AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #41 Skrevet 19. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du misforstår. Mange borettslag har alt uteareal som felles areal, altså man har ikke rett til å bestemme over utearealet utenfor din del, det er ikke din hage, men alles hage. Anonymkode: 02b65...919 Ja, sånn er det flere steder. Jeg har og enderekkehus, og det er da jevnlig noen som går forbi her, og bryr meg da virkelig ikke. Jeg bor faktisk i rekkehus i borettslag, da bør man like mennesker. Men hvis det ikke er sånn, så er det bare å sette opp gjerde. Anonymkode: 24f85...748 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #42 Skrevet 19. september 2020 Sett opp gjerde eller et skilt. "Privat hage, vennligst ikke gå på plenen vår" Anonymkode: da36c...b98 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #43 Skrevet 19. september 2020 Dette er vår hage, ikke fellesareal, nei. At nabounger og naboer går der bryr vi oss ikke om. Dette er som sagt alle andre som ikke bor i sameiet. Og det er etablerte stier, tegnet på kart, men disse er asfaltert. Dette er som sagt like ved husveggen og det ble markedsført som en egen privat hageflekk. Anonymkode: fadc3...b6a 7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #44 Skrevet 19. september 2020 Jeg respekterer andre sine eiendommer og forventer det samme tilbake. Naboer er velkomne, ikke hvem som helst. Anonymkode: fadc3...b6a 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #45 Skrevet 19. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, sånn er det flere steder. Jeg har og enderekkehus, og det er da jevnlig noen som går forbi her, og bryr meg da virkelig ikke. Jeg bor faktisk i rekkehus i borettslag, da bør man like mennesker. Men hvis det ikke er sånn, så er det bare å sette opp gjerde. Anonymkode: 24f85...748 Går de på plenen deres? Langs 2 sider av huset, en meter fra veggen? Sykler og går tur med hund? Anonymkode: fadc3...b6a 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #46 Skrevet 19. september 2020 23 minutter siden, Tamsi skrev: Mener du sekunder eller sparer man faktisk 5 minutter? 5 minutter er ganske mye når man går. Har det noe å si??? Anonymkode: fadc3...b6a 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #47 Skrevet 19. september 2020 Men jeg ser ikke helt hensikten med tråden. Løsningen er jo helt klar - sett opp gjerde/hekk/fysisk sperring. Det er gjort på en dag også er det ikke lenger et problem. En sti trenger ikke å være tegnet opp på kart for å være "etablert". Om folk i nabolaget er vant til å gå gjennom hagen deres og har gjort det i mange år så er det jo ikke rart de fortsetter med det selv om det er flytter inn nye. Det er ikke noe å være sur for. For å stoppe det må dere sperre med gjerde og vise at dette området nå brukes på annen måte. Anonymkode: 466ba...38a 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #48 Skrevet 19. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Har det noe å si??? Anonymkode: fadc3...b6a Om man sparer hele 5 minutter hver dag på vei til jobb hver vei skjønner jeg jo godt at folk tar snarveien i stedet for en lang vei rundt. Går det å gjerde inn slik at folk kan gå på utsiden av gjerde uten å forstyrre deg? Anonymkode: 466ba...38a 4
Gjest Tamsi Skrevet 19. september 2020 #49 Skrevet 19. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har det noe å si??? Anonymkode: fadc3...b6a Jeg hadde ikke gått over noens plen om det bare var for å kutte et hjørne og spare 3 sekunder, trodde først det var det som var casen her. Men dersom det sparer så mye som 5 minutter så skjønner jeg godt at folk går der, iallefall om de har gjort det lenge.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #50 Skrevet 19. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg ser ikke helt hensikten med tråden. Løsningen er jo helt klar - sett opp gjerde/hekk/fysisk sperring. Det er gjort på en dag også er det ikke lenger et problem. En sti trenger ikke å være tegnet opp på kart for å være "etablert". Om folk i nabolaget er vant til å gå gjennom hagen deres og har gjort det i mange år så er det jo ikke rart de fortsetter med det selv om det er flytter inn nye. Det er ikke noe å være sur for. For å stoppe det må dere sperre med gjerde og vise at dette området nå brukes på annen måte. Anonymkode: 466ba...38a Det er ingen etablert sti der fra før, det har bare blitt mer åpent og lettere å ta seg frem der. Gjerde er egentlig litt voldsomt synes jeg, vil liksom ikke bure meg inne mht naboer. Det er jo ikke naboene jeg vil unngå! Men skjønner jo det at visse folk ikke eier respekt for andres eiendom. Anonymkode: fadc3...b6a 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #51 Skrevet 19. september 2020 Det hadde ihvertfall ikke falt meg inn å gå over andres plen for å spare tid. Makan til frekkhet! Anonymkode: fadc3...b6a 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #52 Skrevet 19. september 2020 Og nei, dette er ikke noen snarvei til sentrum.... Anonymkode: fadc3...b6a
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #53 Skrevet 19. september 2020 Men hvis fremmede ser nabolaget gå forbi så går jo de også ut i fra at det er greit å gjøre. Alle eller ingen liksom.... Anonymkode: da54e...72c 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #54 Skrevet 19. september 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har akkurat kjøpt oss nytt enderekkehus. Dette er helt nytt. Vi oppdaget nå nylig at folk går over plenen vår, og idag kom det også tre skoleungdommer syklende. Eiendommen er åpen i begge ender (kortsidene), og det er tydeligvis en snarvei. Neste gang jeg ser det og rekker det skal jeg si tydelig ifra hva jeg mener om dette. Men hva annet kan jeg gjøre, kan jo ikke akkurat sitte i vinduet hele tiden.... Anonymkode: fadc3...b6a Du lærer deg å godta det. Og at ditt behov for privatliv faktisk ikke er viktig. Dersom noen har etablert en sti og holdt den i endel år (20) så kan de med hell saksøke deg om du forsøker fjerne den eller hindre dem. Så det må du sjekke først: hvor lenge har folk gått der? Steg to er å sjekke om kommunens plankart har en sti over din eiendom. Har plankartet det så opparbeider du og vedlikeholder stien og holder ellers munn. Da har stien rett på å være der til evig tid. Det at plena er «din» er vesentlig mindre viktig enn at ungene i nabolaget har en fin snarvei. Jeg ville satt av areal til sti uten å sjekke noe som helst. Og så etablert noe på innsiden av stien som gjør at de ikke tråkker ned hele plena. Og vært et ålreit menneske. Du kan velge å være et ego-menneske og slåss mot det godet en snarvei er. Ditt valg. Anonymkode: 7b4fa...c3d 1
Leo Skrevet 19. september 2020 #55 Skrevet 19. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen etablert sti der fra før, det har bare blitt mer åpent og lettere å ta seg frem der. Gjerde er egentlig litt voldsomt synes jeg, vil liksom ikke bure meg inne mht naboer. Det er jo ikke naboene jeg vil unngå! Men skjønner jo det at visse folk ikke eier respekt for andres eiendom. Anonymkode: fadc3...b6a Et gjerde blir akkurat så lite voldsomt som du vil ha det. Det kan være så lite som 40 - 60 cm. høyt og fungerer da som en fysisk påminnelse om at man ikke skal gå/sykle der mer enn et reelt fysisk stengsel. Ellers så er det salg på hagesentrene nå så da kan det jo passe utmerket å plante noen busker og trær. 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #56 Skrevet 19. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du lærer deg å godta det. Og at ditt behov for privatliv faktisk ikke er viktig. Dersom noen har etablert en sti og holdt den i endel år (20) så kan de med hell saksøke deg om du forsøker fjerne den eller hindre dem. Så det må du sjekke først: hvor lenge har folk gått der? Steg to er å sjekke om kommunens plankart har en sti over din eiendom. Har plankartet det så opparbeider du og vedlikeholder stien og holder ellers munn. Da har stien rett på å være der til evig tid. Det at plena er «din» er vesentlig mindre viktig enn at ungene i nabolaget har en fin snarvei. Jeg ville satt av areal til sti uten å sjekke noe som helst. Og så etablert noe på innsiden av stien som gjør at de ikke tråkker ned hele plena. Og vært et ålreit menneske. Du kan velge å være et ego-menneske og slåss mot det godet en snarvei er. Ditt valg. Anonymkode: 7b4fa...c3d Nei, nei, nei. Plankart fra kommune er sjekket, og det er ikke sånn at dette er brukt som snarvei i alle år og at det derfor blir «allemannseie». Kjenner til den retten, og den gjelder ikke her. Og om noen tror at jeg skal lage en gangsti på en tremetersplen, da får de tro om igjen. Jeg krever at folk opptrer som ok mennesker. Anonymkode: fadc3...b6a 10
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #57 Skrevet 19. september 2020 Slå ned noen gjerdestolper, og fest gjerdenetting fra biltema rundt hagen. Det koster lite og kan gjøres på noen timer en ettermiddag. Da er det tydelig sperret av fysisk, og skulle noen tråkke over kan du med rette spørre hvorfor de går gjennom hagen din. Så kan dere med tid og stunder se hva der vil ha som permanent løsning, et penere gjerde, hekk, busker e.l. De særingene her inne som kverulerer på at du må tillate allmenn ferdsel i hagen trenger du ikke bry deg om, det er selvfølgelig ikke sånn verden fungerer, ei heller i borettslag. Anonymkode: ddf53...8f9 12
Muskath Skrevet 19. september 2020 #58 Skrevet 19. september 2020 Vet om noen med et lignende problem som plantet busker i et sånt område, pluss at de satte opp en trampoline om sommeren. Det funket perfekt. Buskene var av type som er grønne hele året og umulig å hoppe over. Dere må jo bare sette opp noe som fysisk sperrer. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 19. september 2020 #59 Skrevet 19. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen «etablert» snarvei. Det jeg mente var at folk tydeligvis er frekke nok til å sykle over hele plenen vår for å spare 5 min. Det er en hageflekk på 3 meter fra husveggen... Er det bare jeg som respekterer sånt her, eller?? Jeg snakker ikke om naboer...... dette er folk fra overalt som skal spare 5 minutter. Anonymkode: fadc3...b6a Nei, det er ikke bare deg. Her er folk tydeligvis frekke som bare f. Men jeg vet jo at folk er sånn, Du skal selvsagt ikke etablere stien ytterligere ved å sette opp tråkkheller på din 3 meters plen. Det er nemlig forskjell på å klistre seg inntil husveggen og gå i utmarken på en ett (eller flere) måls tomt. Der jeg vokste opp hadde vi grense til utmark og for å komme dit måtte man delvis gå på vår tomt. Men det var ikke inntil husveggen og det var heller ikke på den opparbeidede delen av hagen. Gjerde! Fort som f. Du trenger bare gjerde på den siden de kommer inn i utgangspunktet. Ellers kan du jo plassere hagemøbler midt i tråkket.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #60 Skrevet 19. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men det er neppe slik i ts sitt tilfelle. Anonymkode: 5db4e...673 Det er ikke godt å si, det er nok av dem som har kjøpt i borettslag og trodd hagen var deres egen for så å finne ut at det er delt. At megleren kaller hagen privat hjelper ikke, man må lese vedtektene til borettslaget, der står det. Ikke alle er klar over denne problemstillingen, så da ser de ikke etter det i vedtektene og blir overrasket. Anonymkode: 02b65...919 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå