NorthernLight Skrevet 18. september 2020 #1 Skrevet 18. september 2020 (endret) 124 nye smittetilfeller av corona siste døgn og høsten har såvidt startet... Ikke akkurat lovende... Edit: avisene meldte feil over 300 først. Endret 18. september 2020 av NorthernLight
GammelKaktus Skrevet 18. september 2020 #2 Skrevet 18. september 2020 Er da som forventet når folk oppfører seg som ubetenksomme idioter. Hadde det nå bare vært de selv det gikk utover så hadde det vært greit, men sånn er det jo ikke.
anno1 Skrevet 18. september 2020 #3 Skrevet 18. september 2020 Da kan vi vel si at det offisielt er ute av kontroll. Nå må regjeringa stenge ned stedene det gjelder så vi slipper å slite med det i resten av landet! Det blir langt mer alvorlig og ikke minst dyrt! 1
NorthernLight Skrevet 18. september 2020 Forfatter #4 Skrevet 18. september 2020 1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev: Er da som forventet når folk oppfører seg som ubetenksomme idioter. Hadde det nå bare vært de selv det gikk utover så hadde det vært greit, men sånn er det jo ikke. Er dessverre nok av nolduser som ikke forstår alvoret ... og som du sier det går utover mange andre..
Den Sagnomsuste Skrevet 18. september 2020 #5 Skrevet 18. september 2020 (endret) Hold your horses, ting er ikke ute av kontroll enda Jeg synes faktisk at situasjonsbildet tyder på en viss grad av kontroll, men det kan selvsagt endres allerede imorgen. Oslo kommune hevder jo selv at de har relativt god kontroll på smitteutbredelsen i byen. Tallene i Bergen tyder på en nedgang i nysmittede og gir grunnlag for forsiktig optimisme. På lang sikt er jeg imidlertid enig med Espen Nakstad. Oslo kan meget fort bli en av de rødeste byene i Europa. Generell likegyldighet i befolkningen, bortimot ordinær undervisning i skoleverket, inndragelse av hjemmekontor og hensynsløs festkultur bidrar til at følelsen av at vi står stille på en landmine akkurat nå. Jeg ønsker ikke å svartmale, men kombinasjonen av disse faktorene bidrar til stor epidemiologisk uforutsigbarhet. Akkurat nå har vi et relativt høyt, men stabilt smittetrykk. Klapp på skuldra til heltene i helsetjenesten. De fortjener mer enn bare godord, de fortjener koronagodtgjørelse. Når det kommer til politikerne så gir jeg dem strykkarakter. Altfor mye vingling og omskiftelige retningslinjer. Videre er mangelen på håndfasthet i møte med hensynsløs adferd sjokkerende. Som andre har påpekt gir ikke reglene eller lovene noen form for indre koherens. Breddeidretten for voksne er avlyst, kun 200 stk kan gå på fotballkamp osv. Samtidig kan man gjerne sitte tett i tett på bane og tog, men kan reise fritt over hele kloden (joda man får karantene, men overholdelse av denne blir opptil hver enkelt og flertallet bryter karantene ifølge en rekke nyhetsoppslag og FHI). Man blir ilagt en bot på mange tusen kroner dersom man urinerer i offentligheten, men å dra på grisefylla med 200 av ens "nærmeste" venner er greit. Man får ikke engang en pekefinger for skam skal jo unngås, ikkesant ? Alt dette bidrar til å redusere det nasjonale engasjementet for å bekjempe epidemien. Vingling og fargekoder fremstår også uoversiktlig. Man kan bestille tur til et grønt, nei vent gult land en dag og få karantene krav mens man er på tur. Munnbind anbefales fra uke til uke... alt dette er uoversiktlig og useriøst. Endret 18. september 2020 av Den Sagnsomsuste 3
brainstorm Skrevet 20. september 2020 #6 Skrevet 20. september 2020 On 9/19/2020 at 12:45 AM, NorthernLight said: 124 nye smittetilfeller av corona siste døgn og høsten har såvidt startet... Ikke akkurat lovende... Edit: avisene meldte feil over 300 først. Bra, ned fra i går. Men la meg gjette, du hadde ikke startet tråden hvis du hadde visst det? Eller vil det komme en daglig tråd som dette også de gangene tallet går nedover? Synes bare jeg ser en trend her om at det kun skal lages tråder med dårlige nyheter. Hva er egentlig hensikten?
Example Skrevet 21. september 2020 #7 Skrevet 21. september 2020 På 19.9.2020 den 1.50, Den Sagnsomsuste skrev: Hold your horses, ting er ikke ute av kontroll enda Jeg synes faktisk at situasjonsbildet tyder på en viss grad av kontroll, men det kan selvsagt endres allerede imorgen. Oslo kommune hevder jo selv at de har relativt god kontroll på smitteutbredelsen i byen. Tallene i Bergen tyder på en nedgang i nysmittede og gir grunnlag for forsiktig optimisme. På lang sikt er jeg imidlertid enig med Espen Nakstad. Oslo kan meget fort bli en av de rødeste byene i Europa. Generell likegyldighet i befolkningen, bortimot ordinær undervisning i skoleverket, inndragelse av hjemmekontor og hensynsløs festkultur bidrar til at følelsen av at vi står stille på en landmine akkurat nå. Jeg ønsker ikke å svartmale, men kombinasjonen av disse faktorene bidrar til stor epidemiologisk uforutsigbarhet. Akkurat nå har vi et relativt høyt, men stabilt smittetrykk. Klapp på skuldra til heltene i helsetjenesten. De fortjener mer enn bare godord, de fortjener koronagodtgjørelse. Når det kommer til politikerne så gir jeg dem strykkarakter. Altfor mye vingling og omskiftelige retningslinjer. Videre er mangelen på håndfasthet i møte med hensynsløs adferd sjokkerende. Som andre har påpekt gir ikke reglene eller lovene noen form for indre koherens. Breddeidretten for voksne er avlyst, kun 200 stk kan gå på fotballkamp osv. Samtidig kan man gjerne sitte tett i tett på bane og tog, men kan reise fritt over hele kloden (joda man får karantene, men overholdelse av denne blir opptil hver enkelt og flertallet bryter karantene ifølge en rekke nyhetsoppslag og FHI). Man blir ilagt en bot på mange tusen kroner dersom man urinerer i offentligheten, men å dra på grisefylla med 200 av ens "nærmeste" venner er greit. Man får ikke engang en pekefinger for skam skal jo unngås, ikkesant ? Alt dette bidrar til å redusere det nasjonale engasjementet for å bekjempe epidemien. Vingling og fargekoder fremstår også uoversiktlig. Man kan bestille tur til et grønt, nei vent gult land en dag og få karantene krav mens man er på tur. Munnbind anbefales fra uke til uke... alt dette er uoversiktlig og useriøst. Her har ikke myndighetene noe annet valg. De har ikke rettslig grunnlag til å nekte folk til å reise. Da må de endre grunnloven først.
anonym ss Skrevet 23. september 2020 #8 Skrevet 23. september 2020 vi kan ikke bekjempe epedemien. Vi alle står i det, vern om de svake og lev livet som normalt. 92% av de døde, døde av en annen sykdom(mest sannsynlig), samtlige av de unge med det merker det nesten ikke. Likvevel skal et helt samfunn bli sykisk ødelagte på grunn av de eldre (som jeg elsker), men det går jo i mot all sunn fornuft i historien til menneskeheten. viruset er mutert og er mildere nå, så jeg vil be på mine knær å la samfunnet gå tilbake til normalt, og vær kreativ rundt værn av de svake.
Gjest Onkel Blå Skrevet 26. september 2020 #9 Skrevet 26. september 2020 På 23.9.2020 den 14.58, anonym ss skrev: vi kan ikke bekjempe epedemien. Vi alle står i det, vern om de svake og lev livet som normalt. 92% av de døde, døde av en annen sykdom(mest sannsynlig), samtlige av de unge med det merker det nesten ikke. Likvevel skal et helt samfunn bli sykisk ødelagte på grunn av de eldre (som jeg elsker), men det går jo i mot all sunn fornuft i historien til menneskeheten. viruset er mutert og er mildere nå, så jeg vil be på mine knær å la samfunnet gå tilbake til normalt, og vær kreativ rundt værn av de svake. Hvor mange blir egentlig så syke av dette viruset at de blir innlagt på sykehus? Og hvor mange dør? Ser nå i Dagbladet at byrådet i Oslo har en liste over coronatiltak de vurderer å innføre hvis smitten ikke går ned - bl.a. at ikke flere enn fem får samles, men munnbind vil de ikke pålegge folk å gå med. Jeg synes hele corona-saken blir mer og mer underlig.
Anbefalte innlegg