Gå til innhold

USAs høyesterettsdommer Ginsburg er død.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Vikingduden skrev:

Hen synser i vei om saker. Da kan man få inntrykket av at vedkommede er kjent med saker som pågår i amerikansk høyesterett. Men når hen så viser til at hen bare gjengir BBCs synsing, så er det noe helt annet.

Det er ikke det hun skriver. Hun skriver at hun så nyheten om dødsfallet på BBC. Man skal ikke være spesielt oppdatert på det amerikanske rettssystemet for å konkludere med at konservative dommere betyr konservative dommer.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre, de konservative kommer til å sikre enda mer makt i høyesterett. Det jeg ikke forstår er hvorfor hun satt ut tiden, kunne hun ikke i praksis gitt den til en yngre, liberal dommer? 

Skrevet
4 hours ago, asterix said:

Visste du ikke at Ginsburg var død? Er det derfor du er opptatt av kilde?

Blir spennende å se om hun virkelig er død denne gangen.
Hennes(?) livs-tilstand har vært ei mystisk sak, gjentatte ganger.
Er hun død eller ikke.

Er det forresten en hun?

rbg.jpg?fit=1200,673

ruth-bader-ginsburg-rd-jc-180614_hpMain_

Skrevet

Hvis Trump ikke blir gjenvalgt etterlater han likevel et stort avtrykk i historien: 3 nye dommere i høyesterett. Med tanke på at Kavanaugh er 55 og Gorsuch 53 betyr det at hvis han presser gjennom en konservativ som er omtrent like gammel at disse 3 vil sitte i 30 år i SC og bestemme hva slags land USA blir. Jeg grøsser ved tanken.

• Liker 3
Skrevet (endret)
18 timer siden, slask skrev:

Blir spennende å se om hun virkelig er død denne gangen.
Hennes(?) livs-tilstand har vært ei mystisk sak, gjentatte ganger.
Er hun død eller ikke.

Er det forresten en hun?

Må være slitsomt å tro alt er en konspirasjon.

Endret av Gallien Grueger
  • Liker 3
Skrevet
21 timer siden, pinnelinn skrev:

Demokratenes dommere kan skylde seg selv.

At Ginsburg ikke valgte å ga av mens Obama var president og sikret at han fikk utnevne hennes erstatter viser bare at hun brydde seg mer om egen karriere enn landets abortlov, LBHQ-rettigheter og våpenlover. 

Når hun insisterer på å sitte livet ut har hun satt landet sitt i en meget vanskelig situasjon hvor Trump nå kan bruke nyutnevnelsen som et trumfkort i valgkampen. I tillegg vil Trump nå kunne appellere til latino-velgere, som er USAs største minoritetsgruppe, med at de nå kan sikre en sikker død for abortloven i all uoverskuelig fremtid. 

Det er lett å si, men hun var 86 nå. Hvis jeg husker rett kan en Høyesterettsdommer i USA ikke trekke seg før vedkommende har fylt 80. Og når hun hadde fylt 80 satt rett nok Obama som President, men republikanerne hadde flertall i kongressen. Og det ville gjort det svært vannskelig om ikke umulig å få en liberal dommer inn i høyesterett. Og det skjedde jo og, en annen dommer døde mens Obama hadde sine 2 siste år i det Hvite hus. Og han greide ikke å få innsatt noen ny dommer, det sperret Senatet med republikansk flertall for.

• Liker 2
Skrevet
På 19.9.2020 den 14.47, Vinterjenta skrev:

Tenker hele systemet der må endres jeg, det er ikke et ekte demokrati når lovgiving avhenger så mye av en enkelt person’s liv. 

Det samme tenker jeg. Domstolene bør ikke være et politisk organ. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...