Gå til innhold

Tøff barnehagestart og mye grining

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har grått i en halvtime nå, jeg greier ikke barnehagestart. Barnet har grått og vært helt i fra seg ved levering. Dette er tredje uke, når blir det bedre. Han gråter helt hysterisk og rådet fra personalet er at man bare skal gå, og selvsagt er vi nødt til det også, da begge må på jobb. Men jeg synes dette er veldig vondt, og er usikker på om det er godt for barnet. Vi hadde en myk start og lang tilvenning, men det har uke hjulpet. Det skal sides at samvittigheten min gnager i meg også, vi hadde ikke planlagt at han skulle starte i barnehagen 11 måneder gammel. Men grunnet diverse så ble det slik.

Har dere noen gode råd til meg? Hva bør vi gjøre for å få barnet tryggere i barnehagen? Vi følger allerede alle råd vi får fra personalet. 

Anonymkode: 40046...96d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er barnet når du henter det da, fornøyd eller grettent? Hva sier de ansatte i barnehagen hvordan barnet har hatt det i løpet av dagen? Dette mener jeg er viktig å vite for å kunne tipse deg. 🙂

• Liker 3
Skrevet

Noen barn har, desverre, vanskeligere tilvenning enn andre. Veldig bra dere har dialog med barnehagen og prøver ut tips fra de ansatte.

Hva sier de ansatte når dere henter? Spiser han bra, sover han godt i barnehagen, har han voksne han kan finne trygghet og ro hos, er han lenge lei seg etter levering og har han ofte perioder med savn gjennom dagen?

Selvom det er veldig hardt nå for både dere foreldre og barnet, så vil det bli bedre 😊

Har han med seg en bamse/koseklut som trygghetsobjekt? Jeg har også vært med på at barn har hatt med seg en t-shorte tilhørende mamma som lukter trygt og godt... 

Be barnehagen holde dere litt oppdatert med sms'er gjennom dagen. Når du kjører med tårer i øynene fra barnehagen, er det en god følelse å få en sms (gjerne med bilde) om at barnet har roet seg 😊

Masse lykke til, plutselig snur alt og barnet har nesten ikke tid til å si hadet før han løper inn på avdelingen 💙

Anonymkode: 25979...f41

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Belima skrev:

Hvordan er barnet når du henter det da, fornøyd eller grettent? Hva sier de ansatte i barnehagen hvordan barnet har hatt det i løpet av dagen? Dette mener jeg er viktig å vite for å kunne tipse deg. 🙂

Han blir veldig glad for å se meg, og vil hjem. Vi får alltid beskjed om at han har hatt perioder med savn og grining i løpet av dagen også. Han spiser og drikker lite i barnehagen, vi får ofte igjen 80% av maten urørt. Men det er vanlig i starten sier barnehagen. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen barn har, desverre, vanskeligere tilvenning enn andre. Veldig bra dere har dialog med barnehagen og prøver ut tips fra de ansatte.

Hva sier de ansatte når dere henter? Spiser han bra, sover han godt i barnehagen, har han voksne han kan finne trygghet og ro hos, er han lenge lei seg etter levering og har han ofte perioder med savn gjennom dagen?

Selvom det er veldig hardt nå for både dere foreldre og barnet, så vil det bli bedre 😊

Har han med seg en bamse/koseklut som trygghetsobjekt? Jeg har også vært med på at barn har hatt med seg en t-shorte tilhørende mamma som lukter trygt og godt... 

Be barnehagen holde dere litt oppdatert med sms'er gjennom dagen. Når du kjører med tårer i øynene fra barnehagen, er det en god følelse å få en sms (gjerne med bilde) om at barnet har roet seg 😊

Masse lykke til, plutselig snur alt og barnet har nesten ikke tid til å si hadet før han løper inn på avdelingen 💙

Anonymkode: 25979...f41

Han sover 1-2 timer i barnehagen og spiser lite, vi får mesteparten av maten i retur. Men personalet i barnehagen sier det er normalt o starten. Han har ikke ett tryghetsobjekt, vi har aldri brukt kosebamse eller sutteklut ved legging, men han sover greit da. 

Vi får som regel beskjed om at han har sovet greit, men hatt perioder med grining og savn i løpet av dagen. 

Vi har spurt om oppdateringer med SMS, men det har barnehagen ikke kapasitet til. De tar kun kontakt hvis noe alvorlig har skjedd. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Han blir veldig glad for å se meg, og vil hjem. Vi får alltid beskjed om at han har hatt perioder med savn og grining i løpet av dagen også. Han spiser og drikker lite i barnehagen, vi får ofte igjen 80% av maten urørt. Men det er vanlig i starten sier barnehagen. 

Ble kanskje litt for tidlig start, men om dere ikke har noe valg får du ikke gjort så mye. Så selv under tilvenning små barn som gråt nesten hele dagen, selv om personalet gjorde det de kunne. 

Hadde det vært mulig å jobbe redusert slik at dere heller var hjemme hadde jeg gått for det. 

Anonymkode: 81ee1...d3a

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde det helt likt med vår yngste. Det gikk bedre etter 4 uker og etter 5-6 uker gikk det veldig fint. Da sa hun bare hade til oss og vinket, og var veldig blid og fornøyd. Noen ganger er tilvenning vanskelig, men det handler om at barnet skal bli kjent med stedet og de som jobber der slik at det føles trygt. For noen barn tar dette lenger tid, stikkordet er rett og slett tid. 

Anonymkode: 45ed7...173

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...