AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #1 Skrevet 18. september 2020 Det er jo umulig å gjette seg frem til det, særlig når det gjelder flyttelass, så finnes det sted man kan veie tilhengeren når den fylt opp? Anonymkode: 8cc6b...75b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #2 Skrevet 18. september 2020 Du kan gjøre et grovt estimat men vegevesenet har kontroll stasjoner langs motorvei. biltilsynet har også Anonymkode: 148ac...cb1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #3 Skrevet 18. september 2020 Statens Vegvesen har vekter rundtomkring. Men. Så lenge flyttelasset ikke består av bare bøker, papirer og murstein mens du flatpakker alle de tunge mahognymøblene dine, skal det godt gjøres å overlaste. Det er lettest på byggvarehus og flisebutikk Anonymkode: 7b2b0...590
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #4 Skrevet 18. september 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Statens Vegvesen har vekter rundtomkring. Men. Så lenge flyttelasset ikke består av bare bøker, papirer og murstein mens du flatpakker alle de tunge mahognymøblene dine, skal det godt gjøres å overlaste. Det er lettest på byggvarehus og flisebutikk Anonymkode: 7b2b0...590 jeg har en del bøker, og jeg regner med de veier en del. Jeg vet ikke om det er nok med 500kg som nyttelast, når det gjelder flyttelast. Anonymkode: 8cc6b...75b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #5 Skrevet 18. september 2020 Om du må kjøre flere ganger, så ikke ta alle bøkene på en gang. En eske med bøker er kanskje 30 kilo om man tar hardt i. Badevekt? Blir du stoppet, veid og er for tung må du laste om og får gjerne vektgebyr også. Anonymkode: 7b2b0...590
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #6 Skrevet 18. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan gjøre et grovt estimat men vegevesenet har kontroll stasjoner langs motorvei. biltilsynet har også Anonymkode: 148ac...cb1 Det finnes ikke noe som heter Biltilsynet lenger, ikke på mange, mange år. Og både trafikkstasjonene og kontrollstasjonene er en del av Vegvesenet. Anonymkode: 5d08c...b7f
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #7 Skrevet 18. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du må kjøre flere ganger, så ikke ta alle bøkene på en gang. En eske med bøker er kanskje 30 kilo om man tar hardt i. Badevekt? Blir du stoppet, veid og er for tung må du laste om og får gjerne vektgebyr også. Anonymkode: 7b2b0...590 da bør vel jeg øke til 1000 kg i nyttelast? Jeg skal kjøre 100 mil. Anonymkode: 8cc6b...75b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #8 Skrevet 18. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: da bør vel jeg øke til 1000 kg i nyttelast? Jeg skal kjøre 100 mil. Anonymkode: 8cc6b...75b Trolig en god ide. 500 kg er ikke vanskelig å fylle opp på en henger. Men pass på at bilen din kan dra henger + 1000 kg. Ikke alle biler kan det med hell, spesielt om du skal over fjell. Som svar på spørsmålet om hvordan du vet last: du tar en vekt og veier kasse for kasse og så summerer du opp. Badevekta duger. Husk at statistikk viser at folk flest tipper vesentlig lavere vekt enn realiteten. Så ikke estimer.. Anonymkode: 5e4eb...cce 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #9 Skrevet 18. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trolig en god ide. 500 kg er ikke vanskelig å fylle opp på en henger. Men pass på at bilen din kan dra henger + 1000 kg. Ikke alle biler kan det med hell, spesielt om du skal over fjell. Som svar på spørsmålet om hvordan du vet last: du tar en vekt og veier kasse for kasse og så summerer du opp. Badevekta duger. Husk at statistikk viser at folk flest tipper vesentlig lavere vekt enn realiteten. Så ikke estimer.. Anonymkode: 5e4eb...cce jeg ser noen hengere har dekk under selve hengeren, og andre ved siden av. Er det kjøre egenskaper det går ut på da? Noen med erfaringer? Anonymkode: 8cc6b...75b
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #10 Skrevet 19. september 2020 Husk å sjekke hvor tung tillatt totalvekt du har lov å kjøre på ditt førerkort med aktuell bil du skal trekke med. Bil og henger-appen er kjekk til sånt. (Fx hvis tillatt totalvekt på bilen din er 2200 kilo, så kan hengeren Max ha tillatt totalvekt på 1300 kilo, siden en bare har lov å ha 3500 kilo totalt på klasse B. «Campingvognregelen») Anonymkode: 7c3d4...079
nomore82 Skrevet 19. september 2020 #11 Skrevet 19. september 2020 På 18.9.2020 den 19.03, AnonymBruker skrev: jeg ser noen hengere har dekk under selve hengeren, og andre ved siden av. Er det kjøre egenskaper det går ut på da? Noen med erfaringer? Anonymkode: 8cc6b...75b Det kommer av forskjellige årsaker. Med å ha hjulene under så kan du ha større plan(dvs bredere) eller høyere opp. Med å ha dekkene på siden av så får du lavere plan(enklere å få tunge ting oppi) og vekta nærmere veien(kan oppleves som bedre). Men dette kommer ann på mye. Det viktigste er at du ikke overlaster tilhengeren du har eller feillaster den. Sørg for å bruke tilhenger-appen som andre her anbefaler, og fordel det tyngste jevnt over hele tilhengeren og lavest mulig. Pass og på at du ikke har for mye vekt på kroken(som regel mellom 50-75 kg). Bommer du her vil det være svært farlig å kjøre med.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #12 Skrevet 19. september 2020 jeg kjøpte henger. jeg er strålende fornøyd med kjøpet - mitt i blinken. Puh. Anonymkode: 8cc6b...75b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå