Gå til innhold

Bydel i Oslo mener benk er rasistisk! Vil ha den fjernet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Galskapen ruller videre, siste nytt fra hovedstaden.

https://khrono.no/bydel-mener-benk-er-rasistisk-vil-ha-den-fjernet/516850

Bydelsutvalget i Gamle Oslo mener en benk dedikert til vitenskapmann Carl von Linné skaper en utrygg atmosfære i Botanisk hage.

Torsdag vedtok bydelsutvalget i Gamle Oslo å støtte et forslag fra Gamle Oslo SV og Rødt. Det skal nå sendes en oppfordring til Naturhistorisk museum (UiO) om å fjerne en benk tilegnet naturforskeren Carl von Linné. Politikerne mener nemlig benken kan forbindes med rasisme. Carl von Linné var en svensk lege, zoolog og botaniker, som er mest kjent for å ha arbeidet med systematikk i biologien, og for å ha innført latinske navn på arter.

Carl Von Linné-benken står i Botanisk hage i Oslo, til ære for den moderne systematikkens far — og den moderne rasismens far, ifølge SV-politiker.  

Benken i all sin prakt:

516912.jpg?imageId=516912%26panow=100%26

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er forskjellen på moderne og tradisjonell rasisme? 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det Linné er kjent for, er at han var botaniker. For å finne ut at han har hatt noe med rasetenking å gjøre, må noen virkelig ha lett etter det. Jeg hadde ingen anelse om det, og jeg kjenner Linnés navn veldig godt.

Da blir det for dumt å trekke fram en ukjent, mindre flatterende side ved mannen (etter hva vi nå vet om "menneskeraser"), og sette strek over det gode han gjorde.

Endret av T-Rex
  • Liker 35
Skrevet

Jesus. Tenk om man kunne bry seg om det er er verdt å ta tak i innen rasisme. Ikke slike tulleting. 

• Liker 18
Skrevet

Sånne forslag gjør at "vanlige folk" trekkes mer i retning av fremmedfiendlighet/blir rasister.

• Liker 38
Skrevet

For meg er det helt ok at de tar opp slike saker, fjern gjerne benken -vi har ikke bruk for å minnes idiotisk rase-elitistisk tenkning som var helt bak mål da og i hvertfall utgått på dato nå. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, T-Rex skrev:

Det Linné er kjent for, er at han var botaniker. For å finne ut at han har hatt noe med rasetenkning å gjøre, må noen virkelig ha lett etter det. Jeg hadde ingen anelse om det, og jeg kjenner Linnés navn veldig godt.

Da blir det for dumt å trekke fram en ukjent, mindre flatterende side ved mannen (etter hva vi nå vet om "menneskeraser"), og sette strek over det gode han gjorde.

Linné gjorde seg upopulær i sin samtidig når han plasserte mennesker og aper i samme orden. 

Han prøvde å systematisere mennesker i raser, men han rangerte dem ikke. Men beskrivelsen av rasene var preget av samtidens ideer og holdninger. Han hadde selv knapt truffet andre mennesker enn europeere og var avhengig av andres beskrivelser av folk. Han beskriver asiater som melankolske, det er jo fasinerende, er det noen som er melankolske er det jo skandinaver. 

Linné var en vitenskapsmann han foreslo måter å kategorisere mennesker og natur på ut fra det han observerte. Det er i seg selv nøytralt og det er andre som eventuelt bruker det for å forsvare sin rasisme. Linné var også klar over at kategoriene hans kunne vise seg å være feil, når man fikk bedre kunnskap. 

La Linné være og fokuser heller på den urett som utøves i dag. 

• Liker 32
Skrevet
Just now, stan said:

Linné gjorde seg upopulær i sin samtidig når han plasserte mennesker og aper i samme orden. 

Han prøvde å systematisere mennesker i raser, men han rangerte dem ikke. Men beskrivelsen av rasene var preget av samtidens ideer og holdninger. Han hadde selv knapt truffet andre mennesker enn europeere og var avhengig av andres beskrivelser av folk. Han beskriver asiater som melankolske, det er jo fasinerende, er det noen som er melankolske er det jo skandinaver. 

Linné var en vitenskapsmann han foreslo måter å kategorisere mennesker og natur på ut fra det han observerte. Det er i seg selv nøytralt og det er andre som eventuelt bruker det for å forsvare sin rasisme. Linné var også klar over at kategoriene hans kunne vise seg å være feil, når man fikk bedre kunnskap. 

La Linné være og fokuser heller på den urett som utøves i dag.

Amen!

• Liker 13
Skrevet
8 minutter siden, Colargol said:

For meg er det helt ok at de tar opp slike saker, fjern gjerne benken -vi har ikke bruk for å minnes idiotisk rase-elitistisk tenkning som var helt bak mål da og i hvertfall utgått på dato nå. 

Du mener at vi må omdøpe linnea også?

• Liker 8
Skrevet

Lille Norge i et nøtteskall, her skal alle skånes for alt.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Rosatoast said:

Lille Norge i et nøtteskall, her skal alle skånes for alt.

Det er vel heller noen som vil ha sine 15 minutter med oppmerksomhet.

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Det er vel heller noen som vil ha sine 15 minutter med oppmerksomhet.

Nei

Skrevet
3 minutter siden, T-Rex said:

Du mener at vi må omdøpe linnea også?

Tja, hvorfor ikke? Personlig så hadde jeg ikke reagert negativt på det i allefall. Om vi hadde hatt en busk som het Quisling så hadde det vært helt greit å bytte navn på den og.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Colargol said:

Tja, hvorfor ikke? Personlig så hadde jeg ikke reagert negativt på det i allefall. Om vi hadde hatt en busk som het Quisling så hadde det vært helt greit å bytte navn på den og.

Vi snakker om en ganske betydelig gradsforskjell her, selv om jeg ser poenget ditt. Men nå tror jeg nok at Quisling primært var en narsissist, og at Linné primært var vitenskapsmann. Begge tok feil i ett og annet, men Linnés arbeid har dannet basis for noe bra. Noe som ikke kan sies om Quislings, om man ser bort fra at han jobbet med Nansen i sine yngre år.

Endret av T-Rex
  • Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, T-Rex said:

Vi snakker om en ganske betydelig gradsforskjell her, selv om jeg ser poenget ditt. Men nå tror jeg nok at Quisling primært var en narsissist, og at Linné primært var vitenskapsmann. Begge tok feil i ett og annet, men Linnés arbeid har dannet basis for noe bra. Noe som ikke kan sies om Quislings, om man ser bort fra at han jobbet med Nansen i sine yngre år.

Jeg tror at det er helt greit om botaniker-miljøet har lyst til å endre på noe som er fremtredende i deres miljø. Jeg har ikke noen spesiell interesse i dette, -men for de, som er forskere fra alle verdenshjørner og som går oppi dette hver dag og som har en benk stående som de vet hyller en mann som var en av de første til å dele opp folket i verden etter raser (med karakteristikker som var ganske graverende), så synes jeg det er fullt forståelig at de ikke ønsker å la en slik hyllest bli stående. 

Han var ganske kjip i tonen han der fyren skjønner du https://www.aftenposten.no/kultur/i/Gy4Jx/en-doedelig-tanke

Linné bygget på antikkens teorier om elementer og mennesketyper, og beretninger fra europeiske oppdagelsesreisende. Europeeren var "hvit, sangvinsk, smart og oppfinnsom", amerikaneren rødhudet, fri og glad, asiaten var gulaktig, melankolsk og gjerrig og afrikaneren svart, slu, lat og bekymringsløs.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, T-Rex said:

ALLE i vår del av verden var jo det, på den tiden.

Desverre var jo mange det, og nå i 2020, så har vi forsøkt og forsøker enda mer, å få fjernet hyllester av de menneskene som tenkte slik. Verden over går det en bølge av diskusjoner om statuer og lignende markører som dette, og fryktelig mange mennesker er enige om at de godt kan fjernes nå. Verden er ikke den samme, og de fleste av oss har utviklet oss og gått videre. Da er det vel på tide at fordums idioti i fysisk form iallfall kan bli borte fra offentligheten. 

Gustav Vigeland er på nære nippet med i rekka han også vet du. Det er nesten bare tilfeldighetene som gjør at han ikke kan stemples som nazist, og "heldigvis for oss" så var han ingen skribent eller politiker, han var billedhugger. Så Vigelandsparken får vel stå. 

Skrevet
5 minutter siden, Colargol said:

Desverre var jo mange det, og nå i 2020, så har vi forsøkt og forsøker enda mer, å få fjernet hyllester av de menneskene som tenkte slik.

Så vi må bruke viskelær på fortiden? Fullstendig utradere fortiden?

• Liker 17
Skrevet

Det er helt utrolig at man vil fjerne en benk. Venstresiden blir bare verre og verre. Msm skjuler mer og mer i nyhetene også . BLM er helter i deres øyne og gjør aldri noe galt osv osv.  Ensidig propaganda. Det er ikke rart at det blir mer hat i samfunnet sånn som de holder på. 

• Liker 10
Skrevet (endret)
15 minutter siden, NorthernLight said:

Det er helt utrolig at man vil fjerne en benk. Venstresiden blir bare verre og verre. Msm skjuler mer og mer i nyhetene også . BLM er helter i deres øyne og gjør aldri noe galt osv osv.  Ensidig propaganda. Det er ikke rart at det blir mer hat i samfunnet sånn som de holder på. 

Jeg regner meg som tilhørende venstresiden, og dette er ikke meg. Altså.

(Men det er ikke sikkert at venstresiden vil ha meg. Jeg er ikke veldig konform.)

Endret av T-Rex
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...