AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #1 Del Skrevet 18. september 2020 På en pakke yumyum-nudler står det at det er 74 kcal per 100g tilberedt vare, men skal dette veies med eller uten vann? Det står vel bakpå pakken at man skal bruke 2.5 dl (om jeg ikke husker feil?) vann for å koke nudlene. Anonymkode: 6584c...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #2 Del Skrevet 18. september 2020 Uten Anonymkode: aac33...96b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #3 Del Skrevet 18. september 2020 Uten, selvfølgelig inkludert vanninnholdet av ferdig vare. Anonymkode: 59b93...a8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #4 Del Skrevet 18. september 2020 Hvis du spiser vannet, så er det med. Tilberedt vare vil si det ferdige produktet du skal spise når du har fulgt oppskriften. Anonymkode: 538e4...43b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #5 Del Skrevet 18. september 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du spiser vannet, så er det med. Tilberedt vare vil si det ferdige produktet du skal spise når du har fulgt oppskriften. Anonymkode: 538e4...43b Det gir jo ikke mye mening, fordi vannet bidrar ikke med noe ekstra kalorier, kun ekstra vekt om det skal veies. Anonymkode: 6584c...fb2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #6 Del Skrevet 18. september 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uten, selvfølgelig inkludert vanninnholdet av ferdig vare. Anonymkode: 59b93...a8e Så jeg skal sile dem etter koking og veie? Jeg gjorde det for en stund tilbake, men synes det ble utrolig lite kalorier mtp at en mr. lee pakke ligger på rundt 500 kalorier, så tenkte det umulig kunne stemme. Anonymkode: 6584c...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #7 Del Skrevet 18. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uten Anonymkode: aac33...96b Jeg tenkte å lage meg en pakke senere så skal prøve å veie da, men synes det høres fryktelig urealistisk ut at det kun er 74 kalorier per 100 gram altså. En pakke veier jo 60 gram så den vil mest sannsynligvis ikke overskrive 100 gram etter tilberedt. Jeg ser ikke hvordan 74 kalorier for en pakke nudler kan stemme, når alle andre jeg har beregnet har minst 400 kalorier. Anonymkode: 6584c...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #8 Del Skrevet 18. september 2020 Jeg sitter her med en pakke YumYum Duck flavour, og forstår frustrasjonen din (du burde ihvertfall være frustrert). Jeg tror det er 278 kalorier i en pakke, men jeg er ikke sikker, det står "per serving", men det står ikke hvor mange "servings" en pakke utgjør, og man kan ikke være 100% sikker på om det er 1, eller et hvilket som helst annet tall, inkludert fraksjoner av tall. Hvor vanskelig kan det være å opplyse hvor mange kalorier det er per 100 gram tørr vare, av nudlene, og av pulveret, og hvor mye det er av hver? Nudlene er ikke helt som vanlig pasta, de inneholder olje, så det blir noe mer kaloritett. Pakka er på 60 gram, det er en bagatell om man bare spiser det av og til, men hvem har selvkontroll til det... Anonymkode: 27235...a36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #9 Del Skrevet 18. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sitter her med en pakke YumYum Duck flavour, og forstår frustrasjonen din (du burde ihvertfall være frustrert). Jeg tror det er 278 kalorier i en pakke, men jeg er ikke sikker, det står "per serving", men det står ikke hvor mange "servings" en pakke utgjør, og man kan ikke være 100% sikker på om det er 1, eller et hvilket som helst annet tall, inkludert fraksjoner av tall. Hvor vanskelig kan det være å opplyse hvor mange kalorier det er per 100 gram tørr vare, av nudlene, og av pulveret, og hvor mye det er av hver? Nudlene er ikke helt som vanlig pasta, de inneholder olje, så det blir noe mer kaloritett. Pakka er på 60 gram, det er en bagatell om man bare spiser det av og til, men hvem har selvkontroll til det... Anonymkode: 27235...a36 Jeg har prøvd å lese litt rundt og de fleste ser det ut som sier seg enig i at det er rundt 290 kalorier i en pakke, men jeg forstår absolutt ikke hvordan de kom frem til det. Skjønner ikke poenget i å ha næringsinnholdet på pakken om man må være rakettforsker for å klare å finne utav hvor mange kalorier det utgjør i en pakke. Jeg er vandt til at det står mengde kalorier i 100g tørr vare, og som regel står det også mengde kalorier i en porsjon/pakke. Anonymkode: 6584c...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 18. september 2020 #10 Del Skrevet 18. september 2020 Nudler veies ikke ... 1 pakke = 1 porsjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 18. september 2020 #11 Del Skrevet 18. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sitter her med en pakke YumYum Duck flavour, og forstår frustrasjonen din (du burde ihvertfall være frustrert). Jeg tror det er 278 kalorier i en pakke, men jeg er ikke sikker, det står "per serving", men det står ikke hvor mange "servings" en pakke utgjør, og man kan ikke være 100% sikker på om det er 1, eller et hvilket som helst annet tall, inkludert fraksjoner av tall. Hvor vanskelig kan det være å opplyse hvor mange kalorier det er per 100 gram tørr vare, av nudlene, og av pulveret, og hvor mye det er av hver? Nudlene er ikke helt som vanlig pasta, de inneholder olje, så det blir noe mer kaloritett. Pakka er på 60 gram, det er en bagatell om man bare spiser det av og til, men hvem har selvkontroll til det... Anonymkode: 27235...a36 Sitter med en Mr. Lee kyllingsmak foran meg nå. Pakka er på 85g som gir 485g ferdig og er 1 porsjon. Per porsjon er det 433kcal, 19g fett herav 2g mettede. 55g karbohydrat hvorav 1.7g er sukkerarter. 9,9g protein og 3.9g salt. Skal jeg sjekke biff også? (tror jeg har en xD ) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #12 Del Skrevet 18. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd å lese litt rundt og de fleste ser det ut som sier seg enig i at det er rundt 290 kalorier i en pakke, men jeg forstår absolutt ikke hvordan de kom frem til det. Skjønner ikke poenget i å ha næringsinnholdet på pakken om man må være rakettforsker for å klare å finne utav hvor mange kalorier det utgjør i en pakke. Jeg er vandt til at det står mengde kalorier i 100g tørr vare, og som regel står det også mengde kalorier i en porsjon/pakke. Anonymkode: 6584c...fb2 Nå slo det meg at vi har jo kalorier per 100 gram tilberedt vare (73), vi har vekt på innholdet i pakka (60), og vi har mengde vann som skal tilsettes (320). Mengden ferdig rett blir da (forutsatt at ikke noe vann fordamper) 380 gram, og 17x3,8 er faktisk 277,4 - så da ser det ut som vi kan stole på Andreas over her. Jeg tror det er et amerikansk fenomen å operere med porsjoner på denne måten. Anonymkode: 27235...a36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 18. september 2020 #13 Del Skrevet 18. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: så da ser det ut som vi kan stole på Andreas over her. Er det som stod på pakka ihvertfall 😄 (Det jeg skrev) Men det er klart, det er jo like mange kalorier i tørre produktet m/krydder som i ferdig tilberedt.. Det er ingen kalorier i vann. . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #14 Del Skrevet 18. september 2020 19 minutter siden, AndreasBR skrev: Nudler veies ikke ... 1 pakke = 1 porsjon. En pakke med yumyum kyllingnudler veier 60 gram tørr, og på baksiden står det næringsinnhold per 100 gram tilberedt vare, ikke næringsinnhold per porsjon eller per 100 gram tørr vare. Nudlene får ikke mer kalorier i seg bare fordi man tilsetter vann, men når man skal finne ut hvor mange gram det er i tilberedt vare så er det en stor forskjell på om jeg skal veie med vannet tilsatt, eller silt ut. Anonymkode: 6584c...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #15 Del Skrevet 18. september 2020 Akkurat nå, AndreasBR skrev: Er det som stod på pakka ihvertfall 😄 (Det jeg skrev) Men det er klart, det er jo like mange kalorier i tørre produktet m/krydder som i ferdig tilberedt.. Det er ingen kalorier i vann. . Men det står ikke uttrykkelig at det er 1 porsjon, ikke på min pakke. Selv om det er det eneste logiske. Og selv om jeg stoler på deg, stoler jeg ikke på de derre amerikanerne Anonymkode: 27235...a36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #16 Del Skrevet 18. september 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå slo det meg at vi har jo kalorier per 100 gram tilberedt vare (73), vi har vekt på innholdet i pakka (60), og vi har mengde vann som skal tilsettes (320). Mengden ferdig rett blir da (forutsatt at ikke noe vann fordamper) 380 gram, og 17x3,8 er faktisk 277,4 - så da ser det ut som vi kan stole på Andreas over her. Jeg tror det er et amerikansk fenomen å operere med porsjoner på denne måten. Anonymkode: 27235...a36 Ok, får håpe at det var meningen å regne med vannet i veiingen, for da har jeg altså overestimert og ikke underestimert. Anonymkode: 6584c...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 18. september 2020 #17 Del Skrevet 18. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En pakke med yumyum kyllingnudler veier 60 gram tørr, og på baksiden står det næringsinnhold per 100 gram tilberedt vare, ikke næringsinnhold per porsjon eller per 100 gram tørr vare. Nudlene får ikke mer kalorier i seg bare fordi man tilsetter vann, men når man skal finne ut hvor mange gram det er i tilberedt vare så er det en stor forskjell på om jeg skal veie med vannet tilsatt, eller silt ut. Anonymkode: 6584c...fb2 Tilberedt vare = Kok opp vann, ha oppi nudler, ha oppi olje/krydder, kok til ferdig. Hell hele oppi en bolle. Der har du ferdig vare. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det står ikke uttrykkelig at det er 1 porsjon, ikke på min pakke. Selv om det er det eneste logiske. Og selv om jeg stoler på deg, stoler jeg ikke på de derre amerikanerne Anonymkode: 27235...a36 Tips; Slutt å kjøp billignudler, det smaker som det koster. Billig. Men det er 1 porsjon, sånne pakker er ment for 1 person. Hvis pakka er 60g og du skal bruke 350g vann er ferdig vare 410g. Da ganger du med 4,1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #18 Del Skrevet 18. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det gir jo ikke mye mening, fordi vannet bidrar ikke med noe ekstra kalorier, kun ekstra vekt om det skal veies. Anonymkode: 6584c...fb2 Selvfølgelig gir det mening. Vann tilfører vekt, men ikke kalorier. Tørre nudler/ris/pasta har 350-400 kcal per 100 gram, kokte ca. 140-160. Når det er 74, så er jo det pga vannet. Anonymkode: 538e4...43b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 18. september 2020 #19 Del Skrevet 18. september 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det gir jo ikke mye mening, fordi vannet bidrar ikke med noe ekstra kalorier, kun ekstra vekt om det skal veies. Anonymkode: 6584c...fb2 Klart det gjør. Det er 387 kalorier i 100 gram sukker. Om vi blander ut 100g sukker i 1000g vann, og tar 100g vann, så har vi 38.7 kalorier. Men, husk at ved å koke noe i vann så fordeler ting seg, slik at kraften plutselig har kalorier. Endret 18. september 2020 av AndreasBR Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #20 Del Skrevet 18. september 2020 6 minutter siden, AndreasBR skrev: Tilberedt vare = Kok opp vann, ha oppi nudler, ha oppi olje/krydder, kok til ferdig. Hell hele oppi en bolle. Der har du ferdig vare. Tips; Slutt å kjøp billignudler, det smaker som det koster. Billig. Men det er 1 porsjon, sånne pakker er ment for 1 person. Hvis pakka er 60g og du skal bruke 350g vann er ferdig vare 410g. Da ganger du med 4,1 Da kunne du jo bare svart det: man skal veie med vannet, og ikke sile det ut. Det var det eneste jeg lurte på. Anonymkode: 6584c...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå