Gå til innhold

Regnes en som «gammel« når en er mellom 50 og 55 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer...

Anonymkode: 8d7bc...927

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på sammenhengen. I noen sammenhenger er man gammel - som hvis man er småbarnsforeldre for eksempel. 

Anonymkode: c4989...376

Skrevet

Jeg er over 50 og har til gode å bli oppfattet som gammel.

Kjører motorsykkel, driver med vannsport, grisekjører med bil, spiller høy musikk overalt, løper rundt og kødder med alt og alle, tenåringene i huset synes jeg har kule klær og de elsker å være sammen med meg, både med og uten vennene sine, jeg har tatoveringer over hele kroppen, lager kul mat, er kul på tiktok, snapchat og youtube, trener mye, ser ung ut, henger med i det aller meste, både irl og på nett. 

Og nei, jeg er ikke desperat på å være ungdommelig. Jeg er bare sånn. 

Den største forskjellen på meg nå og tjue år tilbake, er at jeg har mye bedre økonomi og har forstått at jeg ikke er udødelig. 

Anonymkode: d5706...a2e

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 50, og jeg er gammel.  Jeg bruker å si at jeg er en 90-åring i en 50-årings kropp.  :ler:

Men seriøst, nei! 
En kvinne i alderen 50-55 har i snitt i overkant av 30 leveår igjen  (gjennomsnittlig levealder for kvinner er 84,5). 

En person i denne alderen er "middelaldrende", ikke gammel.

Anonymkode: c94a8...574

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke foreldrene mine er gamle, og de er over 60. Faren min nærmer seg 70 faktisk, men kjører BMW, bruker dagene på å skru bil, drar på roadtrips og kler seg i skinnjakke og jeans. Akkurat sånn som han alltid har vært. Alderdom ligger nok mye i hodet, tror jeg.

Anonymkode: 1006d...fda

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror ikke det er en alder som gjør deg gammel. Jeg husker godt når mine foreldre begge ble gamle, samtidig. Og det var noe både meg og min bror la merke til samtidig. Min tante som er like gammel i år er derimot ikke gammel og tror ikke hun vil bli det på mange år enda🤷🏻‍♂️ Alle de er over 60 år nå.

Anonymkode: bfaea...21a

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjører motorsykkel, driver med vannsport, grisekjører med bil, spiller høy musikk overalt, løper rundt og kødder med alt og alle, tenåringene i huset synes jeg har kule klær og de elsker å være sammen med meg, både med og uten vennene sine, jeg har tatoveringer over hele kroppen, lager kul mat, er kul på tiktok, snapchat og youtube, trener mye, ser ung ut, henger med i det aller meste, både irl og på nett. 

Den største forskjellen på meg nå og tjue år tilbake, er at jeg har mye bedre økonomi og har forstått at jeg ikke er udødelig. 

Er det noe du er stolt av og noe du alltid har gjort?

Anonymkode: f3e21...c7e

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahahaha. Kan si så mye som at hvis jeg hadde vært tenåring i det huset, hadde jeg ikke likt å henge med deg. Uforsvarlig, umoden og desperat oppførsel, selv om du "bare er sånn" 

Anonymkode: f9f49...2d9

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke det er en alder som gjør deg gammel. Jeg husker godt når mine foreldre begge ble gamle, samtidig. Og det var noe både meg og min bror la merke til samtidig. Min tante som er like gammel i år er derimot ikke gammel og tror ikke hun vil bli det på mange år enda🤷🏻‍♂️ Alle de er over 60 år nå.

Skjedde det over natten? Og hva, eksakt, var det dere la merke til?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe du er stolt av og noe du alltid har gjort?

Noe jeg alltid har gjort og er stolt av. 

Men jeg kjører selvsagt ikke tulling på veien, er organisert grisekjøring, om man kan si det sånn. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs egentlig om du ser på fysisk forringelse eller mental forringelse som det største alderstegnet.

Når du når en viss alder, WHO bruker 75 år som utgangspunkt selv om det ofte er en glidende overgang, er den fysiologiske svekkelsen kommet så langt at alle organer i kroppen er påvirket i større eller mindre grad.  Man kan være fysisk sterk og oppegående, men svekkelsen er der selv om den ikke er synlig.

Per definisjon er man "eldre" når man er i mellom 60 og 74, og "gammel" når man er 75 år og eldre.

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahahaha. Kan si så mye som at hvis jeg hadde vært tenåring i det huset, hadde jeg ikke likt å henge med deg. Uforsvarlig, umoden og desperat oppførsel, selv om du "bare er sånn" 

Anonymkode: f9f49...2d9

Venta på den :)  Er verken uforsvarlig, umoden eller desperat. 

• Liker 1
Skrevet

Noen blir gamle før de fyller 40, andre når de blir 80. Dessuten spørs det hvem du spør. Som 15-åring ville jeg tenkt at en på 50 var gammel. Som 30-åring; absolutt ikke. Og som noen andre her nevner, kommer det an på situasjonen. En 50-åring må kunne regnes som gammel blant småbarnsforeldre, men ikke i jobbsammenheng, for eksempel.

Anonymkode: 0f051...8ba

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp. Høres ikke ut som du er så god på å ta hensyn til andre. 

Anonymkode: 0a02d...56d

• Liker 1
Skrevet

Jeg er snart 60, og føler meg ikke gammel i det hele tatt. Noe av det handler sikkert om at jeg har god helse, kjenner flere på min alder som "plutselig" ble gamle damer i forbindelse med kronisk eller langvarig sykdom. Men alt er relativt, et barn vil nok klassifisere meg som gammel (og det gjør sikkert de unge voksne jeg har rundt meg også, selv om de synes jeg er kul 😄).

Anonymkode: 6bdda...28a

• Liker 2
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjedde det over natten? Og hva, eksakt, var det dere la merke til?

De bor ett stykke unna, og jeg og min bror bor på samme sted. Så det var nok ikke over natten, og det er vanskelig å sette fingeren på akkurat hva, men jeg kan jo prøve. Selv om det er litt ubehagelig, for tegnene på alderdom syns hvertfall jeg er ubehagelige, da det er en naturlig uungåelig prossess av å miste funksjon og vitalitet. De hadde begge en del grått hår fra før, men de var blitt grå utover det. Jeg har lyst til å si sjelen men det er jo veldig abstrakt. Tilsynelatende dårligere balanse, og en ny måte å reise seg på. Tyngre i bevegelsene. Og mindre interesserte, eller pålogget.

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Det spørs egentlig om du ser på fysisk forringelse eller mental forringelse som det største alderstegnet.

Når du når en viss alder, WHO bruker 75 år som utgangspunkt selv om det ofte er en glidende overgang, er den fysiologiske svekkelsen kommet så langt at alle organer i kroppen er påvirket i større eller mindre grad.  Man kan være fysisk sterk og oppegående, men svekkelsen er der selv om den ikke er synlig.

Per definisjon er man "eldre" når man er i mellom 60 og 74, og "gammel" når man er 75 år og eldre.

Ja, det er vel akkurat det jeg mener, om jeg forstår deg riktig:) at det ikke er en alder som gjør deg gammel, men summen av de fysiske og mentale funksjonene. Men også interesser og energi. 

Skrevet

Å være gammel kommer an på hvem du spør og i hvilken sammenheng. 

For ei på 10 år er 50 år gammelt. For ei på 85 er jo 50 år ungt. 

Anonymkode: 68712...058

Skrevet (endret)

Er det negativt å være gammel? Får inntrykk av at det er negativt ladet ord. Hm. Jeg tenker ikke på at det er negativt ord. Kan gjerne bli kalt gammel. Akkurat som jeg gjerne kan bli kalt ung. Man er den alder man er. Men til ditt spørsmål om 50 - 55 åringer regnes som gammel, så vil jeg vel si at de regnes vel som middelaldrende. Nå googlet jeg det, og fant at det stod at man var middelaldrende når man var 53. 

Hvorfor er det viktig?

Endret av exictence
  • Liker 1
Skrevet

Noen blir gamle som 30-åringer, mens andre blir det først som 80-åringer.

Anonymkode: b0d5a...20b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...