monja Skrevet 23. juli 2005 #1 Del Skrevet 23. juli 2005 Leser i avisen idag at fra september av skal sykehuset her flytte de aller fleste sengene fra barselavdelingen over på barselhotell. så det betyr at neste gang jeg får barn skal jeg ligge på barselhotell. Kan noen som har prøvd det fortelle hvordan det fungerer? Får pappa'n ligge der? Hva med visitttider? Hjelp med babyen fra personalet? Det sosiale med andre mamma'er? Måltider? Håper noen kan svare, for nå ble jeg nysgjerrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 23. juli 2005 #2 Del Skrevet 23. juli 2005 Jeg lå på barselhotellet på Ullevål da jeg fikk gutten min i april. Jeg syntes det var veldig OK. Flyttet inn på hotellet da gutten var 4 timer gammel. Det var deilig å ha "sitt eget", og slippe å ligge på sykehus (for å si det sånn). På barselhotellet går man i vanlige klær, og det var godt. Spesielt når jeg fikk besøk føltes det bra å være mest mulig som "vanlig". Jeg ble godt mottatt på hotellet. Jordmor kom innom ved hvert vaktskifte. Selv om man ikke hadde noe spesielt å spørre om tok de seg goooood tid, og pratet og kom gjerne med tips o.l. uoppfordret. De forsikrer seg på en måte om at også de som kanskje ikke tør å spørre så mye får nok oppmerksomhet og hjelp. I tillegg var det mulig å ringe på jordmor døgnet rundt dersom det skulle være noe. Det var også to felles-samtaler for alle som hadde født samme dag som meg. Mye info om de små, amming etc. og litt erfaringsutveksling så langt for oss nye mødre. Veldig nyttig og hyggelig. Personalet tar ikke babyen slik at mor kan få hvile/sove (slik de gjerne gjør på barsel), men de viser gjerne ulike teknikker for både det ene og det andre, kommer med råd ang. amming og alt annet man lurer på. Far kunne bo på hotellet med meg, og det gjorde han også. Veldig hyggelig og trygt å være sammen den aller første tiden. På Ullevål var det ingen fast visitt-tid. Veldig greit, så kan man regulere det litt selv. Det var også greit med eget hotellrom, for da behøver man ikke tenke på om besøket forstyrrer andre. Måltidene spiste jeg i kantinen i 1 etg. Grei mat og faste tider for frokost, lunsj og middag. "Problemet" var gjerne at man ikke rakk måltidene fordi babyen enten skulle ha mat, ny bleie eller skrek av full hals akkurat den tiden måltidene var (typisk). Men det var en kafe der nede hvor man kunne kjøpe seg mat stort sett hele døgnet, så det løste seg jo med mat til mor også. Jeg var ikke spesielt sosial med andre mammaer, men det kan man sikkert om man vil. Det er jo fellesrom man kan benytte seg av. Var kun på fellesrommet når det var "møte" så jeg vet ikke om det var mye brukt eller ikke. Jeg var veldig fornøyd med oppholdet på barselhotellet. Følte meg veldig trygg og ivaretatt der, selv om jeg var førstegangsfødende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 23. juli 2005 #3 Del Skrevet 23. juli 2005 Er man flergangsfødende er ikke dette alternativet alltid bra. Ei jeg kjenner havnet der etter 2.mann. Etter 2 dager reiste hun hjem for å hvile. Pappa'n var hjemme med 1.mann og hun måtte kle seg akseptabelt og ta med barnet for å hente seg mat o.l. Hjemme fikk hun mere "stell" av pappa'n... Det er nok greiere når pappan også kan bo der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 23. juli 2005 #4 Del Skrevet 23. juli 2005 Jeg opplevde hotellet som stressende. Jeg var der i pinsehelgen med redusert bemanning og endrede rutiner for ting, og syntes det var en veldig oppjaget stemning. Jeg hadde behov for hvile, men måtte rase rundt på ulike ting "hele tiden". Dagen etter jeg kom på hotellet (var første natten på barsel) måtte vi på innkomstsamtale, utreisesamtale, legesjekk, gulsottblodprøve, alle måltidene som skulle rekkes osv. For en som sliter med å gå og har vondt for å sitte, ble det i meste laget for meg. Dessuten slet jeg litt med ammingen og kunne trengt litt skikkelig ro og fred. Det var også vanskelig for meg å takle at alle de ansatte ga ulike råd, slik at man måtte krangle seg til hjelp som jordmoren på forrige skift hadde lovet o.l. Greien med hotellet er at det forventes at man er helt frisk og rask, noe jeg i alle fall ikke var. Det er kjipt med harde stoler over alt når man har mange sting, dusj uten noe å sitte på når man holder på å besvime når man står, kun to håndklær i døgnet når man blør og dusjer underlivet etter hvert toalettbesøk... Jeg fikk ikke slappet av før jeg kom hjem. Hadde jeg vært der alene hadde jeg ikke klart meg tror jeg, jeg var helt avhengig av å ha mannen som en oppegående person som kunne hente mat og få tak i personalet o.l. Nå som jeg vet litt om å ha baby tror jeg det hadde vært lettere neste gang siden jeg forhåpentligvis hadde vært mindre usikker og vet litt mer om hvordan jeg vil ha det. Hotellet er nok best for de som er litt trygge/alt går greit og som føler seg i ok form. Det var i alle fall mange på utreisesamtalen som hadde en del negative erfaringer, men det kom nok hovedsakelig av underbemanning slik at folk ble oversett og ikke fikk kontakt med de ansatte når de trengte hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå