene kom så lå jo f.eks Kina laaaangt foran resten av verden og hadde gjort det i lange tider, -likevel var de altså "undermennesker" under Europeerne i følge enkelte. Helt sprøtt. 

Hadde spanjolene dratt til Norge så ville de funnet en gjeng med fattige bønder og fiskere som ikke var spesielt godt utviklet, hvorfor skulle da Nordmenn som endel av Europa være endel av eliten "europeer" i tilfelle? Rart de ikke gjorde oss til slaver, vi hadde jo hverken skoler eller moderne våpen. Nå ble vi jo forsåvidt kolonisert på et vis på vår reise vi og da, av både Danmark og Sverige, så vi har jo faktisk vært endel av de som ble sett på som "undermennesker" av andre. 

Angående dette, Nord-Norge ble omtalt frem til 70 tallet som "lavpannet" av byene sør for Trondheim, jeg husker når jeg gikk på barne skolen at dette var sagt av lærene den gangen. Nordlendinger fikk ikke leie bolig i Oslo for ikke alt for lenge siden.            

• Liker 4
Skrevet

Hvis vi skal følge denne idiotlogikken, må vi fjerne alle statuer, monumenter og referanser som er nevneverdig eldre 50 år. Har vi glemt at heøe europa og den vestlige verden var svært antisemittisk frem til (men ikke begrenset av) 2. verdenskrig? Har vi glemt at den afrikanske befolkningen i USA knapt hadde rettigheter før ut på 70-tallet? Har vi glemt hvordan vi behandlet taterne og barna deres til langt opp på 80- og 90-tallet?

Skal vi la være å hedre vitenskapelige gjennombrudd og politisk meritt (som f.eks. at Churchill ledet én av de sentrale nasjonene som befridde oss fra nazismens svøpe) fordi angjeldende personer kan ha hatt (eller sannsynligvis hadde) holdninger som var helt vanlige i sin samtid?

Er det ikke bedre å bevare sin historie, men ta avstand fra holdninger vi ikke lenger kan vedkjenne oss? Jeg forstår ikke hva vi skal oppnå med disse meningsløse angrepene på personer og institusjoner som ikke har spilt noen nevneverdig rolle i problemstillingene vi snakker om....

Skal vi ikke ha historie fra før 2000-tallet????

• Liker 9
Skrevet
5 hours ago, Fru Solsikke said:

Det er jo ikke fordi det er en benk at den fjernes, men for hva den representerer. At du ikke synes dette er et problem sier sitt. 

Den representerer en sentral botaniker. BOTANIKER. Benken står i BOTANISK hage i Oslo.

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, T-Rex skrev:

Den representerer en sentral botaniker. BOTANIKER. Benken står i BOTANISK hage i Oslo.

Har ikke noe å si hvilke heltedåder eller vitenskapelige oppdagelser folk har bidratt med.

Hvis det kan tolkes ut fra dagens standard at de var rasister, så tåler ikke folk å se navnet på vedkommende offentlig.

Historie er blitt farlig visst. Sier noe om nivået på disse folka.

• Liker 5
Gjest In absentia
Skrevet

Omskrivingen av historien, og nedrivingen av vår opplysningsarv er godt i gang, ser jeg. 

Skrevet

Ser det flere en meg som ser likheter til kulturrevulusjonen? 

https://snl.no/Kulturrevolusjonen#:~:text=Kulturrevolusjonen var en en voldsom,av Kinas kommunistparti%2C Mao Zedong.

en voldsom politisk kampanje i Kina som begynte i april 1966 og tok sikte på en gjennomgripende endring av samfunnet. Gamle tradisjoner, institusjoner og kultur skulle bort for å skape et nytt, kommunistisk samfunn.

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, Tiuren skrev:

Ser det flere en meg som ser likheter til kulturrevulusjonen? 

https://snl.no/Kulturrevolusjonen#:~:text=Kulturrevolusjonen var en en voldsom,av Kinas kommunistparti%2C Mao Zedong.

en voldsom politisk kampanje i Kina som begynte i april 1966 og tok sikte på en gjennomgripende endring av samfunnet. Gamle tradisjoner, institusjoner og kultur skulle bort for å skape et nytt, kommunistisk samfunn.

Ja, når du sier det så. Å fjerne en benk er akkurat det samme som å drepe millioner av mennesker. Akkurat samme sak.

Skrevet
1 minutt siden, Gugglo said:

Ja, når du sier det så. Å fjerne en benk er akkurat det samme som å drepe millioner av mennesker. Akkurat samme sak.

Hvor står det at det var samme sak? Det å ville fjerne alle spor til fortiden er LIKHETER, ikke samme sak. 

Og sånn i forbifarten, ikke alle mener kulturrevulusjonens hovedinnhold var å "drepe milioner av mennesker":

https://tjen-folket.no/index.php/2019/11/16/kulturrevolusjon-som-metode/  "historiens største revolusjon. Det er høydepunktet i menneskehets sosiale utvikling hittil. "

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Tiuren skrev:

Hvor står det at det var samme sak? Det å ville fjerne alle spor til fortiden er LIKHETER, ikke samme sak. 

Og sånn i forbifarten, ikke alle mener kulturrevulusjonens hovedinnhold var å "drepe milioner av mennesker":

https://tjen-folket.no/index.php/2019/11/16/kulturrevolusjon-som-metode/  "historiens største revolusjon. Det er høydepunktet i menneskehets sosiale utvikling hittil. "

Åja, du mener at benken er alle spor av fortiden som vi har? Ja, nå ser jeg det. Hvis denne benken, fra 2014, blir borte så har vi ikke lenger noen spor av fortiden vår.

Dette er like dumt som å mene at benken er rasistisk. Samme kulturkamp på begge sider.

Det er snakk om en benk. Fra 2014. Ro deg ned.

Skrevet
1 minutt siden, Gugglo said:

Åja, du mener at benken er alle spor av fortiden som vi har? Ja, nå ser jeg det. Hvis denne benken, fra 2014, blir borte så har vi ikke lenger noen spor av fortiden vår.

Dette er like dumt som å mene at benken er rasistisk. Samme kulturkamp på begge sider.

Det er snakk om en benk. Fra 2014. Ro deg ned.

Deg gidder jeg ikke å diskutere mer med, dette blir for dumt.

Har du i det hele tatt klart å legge merke til at det er noen i samfunnet vårt som leter etter kjente mennesker som man kan rive ned fra berømmelsen? Frem til nå har det hovedsakelig vært historiske personer fra politikk/forsvar/litteratur som blir beskylt for å ha feil meninger og verdensforståelse, men nå skal man og gjøre kjente vitenskapsmenn til "persona non grata" i det offentlige rom.  Det er likheten med kulturrevulusjonen, enda er det ikke utbrett å å jakte meningsmotstandere (her: "rasister") med sigd i gatene her i vesten.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Tiuren skrev:

Deg gidder jeg ikke å diskutere mer med, dette blir for dumt.

Har du i det hele tatt klart å legge merke til at det er noen i samfunnet vårt som leter etter kjente mennesker som man kan rive ned fra berømmelsen? Frem til nå har det hovedsakelig vært historiske personer fra politikk/forsvar/litteratur som blir beskylt for å ha feil meninger og verdensforståelse, men nå skal man og gjøre kjente vitenskapsmenn til "persona non grata" i det offentlige rom.  Det er likheten med kulturrevulusjonen, enda er det ikke utbrett å å jakte meningsmotstandere (her: "rasister") med sigd i gatene her i vesten.

Jeg ser en benk som noen vil fjerne fordi de er krenket over at den er der.

Jeg ser noen som blir krenket over at noen vil fjerne benken.

Du ser spøkelser på høylys dag.

Skrevet

Jeg har nå offisielt gitt opp verden :pinar:

• Liker 2
Skrevet

Er det noen som vet hvor man finner, eller om det er mulig å finne, hvilke representanter som stemte for å fjerne denne rasistiske benken? 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Klossmajor skrev:

Hvis dette stemmer, er det ikke hold i anklagene mot Carl von Linné. Det er hierarkisk inndeling av menneskeheten som er problematisk. Ikke selve inndelingen i seg selv. Stort sett hele verden benytter denne raseinndelingen i dagligtale for beskrivelse av mennesker. Ikke minst tilhengerne av denne revisjonistiske «avkoloniseringen».

Kanskje du kan sjekke ut om jeg har rett? 

Hans vitenskapelige artikler og bøker er tilgjengelige. 

Skrevet
1 time siden, Tiuren skrev:

Er det noen som vet hvor man finner, eller om det er mulig å finne, hvilke representanter som stemte for å fjerne denne rasistiske benken? 

Det er vel denne gjengen.

https://vartoslo.no/bydel-gamle-oslo-bydelsvalg-gamle-oslo/her-er-partiene-og-personene-som-er-valgt-inn-i-bydelsutvalget-i-gamle-oslo/216129

Noen av representantene fra Høyre, Venstre, Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet stemte mot forslaget.

Skrevet (endret)
23 timer siden, Colargol skrev:

For meg er det helt ok at de tar opp slike saker, fjern gjerne benken -vi har ikke bruk for å minnes idiotisk rase-elitistisk tenkning som var helt bak mål da og i hvertfall utgått på dato nå. 

Bør ikke da også muslimene slutte å tilbe Muhammed som var en pedofil sett med dagens øyne, og som hadde holdninger som er utgått på dato for lengst?

Endret av Gallien Grueger
  • Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Gallien Grueger said:

Bør vi ikke da også be muslimene slutte å tilbe Muhammed som jo var en pedofil sett med dagens øyne og som hadde en tenkning som i er utgått på dato for lengst?

Om han ikke var pedofil (som i diagnosen), så ville i det minste handlingene bli betegnet som seksuell omgang med barn under 14år og dermed også bli regnet som voldtekt.

• Liker 3
Skrevet

Det sier jo litt om hvor virkelighetsfjerne disse partiene er, som synes dette er en god sak å pushe frem i en tid når det er en verdensomfattende pandemi på gang, og mange utfordringer knyttet til hverdagen fremover... Er de ikke riktig vel bevart?

Man må dessuten ta innover seg, at mange historiske skikkelser ikke var like "woke" som vi er i dag. Man må nesten se ting i en kontekst, hvis ikke vil man få et stort problem fremover hvis man skal fjerne alt som har en negativ fortid - sett med dagens øyne.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Gallien Grueger skrev:

Bør ikke da også muslimene slutte å tilbe Muhammed som var en pedofil sett med dagens øyne, og som hadde holdninger som er utgått på dato for lengst?

Godt poeng. Hvis man setter seg fore å gå historiske personer det er reist minnesmerker for etter i sømmene, må det være på sin plass at det stilles tilsvarende krav overfor religiøse skikkelser også. Av religiøse framstilles jo profeter som historiske personer og forbilder, uten at det betyr at holdningene og gjerningene deres alltid var forenelige med dagens normer. Den abrahamittiske guden har jo selv sine svin på skogen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...