Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt og surfet rundt på YouTube og kom inn på mange videoer der små barn helt ned til nyfødt stadiet fikk hull i ørene. 

Det er helt jævlig å se på hvor skremt og vondt disse barna får det når de setter dobb i øreflippene.

Det skulle vært straffbart på lik linje med å omskjære småjenter. Den eneste fordelen barna når de får hull i ørene når de er så små, er at de ikke skjønner hvor smerten kommer fra så de tar ikke hånden opp til ørene og river ut øredobbene. 

Jeg har en venninne fra sør-amerika og hun tok hull i ørene på jentene sine når de var bittesmå, bare fordi de skulle være mammas lille dukke🤮

Barnet skal få lov til å bestemme selv om de vil ha hull i ørene!! 

Anonymkode: 019a7...fef

• Liker 26
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ofte er jo dette kulturelt da. I noen land er dette helt vanlig. Oldemor fikk det, Bestemor fikk det, mor fikk det også nå datteren. Det er bare en tradisjon som har blitt, trenger ikke bety at dette er dårlige foreldre. Noen land ville nok også sett på vår kultur med å sende barn på barnehage i så tidlig alder som barnemishandling for eksempel. Jeg er enig med deg og syns selv de burde få bestemme selv men omskjæring av jenter kan ikke sammenlignes hull i øra altså... Forskjellige kulturer forskjellige reaksjoner. Jeg pleier ikke å bli så opprørt av øredobber, men når visse kulturer driver med omskjæring,  barn  faktisk kan bli alvorlig skadet av, og ha helseproblemer resten av livet på grunn av det så begynner jeg å bli opprørt. 

• Liker 18
Skrevet
5 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Ofte er jo dette kulturelt da. I noen land er dette helt vanlig. Oldemor fikk det, Bestemor fikk det, mor fikk det også nå datteren. Det er bare en tradisjon som har blitt, trenger ikke bety at dette er dårlige foreldre. Noen land ville nok også sett på vår kultur med å sende barn på barnehage i så tidlig alder som barnemishandling for eksempel. Jeg er enig med deg og syns selv de burde få bestemme selv men omskjæring av jenter kan ikke sammenlignes hull i øra altså... Forskjellige kulturer forskjellige reaksjoner. Jeg pleier ikke å bli så opprørt av øredobber, men når visse kulturer driver med omskjæring,  barn  faktisk kan bli alvorlig skadet av, og ha helseproblemer resten av livet på grunn av det så begynner jeg å bli opprørt. 

Det er faktisk akkurat det samme!

Noen omskjærer jentene på grunn av religion, andre gjør det på grunn av kultur og tradisjoner. Man gjør noe bare fordi at man er vant til at det har blitt gjort de siste 100 år ,man tenker ikke selv. 

Du er vel egentlig inhabil til å uttale deg, siden du har vokst opp i en kultur der det er vanlig at jentebabyer får hull i ørene. 

Her hjemme på Bjerget er det mange mødre, kanskje spesielt unge mødre, som tar hull i ørene på babyene sine fordi at babyene skal være mammas lille dukke. De tenker ikke på at dette kan være med på å gi babyen infeksjoner og klusse til immunforsvaret. 

Ts

• Liker 11
Skrevet

Jeg er enig i at hull i ørene på babyer ikke er greit, men det blir allikevel helt feil å sammenligne det med omskjæring av jenter, for omskjæring innebærer risiko for alvorlige infeksjoner og død, i tillegg til at underlivet og sexlivet (som jentene aldri rakk å få) er ødelagt for alltid. Det er et langt farligere inngrep med livslange konsekvenser. 

Over til hovedtemaet: Det er selvsagt ikke greit å lage hull i kroppen på spedbarn. De kan ikke godkjenne dette selv, de påføres smerte og det må jo også være fristende for dem å rive ut ørepynten og dermed skade seg? Ingen mødre tar hull i ørene på barna for å være slemme, så det er jo uvitenhet som får dem til å gjøre dette. Er det i det hele tatt lov å pierce ørene på babyer i Norge? Det burde i hvert fall vært forbudt. 

Anonymkode: 577bb...917

• Liker 43
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk akkurat det samme!

Noen omskjærer jentene på grunn av religion, andre gjør det på grunn av kultur og tradisjoner. Man gjør noe bare fordi at man er vant til at det har blitt gjort de siste 100 år ,man tenker ikke selv. 

Du er vel egentlig inhabil til å uttale deg, siden du har vokst opp i en kultur der det er vanlig at jentebabyer får hull i ørene. 

Her hjemme på Bjerget er det mange mødre, kanskje spesielt unge mødre, som tar hull i ørene på babyene sine fordi at babyene skal være mammas lille dukke. De tenker ikke på at dette kan være med på å gi babyen infeksjoner og klusse til immunforsvaret. 

Ts

Ja og du har vel egentlig ingen grunnlag til å uttale deg om hvilken kultur jeg er vokst opp i. Hvor på innlegget har jeg sagt at jeg er vokst opp med den kulturen? Skrev jo til og med at jeg var enig i at barn skulle få bestemme selv. Jeg er faktisk vokst opp i to kulturer da min mor er japansk og min far  norsk. Og i Japan er det faktisk ikke lov med hull i øra på skolen! Husker jeg tok hull i øra dagen før vi skulle flytte til Norge siden da fikk jeg endelig lov! Så du må nesten lese det jeg skrev litt nøyere. Og på et medisinsk grunnlag så er det ikke farligere å ta hull som baby enn som barn. Så jeg er enig i at barn skal få velge selv, men det er faktisk ikke sammenlignbart med omskjæring altså.

Og igjen jeg mener at alle kulturer gjør ting som andre kulturer ville ha ment var barnemishandling. Men hull i øra er et ganske lite problem i forhold til andre kulturer der det er vanlig med fysisk avstraffelse eller for eksempel omskjæring. Så jeg velger å ha en litt roligere holdning til hull i øra på baby kultur. Som sagt mange ville sett på barnekhagekuluren i Norge som barnemishandling men, dette er helt vanlig for meg og deg som bor i Norge. Jeg syns det blir litt enkel tankegang når du tenker at det bare er for å være mammas lille dukke når dette er en del av deres kultur og identitet i Sør-Amerika. 

«Dr. Miklos Degre er spesialist i mikrobiologi og professor ved Rikshospitalet, og mener risikoen for infeksjoner ikke er større om man tar hull i øret som baby enn om man venter til barnet er eldre.

- Dette er ikke veldig skadelig. På medisinsk grunnlag skal det ikke være noen forskjell om barnet er 6 måneder eller 12 år, sier han til www.klikk.no.»

hentet fra: https://www.helsenett.no/178-sykdommer/barnesykdommer/barnesykdommer/16192-hull-i-orene-hos-barn.html

• Liker 6
Skrevet

Det burde ikke vært lov. Å ta hull i ørene må virkelig være opp til barnet selv.  Forresten så syns jeg ikke det er noe søtt heller. En baby med tre hårstrå på hodet, og ringer i ørene.  Latterlig. 

• Liker 18
Skrevet

Ligger mye i kulturen der ja, vil nok si at det kanskje er mindre vanlig her i Norge men det forekommer nok oftere enn vi tror også her kanskje? 

Kan nok ikke sammenlignes mtp smerte men mange kulturer tegner på brynene til den nyfødte og andre kulturer barberer bort alt håret.til babyen. Begge dele ser jo helt merkelig ut for oss nordmenn. 

Anonymkode: a4609...529

Skrevet

Det er jo fortsatt mange som døper barna sine i Norge også. På ingen måte like inngripende som hull i ørene, mine like fullt et overgrep og ikke greit i mine øyne.

Anonymkode: 2f2b7...659

• Liker 5
Skrevet

Synes det er harry om vitner om lav intelligens.

Anonymkode: a6418...fda

• Liker 24
Skrevet

Jeg ville ikke latt mine babyer få hull i ørene, bare så det er sagt. 

Å sammenligne det med omskjæring blir likevel helt feil. Det er nok få som gidder å diskutere videre med deg når du er så på bærtur.

Anonymkode: 171f9...2e8

• Liker 13
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fortsatt mange som døper barna sine i Norge også. På ingen måte like inngripende som hull i ørene, mine like fullt et overgrep og ikke greit i mine øyne.

Anonymkode: 2f2b7...659

Synes dåp er en fin tradisjon. Hvordan kan det være et ovegrep? 😂

Anonymkode: a6418...fda

• Liker 6
Skrevet

Du sammenligner det med omskjæring??? Omskjæring gir konsekvenser for hele livet, det kan påføre smerter og ubehag og hindre kvinnene i å noensinne ha et velfungerende seksualliv - og du sammenligner det med hull i ørene??? 

Skrevet

Det er mange nerver i øreflippen og det er faktisk en risikosport å ta hull i ørene, jeg fikk hull i ørene når jeg var 2 år. Nå er jeg 33 og har fortsatt smerter og problemer med det ene hullet, har alltid hatt det. Har vært til uendelig undersøkelser og de fant ut at en nerve har blitt skadet som følge av den hullpistolen. 

Anonymkode: 28586...09a

• Liker 3
Skrevet

Forskjellige kulturer - forskjellige meninger.

Så lenge det blir brukt ekte smykker/øredobb og foreldrene er super nøye på hygiene så bryr jeg meg ikke. Ører har nerver, men ingen viktige nerver. 

På medisinsk grunnlag er det ingen forskjell på å ta hull i ørene på en som er 6 måneder og en som er på 12 år. Det eneste forskjellen er at 12 åringen kan passe på at øredobben ikke hekter seg fast på ting og rense det selv. Ellers må foreldrene passe på det.  (Dr. Miklos Degre)

«Carola Lidén, professor i yrkes- och miljødermatologi på Karolinska Institutet sier videre at det ikke er bevist at det er større risiko for at barn utvikler nikkelallergi enn voksne.»

Men om det er en ting jeg må kommentere på er at man skal aldri ta hull i ørene med en pistol! Gjør det heller hos en piercing/tatovering salong som bruker piercing nål. Med en piercingpistol er det ekstremt stor sjanse for at man får infeksjon og den skader langt mye mer.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Kenelz skrev:

Forskjellige kulturer - forskjellige meninger.

Så lenge det blir brukt ekte smykker/øredobb og foreldrene er super nøye på hygiene så bryr jeg meg ikke. Ører har nerver, men ingen viktige nerver

På medisinsk grunnlag er det ingen forskjell på å ta hull i ørene på en som er 6 måneder og en som er på 12 år. Det eneste forskjellen er at 12 åringen kan passe på at øredobben ikke hekter seg fast på ting og rense det selv. Ellers må foreldrene passe på det.  (Dr. Miklos Degre)

«Carola Lidén, professor i yrkes- och miljødermatologi på Karolinska Institutet sier videre at det ikke er bevist at det er større risiko for at barn utvikler nikkelallergi enn voksne.»

Men om det er en ting jeg må kommentere på er at man skal aldri ta hull i ørene med en pistol! Gjør det heller hos en piercing/tatovering salong som bruker piercing nål. Med en piercingpistol er det ekstremt stor sjanse for at man får infeksjon og den skader langt mye mer.

Jeg kan bekrefte at ører har nerver, men ingen viktige? Jeg har hatt nervesmerter i øret helt siden jeg fikk hull der, nesten hele livet mitt, det er utmattende, det er varierende i styrke, og mange ganger er det uutholdelig.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan bekrefte at ører har nerver, men ingen viktige? Jeg har hatt nervesmerter i øret helt siden jeg fikk hull der, nesten hele livet mitt, det er utmattende, det er varierende i styrke, og mange ganger er det uutholdelig.

Ører har ingen viktige nerver, det står det fint om på nettet. Bare fordi de ikke er viktig betyr ikke at det gjør mindre vondt ved en «traumatisk» skade. 

Regner med du har smerter fordi du tok hull i ørene med hjelp av en pistol? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Kenelz skrev:

Ører har ingen viktige nerver, det står det fint om på nettet. Bare fordi de ikke er viktig betyr ikke at det gjør mindre vondt ved en «traumatisk» skade. 

Regner med du har smerter fordi du tok hull i ørene med hjelp av en pistol? 

Var det eneste de hadde den gangen ja, pistol hos frisør. Det at de ikke er viktige betyr ikke at det ikke er smertefullt om de berøres, var det jeg ville frem til, så folk ikke leser her og tror alt er greit  

• Liker 2
Skrevet

Det er en uting. De pistolen burde blitt ulovlige så man måtte til et piercingstudio som har aldersgrenser. 

Anonymkode: 8c2d6...e52

• Liker 5
Skrevet

Er snakk om barn som lider under foreldres forfengelighet. Burde vært forbudt!

• Liker 6
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Kilder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...