Gå til innhold

Sterkt misfarget fostervann - årsak til sykdom senere i livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg fødte mitt barn for tre år siden, viste det seg at fostervannet var svært misfarget da det endelig gikk. Vel to uker på overtid, og jeg skulle egentlig igangsettes før dette skjedde spontant.

Da barnet var mellom 1 og 2 år, fikk han dobbeltsidig lungebetennelse og RS-virus - han var svært syk og det tok lang tid før han ble helt frisk.

2-3 måneder senere, fikk han på nytt dobbeltsidig lungebetennelse.

Når han nå får luftveisinfeksjoner, blir han raskt obstruktiv med surklete og anstrengt respirasjon, i stedet for bare snørr og hoste med feber, som de fleste barn får. Han har ikke allergi eller astma. 

Nå lurer jeg på om det misfargete fostervannet kan være årsaken til disse plagene, at han tok skade av det under fødselen. Noen som vet eller tror noe om dette?

Gutten er for øvrig stort sett frisk nå, blir sjelden syk sammenlignet med før. Så immunforsvaret fungerer godt. 

Anonymkode: edcd9...954

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ikke si noe sikkert, men hvis jeg får lov å synse...

jeg tror at grunnen for at fostervannet blir misfarget i utgangspunktet jo er fordi babyen på et eller annet tidspunkt har vært stresset, og dermed bæsjet. Stresset kan komme av feks oksygenmangel. Hovedproblemet med det mener jeg er faren for evt hjerneskader. Og det har jo ikke noe med surkling og obstruktivitet ved forkjølelse.

det andre problemet med misfarget fostervann TROR jeg er risikoen for en infeksjon rimelig umiddelbart etter fødsel, og dette trodde jeg handlet om at dersom barnet aspirerer noe av dette misfargede vannet er det større sjanse for kjemisk lungebetennelse. Jeg trodde dog at dette ville være utslagsgivende ganske med det samme og ikke vise seg i måneder og år senere.

så min tanke er at dette er tilfeldig?

Anonymkode: 92710...3a6

• Liker 4
Skrevet

Fostervannet var sterkt misfarget da datteren min ble født for 2,5 år siden også. Jeg har ikke hørt noe om at det skal kunne ha konsekvenser senere i livet hvis det ikke oppstår noe mer før, under eller rett etter fødselen. 

Vi fikk beskjed om at misfarget fostervann betyr at babyen har vært stresset på et tidspunkt. Hos oss fikk babyen svært lav hjertelyd mot slutten av fødselen, men vannet gikk mange timer tidligere og var sterkt misfarget allerede da, så det har antagelig skjedd et eller annet der inne tidligere også. Stress som skyldes eller kommer i sammenheng med redusert oksygentilførsel kunne evt. ført til hjerneskade, som brukeren over skriver.

Og også dette med infeksjon etter fødselen fikk vi beskjed om. De fulgte ekstra med, og målte temperaturen jevnlig de døgnene vi var på sykehuset, men da den holdt seg fin, sa de at faren var over. Det er mulig at det er fare for flere plager senere hvis de får en alvorlig lungeinfeksjon som nyfødt?

Vår datter er egentlig ganske lite plaget med luftveisinfeksjoner. Hun har hatt falsk krupp et par ganger, men uten at det har vært noen dramatikk i det. Lillesøsteren har vært mer plaget så langt i sitt korte liv, og hun hadde klart fostervann og en helt ukomplisert fødsel.

Anonymkode: e9b1f...51c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...