Gå til innhold

Får man mer sult av Pepsi Max? Er det sant?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med at jeg får så lyst på noe hele forbanna tiden. Altså mat og noe godt. Kan det være at jeg drikker 1.5 liter hver eneste dag? 

Anonymkode: 9be5b...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får ikke sult følelse av Pepsi Max. Men den med lime føler jeg at jeg blir mer oppblåst. 

Anonymkode: 0fffc...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stort forbruk. Min første og største innvendelse er at det må være dyrt. Men til det du spør om: Det å hele tiden nippe til noe, lærer hjernen din at du hele tiden skal ha noe i munnen, at det er normalt, og når du ikke har det, kjennes det feil og hjernen din protesterer. 

Anonymkode: cae1a...f6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan reagere med ekstra crave etter inntak av lettbrus, men ikke alle. Prøv noen uker uten så ser du hva som skjer. 

Anonymkode: 25a08...ce4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir ikke mer sulten av det, spiser ikke mer heller. Men tennene dine kommer til å falle ut. 15, liter om dagen er MYE. 

Anonymkode: 71e44...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Harepucifer skrev:

Jeg gjør ikke det, tvert i mot kan jeg ta meg et glass for å døyve søtsug. 

https://www.google.com/amp/s/sunnskepsis.wordpress.com/2013/02/03/spiser-du-mer-hvis-du-drikker-lettbrus/amp/

Jeg gjør også det. Pepsi max kan stoppe meg fra å raide kjøkkenskapet 🙌🏼

Anonymkode: 71e44...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye syre i lettbrus, og med mye syre i magen kan man føle seg sulten. Noe syrenøytraliserende kan hjelpe.

Anonymkode: 30d98...c25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke mer sultfølelse/fysen av Pepsi Max.  Drikker mye, men har også prøvd perioder uten Pepsi Max uten å merke noe særlig forskjell.  Synes heller den hjelper meg til å spise mindre da jeg har noe å kose meg med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror (og har opplevd) at sukkerfri drikke vedlikeholder søtsug. Når jeg sluttet med sukkerfri drikke daglig, hadde jeg heller ikke søtsug daglig. Nå tar jeg et glass nå og da, men det er ikke fordi jeg har sug men bare lyst på noe. Jeg vet ikke om det er fordi man blir vant til noe søtt eller at det er drikken i seg selv som er problemet. Jeg sluttet også med smaksatt boblevann. Det er i allefall deilig å ikke trenge søt drikke daglig. Nå drikker jeg mer vann og te. Bedre for tennene og ikke noe kunstig som kan tulle med kroppen, vi vet jo ikke hva de kan finne ut etterhvert.

Anonymkode: 53e3c...511

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med at jeg får så lyst på noe hele forbanna tiden. Altså mat og noe godt. Kan det være at jeg drikker 1.5 liter hver eneste dag? 

Anonymkode: 9be5b...ecb

Har hørt at sukkerfri brus trigger sultfølelsen. Så ja.. kutt ned på Pepsi Max (Jeg drikker mye selv og jobber med å redusere inntaket).

Anonymkode: a628c...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er vant til å ha den brusen og søtsaker i tillegg, så minner brusen en på at man har lyst på godsaker og det blir en spiral som aldri slutter å minne en på at en har lyst på noe. Kuttes den ut, så vil dette behovet avta og bli borte etter en stund. Drikk vann istedenfor. 

Anonymkode: 305db...cb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at sukkerfri brus trigger sultfølelsen. Så ja.. kutt ned på Pepsi Max (Jeg drikker mye selv og jobber med å redusere inntaket).

Anonymkode: a628c...28a

Drakk P Max en periode for mange år siden. Følte selv at jeg ble sulten rett etter inntak av en halvliter. P Max smaker veldig søtt, og min høyst personlige teori er at dette på et eller annet vis påvirker hormonsystem ev hjerne slik at sultfølelse trigges. 
Drikker nå cola zero, men ikke i store mengder. Har ikke merka noen slik effekt av denne. Kanskje fordi den ikke er like «søt» på smak.? 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker sukkerfri brus, både Pepsi Max og andre daglig og har gjort det i mange år. Fra ett glass til en hel flaske på 1,5 l. Har gått ned 25 kg siden nyttår og nesten ikke rørt godteri, men brusdrikkinga er lik som før. Tenker ikke på at jeg savner søtsaker før det evt. blir servert i en eller annen sammenheng. Fra nyttår til sommeren spiste jeg ikke annet godteri/dessert/kake enn det jeg fikk servert i påska. 

Tror dette er noe du må kjenne på selv. Det er ingen fasit som passer alle. 

Anonymkode: f51b2...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtsmak detektere av smaksløkene (naturligvis) og hjernen oppfatter at noe søtt inntas. Dermed setter den i gang hormonprosesser for å forberede mage og tarmsystemet  på at nå kommer det energirik mat. Men du har jo ikke inntatt energien hjernen er forberedt på. Dette kan gi økt sultfølelse. Hjernen klarer rett og slett ikke å skille mellom energitomme søtningsmiddel og sukker ved smaksimpulsen. 

Forøvrig, 1.5l brus om dagen er veldig problematisk for tennene. Prøv å drikke mye av gangen heller enn småslurker hele tiden. Det reduserer tiden syren er i munnen. Og skyll gjerne munnen med vann etter glasset med brus. Ideelt, slutt med det helt. 

Anonymkode: d73f7...d32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest om det, men hvor seriøs den forskningen er, vet jeg ikke. Har ikke selv opplevd det i hvert fall. 

Anonymkode: 31b5d...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det motsatt. Sukkerfri brus gir meg det søte kicket jeg trenger uten kaloriene. I de periodene jeg prøver å kutte ut og drikke bare vann så spiser jeg mer godteri.

Anonymkode: 23d1c...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...