Gallien Grueger Skrevet 19. september 2020 #1 Skrevet 19. september 2020 Hva tenker du om det? Skal de gjøre noe fornuftig, eller blir det bare meningsløse oppgaver? Hva med de som er syke? Rød Isaksen mener at de som ikke kan delta pga helseproblemer skal ha uføretrygd, men glemmer at mange har havnet på sosialhjelp fordi makstiden på AAP er ute uten at de er ferdig avklart/behandlet og derfor IKKE fått lov til å søke ufør. Lurer litt, forstår politikerne hva de foreslår? https://www.dagsavisen.no/fremtiden/tror-roe-isaksen-jeg-onsker-a-vere-prisgitt-nav-1.1774668 ME-syke Jane Solheim og AAP-aksjonens Elisabeth Thoresen reagerer med vantro på arbeidsministerens forslag om å innføre aktivitetsplikt for alle sosialhjelpsmottakere over 30 år. – Høyre forstår ikke hvem som er avhengige av sosialhjelp, sa SVs Karin Andersen i Dagsnytt18 samme kveld. Hun minnet om at mange av sosialhjelpsmottakerne er syke mennesker, som har fått avslag på andre ytelser. Spesielt etter at makstiden for arbeidsavklaringspenger (AAP) ble satt ned fra fire til tre år - i januar 2018. Flere blir ikke avklart hos Nav innen makstiden er ute, og siden regjeringen har innført ett års karenstid før de kan søke om AAP igjen står de helt uten inntekter, og må søke sosialhjelp. Andersen understrekte at mange av disse trenger helsehjelp - ikke aktivitetsplikt. – Det er jo ikke sånn at man ikke skal hjelpe folk, selv om man har en aktivitetsplikt. Hvis du har så store helseproblemer at du ikke kan delta må du jo over på uføretrygd, svarte arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H). 1
Buldre Skrevet 19. september 2020 #2 Skrevet 19. september 2020 Er man ikke i stand til det slipper man nok, slik tilfellet er for de under 30 per i dag. En vil nok få noe medbestemmelse i hvilke aktiviteter man skal delta på, kurs, utdannelse, arbeidstrening etc. 2
Gjest Trykksjakta Skrevet 19. september 2020 #3 Skrevet 19. september 2020 Det Isaksen sier er ufattelig provoserende. Han er åpenbart ikke klar over at svært mange syke mennesker IKKE får uføretrygd selv om de er svært syke. Det kan være f.eks. fordi plagene de har ikke nødvendigvis kvalifiserer til dette. Et eksempel på dette er ME. Det er mange med ME som ikke får uføretrygd, det er bl.a. mye diskusjon rundt sykdommen. Mange mener det er en tullesykdom (de har åpenbart aldri vært syke selv), og mener de er late. Når AAP er over, og man ikke får uføretrygd, så er det sosialen neste for mange ME-pasienter. Røe Isaksen opptrer her som uspiselig og arrogant.
Bladlusa Skrevet 19. september 2020 #4 Skrevet 19. september 2020 2 minutter siden, Trykksjakta skrev: Det Isaksen sier er ufattelig provoserende. Han er åpenbart ikke klar over at svært mange syke mennesker IKKE får uføretrygd selv om de er svært syke. Det kan være f.eks. fordi plagene de har ikke nødvendigvis kvalifiserer til dette. Et eksempel på dette er ME. Det er mange med ME som ikke får uføretrygd, det er bl.a. mye diskusjon rundt sykdommen. Mange mener det er en tullesykdom (de har åpenbart aldri vært syke selv), og mener de er late. Når AAP er over, og man ikke får uføretrygd, så er det sosialen neste for mange ME-pasienter. Røe Isaksen opptrer her som uspiselig og arrogant. Eller i beste fall temmelig uvitende. Noe som for så vidt også er uspiselig og arrogant når man har det ansvaret han har. 3
Imsdalen Skrevet 19. september 2020 #5 Skrevet 19. september 2020 Jeg er veldig for at alle får en mulighet til å gjøre noe som gir mål og mening i hverdagen, innenfor rammene av de utfordringene man har så klart. Å tvinge ME-syke inn i tiltak som lagermedarbeider er fullstendig galskap, det håper jeg virkelig alle forstår. Men å sitte hjemme og glo i veggen 16 timer i døgnet er da virkelig ikke noe verdig liv det heller. 6
punkyB Skrevet 19. september 2020 #6 Skrevet 19. september 2020 Jeg synes det er en god ide. Jeg har vel såpass tiltro til systemet at hvis det er noen som er syke på sosialstønad så skal man finne en ordning for de - kanskje det da blir et push slik at de får uføretrygd som jo vil være det riktige. Så tror jeg også det er mange som er på sosialstønad som er fullt i stand til å jobbe. 4
Gallien Grueger Skrevet 19. september 2020 Forfatter #7 Skrevet 19. september 2020 Akkurat nå, punkyB skrev: Så tror jeg også det er mange som er på sosialstønad som er fullt i stand til å jobbe. Det er det sikkert. Men finnes jobbene? 3
punkyB Skrevet 19. september 2020 #8 Skrevet 19. september 2020 6 minutter siden, Gallien Grueger skrev: Det er det sikkert. Men finnes jobbene? Det er jo ikke sikkert - men det finnes jo ledige jobber. Men nå tenkte jeg i utgangspunktet på å jobbe via aktivitetsplikten det er snakk om her.
Imsdalen Skrevet 19. september 2020 #9 Skrevet 19. september 2020 11 minutter siden, Gallien Grueger skrev: Det er det sikkert. Men finnes jobbene? Nei, fordi kategorien «jobb» er alt for smal. Den må utvides til å inkludere mange fler typer aktivitet.
Leo Skrevet 19. september 2020 #10 Skrevet 19. september 2020 Jeg er ikke umiddelbart motstander av ideen om at friske mennesker på sosialhjelp, også de over 30 år, skal ha rett og plikt til aktivitet. Røe Isaksen provoserer meg imidlertid noe voldsomt når han åpenbart har så lite innsikt i den delen av samfunnet hans eget departement er satt til å håndtere. 6
Gjest Fallabella Skrevet 19. september 2020 #11 Skrevet 19. september 2020 Hvor skal dette ende er min første tanke.. Tror løsningen må være at folk rett og slett må slutte å bli syke. Jeg er for aktivitetsplikt for alle som mottar sosialstønad, her kan det kjøres harde krav. Jeg er mot at syke folk skal «nøye seg med sosialstønad, de skal ha Aap så lenge det er behov for det. Var endringen bare en mulighet til å få endret statistikken??
Gallien Grueger Skrevet 19. september 2020 Forfatter #12 Skrevet 19. september 2020 5 minutter siden, Fallabella skrev: Var endringen bare en mulighet til å få endret statistikken?? Ja, samt å la kommunene ta regningen. 2
Gjest Fallabella Skrevet 19. september 2020 #13 Skrevet 19. september 2020 Akkurat nå, Gallien Grueger skrev: Ja, samt å la kommunene ta regningen. Som om de syke forsvant...??? De ble bare flyttet over i kommunen sin «varetekt. Omgjort til verdiløse folk uten mulighet for opptjening av videre pensjonspoeng og uten rett til å motta de få kronene en evt forsikring ga og uten rett til å beholde egen bolig. Nei, som jeg sier, løsningen et rett og slett og ikke bli syk!
Jajariktigriktig Skrevet 19. september 2020 #14 Skrevet 19. september 2020 Bare fordi man er syk eller skadet betyr ikke at man ikke er i stand til å gjøre noe som helst. På byggeplasser skal folk som skader seg få andre arbeidsoppgaver de kan løse selv om armen er brukket. Virker logisk at det skal være slik for folk som lever på staten også. Get to work 1
Bloodflowers Skrevet 19. september 2020 #15 Skrevet 19. september 2020 Jeg er ikke motstander av aktivitetsplikt. Det finnes noen unntak for aktivitetsplikten til de under 30 år nå også. Blant annet for de som er for syke. Veldig mange på sosialhjelp er syke, men det kunne også vært slik at behandling/utredning hadde blitt regnet som en aktivitet, for de som ikke får AAP. Det som provoserer meg med uttalelsen her, er at han mener de som er for syke skal over på uføretrygd. Hadde det bare vært så enkelt...mange vil aldri ha krav på uføretrygd. Det kan være flere årsaker til dette. Det er mange unntak og fallgruver her. Disse menneskene blir gående på sosialhjelp resten av livet. 3
T-Rex Skrevet 19. september 2020 #16 Skrevet 19. september 2020 Det er vel ikke noe mer å si om dette enn at Høyre nå viser sitt sanne ansikt, igjen. 5
Skyskraper Skrevet 19. september 2020 #17 Skrevet 19. september 2020 Jeg tror ikke det er noe vondt ment bak dette forslaget. Dersom det er slik at mange på sosialhjelp egentlig er for syke til å jobbe og skulle vært uføretrygdede, vil forhåpentligvis denne typen aktivitetsplikt være med og bringe dette problemet frem i lyset slik at flere kan få den hjelpen de trenger. 1
Gjest Fallabella Skrevet 19. september 2020 #18 Skrevet 19. september 2020 14 minutter siden, Bloodflowers skrev: Jeg er ikke motstander av aktivitetsplikt. Det finnes noen unntak for aktivitetsplikten til de under 30 år nå også. Blant annet for de som er for syke. Veldig mange på sosialhjelp er syke, men det kunne også vært slik at behandling/utredning hadde blitt regnet som en aktivitet, for de som ikke får AAP. Det som provoserer meg med uttalelsen her, er at han mener de som er for syke skal over på uføretrygd. Hadde det bare vært så enkelt...mange vil aldri ha krav på uføretrygd. Det kan være flere årsaker til dette. Det er mange unntak og fallgruver her. Disse menneskene blir gående på sosialhjelp resten av livet. Ja jeg skulle gjerne spurt hva han tenker med den uttalelsen, som om man blir syk den ene dagen og pling, den neste har man en uføretrygd. De årene det ofte går i mellom de nevnte to hendelsene, er det dager som ikke eksisterer tro?
T-Rex Skrevet 19. september 2020 #19 Skrevet 19. september 2020 1 minutt siden, Skyskraper said: Jeg tror ikke det er noe vondt ment bak dette forslaget. Dersom det er slik at mange på sosialhjelp egentlig er for syke til å jobbe og skulle vært uføretrygdede, vil forhåpentligvis denne typen aktivitetsplikt være med og bringe dette problemet frem i lyset slik at flere kan få den hjelpen de trenger. Om det ikke er noe vondt ment bak forslaget, viser det i alle fall at politikerne har absolutt null peiling på hvordan folk i Norge lever. De tror at alle er som dem selv, og det gjør at de absolutt ikke burde være politikere. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå