Gå til innhold

Vårruller for nybegynnere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte vi skulle prøve oss på hjemmelagde vårruller. 
Har lest en del oppskrifter, og har en asiatisk matbutikk i nabolaget. 
Men hva skal jeg kjøpe? 
Noen oppskrifter sier fiskesaus noen østerssaus, soyasaus eller en kombinasjon av flere. En kompis maste om «vårrullkrydder»?

Er nudler mest fyllmasse? Kunne tenke meg å droppe dem. 
Filodeig, er det et annet ord for «vårrullpapir?»

Kål, gulrot, hvitløk, chili? Løk? Vårløk? Kinakål? Er der feil med paprika? 

Anonymkode: 22bd1...1be

Skrevet

Nå lager vi dem veganske da, men dette er det vi bruker: papir fra innvandrerbutikk(ikke rispapir for de suger), kinakål, glassnudler, vegankylling i grønn boks, gulrøtter og masse!!! hvitløk. Sausene vi bruker er soyasaus og Sweet chili saus. De blir penslet med litt olje før de går i ovnen. Da blir de sprøe og gode. Vi synes våre vårruller er verdens beste i alle fall😄

Anonymkode: 2a30a...103

Skrevet

Jeg ba om hjelp i asiatisk butikk første gang jeg skulle lage. Da fikk jeg riktig papir osv. 

Anonymkode: d9e4f...f90

Skrevet (endret)

Vi lager de sånn som dette:

Kjøttdeig (vi bruker kylling)

Filodeig (egg til å lime kantene)

Gulrøtter (finkuttes)

Kål (finkuttes)

Glassnudler (mykes opp i vann, kjøles ned, så pleier jeg å klippe de opp) 

Vårrullkrydder (ja, vi syns det smaker best!) 

Steker først kjøttdeig, har så oppi gulrøtter, kål og glassnudler. Deretter plenty av krydder. Stek til det blir "tørt". Kjøl ned!

Så er det bare å rulle på, forsegle herligheten med egg, og fritèr til de er gyldne.. 

Nam nam! Må lage vårruller i morra, kjenner jeg.. Ikke glem soyasaus! Anbefaler STERKT Healthy Boy Mushroom Soy😍

IMG_20200918_194304_7.jpg

Endret av Chakalaka
Skrev driter i stedet for fritèr 😂
Skrevet

PS: ikke dropp nudlene, og ja; filodeig er det samme som vårrullpapir😉 

Screenshot_20200918-195206~2.png

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker kyllingkjøttdeig, kål, gulrøtter, løk, hvitløk, chili og glassnudler. I steden for å lage egen blanding med saus og krydder kjøper jeg som regel en av woksauspakkene til Blue Dragon https://www.bluedragon.no/produkter/, har over denne og koker inn. Smaker til med mer soyasaus om det trengs. Bruker samme type papir som Chakalaka la inn bilde av. 

Anonymkode: 53eaa...1ed

Skrevet

Takker for tips om woksaus, er dumt å kjøpe fiske/østerssaus og bare bruke et par skjeer av dem! 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takker for tips om woksaus, er dumt å kjøpe fiske/østerssaus og bare bruke et par skjeer av dem! 

Fiske-/Østerssaus kan du bruke i f.eks. bolognese, men også andre kjøttretter. Det gir sausen mer umami-smak.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager vårruller med følgende fyll:

• Kinakål - kuttet i tynne strimler
  • Gulerot - raspet
  • Løk - raspet
  • Glassnudler - koker som anvist på pakken (klipper dem også opp i mindre biter etter koking slik at de er litt lettere å fordele rundt i fyllet)
  • Karbonadedeig - steker og hakker i små biter, har på godt med sweet chili saus og soyasaus

Alle grønnsakene må wokes og krydres godt før de blandes i en stor bolle med nudlene og kjøttet. Viktig å smake på fyllet når alt er blandet sammen slik at det ikke blir for smakløst. Deretter bruker jeg TKJ Spring Roll Pastry som er vist bilde av lenger opp i tråden. Disse får man kjøpt frossen på veldig mange vanlige matbutikker nå, jeg har f.eks. kjøpt dem på Coop Obs. Jeg pleier også å legge inn et par cashewnøtter i hver vårrull, synes det er veldig godt.

Ellers frityrsteker jeg ikke vårrullene mine, men pensler dem lett med olje og steker dem i ovnen. De jeg ikke spiser med en gang fryser jeg ned ustekte.

Anonymkode: 52fd8...4d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...