Gå til innhold

Dere som mistet mye blod under fødsel og ikke fikk overføring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye mistet dere? Jeg mistet 2,1 liter med første, fordi livmoren ikke trakk seg sammen etter fødselen. Jeg fikk ikke noen blodoverføring da, bare jerntabletter. Var så forferdelig dårlig veldig lenge etterpå, og nå som jeg snart skal inn i ny fødsel, melder redselen seg for at det samme skal skje igjen. 

Anonymkode: eba27...db8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye mistet dere? Jeg mistet 2,1 liter med første, fordi livmoren ikke trakk seg sammen etter fødselen. Jeg fikk ikke noen blodoverføring da, bare jerntabletter. Var så forferdelig dårlig veldig lenge etterpå, og nå som jeg snart skal inn i ny fødsel, melder redselen seg for at det samme skal skje igjen. 

Anonymkode: eba27...db8

Mistet ikke under fødsel men etter exu. Hadde 6 i hb. Tok 2 år før hb var oppe på 11 tallet. 

Anonymkode: 67b47...74a

Skrevet

Jeg mistet omtrent det samme som deg, og fikk også bare jerntabletter. Til tross for blodtap følte jeg meg pigg igjen relativt raskt. 

Ville drøftet problemstillingen med jordmor eller lege, kan ikke forstå at det skal være et problem med blodoverføring derom du mister tilsvarende mengde igjen. 

Anonymkode: 09282...c6f

Skrevet

Min HB var 11 da jeg gikk ut i fødsel. Dagen etter var den 7 blank. 

Jordmor mente hele tiden at jeg ikke mistet mye, og skjønte ikke hvordan det gikk an.. 🤦‍♀️

Fødselslege og kommunejordmor har i etterkant sagt at her har jordmor under fødselen bommet ekstremt. Tallene lyver ikke. 

Jeg fikk to poser blod dagen etter fødsel. Det hjalp en del! Fra grå farge, til mer normal farge i ansiktet. 

Skal snart ut i fødsel igjen, og de har skrevet og markert notisen om blodtap med rosa i journalen. 

Anonymkode: f7fdd...e2b

• Liker 1
Skrevet

Jeg mistet 1,2 liter blod under KS. Hadde fra før lav hb. Hadde hb på 6 etter operasjonen og det ble diskutert om jeg skulle få blodoverføring eller ikke, fikk kun jerntabletter. Det tok meg nesten ett år og komme opp i 12, jeg hadde ikke melk og helsesøster mente det var pga lav hb. 

Anonymkode: a71b4...278

Skrevet

Stipulert til 2,6 L. Følte meg syk. Fikk ikke overføring. Kun tabletter. Hadde insistert på overføring hvis det skjer igjen. Fikk jernoverføring fordi jeg dro hjem etter 24 timer. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, ibsen skrev:

Stipulert til 2,6 L. Følte meg syk. Fikk ikke overføring. Kun tabletter. Hadde insistert på overføring hvis det skjer igjen. Fikk jernoverføring fordi jeg dro hjem etter 24 timer. 

Dette! Jeg mistet drøyt 2 liter med nr. 1, og var så svimmel at jeg ikke turte å bære babyen på flere uker. Når jeg skulle føde nr. 2 prøvde de hardt å overbevise meg om at jeg ikke kom til å miste like mye, men det gjorde jeg. Da satte jeg hardt mot hardt og insisterte på blodoverføring. Jeg er sikker på at min fødselsdepresjon med nr. 1 var delvis på grunn av at jeg ikke følte jeg kunne ta meg av henne alene. Jeg måtte ha hjelp så lenge at jeg til slutt følte meg som en bedriten mamma😭

Anonymkode: 8a59f...6a6

• Liker 3
Skrevet

Så triste opplevelser. Jeg mistet 1,5 etter å ha blitt klippet (klarte ikke å stoppe blodet fra snittet), var grå i ansiktet og svimmel. Men jeg fikk blodoverføring. Utrolig at dere ikke har fått, dere som mistet over 2l.

Anonymkode: 52dec...5fa

• Liker 3
Skrevet

Ofte vil man unngå blodoverføring da det alltid er en risiko for alvorlig reaksjon og dannelse av antistoffer. Kvinnekroppen har en god evne til å bygge seg selv opp igjen etter fødsel, selv om noen selvfølgelig bør få blodtransfusjon hvis det hb blir kritisk lav og allmenntilstanden veldig påvirket. 

Anonymkode: fb758...913

Skrevet

Jeg mistet tett på 3 liter, kom meg ikke ut av senga uten å besvime, kunne hverken ta meg av meg selv eller ungen. Likevel fikk jeg ikke overføring før dag 3. Det var samme dag som de spurte om jeg ville hjem. HJEM? Jeg klarer jo ikke gå på do en gang 🤷🏽‍♀️🤷🏽‍♀️ Fikk til slutt 3 overføringer, men HB er fremdeles bare 10 ti mnd etter fødsel. Har ingen plager nå da, de forsvant vel etter en måned eller to.

Anonymkode: edce6...220

• Liker 2
Skrevet

Mistet 2,5 liter, men hadde heldigvis veldig bra HB før fødselen, så kroppen taklet blodtapet bra. Laveste målte HB var 8. Men det var nok ikke vanlig å være i såpass form ettersom jeg forsto, for alle var overrasket over hvor raskt jeg var på beina. Ingen problemer med å dra hjem på dag 3, og selv om jeg selvsagt var litt preget, så gikk det veldig fint. Hos meg var det (som flere andre her) at livmoren ikke trakk seg sammen, sannsynligvis på grunn av styrtfødsel. Ingen blodoverføring. 

Anonymkode: b7bba...73b

Skrevet

Synes jeg høres rart ut! Jeg hadde en hb på rundt 7. Mistet vel rundt 2 liter. Jeg fikk 6 poser med blod. Måtte gråte meg til de to siste. Klarte jo nesten ikke å stå oppreist. 

Skrevet

Jeg mistet 1.5-2 liter og fikk ingenting.

Anonymkode: 55917...57b

Skrevet

Helt syke historier!

Hva slags fødselsomsorg er det vi har i dette landet?

Anonymkode: 20a75...f84

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt syke historier!

Hva slags fødselsomsorg er det vi har i dette landet?

Anonymkode: 20a75...f84

Det lurer jeg og på - jeg er selv sykepleier og har sett blodoverføringer gitt ganske raskt og enkelt dersom pasienten trenger det (lav hb eller symptomer). Men da jeg lå der selv med hb på 6, en nyfødt baby og ikke i stand til å reise meg opp (kunne knapt sitte), da skulle de bare sende meg hjem med jerntabletter?? HELT uforståelig. Etter tre overføringer var jeg ennå svimmel, uvel, kvalm og turte ikke feks dusje - men da maste de så fælt at jeg reiste hjem likevel. Helt hårreisende at vi måtte ha barnevakt for at jeg skulle få dusje, fordi mannen måtte hjelpe meg. 

Anonymkode: edce6...220

• Liker 6
Skrevet

Jeg fatter ikke at flere av dere ikke fikk blodoverføring. Jeg mistet ikke blod under selve fødselen men etterpå pga at deler av morkaken satt fast. Mistet 2,5 liter blod og om jeg husker riktig så fikk jeg tre poser blod. Senere på dagen og dagen etter ble jeg flere ganger spurt om hvordan formen var og at jeg fikk mer overføring om jeg var svimmel, noe jeg ikke var. 

Anonymkode: c35da...6ee

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde HB på 7,5 og var ganske dårlig.. Ville ikke ha blod fordi jeg syntes det var skummelt (fikk heller ikke tilbud). Neste gang tar jeg i mot dersom jeg føler jeg trenger😊

Anonymkode: b7d20...888

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ofte vil man unngå blodoverføring da det alltid er en risiko for alvorlig reaksjon og dannelse av antistoffer. Kvinnekroppen har en god evne til å bygge seg selv opp igjen etter fødsel, selv om noen selvfølgelig bør få blodtransfusjon hvis det hb blir kritisk lav og allmenntilstanden veldig påvirket. 

Anonymkode: fb758...913

Dette er bare tull. Ja, det er risiko med blodoverføring,  men en kvinnekropp i barsel har ingen magiske evner andre ikke har. Alle andre tilbys transfusjon ved hb under 8 , og det er helt bak mål at ikke det samme gjelder etter fødsel.  Kanskje særlig da man trenger det.

Anonymkode: 3e368...8d6

• Liker 4
Skrevet

Mistet 1,5 liter. Følte meg i fin form etterpå. 

Det ble tatt forholdsregler under neste fødsel og det ble forhindret at det skjedde igjen. Mistet da 490 ml. 

Anonymkode: 66c4a...357

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Ja, det er risiko med blodoverføring,  men en kvinnekropp i barsel har ingen magiske evner andre ikke har. Alle andre tilbys transfusjon ved hb under 8 , og det er helt bak mål at ikke det samme gjelder etter fødsel.  Kanskje særlig da man trenger det.

Anonymkode: 3e368...8d6

Det magiske er at det er unge og friske kvinner stort sett. Jeg hadde en hb på 6, jeg ville ikke ha blod selv om jeg kunne fått. 

Anonymkode: 67b47...74a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...