Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Au pair

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som hat og vil dele erfaringer? Hvordan går man frem? Hva er vanlig å betale? Hvor mye ekstra plass bør man ha hjemme? Eget rom, bad og stue? Er matlaging og barnepass innafor oppgavene? Hva med klesvask og oppvask?

Anonymkode: adf38...a13

Skrevet

Du må ha eget rom til henne og helst eget bad. De skal ha 5900,- i mnd lønn, i tillegg kommer aga og feriepenger. I tillegg er det pålagt å betale for norskkurs og forsikring. I tillegg er det vanlig å betale for flybillett t/r. Endel betaler også mnd kort på kollektivtransport. Det kommer jo ekstraomkostninger i form av strøm, vann og mat i tillegg. Man bør derfor regne at det kommer på 12-15000,- pr mnd. Evt ferier/fritidsaktiviteter man skal ha de med på kommer jo I tillegg. Matlaging og barnepass er greie arb oppgaver. De kan også holde barnas rom/bad i orden.

Anonymkode: 34524...986

• Liker 2
Skrevet

Matlaging, klesvask og oppvask?! Høres ut som du ønsker en hushjelp, ikke en au-pair. Vesentlig forskjell. Når jeg var au-pair ble jeg heldigvis tatt i mot av gode og omtenksomme mennesker som behandlet meg som en del av familien deres. Jeg var der for å passe barna deres når de var på jobb, mellom 6-8 timer daglig fra morgen til tidlig ettermiddag. Middag spiste vi alltid sammen, og de eneste gangene jeg stod for matlaging var hvis jeg hjalp til når de lagde mat. Vasket mine egne klær, og kunne én og annen gang brette nyvaska klær til barna på eget initiativ. Av husarbeid var det eneste jeg stod for å holde huset ryddet og anstendig til foreldrene kom hjem fra jobb, altså rydde opp etter meg og barna fra lek og måltider. 

Eget rom skal selvfølgelig au-pairen ha, og eget bad burde også inkluderes. Egen stue høres svært merkelig ut. Au-pairen burde naturligvis få inkluderes med dere som familie. 

Anonymkode: efdfe...288

• Liker 10
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som hat og vil dele erfaringer? Hvordan går man frem? Hva er vanlig å betale? Hvor mye ekstra plass bør man ha hjemme? Eget rom, bad og stue? Er matlaging og barnepass innafor oppgavene? Hva med klesvask og oppvask?

Som noen har sagt over her, det høres ut som om du har lyst på en hushjelp men helst vil slippe å betale det vi alle vet det koster å ansette en nordmann til å gjøre husarbeidet sitt.

• Liker 4
Skrevet

Gjør jobben selv 

Anonymkode: 96572...9e6

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke at det er lov med au-pair.

Anonymkode: 0fc98...156

• Liker 12
Skrevet

Tilby ikke noe dårligere enn du selv ville ønsket å hatt det som au pair

Anonymkode: 1be83...4b6

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Matlaging, klesvask og oppvask?! Høres ut som du ønsker en hushjelp, ikke en au-pair. Vesentlig forskjell. Når jeg var au-pair ble jeg heldigvis tatt i mot av gode og omtenksomme mennesker som behandlet meg som en del av familien deres. Jeg var der for å passe barna deres når de var på jobb, mellom 6-8 timer daglig fra morgen til tidlig ettermiddag. Middag spiste vi alltid sammen, og de eneste gangene jeg stod for matlaging var hvis jeg hjalp til når de lagde mat. Vasket mine egne klær, og kunne én og annen gang brette nyvaska klær til barna på eget initiativ. Av husarbeid var det eneste jeg stod for å holde huset ryddet og anstendig til foreldrene kom hjem fra jobb, altså rydde opp etter meg og barna fra lek og måltider. 

Eget rom skal selvfølgelig au-pairen ha, og eget bad burde også inkluderes. Egen stue høres svært merkelig ut. Au-pairen burde naturligvis få inkluderes med dere som familie. 

Anonymkode: efdfe...288

Spør fordi jeg lurer på hva som ligger i «lett husarbeid». Om man hva som menes med det.. Det primære er jo barna tenker jeg :) Har vaskehjelp regelmessig, så den delen er selvsagt ikke aktuell. Lurte mer på om su pairen deltar i klesvask, tømme oppvask maskin og hjelper til med matlaging, på linje med oss andre voksne. Altså om man er tre voksne til å dele på det enn to.

Vet ikke hva som er vanlig ift boligen, derfor jeg spør. Au pairen skal jo selvsagt være en del av familien :) men tenker at alle i familien, inkl au pairen, også bør ha muligheten til å trekke seg litt tilbake og ha sitt eget privatliv om man ønsker. Derfor lurte jeg på om dette med stue og bad. Holder det med et stort soverom hvor det er en sofa, TV, skrivebord og seng, samt er eget tilknyttet bad?

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, KapteinJ skrev:

Som noen har sagt over her, det høres ut som om du har lyst på en hushjelp men helst vil slippe å betale det vi alle vet det koster å ansette en nordmann til å gjøre husarbeidet sitt.

Se svar over. 
Har vaskehjelp regelmessig. 
Spørsmål om au pair deltar som en av tre voksne i f.eks matlaging. Hva menes med «lett husarbeid».

Skrevet

I Norge er det i mindre grad vanlig å bruke Au Pair som barnevakt. Da vi har gode ordninger med barnehage, SFO, og de fleste er fleksible i jobben. 

De jeg kjenner som har barnevakt bruker Au Pair til å kjøpe seg mer tid med barna. Handling, litt matlaging, oppgaver vanlig vaskehjelp ikke gjør. Og unntaksvis som barnevakt om begge har sene møter på jobb samtidig. Eller etter leggetid for å kunne gå ut sammen. 

Samtlige har egen hybeldel med egen inngang, men det er ikke et krav. 

Anonymkode: 6521b...e26

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært Au Pair i utlandet gjennom organisasjon.

Med lett husarbeid menes oppgaver som har med barna å gjøre. Lage mat til dem, rydde opp etter dem, vaske klærne til barna, støvsuge rommene/lekeareal til barna. Vaske fort over kjøkkengulv hvis grisete etter måltid. Tørke over barnas bad enkelt hvis behov.

Selvsagt også stelle barna med å skifte bleier, morgenstell, kveldsstell, bading, leke med dem, trille for dupp, ta barna med ut for lek og opplevelser. Osv.

Utenfor lett husarbeid er da helgevask av hele bolig, vaske klær til hele familien, lage mat til hele familien, rydde kjøkken jevnlig etter hele familien. Vaske alle badene grundig. Osv.

Anonymkode: 5c3e1...3ce

Skrevet

Vi har hatt au pair i to år nå. Bruker henne primært til hus vask, matlaging etc. Generelt frigir det tid jeg kan bruke med barna, det er gull verd!

Anonymkode: 9589a...416

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt au pair i to år nå. Bruker henne primært til hus vask, matlaging etc. Generelt frigir det tid jeg kan bruke med barna, det er gull verd!

Det er ikke dette ordningen er ment for. 

Anonymkode: 8f976...17e

• Liker 7
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke dette ordningen er ment for. 

Anonymkode: 8f976...17e

Det er ikke ulovlig. 

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

En hushjelp altså, trodde au pair skulle ta seg av barna. Hente/bringe til fra skole og barnehage, være sammen med dem når  foreldrene  var opptatt med jobb etc. Ikke kun som hushjelp. Men hjelpe til med matlagind og lettere oppgaver i hjemmet

Anonymkode: 6870f...9b5

Annonse
Skrevet

Viste seg at vår au pair også tok på seg oppgaven å behage min (nå eks-)mann. Så hun gjorde virkelig mer enn forventet. 

Anonymkode: 6088b...7ac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...