Gå til innhold

Vanskelig kollega, hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med..... Jeg har jobbet på denne arbeidsplassen i rundt 3 år, og har møtt denne kollegaen på både godt og vondt. Vi jobber ofte sammen, og i perioder kan arbeidsdagen gå fint og vi samarbeider bra. Men andre ganger kan hun være helt ute å kjøre. Hun klager mye over hvordan hun har det hjemme og om ting på det personlige plan. I pausen kan hun sitte i 20 minutter og snakke om seg selv. Det er begrenset hvor interessant det hun forteller, faktisk er for oss andre. I 9 av 10 er det hun forteller, veldig uinteressant. Hun later som om hun bryr seg om sine kollegaer. Når hun spør et spørsmål, så er det ikke som om hun mener det, det er som om det er forventa at hun skal spørre det. Noen ganger overdriver hun voldsomt. Latteren hennes virker ofte falsk og når hun gir et kompliment så er det nesten som om hun gjør det bare for å få et tilbake. Hun responderer ikke når du snakker til henne, det virker aldri som om hun faktisk hører etter. Hun er svært selvsentrert og alt skal handle om henne. I tillegg har hun lett for å kritisere andre og snakker om andre til andre kollegaer, hun eier ikke filter og kan bli usaklig i sin kritikk. 

Det er ikke bare jeg som sliter med denne kollegaen. Så og si alle på arbeidsplassen gjør det. Hun har vært inn til flere samtaler med avdelingsleder i løpet av de 8 årene hun har jobbet der. Men det blir ikke bedring. Hun oppfører seg svært dårlig mot nye personer, er krenkende mot andre og jeg opplever ofte at hun snakker nedlatende og frekt til meg. 

Hva gjør man i slike tilfeller? Jeg gruer meg ofte til vi skal på jobb sammen fordi jeg er så lei av de små stikkene hun stadig kommer med, og jeg liker ikke måten hun snakker til meg på. Jeg er generelt konfliktsky og er dårlig på å si ifra. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal konfrontere henne eller hvordan jeg skal svare tilbake når hun kommer med en nedsettende/hånende kommentar. Et eksempel på noe hun kan si er "det er ikke slik du skal gjøre det, du skal gjøre det sånn" og så gjør hun det på en måte som jeg IKKE syns er effektivt eller innafor. Kan sammenlignes med at du tar litt melk i kaffen din men så kommer kollegaen din og putter sukker i kaffen din og sier at det her er best. Det er den type overkjøring. Hun kan også kommandere veldig mye, og dum som jeg er så bare gjør jeg som hun sier..... Jeg burde jo ikke gjøre det. For eksempel om hun sier "gå og gjør det der" så burde jeg egentlig bare si at nei, nå gjør jeg dette, du kan heller gå og gjøre det der. 

Må for øvrig påpeke at det er høy faglig kompetanse hos mine kollegaer, vi er flinke til å legge opp arbeidsdagen, vi samarbeider utrolig godt og har generelt et enestående arbeidsmiljø. Ergo er det ikke nødvendig å kommandere, for ting blir gjort uansett og vi som er på arbeid ser hva som må gjøres. Men hun vet alltid best, hun skal ha det slik og slik, og tåler ikke at andre jobber litt annerledes enn det hun gjør. Om hun mener en ting er den riktige måten å gjøre det på, så forventer hun at ALLE skal gjøre det slik. 

Noen som har råd? Jeg er så lei av hakkingen, kommanderingen, og jeg er også lei av meg selv for at jeg ikke klarer å stå opp for meg selv... Og hva gjør du når kollegaen din begynner å grine over noe som skjer på privaten? Jeg har spurt henne om hun har venner eller et annet hjelpeapparat som hun kan ty til. Hun har både venninner og psykolog. Ergo er hun ikke alene eller uten folk rundt seg, hun har mange mennesker rundt seg, men jeg ønsker ikke denne relasjonen. Hun er min kollega og jeg ønsker å være en god kollega, men jeg er så lei av å høre om livet hennes hver eneste gang vi jobber sammen. For helt ærlig, så mye bryr jeg meg dessverre ikke. Hun snakker til meg som om jeg var hennes bestevenninne. 

Anonymkode: bc2d8...90d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det virker som at både du og kollegene dine kun er ute etter å finne noe negativt dere kan ta henne på. Mobbing kalles det. 

Anonymkode: 12d67...883

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det virker som at både du og kollegene dine kun er ute etter å finne noe negativt dere kan ta henne på. Mobbing kalles det. 

Finne noe VI kan ta henne på? For det første handler dette om meg og mitt forhold til denne kollegaen. Jeg sliter når jeg jobber sammen med henne. For det andre har vi et godt arbeidsmiljø og vi arbeider sammen så godt vi kan. Mine kollegaer svarer henne når hun kommanderer og er kritisk, samt når hun kommer med usakligheter og håner andre kollegaer. Jeg er dessverre konfliktsky og sliter med å sette andre som behandler meg dårlig på plass. Jeg ser at noen av mine kollegaer gjør det, men til gjengjeld må jeg høre på at kollegaen jeg snakker om, slenger dritt om mine kollegaer til meg. Hun snakker ofte nedsettende om de andre på arbeidsplassen, til meg. Jeg svarer ikke på det hun sier og ønsker ikke snakke nedlatende om andre kollegaer. Jeg snakker heller ikke nedlatende om denne kollegaen til mine andre kollegaer.

Men det er klart at vi som jobber tett deler våre erfaringer og prøver å finne ut hvordan vi skal løse dette på best mulig måte, det er helt naturlig, og spesielt på en arbeidsplass der vi har et godt miljø. 

Usikker på om du kanskje følte deg truffet eller føler at du er kollegaen min i dette tilfellet. Er ingen spor av mobbing her, annet enn at denne kollegaen faktisk kan mobbe andre ved å hånde dem og snakke nedsettende til dem, samt snakke stygt om dem bak andres rygg. 

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finne noe VI kan ta henne på? For det første handler dette om meg og mitt forhold til denne kollegaen. Jeg sliter når jeg jobber sammen med henne. For det andre har vi et godt arbeidsmiljø og vi arbeider sammen så godt vi kan. Mine kollegaer svarer henne når hun kommanderer og er kritisk, samt når hun kommer med usakligheter og håner andre kollegaer. Jeg er dessverre konfliktsky og sliter med å sette andre som behandler meg dårlig på plass. Jeg ser at noen av mine kollegaer gjør det, men til gjengjeld må jeg høre på at kollegaen jeg snakker om, slenger dritt om mine kollegaer til meg. Hun snakker ofte nedsettende om de andre på arbeidsplassen, til meg. Jeg svarer ikke på det hun sier og ønsker ikke snakke nedlatende om andre kollegaer. Jeg snakker heller ikke nedlatende om denne kollegaen til mine andre kollegaer.

Men det er klart at vi som jobber tett deler våre erfaringer og prøver å finne ut hvordan vi skal løse dette på best mulig måte, det er helt naturlig, og spesielt på en arbeidsplass der vi har et godt miljø. 

Usikker på om du kanskje følte deg truffet eller føler at du er kollegaen min i dette tilfellet. Er ingen spor av mobbing her, annet enn at denne kollegaen faktisk kan mobbe andre ved å hånde dem og snakke nedsettende til dem, samt snakke stygt om dem bak andres rygg. 

Jeg oppfatter deg som aggressiv og i forsvarsposisjon. Du skjuler det dårlig at du ikke liker denne kollegaen samtidig som du vil utgi deg selv som en perfekt person. 

Nei, jeg føler meg ikke truffet, og jeg er ikke din kollega. Men synes det er meget spesielt at en hel arbeidsplass er ute etter å «ta» denne kollegaen. 

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppfatter deg som aggressiv og i forsvarsposisjon. Du skjuler det dårlig at du ikke liker denne kollegaen samtidig som du vil utgi deg selv som en perfekt person. 

Nei, jeg føler meg ikke truffet, og jeg er ikke din kollega. Men synes det er meget spesielt at en hel arbeidsplass er ute etter å «ta» denne kollegaen. 

Ok, da oppfatter du meg feil. Jeg skriver hva som er problemet og håper på svar til hvordan jeg kan løse dette, eventuelt andres erfaringer og råd. Det er klart jeg ikke liker en person som snakker nedlatende til meg og kommanderer meg, samt snakker stygt om andre kollegaer til meg. Jeg regner med hun snakker stygt om meg til andre også, siden alle hun tilsynelatende liker, snakker hun stygt om til meg. Det er ikke en god følelse. Jeg liker ikke heller når noen trenger seg på meg og blir for personlige, da trekker jeg meg unna. På jobben min er ikke jeg en klagemur, det er ikke gøy å bli brukt som det. Jeg har gjort alle mulige tegn til at jeg ikke er komfortabel med denne typen relasjon med kollegaen min men det virker ikke som om hun tar hintene. Men som jeg skrev så fungerer samarbeidet og arbeidsforholdet godt i perioder, men det siste året har det vært flere dårlige enn gode perioder. Utgi meg som en perfekt person? Jeg vet ikke helt hvordan du leser innleggene mine men jeg kommer ikke til å svare deg mer, svarene dine gir ikke mening og du beskylder meg for å være en mobber, og det er jeg ikke. God natt til deg, håper du får en bedre dag i morgen. 

• Liker 6
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da oppfatter du meg feil. Jeg skriver hva som er problemet og håper på svar til hvordan jeg kan løse dette, eventuelt andres erfaringer og råd. Det er klart jeg ikke liker en person som snakker nedlatende til meg og kommanderer meg, samt snakker stygt om andre kollegaer til meg. Jeg regner med hun snakker stygt om meg til andre også, siden alle hun tilsynelatende liker, snakker hun stygt om til meg. Det er ikke en god følelse. Jeg liker ikke heller når noen trenger seg på meg og blir for personlige, da trekker jeg meg unna. På jobben min er ikke jeg en klagemur, det er ikke gøy å bli brukt som det. Jeg har gjort alle mulige tegn til at jeg ikke er komfortabel med denne typen relasjon med kollegaen min men det virker ikke som om hun tar hintene. Men som jeg skrev så fungerer samarbeidet og arbeidsforholdet godt i perioder, men det siste året har det vært flere dårlige enn gode perioder. Utgi meg som en perfekt person? Jeg vet ikke helt hvordan du leser innleggene mine men jeg kommer ikke til å svare deg mer, svarene dine gir ikke mening og du beskylder meg for å være en mobber, og det er jeg ikke. God natt til deg, håper du får en bedre dag i morgen. 

Takk, men jeg har hatt en fin dag idag jeg. Hersketeknikk er det du bedriver. Kanskje du først skulle gjøre noe med din holdning før du prøver å rette på andre.

God helg. 

• Liker 3
Skrevet

.

Skrevet

Jeg skjønner deg godt ts. Jeg har også en sånn kollega - men nå har hun flyttet til en annen avdeling og da ble det mye bedre. Før det skjedde, tok jeg mot til meg og sa fra. Hun likte det dårlig, men jeg måtte bare.  

Jeg kan være tøff i trynet når jeg snakker om situasjonen, men når det kommer til stykket så er det ikke alltid like lett. Men det kom til et punkt der jeg bare sa at nå klarer jeg ikke mer. Hun så rart på meg og lurte på hva jeg mente?  Jeg sa: jeg føler at du bare tynger meg med alt du sier. Jeg opplever deg som veldig negativ og det sliter på meg og jeg føler det er vanskelig å jobbe sammen med deg. 

Fullstendig stillhet. Trykkende stillhet... jeg hadde vondt i magen! Da lunsjen kom var det fortsatt ingen samtale mellom oss. Da jeg gikk hjem var jeg så sliten!  Dagen etter spurte hun mer konkret hva jeg mente med det jeg sa og da var det jo lettere for meg å si noe siden jeg hadde fått litt ut allerede og også tenkt på det siden dagen før, men hun var jo ikke enig da. Mente at alle andre var  minst like ille som henne. Som jeg sa, vi snakker ikke om alle andre nå - men om deg.   Så gråt hun lenge og var sur og så kom det frem at flere slet med henne og hun valgte selv å bli flyttet. 

så jeg vil råde deg til å prøve å si fra. Si til henne at du liker ikke baksnakking og sånn at det gjør at du føler deg ukomfortabel. Si at det gjør noe med miljøet og at det ikke er sånn dere vil ha det.  Har dere verneombud hos dere?  Eller noen fra arbeidsmiljøavdeling?  Kanskje de har noen triks?  

• Liker 6
Skrevet

Enig med måneskinn ts, Du må begynne å si i fra.. ikke aksepter slik oppførsel . Stå opp for deg selv, og si i fra at dette vil du ikke høre på hvis hun snakker stygt om andre.

Anonymkode: f8107...ee2

• Liker 5
Skrevet

Dette kommer ikke til å ta slutt før du setter ned foten, og sier i fra. Tydelig. Men, sørg for å være saklig, og bevar fatningen.

• Liker 2
Skrevet

Du har jo svane selv. Du svarer «nå gjør jeg dette» eller «om det må gjøres får du gjøre det selv» ved direkte kommandoer. Blir hun ufin sier du «nå er du ufin. Fortsetter du sånn må jeg ta det opp med sjefen igjen». Dersom hun ikke stiller direkte spørsmål eller kommandoer: ignorer henne. Ikke svar, ikke se opp, ikke responder. 

Begynner hun å gråte, si «gå på toalettet/pauserommet og samle deg litt, du.» ikke vis sympati, bare send henne ut for å tørke tårer og oppføre seg igjen.

Anonymkode: 1ebd6...fcf

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for brukerangrep. 

_popcorn_, mod

Skrevet
På 19.9.2020 den 0.32, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du mener TS! Jeg tror kollegaen din ser på deg som en «alliert» som hun kan fortelle alt til og beordre rundt som hun vil. En som hun har «kontroll» på og derfor er trygg på. Er man en høflig smilende jente er det lett for at sånne personer huker tak, og suger all energi ut av deg. Det er ikke rom for deg i denne relasjonen, kun henne. Skulle ikke forundre meg om hun tror du er enig i baksnakkingen hun holder på med siden du ikke sier i mot. Jeg snakker av egen erfaring når jeg mener at du må starte å ta avstand fra henne. Skru litt av rett og slett. Jeg vet at det ikke er lett, men man kan starte i det små med å feks stoppe henne når hun baksnakker med å si: jeg er ikke enig. Punktum. Jeg tror ikke ditt problem er at du mobber en kollega som en over her skriver, men at du er for høflig og empatisk og ikke får satt grenser overfor en som utnytter deg. Håper du finner veien din uten at du tråkker over egne verdier :) 

Anonymkode: 01ef4...f3a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...