Gå til innhold

Curling-mor! Hvordan håndtere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For første gang i mitt liv har jeg opplevd en "curlingmor" på sitt verste.

Barnet har særskilte behov, og har noen begrensninger på grunn av det, men de største begrensningene kommer fra mor som kveler alle former for samarbeid med andre med sin pågående og brutale fremtreden.
Kompromiss er et fremmedord for henne.

Hun er i konstant kampberedskap, klar til å feie alle hindringer unna veien for sitt barn.
Ingen kamp er for liten til at hun kan ignorere den, alle kamper må kjempes på likt nivå!
Alle små misforståelser blir til store personlige "uretter" som må bekjepes med hardt skyts.

Et "unnskyld, jeg misforsto deg" blir møtt med en lang tirade om diskriminering og trusler om både det ene og det andre.

Barnet har fått tilbud om tilrettelegging, men mor vil ikke godta tilrettelegging, hun krever særbehandling!  Men særbehandling er ikke aktuelt, for det vil gå utover de andre barna i urimelig grad.

Når har vi (styret i en frivillig organisasjon) prøvd alt vi kan tenke på for å klare å samarbeide med henne, men vi kommer til kort.
Blant annet prøvde vi å nekte alle foreldrene å være tilstede under treningene, men det nektet hun å godta.
Trenerne truer med å slutte, for de orker ikke den verbale mishandlingen fra denne moren lenger. 
Det betyr at hvis vi ikke får til et samarbeid med mor er vi tvunget til å ekskludere barnet for å unngå at hele organisasjonen blir lagt ned, og det prøver vi i det lengste å unngå.

Derfor spør jeg om råd her.

Hvordan håndtere en "curlingmor" på sitt verste?

Anonymkode: 54b38...86c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om mor er så misfornøyd kan hun ta barnet ut. Dere må sette grenser og gi beskjed. Husk at det er mye god lærdom og omsorg i grensesetting. Len dere på det når hun lager støy. 

Anonymkode: aa544...fa7

• Liker 2
Skrevet

Har dere sagt fra om dette? Kaldt spaden for en spade?

At hun ikke får fortsette å kjefte ut trenerne, da får hun ikke være tilstede på trening. At hun må oppføre seg ordentlig. Hvis ikke hun etterkommer dette, så vil barnet måtte slutte på aktiviteten.

Anonymkode: 10da3...81d

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om mor er så misfornøyd kan hun ta barnet ut. Dere må sette grenser og gi beskjed. Husk at det er mye god lærdom og omsorg i grensesetting. Len dere på det når hun lager støy. 

Anonymkode: aa544...fa7

Det er prøvd på alle tenkelige måter.

Da vi stengte treningene for foreldrene kom hun med en legeerklæring og et notat fra advokat om at barnet hadde behov for kontinuerlig tilsyn fra mor, og hvis dette ikke ble etterkommet ved at treningene ble åpne igjen, ville det få konsekvenser for organisasjonen.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere sagt fra om dette? Kaldt spaden for en spade?

At hun ikke får fortsette å kjefte ut trenerne, da får hun ikke være tilstede på trening. At hun må oppføre seg ordentlig. Hvis ikke hun etterkommer dette, så vil barnet måtte slutte på aktiviteten.

Anonymkode: 10da3...81d

Vi har sagt i fra, mange ganger.

Vi prøver i det lengste å unngå ekskludering av barnet, siden det har stor glede og nytte av aktiviteten.  Men det må bli konsekvensen hvis vi ikke klarer å oppnå et samarbeid.

Skrevet

Så utrolig vanskelig. Har også vært borti ett par slike foreldrepar og felles for dem er at barnet har en diagnose i bunn som de som foreldre måtte kjempe seg til å få diagnostisert. Det ligger nok derfor en del historikk over dette å kjempe for barnets rettigheter, samt sorgen over at barnet ikke kan utføre aktiviteten på lik linje med de andre.

Her høres det ut som det har eskalert i noe som ikke er forenelig med at det bare er for barnets beste lenger. Er hun så ufin mot de frivillige at hun kan anmeldes for trakassering?

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Alvario skrev:

Så utrolig vanskelig. Har også vært borti ett par slike foreldrepar og felles for dem er at barnet har en diagnose i bunn som de som foreldre måtte kjempe seg til å få diagnostisert. Det ligger nok derfor en del historikk over dette å kjempe for barnets rettigheter, samt sorgen over at barnet ikke kan utføre aktiviteten på lik linje med de andre.

Her høres det ut som det har eskalert i noe som ikke er forenelig med at det bare er for barnets beste lenger. Er hun så ufin mot de frivillige at hun kan anmeldes for trakassering?

Vi forstår hvorfor hun er slik hun er, men selv om vi forstår bakgrunnen er det likevel ikke noe vi kan godta.

Vi har ikke tenkt på anmeldelse, men jeg skal sjekke litt rundt det.  Takk for tips.  :)

• Liker 3
Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er prøvd på alle tenkelige måter.

Da vi stengte treningene for foreldrene kom hun med en legeerklæring og et notat fra advokat om at barnet hadde behov for kontinuerlig tilsyn fra mor, og hvis dette ikke ble etterkommet ved at treningene ble åpne igjen, ville det få konsekvenser for organisasjonen.

Vi har sagt i fra, mange ganger.

Vi prøver i det lengste å unngå ekskludering av barnet, siden det har stor glede og nytte av aktiviteten.  Men det må bli konsekvensen hvis vi ikke klarer å oppnå et samarbeid.

Men jeg skjønner ikke. Dere er imot at hun som mor får være med på trening, når hun mener at barnet trenger tilsyn pga sine særskilte behov? Hva er grunnen for å nekte dette?

Hva mener dere med verbal mishandling? Forstår at det er noe med denne moren som er problematisk, men forstår ikke konkret hva det gjelder.

Endret av Geirfuglen
Skrevet
1 time siden, Geirfuglen skrev:

Men jeg skjønner ikke. Dere er imot at hun som mor får være med på trening, når hun mener at barnet trenger tilsyn pga sine særskilte behov? Hva er grunnen for å nekte dette?

Hva mener dere med verbal mishandling? Forstår at det er noe med denne moren som er problematisk, men forstår ikke konkret hva det gjelder.

Et konkret eksempel: barnet forstyrret treningen, og fikk beskjed om å enten gjøre som alle andre (altså trene), eller sette seg stille på sidelinjen.  Barnet satte seg stille på sidelinjen for en pustepause, men mor klikket.

Den beskjeden var i følge mor diskriminerende mtp barnets særskilte behov. Hun skjelte ut treneren, kom med grove beskyldninger, skrev hissige mail til styret, og laget et helv**** bråk.

Det var etter dette at treningen ble lukket, men da kom hun som sagt med legeerklæring og notat fra advokat.

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et konkret eksempel: barnet forstyrret treningen, og fikk beskjed om å enten gjøre som alle andre (altså trene), eller sette seg stille på sidelinjen.  Barnet satte seg stille på sidelinjen for en pustepause, men mor klikket.

Den beskjeden var i følge mor diskriminerende mtp barnets særskilte behov. Hun skjelte ut treneren, kom med grove beskyldninger, skrev hissige mail til styret, og laget et helv**** bråk.

Det var etter dette at treningen ble lukket, men da kom hun som sagt med legeerklæring og notat fra advokat.

Uff.. Jeg vet ikke hva denne forstyrrelsen gikk ut på, men jeg fikk umiddelbart vondt i hjertet. Hvis det er sånn at barnet har særskilte behov og gjør noe som ikke er helt i henhold fordi barnet har autisme, Tourettes, PU eller lignende, er det jo veldig nedlatende å sende barnet for timeout og ut av flokken. Du skriver såpass lite konkret at det er vanskelig å si om dette er diskriminering eller om det er en mor som faktisk er curling-forelder.

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Må bare legge til at det selvfølgelig ikke er greit å klikke på trener eller andre, hun må jo oppføre seg ordentlig. Jeg bare leser litt ut av denne tråden om at det kanskje ikke bare hun har gjort noe feil her, og hvis hun har opplevd at sønnen faktisk diskrimineres til stadighet av treneren, så kan jeg på et vis skjønne at hun til slutt får nok. Altså ville jeg vært forsiktig med en anmeldelse, det kan godt være at det faktisk er treneren som kan ende med å bli anmeldt for diskriminering hvis han til stadighet sender ungen ut av fellesskapet pga atferd relatert til en diagnose.

Skrevet
Akkurat nå, Geirfuglen skrev:

Må bare legge til at det selvfølgelig ikke er greit å klikke på trener eller andre, hun må jo oppføre seg ordentlig. Jeg bare leser litt ut av denne tråden om at det kanskje ikke bare hun har gjort noe feil her, og hvis hun har opplevd at sønnen faktisk diskrimineres til stadighet av treneren, så kan jeg på et vis skjønne at hun til slutt får nok. Altså ville jeg vært forsiktig med en anmeldelse, det kan godt være at det faktisk er treneren som kan ende med å bli anmeldt for diskriminering hvis han til stadighet sender ungen ut av fellesskapet pga atferd relatert til en diagnose.

La oss for diskusjonens skyld si at barnet har astma, og at når det blir slitent legger seg rett ned midt på banen slik at de andre ikke får trent.

Da mener mor at det diskriminerende at barnet blir bedt om å gå ut av banen for å hente seg inn igjen.

(Det var ikke det som skjedde, men det er direkte samnenlignbart)

• Liker 2
Skrevet

Først tenkte jeg at kanskje mor ønsket å være med dersom barnet skulle slå seg vrang og ingen andre har klart å håndtere barnet. Men så ser jeg at mor klikker fordi det blir satt grenser for barnet. Barn med diagnoser trenger også grenser.

Jeg foreslår at dere kaller sammen styret og tar ett møte med mor. Og dere må da bli enige om barnet skal fortsette eller slutte.

Man må kunne stille krav til barn og foreldre når de velger å stille opp på noe som er frivillig. Dersom de ikke liker reglene, så si at da er denne aktiviteten kanskje ikke passende for hennes barn.

Anonymkode: d63aa...25f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...