Gå til innhold

Ta opp fag fra vgs mens man studerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg ble ferdig med VGS i år, og nå studerer jeg. Greia er at jeg har generell studiekompetanse, men tenkte å ta noen realfag. Hva skjer med vitnemålet da? Kan jeg søke i førstegangskvoten neste år med det originale vitnemålet+ i ordinær med det forbedrede. Eller «forsvinner» hele førstegangsvitnemålet?

Anonymkode: d2212...2ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker s1+s2 😊 

Skrevet

Du søker automatisk med begge så lenge du har rett på førstegangsvitnemål, men fagene du har tatt opp regnes så klart kun med når du søker i ordinærkvote.

Anonymkode: 8570c...8f6

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du studerer... men jeg studerte på nmbu i ås for noen år siden og da ble jeg anbefalt og ta math100 fag for å få realfagskompetanse  så jeg ville hørt med studieveiledere der du studerer.

Anonymkode: a06f2...e62

Skrevet (endret)

Det "skjer" ingenting med vitnemålet ditt, du vil så lenge du er kvalifisert automatisk prøves i begge kvotene og prøves der det er mest gunstig for deg, men om du vurderer å ta realfag er det vel fort kanskje for å komme inn på noe realfaglig som krever spesiell studiekompetanse og i så fall kan du selvsagt bare prøves i kvoten for ordinært vitnemål om du ikke avla eksamen i realfagene mens du var elev på vgs. Om du vil ha informasjon om vitnemålet ditt er det forøvrig studieveileder på skolen som utstedte ditt førstegangsvitnemål du bør kontakte.

Endret av KapteinJ
Skrevet
39 minutter siden, KapteinJ skrev:

Det "skjer" ingenting med vitnemålet ditt, du vil så lenge du er kvalifisert automatisk prøves i begge kvotene og prøves der det er mest gunstig for deg, men om du vurderer å ta realfag er det vel fort kanskje for å komme inn på noe realfaglig som krever spesiell studiekompetanse og i så fall kan du selvsagt bare prøves i kvoten for ordinært vitnemål om du ikke avla eksamen i realfagene mens du var elev på vgs. Om du vil ha informasjon om vitnemålet ditt er det forøvrig studieveileder på skolen som utstedte ditt førstegangsvitnemål du bør kontakte.

Takk for svar. Jeg tenker egentlig ikke å studere noe som krever realfag, men har lyst til å ha de fagene dersom jeg skulle ønske å gjøre det likevel en gang i fremtiden😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...