Gå til innhold

Bydel i Oslo mener benk er rasistisk! Vil ha den fjernet.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Just now, T-Rex said:

Du er full. Det er jeg også.

Haha, ikke enda, litt tidlig. Men trøtt er jeg, noe veldig og.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, T-Rex skrev:

IS-kvinnen er norsk statsborger. Det er ikke tilfeldige i yezidi-befolkningen. Det er juridisk.

Hva er moralsk riktig mener du ? 

Skrevet
1 time siden, T-Rex skrev:

Var han en rasist? Hadde han noensinne sett en neger (person med opprinnelse sør for Sahara)? Eller asiat?

Vel jeg har sett det flere skrive det. Har ikke sett nøye på det. Mange hadde jo rasistiske holdninger så det var vel ikke unikt for han.

Uansett så mener jeg at det blir vanskelig å følge denne logikken som disse menneskene kommer med. Det er rett og slett ikke praktisk mulig å rive ned eller fjerne alle spor av såkalte rasister. 

Skrevet

SV og folk som Hasti Hamidi as, jeg blir målløs av idiotien. Men ingenting bør overraske fra den kanten.

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, stan skrev:

Linné gjorde seg upopulær i sin samtidig når han plasserte mennesker og aper i samme orden. 

Han prøvde å systematisere mennesker i raser, men han rangerte dem ikke. Men beskrivelsen av rasene var preget av samtidens ideer og holdninger. Han hadde selv knapt truffet andre mennesker enn europeere og var avhengig av andres beskrivelser av folk. Han beskriver asiater som melankolske, det er jo fasinerende, er det noen som er melankolske er det jo skandinaver. 

Linné var en vitenskapsmann han foreslo måter å kategorisere mennesker og natur på ut fra det han observerte. Det er i seg selv nøytralt og det er andre som eventuelt bruker det for å forsvare sin rasisme. Linné var også klar over at kategoriene hans kunne vise seg å være feil, når man fikk bedre kunnskap. 

La Linné være og fokuser heller på den urett som utøves i dag. 

Veldig bra skrevet.

''Antirasistene'' har for lite å gjøre for tiden og går til angrep på en benk. Slikt blir det ikke mindre rasisme av.

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, Colargol skrev:

Desverre var jo mange det, og nå i 2020, så har vi forsøkt og forsøker enda mer, å få fjernet hyllester av de menneskene som tenkte slik. Verden over går det en bølge av diskusjoner om statuer og lignende markører som dette, og fryktelig mange mennesker er enige om at de godt kan fjernes nå. Verden er ikke den samme, og de fleste av oss har utviklet oss og gått videre. Da er det vel på tide at fordums idioti i fysisk form iallfall kan bli borte fra offentligheten. 

Gustav Vigeland er på nære nippet med i rekka han også vet du. Det er nesten bare tilfeldighetene som gjør at han ikke kan stemples som nazist, og "heldigvis for oss" så var han ingen skribent eller politiker, han var billedhugger. Så Vigelandsparken får vel stå. 

Nazister og islamister er også glade i å viske bort fortiden. 

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, Gugglo skrev:

Er det det vi kaller FrPere nå for tiden?

Nei, ja, de ønsker både å fjerne kunstverk og aviser, ja.

bdoU041S1DFTcDA1LyO6iQ3VJD4hbnGISOMCZnaY

https://www.medier24.no/artikler/det-er-alvorlig-at-regjerings-partiet-frps-fremste-boikotter-medier-brenner-aviser-og-kaller-pressen-fake-news/444067

At en "hvem som helst " maler/tagger noe på en vegg gir det ikke akkurat historisk verdi. 

Hadde det vært 100 år gammelt så er det jo noe annet. Eller ble dette for komplisert for deg?

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Fru Solsikke skrev:

At en "hvem som helst " maler/tagger noe på en vegg gir det ikke akkurat historisk verdi. 

Hadde det vært 100 år gammelt så er det jo noe annet. Eller ble dette for komplisert for deg?

En benk fra 2014 har heller ingen historisk verdi.

Jeg gidder ikke skrive noe passiv-aggressivt tilbake. Jeg mistenker du tar det som et angrep likevel, det at benken bare er et par år gammel.

Skrevet

En rasistisk benk, faktisk. Nå har jeg hørt det og 😂

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Gugglo skrev:

En benk fra 2014 har heller ingen historisk verdi.

Jeg gidder ikke skrive noe passiv-aggressivt tilbake. Jeg mistenker du tar det som et angrep likevel, det at benken bare er et par år gammel.

Nå er det jo ikke selve benken som er poenget. Det er den historiske personen den representerer. Som historisk har vært viktig. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Fru Solsikke skrev:

Nå er det jo ikke selve benken som er poenget. Det er den historiske personen den representerer. Som historisk har vært viktig.

Personen blir da ikke borte bare fordi benken blir borte. Ingen har pratet om å fjerne personen.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Gugglo skrev:

Personen blir da ikke borte bare fordi benken blir borte. Ingen har pratet om å fjerne personen.

Du ser virkelig ikke problemet med å fjerne alle fysiske minner om folk som har bidratt til vitenskapen fordi de levde i en annen tid? Slike objekter bidrar til lærdom. Fremmede leser navnet, og lurer på hvem det var. 

Historie er kilder til kunnskap og lærdom. Folk må lære seg å sette ting i kontekst. 

Istedenfor å fjerne alt man ikke liker. 

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, Fru Solsikke skrev:

Du ser virkelig ikke problemet med å fjerne alle fysiske minner om folk som har bidratt til vitenskapen fordi de levde i en annen tid? Slike objekter bidrar til lærdom. Fremmede leser navnet, og lurer på hvem det var. 

Historie er kilder til kunnskap og lærdom. Folk må lære seg å sette ting i kontekst. 

Istedenfor å fjerne alt man ikke liker. 

Benken er fra 2014. Den har ingen historisk kontekst. Vi husket Carl von Linné også før 2014.

Du får roe ned den symbolikkampen din. Den er like tåpelig som kampen for å fjerne benken.

6 timer siden, Gugglo skrev:

Den har stått der siden 2014. Dette er et stort tap. Et enormt tap for oss alle. Benken vil bli husket og savnet av hele Oslos befolkning.

Begge kjemper samme slag, ut fra samme premisser, symbolikk. Forkjemperne for benken tenker på symbolikken i å fjerne ting fordi det minner om et eller annet. De som ønsker å fjerne benken kjemper for symbolikken som er i å fremme de som har en eller annen forbindelse med et eller annet rasistisk i en eller annen fjern tid.

Hvem har mest rett? Det er mulig at begge tar feil, akkurat som at det er mulig at begge har rett.

Jeg bryr meg ikke. Det er en benk. Fra 2014. Det blir ikke mindre rasisme av at den fjernes, eller mer av at den står. Ei heller ødelegger eller skader det noe eller noen at den fjernes, eller at den står.

Skrevet (endret)

Man må bedømme personer ut fra sin samtid. Kan ikke slutte å hedre folk for deres bidrag fordi de også har gjort noe negativt.

La oss si at om noen år så er alle vegetarianere og man synes det er fryktelig at folk har spist kjøtt. Skal man da fjerne alle minnesmerker over helter og vitenskapmenn/kvinner fordi de spiste kjøtt som alle andre på sin samtid? Plutselig får det ingen verdi at de kjempet for kvinners rettigheter, homofiles rettigheter eller menneskerettighetene fordi de også spiste kjøtt?

Endret av Bag
  • Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, Gugglo skrev:

Benken er fra 2014. Den har ingen historisk kontekst. Vi husket Carl von Linné også før 2014.

Du får roe ned den symbolikkampen din. Den er like tåpelig som kampen for å fjerne benken.

Det er jo ikke fordi det er en benk at den fjernes, men for hva den representerer. At du ikke synes dette er et problem sier sitt. 

Skrevet
1 minutt siden, Bag skrev:

Man må bedømme personer ut fra sin samtid. Kan ikke slutte å hedre folk for deres bidrag fordi de også har gjort noe negativt.

La oss at om noen år så er alle vegetarianere og man synes det er fryktelig at folk har spist kjøtt. Skal man da fjerne alle minnesmerker over helter og vitenskapmenn/kvinner fordi de spiste kjøtt som alle andre på sin samtid? Plutselig får det ingen verdi at de kjempet for kvinners rettigheter, homofiles rettigheter eller menneskerettighetene fordi de også spiste kjøtt?

Nettopp

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Fru Solsikke skrev:

Det er jo ikke fordi det er en benk at den fjernes, men for hva den representerer. At du ikke synes dette er et problem sier sitt. 

Dette er samme argument som de på andre siden bruker, "den representerer". Det er en benk. Det er alt det er.

Skrevet (endret)
9 timer siden, Beverly_Hills skrev:

Sånne forslag gjør at "vanlige folk" trekkes mer i retning av fremmedfiendlighet/blir rasister.

Men hva er logikken i det? Det blir jo akkurat like dumt som å mene at en benk er rasistisk. 

Endret av bluedot
Skrevet

For forbipasserende blir benkens eneste mulige tilknytning til raseteorier gjennom hva som står skrevet på plansjen på stativet ved siden av benken. Benken har i seg selv ingen annen tilknytning til Carl von Linné. Den er jo egentlig bare et praktisk utemøbel. Det logiske ville være å foreslå at plansjen fjernes. Ikke benken.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...