AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #1 Skrevet 18. september 2020 Har en gutt som er 1 og et halvt år som aldri har peket på noen ting, men han ser i riktig retning når andre peker. Han snakker ikke noe særlig, men er sosial og de ansatte i barnehagen er ikke bekymret for han. Helsesøster bemerket at vi måtte jobbe med språket hans hjemme. Grunnen for at jeg er litt bekymret er at vi har et familiemedlem med autisme. Han har heller ikke så god språkforståelse enda. Hvordan er det med deres barn? Peker alle barn eller er det noen som hopper over dette stadiumet? Anonymkode: e22f2...83b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #2 Skrevet 18. september 2020 Det er i seg selv ikke farlig å ikke peke, men det kan være et tegn på autisme. Eller så kan det være uten noen årsak. Peker dere foreldre mye selv? Ser barnet i retningen dere peker? Anonymkode: 64622...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #3 Skrevet 18. september 2020 Mi på 19 måneder har bare pekt i en måneds tid, språket er også veldig "dårlig", sier 6 ord inkl mamma og pappa. Men ingen som bekymrer seg her, verken helsesøster eller barnehage. De sier bare at det nok løsner snart... Anonymkode: 8ac03...440 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #4 Skrevet 18. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er i seg selv ikke farlig å ikke peke, men det kan være et tegn på autisme. Eller så kan det være uten noen årsak. Peker dere foreldre mye selv? Ser barnet i retningen dere peker? Anonymkode: 64622...4e0 barnet ser i retningen vi peker, prøver å peke endel sånn at han lærer det, men det har ikke gått inn enda. Han har gjort et par rare greier opp gjennom som kan få meg til å stusse, men han har alltid vært veldig god på øyekontakt. Anonymkode: e22f2...83b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #5 Skrevet 18. september 2020 Ingen peking for fireåringen, som har en helt gjennomsnittlig utvikling ellers. Jeg tenker at det kan være en fordel, så slipper jeg å avvenne henne med dette senere (det er jo ikke så høflig å peke på folk😄) Men seriøst, ingen har bemerket at hun ikke peker. Jeg ville ha hørt på barnehagen og ikke bekymret meg for manglende peking. Men fortsett å jobbe med språket så klart. 🙂 Anonymkode: e8283...83c 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #6 Skrevet 18. september 2020 Uten at jeg kjenner til hvordan han er ellers, så vil jeg i utgangspunktet si at 1,5 år er litt tidlig å bli bekymret for språket hans. Både det og pekingen kan absolutt komme etterhvert. Anonymkode: fb4b1...286 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #7 Skrevet 18. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mi på 19 måneder har bare pekt i en måneds tid, språket er også veldig "dårlig", sier 6 ord inkl mamma og pappa. Men ingen som bekymrer seg her, verken helsesøster eller barnehage. De sier bare at det nok løsner snart... Anonymkode: 8ac03...440 Så bra at vi er flere og at fagpersonene rundt barnet ikke er bekymret! man hører så mye om de flinke barna, men ikke så mye om de som utvikler seg tregt men likevel innenfor normalen, da kan man fort bli bekymret. helsesøster var veldig "fornøyd" med han på andre måter da jeg tok opp bekymringen min og sa at han var innenfor normalen, det var bare noe vi måtte jobbe med. Anonymkode: e22f2...83b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #8 Skrevet 18. september 2020 Glemte å si at jenta mi kun sa ca 10 ord ved 18 måneders alder. Mjau, voff, hei og sikt. Helsesykepleier reagerte ikke på dette. Ordforrådet eksploderte senere og nå snakker hun hele tiden 🙂 Anonymkode: e8283...83c 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #9 Skrevet 18. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: barnet ser i retningen vi peker, prøver å peke endel sånn at han lærer det, men det har ikke gått inn enda. Han har gjort et par rare greier opp gjennom som kan få meg til å stusse, men han har alltid vært veldig god på øyekontakt. Anonymkode: e22f2...83b Det at barnet ser i retningen dere peker er veldig bra. Det betyr at han forstår konseptet med peking og det er det som er viktig, ikke det at barnet peker selv nødvendigvis. Anonymkode: 64622...4e0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #10 Skrevet 18. september 2020 Peiking er ein del av normativ utvikling, og noko alle barn skal klare på sikt. Hadde ikkje bekymra meg for det nå. Men klart at om barnet er over 2 år og framleis ikkje peiker hadde eg byrja tenkja på autisme. Mitt barn peika ikkje spesielt tidlig heller, så ikkje begynn å bekymra deg enda Anonymkode: 98b84...62e
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #11 Skrevet 18. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det at barnet ser i retningen dere peker er veldig bra. Det betyr at han forstår konseptet med peking og det er det som er viktig, ikke det at barnet peker selv nødvendigvis. Anonymkode: 64622...4e0 Hmm... jeg har ett barn som er 16 mnd og har litt problemer med å se eksakt hvor vi peker. Det virker ut som barnet ikke helt forstår hvor hen skal se. Peker ikke så mye selv heller. På den annen side har barnet god øyekontakt, forstår mye vi sier, men er ikke sånn superstekt språkmessig. Kan si mamma, næ ( nei) og trolig hadet. Bruker mye lyder når hen vil noe. Har alltid snakket mye til barnet, fra tidlig av, så tror ikke vi kunne gjort så mye mer på akkurat den biten. Leser også litt bøker og hører på musikk. Anonymkode: 6d1b8...930
lillehavfruen Skrevet 18. september 2020 #12 Skrevet 18. september 2020 (endret) Kan han si noen ord? Isåfall er det et godt tegn tenker jeg. Ved "lavtfungerende" autisme så er ofte språket veldig forsinket. Vår datter på samme alder har genfeil hvor autisme og repeterende atferd inngår, og hun peker ikke som normale barn, men peker med hele hånda. Kan ikke klappe eller vinke, eller vise hvor stor hun er. Hun har ikke noe språk ennå, men sier sporadisk ba-ba innimellom. Men hun begynner å få en god språkforståelse for vanlige rutiner som spise, tannpuss, huske osv. Hun er ellers veldig "med" og sosial. Hvordan er han ellers? Kan han klappe eller vinke? Takler han fint å være rundt de andre barna i barnehagen med støyen og inntrykkene det innebærer? Forsinket på noen andre områder? Endret 18. september 2020 av lillehavfruen
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #13 Skrevet 18. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm... jeg har ett barn som er 16 mnd og har litt problemer med å se eksakt hvor vi peker. Det virker ut som barnet ikke helt forstår hvor hen skal se. Peker ikke så mye selv heller. På den annen side har barnet god øyekontakt, forstår mye vi sier, men er ikke sånn superstekt språkmessig. Kan si mamma, næ ( nei) og trolig hadet. Bruker mye lyder når hen vil noe. Har alltid snakket mye til barnet, fra tidlig av, så tror ikke vi kunne gjort så mye mer på akkurat den biten. Leser også litt bøker og hører på musikk. Anonymkode: 6d1b8...930 Alt det du forteller høres veldig normalt ut for et 16 mnd gammelt barn. At barnet ikke har plukket opp helt at de skal se i retningen du peker, ville jeg ikke bekymret meg for nå så tidlig når alt ellers virker normalt. Om du ønsker å øve på peking kan dere starte med å peke i bok, for så å øke avstanden til gjenstanden dere peker på. Dette er kun om du ønsker det, og er ikke nødvendig å stresse med for det kommer av seg selv. Anonymkode: 64622...4e0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #14 Skrevet 18. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alt det du forteller høres veldig normalt ut for et 16 mnd gammelt barn. At barnet ikke har plukket opp helt at de skal se i retningen du peker, ville jeg ikke bekymret meg for nå så tidlig når alt ellers virker normalt. Om du ønsker å øve på peking kan dere starte med å peke i bok, for så å øke avstanden til gjenstanden dere peker på. Dette er kun om du ønsker det, og er ikke nødvendig å stresse med for det kommer av seg selv. Anonymkode: 64622...4e0 Ah... når du nå nevnte bok og Peking så kom jeg på at jeg har jo spurt om "Hvor er gakk-gakken" og da har barnet peket! Men det er mer i større områder som du nevnte.... feks om jeg sier" gå og hente smokken" og barnet vil ha smokken, og leter, men klarer ikke å se at jeg peker mot gulvet det borte. Anonymkode: 6d1b8...930 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #15 Skrevet 18. september 2020 Peking er viktig fordi dette forteller noe om barnet har delt oppmerksomhet (shared attention). Dette er et av de største manglene du ser hos barn med autisme. Et barn med autisme kan ha variernde grad av språk og de kan ha god øyekontakt, men shared attention er ofte ikke tilstedet i så stor grad som det bør være. Det er derfor peking er en såpass viktig milepæl. Jeg ville definitvt følgt med nøye på dette fremover. Barnet vår er sosial, har god øyekontakt, reagerer på navnet sitt, men var sen med shared attention og språk. Hun fikk autismediagnose ved 3 år (ikke synlig for folk flest, fungerer veldig bra). https://www.marybarbera.com/lack-of-pointing-sign-of-autism/ Anonymkode: 81235...66f
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #16 Skrevet 18. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: barnet ser i retningen vi peker, prøver å peke endel sånn at han lærer det, men det har ikke gått inn enda. Han har gjort et par rare greier opp gjennom som kan få meg til å stusse, men han har alltid vært veldig god på øyekontakt. Anonymkode: e22f2...83b Mange med autisme har god øyekontakt så ikke len deg så altfor mye på det. Anonymkode: 5f88e...0c9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå