AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #1 Skrevet 19. september 2020 Baby 5 mnd drakk mye MME før, godt over 1 liter. Begynte med fast føde ved 4 mnd og er nå nede i 800 ml MME + to fulle porsjoner med fast føde i døgnet. Siden han spiser godt med mat så har jeg jo muligheten til å regulere mengden MME - hvor mye tenker dere en 5 mnd gammel baby trenger? Han får selvsagt vann til måltidene med fast føde, så skal få i seg nok væske. Anonymkode: 2334c...7c2
myMa Skrevet 19. september 2020 #2 Skrevet 19. september 2020 Det sies vel at man skal gi maks 1 liter i døgnet. I grøten er det melkepulver så mengde vann du bruker til grøt skal medregnes. Jeg synes det hørtes mye ut med 800ml men det kommer jo veldig an på babyen. Min er 6 måneder og godt over gjennomsnittet på høyde og vekt. Hun får 2 porsjoner grøt, 0,5 porsjon middag + litt fruktmos og ca 400-450ml mme (fordelt på 3 flasker). Det er jo veldig individuelt det med mat. Så lenge baby virker fornøyd og følger vektkurven sin så er det passe mengde. 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #3 Skrevet 19. september 2020 4 timer siden, myMa skrev: Det sies vel at man skal gi maks 1 liter i døgnet. I grøten er det melkepulver så mengde vann du bruker til grøt skal medregnes. Jeg synes det hørtes mye ut med 800ml men det kommer jo veldig an på babyen. Min er 6 måneder og godt over gjennomsnittet på høyde og vekt. Hun får 2 porsjoner grøt, 0,5 porsjon middag + litt fruktmos og ca 400-450ml mme (fordelt på 3 flasker). Det er jo veldig individuelt det med mat. Så lenge baby virker fornøyd og følger vektkurven sin så er det passe mengde. Takk for svar Baby har spist veldig mye hele veien, drakk opptil 1,4 liter MME i døgnet ved 3 mnd, så føler det er "lite" med 800 ml i forhold, hehe. Er i godt hold for å si det sånn, men skal jo ikke begrense maten til de små. Og spiser fortsatt på natt så blir en ekstra flaske der. Men da kan jeg kanskje bytte ut enda en flaske med fast føde, og da havner vi på 3 måltider fast føde og ca 600 ml MME. Storspist gutt Anonymkode: 2334c...7c2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #4 Skrevet 19. september 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Baby har spist veldig mye hele veien, drakk opptil 1,4 liter MME i døgnet ved 3 mnd, så føler det er "lite" med 800 ml i forhold, hehe. Er i godt hold for å si det sånn, men skal jo ikke begrense maten til de små. Og spiser fortsatt på natt så blir en ekstra flaske der. Men da kan jeg kanskje bytte ut enda en flaske med fast føde, og da havner vi på 3 måltider fast føde og ca 600 ml MME. Storspist gutt Anonymkode: 2334c...7c2 Man bør faktisk begrense det når de får mme. Sjansen for overvekt senere i livet er stor om du driver og overmater. Anonymkode: 0134f...ced
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #5 Skrevet 19. september 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man bør faktisk begrense det når de får mme. Sjansen for overvekt senere i livet er stor om du driver og overmater. Anonymkode: 0134f...ced Ja jeg forstår det, så det er jo derfor jeg spør. Skal såklart ta det opp med hs på time der også. Men til nå har jeg fått beskjed om at baby skal få så mye han vil ha, men klart nå kan jeg jo som sagt styre det mer ved å gi annen mat isteden. Likevel - mm/mme skal jo være hovednæringen det første året for å sikre alt av vitaminer osv, så derfor jeg lurer på hva "nedre grense" på MME er. Anonymkode: 2334c...7c2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #6 Skrevet 23. september 2020 Barnelege på helsestasjon sa til meg at det regulerer de selv. De drikker det de trenger. Min gutt drakk over 1 liter han også. Eneste er at de ikke skal ha tran eller d vitamin i tillegg. Anonymkode: 1fe67...24d 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #7 Skrevet 23. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Barnelege på helsestasjon sa til meg at det regulerer de selv. De drikker det de trenger. Min gutt drakk over 1 liter han også. Eneste er at de ikke skal ha tran eller d vitamin i tillegg. Anonymkode: 1fe67...24d Det var nok ikke en barnelege. Anonymkode: 0134f...ced
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #8 Skrevet 23. september 2020 Står jo bak på esken mengde og antall flasker som ambefales. har lagt meg så gidder ikke så ned å se hva som står på esken..men ett rask Google søk kommer man inn på nestle sine sider og på man 2 står dette. her i huset får baby 7mnd 180ml *4 i døgnet. Men hun drikker ofte bare 120 ml. Hun følger sin kurve men følger den laveste kurven og helsesøster og lege sier det er fint greit. Spiser to porsjoner grøt, en god porsjon middag(fisk/kjøtt/grønnsaker) og litt frukt innimellom Anonymkode: e49a7...de0
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #9 Skrevet 24. september 2020 Dette regulerer de selv. Drikker han det du gir nå uten å gi uttrykk for å være mer tørst så er det jo nok? Du trenger jo ikke gi mindre heller siden at han vil ha det du har gitt hittil. Det er ikke slik at en på 4mnd skal drikke så mye og spise så mye, det er jo som å si at han skulle brukt str 68 i klær, noen bruker str 62 og andre er oppe i 80. Det er ingen fasit med andre ord. Anonymkode: 38597...066 2
Blatter Skrevet 24. september 2020 #10 Skrevet 24. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var nok ikke en barnelege. Anonymkode: 0134f...ced Hvorfor tror du ikke at det var en barnelege?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #11 Skrevet 24. september 2020 6 timer siden, Blatter skrev: Hvorfor tror du ikke at det var en barnelege? Fordi ingen helsestasjoner har barnelege 🙂 Anonymkode: 0134f...ced
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #12 Skrevet 24. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi ingen helsestasjoner har barnelege 🙂 Anonymkode: 0134f...ced Vår har det? Anonymkode: 2ba48...5e9 3
iansak Skrevet 24. september 2020 #13 Skrevet 24. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vår har det? Anonymkode: 2ba48...5e9 Vår også......to helsesykepleiere(tre før) to barneleger og en fysioterapeut
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #14 Skrevet 24. september 2020 Akkurat nå, iansak skrev: Vår også......to helsesykepleiere(tre før) to barneleger og en fysioterapeut Hvor er dette? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vår har det? Anonymkode: 2ba48...5e9 100 % sikker? Anonymkode: 0134f...ced
iansak Skrevet 24. september 2020 #15 Skrevet 24. september 2020 (endret) Litt uten for Oslo.... har hatt tre barn der de siste årene så rimelig sikker... ser de der hvergang jeg er der...mulig de bare er en barnelege nå foresten.... men frem til korona var det to, har bare vært der en gang siden 12 mars Endret 24. september 2020 av iansak
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #16 Skrevet 24. september 2020 1 minutt siden, iansak skrev: Litt uten for Oslo.... har hatt tre barn der de siste årene så rimelig sikker... ser de der hvergang jeg er der... Du er sikker på at de er utdannet barnelege? Aldri hørt om helsestasjon med barnelege, men det er vel mulig. Anonymkode: 0134f...ced
iansak Skrevet 24. september 2020 #17 Skrevet 24. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor er dette? 100 % sikker? Anonymkode: 0134f...ced Altså på de kontrollene med man skal til barnelege er det de vi har vært hos 🤔 så veldig spesielt om de sier at vi skal til barnelege når de vi går til ikke er leger.... typ nå sist på 6mnd kontroll. Legen skjekket da helt andre motoriske ting, ører, hals osv enn det helsesykepleier gjør.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #18 Skrevet 24. september 2020 2 minutter siden, iansak skrev: Altså på de kontrollene med man skal til barnelege er det de vi har vært hos 🤔 så veldig spesielt om de sier at vi skal til barnelege når de vi går til ikke er leger.... typ nå sist på 6mnd kontroll. Legen skjekket da helt andre motoriske ting, ører, hals osv enn det helsesykepleier gjør. Det er vanlig lege, ikke barnelege. Anonymkode: 0134f...ced
iansak Skrevet 24. september 2020 #19 Skrevet 24. september 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vanlig lege, ikke barnelege. Anonymkode: 0134f...ced Javel, de kaller dem nå barnelege så ikke så lett for meg å skjønne at det er forskjell 😉
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #20 Skrevet 24. september 2020 Jeg har en gutt på 6 mndr som drikker maks 120 ml per måltid, men gjerne 5-6 flasker i døgnet i tillegg til mat, som enn sp lenge er grøt, grønnsaksmos og gjerne avokado/bananmos til kvelds. Virker forøvrig litt misfornøyd om dagen, men får ikke i han mer melk rett og slett, og forsøker å ta det litt rolig med økning av mat, nylig gått opp til 3 måltider. Håper det blir bedre med litt mer komplette middager og etterhvert mellommåltider her 🙂 Stor gutt min også, så synes det er litt rart han spiser så mye mindre enn veiledende mengde på mme-pakken, men følger kurven sin ☺️ Anonymkode: b65be...b0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå