Gå til innhold

Treåring tisser mer på natten enn på dagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo 

Jeg har ei jente på tre og et halvt som sluttet med bleie på dagen i fjor sommer. Hun bruker fortsatt bleie på natten, og jeg prøver å gi litt mindre drikke på kvelden og at hun tisser før hun legger seg.. 

Det jeg likevel stusser på, er at hun tisser max tre ganger på dagen, og nesten oftere eller mer på natten. 

Jeg vil tørre å påstå at hun tisser mer på natten enn på dagen. 

Er dette normalt? Er der noe jeg kan gjøre? 

Anonymkode: b5f73...1f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, denne skulle være på barn og familie! 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hallo 

Jeg har ei jente på tre og et halvt som sluttet med bleie på dagen i fjor sommer. Hun bruker fortsatt bleie på natten, og jeg prøver å gi litt mindre drikke på kvelden og at hun tisser før hun legger seg.. 

Det jeg likevel stusser på, er at hun tisser max tre ganger på dagen, og nesten oftere eller mer på natten. 

Jeg vil tørre å påstå at hun tisser mer på natten enn på dagen. 

Er dette normalt? Er der noe jeg kan gjøre? 

Steg en er å slutte å gi henne lite vann på kvelden. Lite vann er ikke lik lite tiss. Lite vann kan like godt bety masse tissing fordi dehydrering fucker med fordøyelsen. Så gi henne ukritiske mengder vann. Det er helt ålreit. Tisser hun 3 ganger drikker hun for lite - så gi henne ubegrensede mengder.

Dere bør også innføre igjen reglene fra pottetrening - do morgen og kveld, før eller etter hvert eneste måltid og før dere skal ut. Hun må, som ved pottetrening, selvsagt bare sette seg ned, sitte en liten kort stund og så reise seg. Hun må ikke tisse. 

Steg tre er å spørre henne hvorfor hun tisser om natta. 3,5 år er gammelt nok til å føre en helt ålreit og sammenhengende samtale om tissing. Jeg vil tippe at hun våkner, må tisse, ikke orker å gå på do eller er mørkredd, tisser i bleia fordi muligheten er der, og sovner igjen,  eller (mer sannsynlig) at hun bare tisser når hun våkner på morgenen heller enn å stå opp og gå på do. Jeg vil også tippe at om du etter en samtale om det la henne uten bleie så ville hun stått opp, tisset, lagt seg og 99 av hundre netter vært tørr. Latskap og vane er en stor faktor i at barn på den alderen tisser i bleien. Behov er ikke en like stor faktor.

Anonymkode: d7230...eb6

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Steg en er å slutte å gi henne lite vann på kvelden. Lite vann er ikke lik lite tiss. Lite vann kan like godt bety masse tissing fordi dehydrering fucker med fordøyelsen. Så gi henne ukritiske mengder vann. Det er helt ålreit. Tisser hun 3 ganger drikker hun for lite - så gi henne ubegrensede mengder.

Dere bør også innføre igjen reglene fra pottetrening - do morgen og kveld, før eller etter hvert eneste måltid og før dere skal ut. Hun må, som ved pottetrening, selvsagt bare sette seg ned, sitte en liten kort stund og så reise seg. Hun må ikke tisse. 

Steg tre er å spørre henne hvorfor hun tisser om natta. 3,5 år er gammelt nok til å føre en helt ålreit og sammenhengende samtale om tissing. Jeg vil tippe at hun våkner, må tisse, ikke orker å gå på do eller er mørkredd, tisser i bleia fordi muligheten er der, og sovner igjen,  eller (mer sannsynlig) at hun bare tisser når hun våkner på morgenen heller enn å stå opp og gå på do. Jeg vil også tippe at om du etter en samtale om det la henne uten bleie så ville hun stått opp, tisset, lagt seg og 99 av hundre netter vært tørr. Latskap og vane er en stor faktor i at barn på den alderen tisser i bleien. Behov er ikke en like stor faktor.

Takk for gode tips! Vi har prøvd at hun skal sove uten bleie, men hver gang tisser hun uten å våkne og ligger i det til jeg finner det ut (i 00 tiden på kvelden). Hun våkner ikke av at hun har tisset engang.. 

Tenker du at det å sitte på do vil fremprovosere mer tissing på dagen? Det ville vært veldig bra. Høres ut som en god ide, ror hun har alltid tisset de gangene jeg har bedt henne gå på do før vi skal ut på kjøretur eller lignende.. 

Hun får egentlig drikke så mye hun vil, men jeg synes hun drikker alt for lite på dagen. 

Skrevet

Det går forresten an å snakke med henne, hun sier hun vil sove uten bleie, men det skjer uhell hver gang 😕

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at hun våkner når hun må tisse? Det typiske ved sengevæting er jo nettopp at barna ikke våkner. Det finnes mye informasjon om dette på nettet, f.eks. her:

https://oslo-universitetssykehus.no/om-oss/nyheter/nar-barnet-ditt-tisser-pa-seg

For en på kun 3.5 er det såpass vanlig at jeg ville ha tatt det helt med ro og bare fortsatt med nattbleie.

Skrevet
52 minutter siden, Sago skrev:

Hvorfor tror du at hun våkner når hun må tisse? Det typiske ved sengevæting er jo nettopp at barna ikke våkner. Det finnes mye informasjon om dette på nettet, f.eks. her:

https://oslo-universitetssykehus.no/om-oss/nyheter/nar-barnet-ditt-tisser-pa-seg

For en på kun 3.5 er det såpass vanlig at jeg ville ha tatt det helt med ro og bare fortsatt med nattbleie.

Det er nettop det, for jeg vil jo ikke få henne til å føle seg mislykket for noe hun ikke kan noe for heller. Brukeren over har jo et poeng at det kan være lurt å oppmuntre til mer toalettgåing på dagen og at det kan være et tegn på for lite drikke.. 

Samtidig, hun våkner jo ikke. Det blir jo feil å vekke henne tre, fire ganger hver natt for å tisse også ikkesant.. 

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettop det, for jeg vil jo ikke få henne til å føle seg mislykket for noe hun ikke kan noe for heller. Brukeren over har jo et poeng at det kan være lurt å oppmuntre til mer toalettgåing på dagen og at det kan være et tegn på for lite drikke.. 

Samtidig, hun våkner jo ikke. Det blir jo feil å vekke henne tre, fire ganger hver natt for å tisse også ikkesant.. 

Nettopp. Å sette igang et slikt regime for en liten treåring virker helt meningsløst for meg.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke tatt imot disse rådene. Barnet er 3,5 år og det er ingen grunn til å sette i gang et prosjekt beregnet for skolebarn som er trege med å slutte med bleie på natta. Dette vil gå seg til. 

Anonymkode: 60159...8c3

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips! Vi har prøvd at hun skal sove uten bleie, men hver gang tisser hun uten å våkne og ligger i det til jeg finner det ut (i 00 tiden på kvelden). Hun våkner ikke av at hun har tisset engang.. 

Tenker du at det å sitte på do vil fremprovosere mer tissing på dagen? Det ville vært veldig bra. Høres ut som en god ide, ror hun har alltid tisset de gangene jeg har bedt henne gå på do før vi skal ut på kjøretur eller lignende.. 

Hun får egentlig drikke så mye hun vil, men jeg synes hun drikker alt for lite på dagen. 

Har du prøvd å sette henne på do før du går og legger deg? Niesen min tisset seg ut en del i søvne, som regel i løpet av de første timene hun sov, så foreldrene begynte å ta henne med på do når de skulle legge seg.

Anonymkode: 84ed9...859

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er jo bare tull. Barn som tisser på natta kan ikke kontrollere det. Ofte mangler de hormonet som nedregulerer urinproduksjon på natt. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du prøvd å sette henne på do før du går og legger deg? Niesen min tisset seg ut en del i søvne, som regel i løpet av de første timene hun sov, så foreldrene begynte å ta henne med på do når de skulle legge seg.

Det kan virke mot sin hensikt, fordi man da bare forsterker kroppens vane med å tisse i søvne. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men har forstått det slik at det kan bli en vane, og at det er noe kroppen skal regulere selv.. Blir som at vi skal sette på en alarm midt på dypeste natta for å gå å tisse..

Skrevet

Det er helt normalt at barn i den alderen bruker bleier, det er ikke før de er i 5-6 års alderen at det blir regnet som sengevæting (som forøvrig også er normalt). Ikke ta av henne bleia å la henne sove i sitt eget tiss. Det hjelper ikke. Barn har et hormon som må utvikles før de slutter å tisse på seg om natten, det hjelper ikke å sette igang tiltak nå. Det vil bare skape unødvendig stress og negativitet for barnet ditt. 

Anonymkode: 3f711...445

Skrevet

Jeg har en på snart 4 år som er helt tørr på dagtid (kan ikke huske sist han hadde uhell) og bruker bleie på natta. Jeg har ikke tenkt på det som et problem i det hele tatt. Tenker at så lenge bleia er full av tiss etter en natts bruk er han ikke klar til å slutte enda og han er faktisk såpass liten at det ikke stresser meg i det hele tatt. 

Det var en periode han hadde veldig lyst å sove uten bleie, det var vel rett etter at han sluttet på dagtid, men vi forklarte hvorfor han måtte bruke det og at de fleste på hans alder og til og med større barn bruker bleie på natta. Og så kaller vi det "nattableie". "Bleie" er for små barn og han er stor 🤭.

Slapp av, hun er klar når hun er klar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...