AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #1 Skrevet 19. september 2020 Min sønn i tidlig tenårene ønsker seg gamingstol og gamingpult til bursdagen. Han har lagt på seg litt de siste årene som følge av en altfor inaktiv livsstil. Dette tar jeg noe av skylda for selv, som ikke har vært oppmerksom nok på hvor mye tid han faktisk sitter stille og da gjerne foran PC/mobil. Jeg har ikke lyst til å kjøpe noe som oppfordrer til enda mer stillesitting og tenker derfor å kjøpe en ny sykkel i bursdagsgave til han. Tenker vi kan sykle noen lengre turer sammen og at han vil synes det er gøyere å sykle med en ny og god sykkel. Han er fortvila selv over at han har gått opp i vekt og selv om han trener 2-3 ganger i uka så hjelper det ikke særlig, kun bidrar til at han ikke går opp mer. Håpet er at en ny sykkel kan gjøre at han også beveger seg litt mer i hverdagen. Er det dårlig gjort å gi noe annet enn det han ønsker seg, omstendighetene tatt i betraktning? Anonymkode: fd41e...2cf
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #2 Skrevet 19. september 2020 Vekt er knyttet til kosthold. Skal vekten endres er det kostholdet som i første rekke må endres. Anonymkode: a6ce8...e21 33
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #3 Skrevet 19. september 2020 Selv om han trener så må dere se på kostholdet. Der kan det være mange syndere. han kommer nok til å bli bra skuffet om han får en sykkel i stedet for noe han virkelig ønsker seg til hobbyen. Jeg tenker at sykkel ikke nødvendigvis må komme i form av gave, men noe dere kjøper sammen for å gjøre ting sammen som en familie. Å nå er det snart vinter uansett. Anonymkode: 968e5...df0 19
Jr.Garcon Skrevet 19. september 2020 #4 Skrevet 19. september 2020 (endret) 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min sønn i tidlig tenårene ønsker seg gamingstol og gamingpult til bursdagen. Han har lagt på seg litt de siste årene som følge av en altfor inaktiv livsstil. Dette tar jeg noe av skylda for selv, som ikke har vært oppmerksom nok på hvor mye tid han faktisk sitter stille og da gjerne foran PC/mobil. Jeg har ikke lyst til å kjøpe noe som oppfordrer til enda mer stillesitting og tenker derfor å kjøpe en ny sykkel i bursdagsgave til han. Tenker vi kan sykle noen lengre turer sammen og at han vil synes det er gøyere å sykle med en ny og god sykkel. Han er fortvila selv over at han har gått opp i vekt og selv om han trener 2-3 ganger i uka så hjelper det ikke særlig, kun bidrar til at han ikke går opp mer. Håpet er at en ny sykkel kan gjøre at han også beveger seg litt mer i hverdagen. Er det dårlig gjort å gi noe annet enn det han ønsker seg, omstendighetene tatt i betraktning? Anonymkode: fd41e...2cf Jeg hadde følt det som en ekstra nedtur på bursdagen min å bli minnet på "nå skal det slankes". Han skjønner jo greia når han får en sykkel - til trim - og ikke en gamingstol - til stillesitting- som han ønsker seg. Hadde heller gått for gamingstolen og en fin bursdag, så i tiden som kommer fokusert mer på kosthold, og litt mer aktivitet - kalorier jf energiforbruk. Uten at fokuset blir overdrevet så det blir for mye av det gode. Det hjelper også fort lite å sykle litt/mye mer hvis det blir for mye coca cola og chips, og usunn mat - i alle fall lettere å kutte litt ned på sistnevnte enn å sykle nok til å forbrenne store mengder av det. Endret 19. september 2020 av Jr.Garcon 28
Drizzt Skrevet 19. september 2020 #5 Skrevet 19. september 2020 Som de 2 som skrev før meg - se på kostholdet hans. Sittestillende liv bidrar også mye, men kostholdet kan være den største synderen. Når det er sagt ville jeg tatt en prat med ham. Kanskje ta ham med å velge sykkel selv, så han blir mer motivert å bruke den? Ellers risikerer du at han blir skuffet og dere får en sykkel som ikke blir brukt. 4
Hulderen Skrevet 19. september 2020 #6 Skrevet 19. september 2020 Jeg er redd den sykkelen vil bli stående urørt. Hvis hans sosiale liv består av gamingvenner, så vil han ikke ut og sykle alene. Gi ham gamingstolen som han ønsker seg. Kjøp heller en brukt sykkel på finn.no i tillegg. Det er større sjanse for at han blir med deg på noen sykkelturer hvis han blir glad for bursdagsgaven, enn om han blir dypt skuffet. 16
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #7 Skrevet 19. september 2020 Enig med de andre her. Vekt kan være sårt, å få det trykket inn på bursdagen kan bli en kilde til konflikt/vonde følelser dere mellom som kan ta lang tid å få bra igjen! Moren min hadde et enormt fokus på vekten min i ungdomsårene, men var aldri flink eller grei med mat - det ble servert cola å drikke til alle måltider, det var sjelden noe frukt/grønt å spise så det ble lyst brød med søtpålegg eller frokostblandinger, og de kunne lite om ernæring. Jeg sier ikke at dere har det slik, men de andre her har rett. Gamer han mye, blir det sikkert litt brus/energidrikker/sjokomelk og annen kos, lett å småspise når man sitter foran skjermen. Oppfordre til mer frukt og grønt, ta vekk snacks og kaloririke drikker og ta heller en samtale om en strategi sammen for å unngå flere kilo, etter bursdagen, etter en fin gave han ønsker seg:) Anonymkode: c74ce...2c0 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #8 Skrevet 19. september 2020 Tror faktisk ikke jeg hadde kjøpt gamingstol til en stillesittende og lett overvektig unge. Mulig jeg er kjip, men jeg hadde nok ikke gjort det. Enig med at sykkel sender et litt leit signal på bursdagen. Er det noe annet han ønsker seg? Og så kan han få ny sykkel utenom. Senere. Anonymkode: 065e8...c6d 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #10 Skrevet 19. september 2020 Sykkel er vel noe de bør få uansett, utenom bursdag og jul Anonymkode: 91bb4...da8 1
Sol79 Skrevet 19. september 2020 #11 Skrevet 19. september 2020 Sykkel kan du kjøpe til han uansett. Alle blr ha sykkel. 3
rampeguri Skrevet 19. september 2020 #12 Skrevet 19. september 2020 Tror jeg hadde gått for noe han har lyst på til bursdag og ski til jul om dere bor et sted med skiføre. Og ny sykkel til våren. 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 19. september 2020 #13 Skrevet 19. september 2020 Jeg hadde kjøpt det han hadde ønsket seg til bursdagen, og tatt tak i det andre utenom. Hva kan gjøres med kosthold? Hvordan kommer han seg til skolen? Hvordan er hverdagsaktiviteten? Kan han få ansvar for å gå til butikken for å handle? Få inn hverdagsaktivitet og sunt kosthold framfor å fokusere på trening og enkelte sykkelturer.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #14 Skrevet 19. september 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Min sønn i tidlig tenårene ønsker seg gamingstol og gamingpult til bursdagen. Han har lagt på seg litt de siste årene som følge av en altfor inaktiv livsstil. Dette tar jeg noe av skylda for selv, som ikke har vært oppmerksom nok på hvor mye tid han faktisk sitter stille og da gjerne foran PC/mobil. Jeg har ikke lyst til å kjøpe noe som oppfordrer til enda mer stillesitting og tenker derfor å kjøpe en ny sykkel i bursdagsgave til han. Tenker vi kan sykle noen lengre turer sammen og at han vil synes det er gøyere å sykle med en ny og god sykkel. Han er fortvila selv over at han har gått opp i vekt og selv om han trener 2-3 ganger i uka så hjelper det ikke særlig, kun bidrar til at han ikke går opp mer. Håpet er at en ny sykkel kan gjøre at han også beveger seg litt mer i hverdagen. Er det dårlig gjort å gi noe annet enn det han ønsker seg, omstendighetene tatt i betraktning? Anonymkode: fd41e...2cf Jeg har et råd her, og det er at du kjøper begge deler, om det ikke er stord økonomiske begrensninger i familien. De fleste gutter i starten av tenårene har begge deler 😊 Når det gjelder vektoppgang og inaktivitet så er det riktig og viktig at du tar tak i det. At hsn trener et par ganger i uka og om du tar han med på noen lange sykkelturer spiller 0 rolle. Aktivitetsnivået er for lavt, fysisk aktivitet gjennom hele dagen, alle dager er det som må til. Jeg har unger på den alderen, og de har sine kompiser og venninner. Noen er ekstremt passive, det er helt vanvittig. Andre holder koken, konstant bevegelse. Jeg har en slik ekstremt passiv, og en normalt aktiv. Den ekstremt passive, sitter med telefon, PC, bok, sudoku, også i grupper med andre ungdommer ser jeg han stå eller sitte rolig. Så ser man de som suser rundt, hopper fra brygga, danser litt, stayler med sykkelen. Jogger bort til butikken, etc. Det som Grethe Rode sier om at maten er kiloene, trimmen er grammene, det gjelder også for tenåringer. Vel, huset våkner og jeg må igang med å aktivisere store gutten. Tvinge av playstation, telefon, oppmuntre til å bruke kroppen. Smøre god niste og sende på tur med faren. Det er jævlig slitsomt! Anonymkode: 70f72...64f
Ulrikke Skrevet 19. september 2020 #15 Skrevet 19. september 2020 Det sies, som flere nevner her, at kostholdet må "fikses" hvis vekta er et problem. Allverdens trim alene sliter med å fikse det. Hvis han er tidlig i tenårene, venter han på en vekstspurt kanskje? Altså, hvis han har samme vekt men er 10 cm høyere blir det kanskje ikke så ille? Sånn at fokus er å holde vekta, ihvertfall ikke øke den (gjelder kun hvis han fortsatt vokser!!) Jeg ville kjøpt det han ønsker seg til bursdagen, så ville jeg gått gjennom alt av kosthold/drikke og bevegelse. Tell gjerne kalorier i smug en stund for å se hva mengdene faktisk utgjør. Når det er sagt: å holde ham aktiv er selvsagt veldig lurt!! Ikke slutt med det! Men kostholdet er viktigst i forhold til vektnedgang.... Sykkel bør han jo ha uansett, men kan gis utenom bursdag tenker jeg, ellers blir det skikkelig bismak....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå