AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #61 Skrevet 19. september 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har akkurat kjøpt oss nytt enderekkehus. Dette er helt nytt. Vi oppdaget nå nylig at folk går over plenen vår, og idag kom det også tre skoleungdommer syklende. Eiendommen er åpen i begge ender (kortsidene), og det er tydeligvis en snarvei. Neste gang jeg ser det og rekker det skal jeg si tydelig ifra hva jeg mener om dette. Men hva annet kan jeg gjøre, kan jo ikke akkurat sitte i vinduet hele tiden.... Anonymkode: fadc3...b6a Sett opp en strømførende gjernde med piggtråd etter Tysk modell, eller legg ut noen små fjonge miner. Anonymkode: a7e74...d49 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #62 Skrevet 19. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Går de på plenen deres? Langs 2 sider av huset, en meter fra veggen? Sykler og går tur med hund? Anonymkode: fadc3...b6a Nå anser jeg det ikke som min plen. Og det er vel ca 8 m, til neste rekkehus. Så de går jo mellom våres hus, så ikke bare en meter unna. Anonymkode: 24f85...748
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #63 Skrevet 19. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke godt å si, det er nok av dem som har kjøpt i borettslag og trodd hagen var deres egen for så å finne ut at det er delt. At megleren kaller hagen privat hjelper ikke, man må lese vedtektene til borettslaget, der står det. Ikke alle er klar over denne problemstillingen, så da ser de ikke etter det i vedtektene og blir overrasket. Anonymkode: 02b65...919 Vi sjekket dette grundig før vi kjøpte! Vi ville nemleg veldig gjerne ha egen hage siden vi har bodd lenge i blokk midt i byen. Dere to siste som kom med forståelsesfulle og sympatiske innlegg, tusen takk🌸 Anonymkode: fadc3...b6a 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #64 Skrevet 19. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke godt å si, det er nok av dem som har kjøpt i borettslag og trodd hagen var deres egen for så å finne ut at det er delt. At megleren kaller hagen privat hjelper ikke, man må lese vedtektene til borettslaget, der står det. Ikke alle er klar over denne problemstillingen, så da ser de ikke etter det i vedtektene og blir overrasket. Anonymkode: 02b65...919 Men dette er da IKKE tilfelle her. Anonymkode: 5db4e...673 3
Ulven Skrevet 19. september 2020 #65 Skrevet 19. september 2020 For å få slutt på dette, må du nesten sette opp et gjerde. Du kan samtidig sette ned hekkplanter slik at du kan ta ned gjerdet, men fremdeles ha en eiendomsgrense når trafikken har roet seg. Vi kjøpte grønt nettinggjerde fra Jula for noen år siden, og det ruver ikke så veldig i landskapet som blank netting. https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/gjerder-og-stakitt/netting-og-gjerder/gjerdenetting-738539/ 1
Leo Skrevet 19. september 2020 #66 Skrevet 19. september 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du lærer deg å godta det. Og at ditt behov for privatliv faktisk ikke er viktig. Dersom noen har etablert en sti og holdt den i endel år (20) så kan de med hell saksøke deg om du forsøker fjerne den eller hindre dem. Så det må du sjekke først: hvor lenge har folk gått der? Steg to er å sjekke om kommunens plankart har en sti over din eiendom. Har plankartet det så opparbeider du og vedlikeholder stien og holder ellers munn. Da har stien rett på å være der til evig tid. Det at plena er «din» er vesentlig mindre viktig enn at ungene i nabolaget har en fin snarvei. Jeg ville satt av areal til sti uten å sjekke noe som helst. Og så etablert noe på innsiden av stien som gjør at de ikke tråkker ned hele plena. Og vært et ålreit menneske. Du kan velge å være et ego-menneske og slåss mot det godet en snarvei er. Ditt valg. Anonymkode: 7b4fa...c3d Så hvis det viser seg at ditt nye rekkehus er bygget på et sted hvor det har vært sti i uminnelige tider så gir du dem nøkler, evt. lar dørene stå åpne, slik at de kan gå inn gjennom hovedinngangen og ut gjennom hagedøren fordi det er der de alltid har pleid å gå? For ditt behov for privatliv er tross alt underordnet folks rett til å bruke stien og at nabolagets barn har en fin snarvei! Endret 19. september 2020 av Leo 8
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #67 Skrevet 19. september 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Før du gjør noe må du sjekker med sameie/borettslag eller annet om det er slik at de har lov til å gå gjennom. Hadde ei venninne som kjøpte og der står det visst at naboene har lov til å gå gjennom hagen 😮 Og da kommer man ingen vei. Anonymkode: a1268...7f4 Faktisk, det er mulig man kan omgjøre det om man kan vise til at det skaper stor ulempe for eier. Anonymkode: 8b321...eb7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #68 Skrevet 19. september 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Tviler på at du hadde likt dette selv, så du kan bare snurpe igjen. Anonymkode: fadc3...b6a Wow, du ER ALLEREDE hun sure 😆🤣 Anonymkode: d028c...5fa 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #69 Skrevet 19. september 2020 Vi har hatt samme problem. Nybygget hus, på et sted hvor folk åpenbart hadde for vane å gå over for å spare tid. Hadde det vært på et område på tomta hvor det ikke ditekte plaget oss, så hadde vii nok ikke brydd oss mye, men folk jumper altså rett ned i gårdsplassen vår, veldig nær vinduer, og inntil uteplassen vår. At vi holdt på rundt huset eller satt på terrassen og spiste eller drakk kaffe syntes de visst ikke spilte noen rolle. Vi sa til og med ifra, og enkelte snudde ikke engang da. Folk er utrolig frekke, faktisk. Vi endte opp med tujahekk, selv om vi ikke liker tuja i det hele tatt. Ingen går igjennom tett tuja. Problem løst. 😊 Anonymkode: c6650...e5d 10
Apis Skrevet 19. september 2020 #70 Skrevet 19. september 2020 1 time siden, Tamsi skrev: Jeg hadde ikke gått over noens plen om det bare var for å kutte et hjørne og spare 3 sekunder, trodde først det var det som var casen her. Men dersom det sparer så mye som 5 minutter så skjønner jeg godt at folk går der, iallefall om de har gjort det lenge. Da hadde jeg tenkt business, veibom og salg av boller og pølser og så et telt ved fare for nedbør 3
Kanutte Skrevet 19. september 2020 #71 Skrevet 19. september 2020 Et mykere alternativ er å være mye ute i hagen en periode. Da kan du si i fra til de som prøver seg på en hyggelig måte, mange vil unngå hagen din fordi det er folk der osv. Alternativt må du sette opp gjerde eller annen fysisk sperring (eventuelt snubletråder, he, he). 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #72 Skrevet 19. september 2020 Har samme problem. Nytt boligfelt og har hus like ved felles friareal. I stedet for å gå over friarealet gikk folk (stort sett barn til og fra skolen) over vår eiendom. Tidligere var både hagen og fellesarealet uopparbeidet, så kan forstå det var vanskelig å se hvor grensa går. Nå har vi murt opp en liten mur langs tomtegrensa og laget trapp ned til hagen. Nå har de begynt å bruke trappa!!! Den ligger helt inntil huset vårt, og det går ikke lenger an å ta feil hvor grensa vår går. Synes det er superfrekt! Snakk med barna deres om å gå på andres eiendom. Snart skal vi legge ferdigplen og vil ikke ha masse unger løpende over.... Anonymkode: 167b7...9b9 7
Apis Skrevet 19. september 2020 #73 Skrevet 19. september 2020 Det enkleste er nok to gjerdestolper og et bord på tvers av stien slik at du markerer at dette er en privat hage, når stien har grodd vil det nok ikke være så selvfølgelig å gå over der
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #74 Skrevet 19. september 2020 Hekk fungerer greit, det. Liker du ikke tanken på å sette opp hekk, planter du noe midlertidig som vokser fort og som holder en del måneder. Prøv hekk av jordskokk. Plant til våren, så skyter de til værs og danner tett hekk om sommeren og høsten. Anonymkode: 0dd36...a7d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #76 Skrevet 19. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du misforstår. Mange borettslag har alt uteareal som felles areal, altså man har ikke rett til å bestemme over utearealet utenfor din del, det er ikke din hage, men alles hage. Anonymkode: 02b65...919 I blokk-leilighet ja. I rekkehus er det vel vanligst å ha sin egen private hageflekk. Rekkehusa i byggefeltet har i hvertfall sin egen hage. Har aldri hørt om rekkehus som er borettslag? Tenker du på sameige? Anonymkode: 845df...2c5 2
Sugerøret Skrevet 19. september 2020 #77 Skrevet 19. september 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: Skaff dere 2-3 helt FORJÆVLIG aggressive og svære bikkjer! Ha de i bånd på eiendommen. Da skal du se at drittungene dropper snarveien. Anonymkode: 8bc8c...6ed Fy for et elendig forslag. Slike hunder må lages, da de aller fleste hunder er født snille. Så skal du da utsette uskyldige dyr og gi dem en drittjobb? Og.les hundeloven før du slenger deg på tastaturet Ts. Dessverre vil du nok oppleve dette enten til du har stabilt gjerde som ingen kan hoppe over eller sparke ned 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #78 Skrevet 19. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: I blokk-leilighet ja. I rekkehus er det vel vanligst å ha sin egen private hageflekk. Rekkehusa i byggefeltet har i hvertfall sin egen hage. Har aldri hørt om rekkehus som er borettslag? Tenker du på sameige? Anonymkode: 845df...2c5 Det er helt vanlig med rekkehus i borettslag. Vi har nettopp kjøpt rekkehus og så på veldig mange i prosessen, 80% var borettslag. Der vi har kjøpt står det at alle uteområder tilhører borettslag men at man har bruksrett på en flekk utenfor på hver side. Men det er regler på hva man kan gjøre der, hva man kan plante, må søke om å sette gjerder og trampoline ol. Anonymkode: 466ba...38a 1
Illuminatum Skrevet 19. september 2020 #79 Skrevet 19. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: I blokk-leilighet ja. I rekkehus er det vel vanligst å ha sin egen private hageflekk. Rekkehusa i byggefeltet har i hvertfall sin egen hage. Har aldri hørt om rekkehus som er borettslag? Tenker du på sameige? Anonymkode: 845df...2c5 Det er da mange rekkehus som er organisert som borettslag 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #80 Skrevet 19. september 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har akkurat kjøpt oss nytt enderekkehus. Dette er helt nytt. Vi oppdaget nå nylig at folk går over plenen vår, og idag kom det også tre skoleungdommer syklende. Eiendommen er åpen i begge ender (kortsidene), og det er tydeligvis en snarvei. Neste gang jeg ser det og rekker det skal jeg si tydelig ifra hva jeg mener om dette. Men hva annet kan jeg gjøre, kan jo ikke akkurat sitte i vinduet hele tiden.... Anonymkode: fadc3...b6a Sett opp gjerde Anonymkode: 06e84...1b6 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå