Gå til innhold

På tide å forkaste BMI

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når hele 75% av menn og 60% av norske kvinner er overvektige i dag, så blir det å være "normalvektig"i følge denne foreldete kalkulatoren faktisk abnormalt. Blir liksom feil å kalle en mann som har en BMI på si 23 "normalvektig" når han faktisk er abnormalt undervektig ift gjennomsnittet.

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/lE1eVo/norge-har-mest-overvekt-og-fedme-i-norden-disse-25-tingene-skal-faa-no

Anonymkode: fcaa1...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår at du mener at definisjonen av ordet normal er gjennomsnitt og at om gjennomsnittsvekten øker så endres hva som er normalt og derfor er bmi utdatert.

Men bmi skal jo også forholde seg til hva som er normal vekt for en kropp og skjelletet å bære. Og om gjennomsnittsvekten i befolkningen øker så vil jo ikke overvekt for kroppen være normalt uansett om alle veier mer. Det vil allikevel gjøre at en feks vil bli mer utsatt for sykdom.

Anonymkode: 4345f...ae1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en BMI på 24. Vil helst ned til 23 på litt magefett. Er jo utrolig at jeg er 1 av 4 som er normalvektige. Synes ikke noe om å endre skalaen. 

Mann, 45

Anonymkode: 98953...77e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har en BMI på 24. Vil helst ned til 23 på grunn av litt magefett. Er jo utrolig at jeg er 1 av 4 som er normalvektige. Synes ikke noe om å endre skalaen. 

Mann, 45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bmi på 28, og selv om det er mange som meg. Så er jeg jo overvektig. Nå er jeg på vei ned i vekt og. Så synes ikke noe om at overvekt, skal bli sett på som normalt.

Anonymkode: f6261...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje man bør endre spennet fra 18-25 fra "normalvektig" til "sunn vekt", selv om folk har blitt feitere betyr ikke det at hvor mye vi "bør" veie har endret seg noe særlig. Som utallige forskere har forklart så er ikke BMI et optimalt mål, men fortsatt absolutt sterkt korrelatert med helsemessige utfall. Senest diskutert i NRK debatten hvor de diskuterer overvekt og en ekspert oppfordrer til at leger skal begynne å veie alle og fortelle de at de bør slanke seg. 

Man bør nok dog kanskje være tydlige på at "faren" begynner ikke sekundet man tipper 25, men at når man ligger mellom 25-30 (altså overvektig men lider enda ikke av noen kritisk fedme) så må man faktisk passe på vekta så man i alle fall ikke går videre opp i vekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår at du mener at definisjonen av ordet normal er gjennomsnitt og at om gjennomsnittsvekten øker så endres hva som er normalt og derfor er bmi utdatert.

Men bmi skal jo også forholde seg til hva som er normal vekt for en kropp og skjelletet å bære. Og om gjennomsnittsvekten i befolkningen øker så vil jo ikke overvekt for kroppen være normalt uansett om alle veier mer. Det vil allikevel gjøre at en feks vil bli mer utsatt for sykdom.

Anonymkode: 4345f...ae1

Enig i dette. Man kan jo like gjerne kalle det "sunn vekt".

Jeg vil holde på BMI. Er selv overvektig, og har endret livsstil av hovedsaklig helsemessige grunner. Det er viktig for meg å få en pekepinn på hvor jeg vektmessig bør ligge for å unngå økt risiko for vektrelaterte livsstilssykdommer.

Anonymkode: c3b6b...cdc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...