Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For litt siden begynte jeg på et nytt studie i journalistikk. Jeg har alltids hatt lyst til å studere det, men grunnet diverse grunner (press og angst) studerte jeg noe helt annet enn jeg ville. Jeg sitter nå igjen med to grader, men mye angring.

Etter at jeg begynte på studiet følte jeg at jeg trivdes med faget, men covid situasjonen førte til at jeg møtte på press hjemmefra om å få meg jobb. Samtidig som at journalist -yrket er såpass usikker at jeg følte meg engstelig. Jeg endte dermed å velge andre fag og droppet ut av de opprinnelige fagene.

Nå angrer jeg. For å ta opp igjen studiet må jeg kanskje vente et helt år. Jeg føler meg tom og sint på meg selv og vet ikke hva jeg ble gjøre. 

Noen råd?

Anonymkode: d32f4...130

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det slik at du allerede har to utdannelser og nå har startet på journalistikk? For så å ha droppet ut og valgt enda noe nytt? Hva er planen med det siste valget ditt? Får du noe sikrere jobb av det enn journalistikk? Selv om jobbene er færre som journalist nå enn før, vil det alltid være behov. Og journalister nå er ikke det samme som før. 

Jeg tror du må se på hva du selv har lyst til, ser som realistisk å få til, og bruke det du har av annne utdanning til å få inntekt i studieperioden. Kan du kombinere noe av det du har studert? 

En ting jeg har lært i livet, er at man skal lytte til andre, men ta avgjørelsene selv. Selv om pappa mener alternativ A er best, og mamma er enig, er det kanskje alternativ B som er det beste for - deg-. Av grunner mamma og pappa ikke kjenner til. 

Anonymkode: 2c30e...eb1

Skrevet

kan du ta noen kurs som du kan kombinere med journalistikk/skriving generelt? feks fotografering, digital markedsføring, webdesign etc? slik at du har ekstra «skills»?

Anonymkode: 68fab...f82

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik at du allerede har to utdannelser og nå har startet på journalistikk? For så å ha droppet ut og valgt enda noe nytt? Hva er planen med det siste valget ditt? Får du noe sikrere jobb av det enn journalistikk? Selv om jobbene er færre som journalist nå enn før, vil det alltid være behov. Og journalister nå er ikke det samme som før. 

Jeg tror du må se på hva du selv har lyst til, ser som realistisk å få til, og bruke det du har av annne utdanning til å få inntekt i studieperioden. Kan du kombinere noe av det du har studert? 

En ting jeg har lært i livet, er at man skal lytte til andre, men ta avgjørelsene selv. Selv om pappa mener alternativ A er best, og mamma er enig, er det kanskje alternativ B som er det beste for - deg-. Av grunner mamma og pappa ikke kjenner til. 

Anonymkode: 2c30e...eb1

Ja, jeg har to utdanninger fra før, men jeg trivdes ikke så godt i dem. Jeg er mer visuell og skriftlig.

Dessverre sliter jeg veldig med angst til tider, og covid ga meg skikkelig panikk som førte til at jeg meldte meg av studiet. 

Jeg ønsker ikke nødvendigvis å bli bli journalist, men ønsker å ha den verktøykassen. Jeg tenker at jeg kan prøve å søke til meg en ny jobb imens, men da blir det ikke innenfor det feltet jeg ønsker å jobbe i. 

Anonymkode: d32f4...130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...