Gå til innhold

Bydel i Oslo mener benk er rasistisk! Vil ha den fjernet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir bare latterlig. Rasisme er et stort samfunnsproblem og vi må bekjempe det. Men ærlig talt, en benk!

Linne var jo mer en bare en rasist også. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, T-Rex said:

Så vi må bruke viskelær på fortiden? Fullstendig utradere fortiden?

Står midt i middagen her, så tar litt tid å svare. 

Vi bruker da mye viskelær, det er jo helt naturlig. Det man forsøker å gjøre er å mimimere det som skader i det minste. Frem til 80-tallet ble det brukt KFK-gass i hårspray, det skapte hull i ozonlaget. Det tok hele 25 år fra de oppdaget dette til det ble gjort noe med, det måtte opplysningsarbeid og holdningsendringer til, "det kunne jo ikke være skadelig vel?" -men i 2010 så ble KFK altså forbudt på verdensbasis, endelig og heldigvis. Det var jo ingen tvil i forskningen, dette skadet oss alle og planeten vår. 

I forhold til rasetenkningen så vet vi jo at dette er illusjoner skapt av noen mennesker som hadde bestemt seg for at de var bedre enn andre. Vi vet at det har skadet hele verden på så mange plan at det nesten ikke er til å fordøye i dag. Og de siste mange tiårene så har vi, ja helt riktig, forsøkt å bruke viskelæret endel på akkurat dette området -eller er du en av de som mener at alle jøder skulle være nødt til å bære jødestjernen fortsatt f.eks? Mener du at vi skulle beholdt gasskamre? Mener du at alle gutter som ikke klarte seg bra på skolen fortsatt burde havne på guttehjem slik Bastøy var en gang i tiden? Mener du at du du fortjener ris og bank om du ikke tror på Gud? Mener du at kvinner ikke burde ha stemmerett?

Så klart vi endrer på fortiden, vi forsøker å gjøre dette til en bedre verden for alle. Det er mye bra å ta vare på, men det som er direkte skadelig bør bli borte. Jeg skjønner du kanskje ikke deler samme tankegang, men deg om det. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg regner meg som tilhørende venstresiden, og dette er ikke meg. Altså.

Nei sier ikke at alle er det. Men man har sett de siste årene at msm skjuler mer og mer i nyhetene. Kommentarfeltene har blitt borte osv. NRK er ikke nøytral lenger heller. 

Endret av NorthernLight
Skrevet (endret)
5 minutter siden, NorthernLight said:

Nei sier ikke at alle er det. Men man har sett de siste årene at msm skjuler mer og mer i nyhetene. Kommentarfeltene har blitt borte osv. NRK er heller ikke nøytral lenger heller. 

Dette skyldes jo at oppgulpet som kommer, ikke er representativt for den norske befolkningen. Folk i arbeid har stort sett ikke tid til å skrive ræl i kommentarfelter. Og de er mainstream norsk befolkning.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, T-Rex skrev:

Dette skyldes jo at oppgulpet som kommer, ikke er representativt for den norske befolkningen. Folk i arbeid har stort sett ikke tid til å skrive ræl i kommentarfelter. Og de er mainstrem norsk befolkning.

Det blir for lett å bortforklare det med det. Man ser at avisene skjuler mye og vil ikke skrive om mange ting. De vil ikke at andre sine meninger skal komme frem. Veldig mange merker vel at det har blitt mer hat i samfunnet de siste årene. 

Skrevet
1 minutt siden, NorthernLight said:

Det blir for lett å bortforklare det med det. Man ser at avisene skjuler mye og vil ikke skrive om mange ting. De vil ikke at andre sine meninger skal komme frem. Veldig mange merker vel at det har blitt mer hat i samfunnet de siste årene. 

Det er vel et ønske om å ikke oppildne under hattendenser som gjør at noen er forsiktige med å la hat slippe til i meningsytringer. Det kan være riktig.

Skrevet (endret)

Det er ting som dette som blir hovedgrunnen for at Trump blir gjenvalgt, SIAM øker medlemmskapet samt FRP og Høyre får flere stemmere. 

Endret av Outlander
  • Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, T-Rex skrev:

Det er vel et ønske om å ikke oppildne under hattendenser som gjør at noen er forsiktige med å la hat slippe til i meningsytringer. Det kan være riktig.

Altså jeg mener at msm er med på å skape hat når de skjuler mye og ikke skriver om mange ting. De skriver bare dritt om Trump hele tiden, kommer med gråtehistorier om at folk får tåregass i øynene på sian demo , blm gjør aldri noe galt osv. Folk blir hengt ut som rasister i øst og vest.  Ikke kan man si noe stygt om Islam heller . 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, NorthernLight said:

Nei sier ikke at alle er det. Men man har sett de siste årene at msm skjuler mer og mer i nyhetene. Kommentarfeltene har blitt borte osv. NRK er ikke nøytral lenger heller. 

Den opprinnelige grunnen til at kommentarfeltet forsvant, var vel at kommentar-systemet Disqus fikk et problem med at de ble hacket og dermed opplevde sikkerhetsbrudd. Så godt som alle norske aviser brukte dette systemet, så i en periode så ble alle kommentarfelt borte før flere lagde nye ordninger igjen -Adresseavisen f.eks lagde sin egen ordning med en egen debattside som de kalte "Midt-norsk debatt". Det er godt mulig at dere har rett om NRK i etterkant, siden de enda ikke har lagd noen ny måte å debattere på, men utgangspunktet for at det ble borte var ikke et valg de tok men et valg som ble tatt for dem.

Skrevet
23 minutter siden, Colargol said:

Står midt i middagen her, så tar litt tid å svare. 

Vi bruker da mye viskelær, det er jo helt naturlig. Det man forsøker å gjøre er å mimimere det som skader i det minste. Frem til 80-tallet ble det brukt KFK-gass i hårspray, det skapte hull i ozonlaget. Det tok hele 25 år fra de oppdaget dette til det ble gjort noe med, det måtte opplysningsarbeid og holdningsendringer til, "det kunne jo ikke være skadelig vel?" -men i 2010 så ble KFK altså forbudt på verdensbasis, endelig og heldigvis. Det var jo ingen tvil i forskningen, dette skadet oss alle og planeten vår. 

Vi lever og vi lærer.

I forhold til rasetenkningen så vet vi jo at dette er illusjoner skapt av noen mennesker som hadde bestemt seg for at de var bedre enn andre. Vi vet at det har skadet hele verden på så mange plan at det nesten ikke er til å fordøye i dag. Og de siste mange tiårene så har vi, ja helt riktig, forsøkt å bruke viskelæret endel på akkurat dette området -eller er du en av de som mener at alle jøder skulle være nødt til å bære jødestjernen fortsatt f.eks? Mener du at vi skulle beholdt gasskamre? Mener du at alle gutter som ikke klarte seg bra på skolen fortsatt burde havne på guttehjem slik Bastøy var en gang i tiden? Mener du at du du fortjener ris og bank om du ikke tror på Gud? Mener du at kvinner ikke burde ha stemmerett?

Europeerne som møtte andre folkeslag, da de begynte å seile litt rundt, så at disse var mindre utviklet enn dem selv. Som at de ikke hadde kruttvåpen. Hva skulle de konkludere med, annet enn at disse menneskene var teite? Selv om faktum er at utviklingen i Europa (+) skyldtes en krigersk innstilling?

Så klart vi endrer på fortiden, vi forsøker å gjøre dette til en bedre verden for alle. Det er mye bra å ta vare på, men det som er direkte skadelig bør bli borte. Jeg skjønner du kanskje ikke deler samme tankegang, men deg om det. 

Meg om det.

Skrevet

Bydelsutvalget i Gamle Oslo mener en benk dedikert til vitenskapmann Carl von Linné skaper en utrygg atmosfære i Botanisk hage.

Etter å ha bodd en del år i Gamle Oslo, har jeg erfart at det er helt andre faktorer enn benker som skaper både utrygg atmosfære og utrygghet generelt: Faktorer som er her og nå - i 2020. Ikke navnet til en mann som døde for 242 år siden.

• Liker 10
Skrevet (endret)
On 9/19/2020 at 4:24 PM, Kågebruker said:

Det blir bare latterlig. Rasisme er et stort samfunnsproblem og vi må bekjempe det. Men ærlig talt, en benk!

Linne var jo mer en bare en rasist også. 

Var han en rasist? Hadde han noensinne sett en neger (person med opprinnelse fra Afrika sør for Sahara)? Eller asiat?

Endret av T-Rex
  • Liker 6
Gjest Godhelg2019
Skrevet
24 minutter siden, Outlander skrev:

Det er ting som dette som blir hovedgrunnen for at Trump blir gjenvalgt, SIAM øker medlemmskapet samt FRP og Høyre får flere stemmere. 

Meg bekjent så er vel ikke Høyre akkurat innvandringsfiendtlig.

Skrevet (endret)
6 minutter siden, Godhelg2019 skrev:

Meg bekjent så er vel ikke Høyre akkurat innvandringsfiendtlig.

De brukte jo millioner for å få hjem en IS kvinne ifjor høst. De pengene kunne de heller gitt til yezidi folket feks som ble slaktet av IS. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, NorthernLight said:

De brukte jo millioner for å få hjem en IS kvinne ifjor høst. De pengene kunne de heller gitt til yezidi folket feks som ble slaktet av IS. 

IS-kvinnen er norsk statsborger. Det er ikke tilfeldige i yezidi-befolkningen. Det er juridisk.

• Liker 1
Skrevet

Den har stått der siden 2014. Dette er et stort tap. Et enormt tap for oss alle. Benken vil bli husket og savnet av hele Oslos befolkning.

Begge kjemper samme slag, ut fra samme premisser, symbolikk. Forkjemperne for benken tenker på symbolikken i å fjerne ting fordi det minner om et eller annet. De som ønsker å fjerne benken kjemper for symbolikken som er i å fremme de som har en eller annen forbindelse med et eller annet rasistisk i en eller annen fjern tid.

Hvem har mest rett? Det er mulig at begge tar feil, akkurat som at det er mulig at begge har rett.

Jeg bryr meg ikke. Det er en benk. Fra 2014. Det blir ikke mindre rasisme av at den fjernes, eller mer av at den står. Ei heller ødelegger eller skader det noe eller noen at den fjernes, eller at den står.

Skrevet
2 minutter siden, T-Rex said:

Meg om det.

Deg om det hva da?

Det første du skriver er jo det jeg skriver til deg, vi lever, vi lærer og jeg legger da til -og vi endrer på ting, spesielt det som er skadelig. 

I ditt neste "avsnitt" så skriver du jo bare noe historie som er velkjent. "Disse områdene", hvem er det du snakker om da? Når storhetstiden for europeiske reisene kom så lå jo f.eks Kina laaaangt foran resten av verden og hadde gjort det i lange tider, -likevel var de altså "undermennesker" under Europeerne i følge enkelte. Helt sprøtt. 

Hadde spanjolene dratt til Norge så ville de funnet en gjeng med fattige bønder og fiskere som ikke var spesielt godt utviklet, hvorfor skulle da Nordmenn som endel av Europa være endel av eliten "europeer" i tilfelle? Rart de ikke gjorde oss til slaver, vi hadde jo hverken skoler eller moderne våpen. Nå ble vi jo forsåvidt kolonisert på et vis på vår reise vi og da, av både Danmark og Sverige, så vi har jo faktisk vært endel av de som ble sett på som "undermennesker" av andre. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, Colargol said:

Deg om det hva da?

Det første du skriver er jo det jeg skriver til deg, vi lever, vi lærer og jeg legger da til -og vi endrer på ting, spesielt det som er skadelig. 

I ditt neste "avsnitt" så skriver du jo bare noe historie som er velkjent. "Disse områdene", hvem er det du snakker om da? Når storhetstiden for europeiske reisene kom så lå jo f.eks Kina laaaangt foran resten av verden og hadde gjort det i lange tider, -likevel var de altså "undermennesker" under Europeerne i følge enkelte. Helt sprøtt. 

Hadde spanjolene dratt til Norge så ville de funnet en gjeng med fattige bønder og fiskere som ikke var spesielt godt utviklet, hvorfor skulle da Nordmenn som endel av Europa være endel av eliten "europeer" i tilfelle? Rart de ikke gjorde oss til slaver, vi hadde jo hverken skoler eller moderne våpen. Nå ble vi jo forsåvidt kolonisert på et vis på vår reise vi og da, av både Danmark og Sverige, så vi har jo faktisk vært endel av de som ble sett på som "undermennesker" av andre. 

Du er full. Det er jeg også.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...