AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #1 Skrevet 18. september 2020 I radikalfeministisk kjønnsanalyse er kjønn først fremst hvordan du blir lest av andre og klassifisert av patriarkatet. Patriarkatet begrenser oss til formerings-biologien vår i to kategorier, mann og kvinne, hvor de som leses som kvinner underordnes. Opplevelsen av seg selv som kvinne i dette perspektivet handler om å legge merke til hvordan man blir satt i bås og undertrykket på grunnlag av kroppen sin. Å kalle seg kvinne er da en måte å sette ord på denne undertrykkelsen slik at det blir mulig å kjempe mot den og frigjøre seg fra den. I et perspektiv av kjønnsidentitet er den viktigste måten å forstå kjønn på basert på hvordan man identifiserer seg. Kjønn er her en essensiell del av et menneske, som kan være flytende og skiftende, men aldri bevisst velges av en selv, eller endres av andre. Denne selvforståelsen er uavhengig av hvordan kroppen ser ut fra fødselen av, men enkelte mener at den har et biologisk opphav i hjernen. Politisk kamp i dette perspektivet handler ofte om å få intern kjønnsidentitet anerkjent av andre for å kunne leve fritt og trygt. Det skilles da på de som er trans og må kjempe for å få denne anerkjennelsen, og de som er cis og får den automatisk. Jeg synes vi skal være respektfulle overfor andres selvforståelse. Dette innebærer at vi omtaler folk slik de har gitt uttrykk for at de ønsker å bli omtalt. Ikke si “han” når det er opplagt at selvforståelsen er “hun”. Ikke si “cis” når selvforståelsen ikke sammenfaller med hva “cis” betyr. Spør folk hvordan de ønskes å omtales, respekter svarene selv om du ikke helt forstår dem. La folk ha andre perspektiver på kjønn enn deg selv uten at du fordømmer dem, og la folk bruke det språket som er viktig for deres eget opprør og frihetskamp. Anonymkode: bf561...2c1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #2 Skrevet 18. september 2020 Jeg er i utgangspunktet enig i at vi kan alle sammen late som om de som lider av kjønnsinkongruens er det de tror de er, men jeg kommer aldri til å gå med på at bare fordi du identifiserer deg som kvinne så er du det faktisk. Vi kan late som alle sammen, om det er det som er mest lindrende for sykdommen, men det å være trans er fortsatt å være syk, trans er bare et fancy ord for at kroppen og hodet ditt ikke passer sammen noe som har en lang rekke negative konsekvenser for de det gjelder. Også har vi det med sport da, transkvinner kan ikke konkurrere mot biologiske kvinner, menn er bedre enn kvinner i sport og derfor kan ikke menn konkurrere med kvinner uansett om de prøver å bytte. Anonymkode: f5b29...75f 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #3 Skrevet 18. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes vi skal være respektfulle overfor andres selvforståelse. Dette innebærer at vi omtaler folk slik de har gitt uttrykk for at de ønsker å bli omtalt. Ikke si “han” når det er opplagt at selvforståelsen er “hun”. Ikke si “cis” når selvforståelsen ikke sammenfaller med hva “cis” betyr. Jeg ønsker ikke å bli kalt "cis-kvinne". Jeg er kvinne. Likevel gnåles det til stadighet om cis meg her og cis meg der. Jeg antar da at denne respekten bare skal gå en vei? Anonymkode: ab1fe...c8c 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #4 Skrevet 18. september 2020 Og for øvrig, jeg kommer aldri til å spørre folk hva de ønsker å bli omtalt som. Det blir for dumt. Anonymkode: ab1fe...c8c 2
Silva Pluvialis Skrevet 18. september 2020 #5 Skrevet 18. september 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i utgangspunktet enig i at vi kan alle sammen late som om de som lider av kjønnsinkongruens er det de tror de er, men jeg kommer aldri til å gå med på at bare fordi du identifiserer deg som kvinne så er du det faktisk. Vi kan late som alle sammen, om det er det som er mest lindrende for sykdommen, men det å være trans er fortsatt å være syk, trans er bare et fancy ord for at kroppen og hodet ditt ikke passer sammen noe som har en lang rekke negative konsekvenser for de det gjelder. Anonymkode: f5b29...75f Jeg forstår virkelig ikke problemet. Om en person er født gutt, men identifiserer seg og lever som jente, hva er problemet med å si ’’hun’’ og ikke ’’han’’...? Endret 19. september 2020 av Uatskillelig 2
Silva Pluvialis Skrevet 18. september 2020 #6 Skrevet 18. september 2020 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes vi skal være respektfulle overfor andres selvforståelse. Dette innebærer at vi omtaler folk slik de har gitt uttrykk for at de ønsker å bli omtalt. Ikke si “han” når det er opplagt at selvforståelsen er “hun”. Spør folk hvordan de ønskes å omtales, respekter svarene selv om du ikke helt forstår dem. Anonymkode: bf561...2c1 Helt enig. Det handler jo om grunnleggende empati og forståelse for andres livssituasjon. Endret 19. september 2020 av Uatskillelig 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #7 Skrevet 18. september 2020 Det finnes kvinner og menn. Også finnes det menn født i kvinnekropper og motsatt. Noen opererer seg, andre ikke. Hvilke andre kjønn finnes?? Hva f....betyr cis? At man er kvinne på "orntli"? Anonymkode: 10069...e38
AmandaVI Skrevet 20. september 2020 #8 Skrevet 20. september 2020 På 19.9.2020 den 1.25, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker ikke å bli kalt "cis-kvinne". Jeg er kvinne. Likevel gnåles det til stadighet om cis meg her og cis meg der. Jeg antar da at denne respekten bare skal gå en vei? Anonymkode: ab1fe...c8c Og hvis du er "cis" er du automatisk en del av "problemet" enten du er positiv eller negativ til trans. Er det rart folk ikke gidder. 3
Gjest Skrevet 21. september 2020 #9 Skrevet 21. september 2020 Tråden er ryddet for nedsettende kommentarer og bilder med opphavsrett. Anki, mod
Zzyzx Skrevet 21. september 2020 #10 Skrevet 21. september 2020 På 19.9.2020 den 1.40, AnonymBruker skrev: Hva f....betyr cis? At man er kvinne på "orntli"? Anonymkode: 10069...e38 Både cis og trans er prefikser i latin, cis- betyr på denne siden av, og trans- betyr på den andre siden av. De kan brukes som prefiks for å beskrive mer enn kjønn, f.eks. sånn som dette: https://snl.no/cisalpinsk Det er et ord som i kjønnskontekst beskriver at du fortsatt er/identifiserer med det kjønnet du ble identifisert som ved fødsel. Det brukes enkelt og greit for å fortelle at du ikke er trans.
Gallien Grueger Skrevet 21. september 2020 #11 Skrevet 21. september 2020 6 timer siden, Zzyzx skrev: Både cis og trans er prefikser i latin, cis- betyr på denne siden av, og trans- betyr på den andre siden av. De kan brukes som prefiks for å beskrive mer enn kjønn, f.eks. sånn som dette: https://snl.no/cisalpinsk Det er et ord som i kjønnskontekst beskriver at du fortsatt er/identifiserer med det kjønnet du ble identifisert som ved fødsel. Det brukes enkelt og greit for å fortelle at du ikke er trans. Et helt unødvendig ord da 99,8% ikke er trans. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #12 Skrevet 22. september 2020 23 timer siden, Zzyzx skrev: Både cis og trans er prefikser i latin, cis- betyr på denne siden av, og trans- betyr på den andre siden av. De kan brukes som prefiks for å beskrive mer enn kjønn, f.eks. sånn som dette: https://snl.no/cisalpinsk Det er et ord som i kjønnskontekst beskriver at du fortsatt er/identifiserer med det kjønnet du ble identifisert som ved fødsel. Det brukes enkelt og greit for å fortelle at du ikke er trans. Eller så kan man si at man er normal/vanlig kvinne. Det er man ikke hvis man har operert seg fra mann til kvinne, og kan heller aldri bli. Anonymkode: 10069...e38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå