Gå til innhold

Myter om kosthold/slanking - kom med forslag!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og jeg kom på en viktig en! 

- Du må slanke deg til normal BMI for å oppnå god helse. 

Nei, faktisk ikke. 10% vektnedgang kan gi veldig god forbedring i helsa, selv om du fortsatt er overvektig. Målet trenger faktisk ikke være å bli SLANK. Vektnedgang er for noen veldig vanskelig, og da kan det være bedre å sette mer overkommelige mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Albbas skrev:

Hehe, det finnes det nok mange svar på... Folk har jo en tendens til å anbefale det de selv har suksess med, og tro det vil gjelde alle andre. I tillegg er forskning på vektnedgang veldig vanskelig, og funnene spriker veldig. Det gir opphav til sprikende råd som media har en tendens til å gjøre om til generell råd. Men seriøs forskning (ikke media) begynner å komme frem til at det faktisk er ekstremt individuelt hva som funker for hver enkelt, både av type kosthold, streng diett eller langsom endring, måltidsrytme etc. God kostholdsveiledning bør derfor ta utgangspunkt i å undersøke grundig hva som faktisk kan funke for den overvektige - og tåle å gå til andre strategier hvis noe ikke funker. 

Men det er jo ikke så kult da, og funker dårlig som salgstriks. "Vi har IKKE løsningen, men hvis du leser denne boka kan vi kanskje peke i riktig retning. Kanskje. Eller ikke". En fasit hadde vært bedre... 🤷‍♀️

Jeg får inntrykk av at forskerne leter etter helt feil ting, på helt gale steder. Ikke bare forsker de mer på fedme og vektnedgang, enn på vektvedlikehold - selv da skjærer det seg. Som om de har noen spørsmål som de alltid stiller, med de samme svaralternativene: Hvor mange måltider, hvor mange minutter aktivitet, hvor mange timer TV? Når de heller skulle ha spurt hvordan folk tenker. Men folk tenker ikke alltid så effektivt heller. Det virker på meg som evnen til å differensiere og generalisere, se ting fra flere sider, nyansere, rett og slett lavterskel kompleksitet (takk til deg som koblet dette uttrykket) - er dårlig. Tilogmed de som ikke har problemer med vekten, har problemer med årsakssammenhenger: Alle i min familie er slanke, så det ligger i genene. Jeg er slank selv om jeg spiser det jeg vil. 

Og folk tar ting til inntekt for sine overbevisninger. Når man skriver at kalorier ikke er alt man må ta hensyn til, blir det lest at kalorier ikke er viktig i det hele tatt. Når forskerne kommer fram til at det er bedre å være litt overvektig enn å jojolanke seg, er det veldig bekvemt. Når kroppssammensetning kommer på bordet, er BMI bare å slenge på dynga, til tross for at BMI er en utmerket pekepinn for de aller, aller fleste, og man ser fort, og skjønner intuitivt, hvem det ikke kan stemme for. 

En nærmest eksplosjonsartet fremvekst av tips, råd og oppskrifter ser ut til ha gjort folk avhengige av tips, råd og oppskrifter - i begge betydninger - ute av stand til å tenke selv, og får ikke nok. Eller er årsakssammenhengen omvendt?

Det er mulig at frykt, tvang og straff er det som fungerer best på mange, og det eneste som fungerer på enkelte. For min del blir jeg bare apatisk når jeg blir redd, og tar forferdelig dårlige avgjørelser.

Følelsen av at jeg, som er en helt vanlig person uten noen utdannelse, er smartere enn den jevne forsker, er skremmende. Jeg får det ikke til å stemme. Kanskje det er Dunning-Kruger-effekten?

Anonymkode: b2cd8...979

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får inntrykk av at forskerne leter etter helt feil ting, på helt gale steder. Ikke bare forsker de mer på fedme og vektnedgang, enn på vektvedlikehold - selv da skjærer det seg. Som om de har noen spørsmål som de alltid stiller, med de samme svaralternativene: Hvor mange måltider, hvor mange minutter aktivitet, hvor mange timer TV? Når de heller skulle ha spurt hvordan folk tenker. Men folk tenker ikke alltid så effektivt heller. Det virker på meg som evnen til å differensiere og generalisere, se ting fra flere sider, nyansere, rett og slett lavterskel kompleksitet (takk til deg som koblet dette uttrykket) - er dårlig. Tilogmed de som ikke har problemer med vekten, har problemer med årsakssammenhenger: Alle i min familie er slanke, så det ligger i genene. Jeg er slank selv om jeg spiser det jeg vil. 

Og folk tar ting til inntekt for sine overbevisninger. Når man skriver at kalorier ikke er alt man må ta hensyn til, blir det lest at kalorier ikke er viktig i det hele tatt. Når forskerne kommer fram til at det er bedre å være litt overvektig enn å jojolanke seg, er det veldig bekvemt. Når kroppssammensetning kommer på bordet, er BMI bare å slenge på dynga, til tross for at BMI er en utmerket pekepinn for de aller, aller fleste, og man ser fort, og skjønner intuitivt, hvem det ikke kan stemme for. 

En nærmest eksplosjonsartet fremvekst av tips, råd og oppskrifter ser ut til ha gjort folk avhengige av tips, råd og oppskrifter - i begge betydninger - ute av stand til å tenke selv, og får ikke nok. Eller er årsakssammenhengen omvendt?

Det er mulig at frykt, tvang og straff er det som fungerer best på mange, og det eneste som fungerer på enkelte. For min del blir jeg bare apatisk når jeg blir redd, og tar forferdelig dårlige avgjørelser.

Følelsen av at jeg, som er en helt vanlig person uten noen utdannelse, er smartere enn den jevne forsker, er skremmende. Jeg får det ikke til å stemme. Kanskje det er Dunning-Kruger-effekten?

Fikk lyst til å skrive at du virker veldig smart. Man trenger ikke å ha utdannelse for å være det! Gode poenger, og interessant famling. 

Anonymkode: 78e95...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er viktig/nødvendig å spise frokost.

At det er lurt å spise ofte.

At kjøtt er usunt.

Anonymkode: 44330...33d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går på lavkarbo kan du spise alt det usunne fettet du vil. Majones, dressing, bacon, smør, fløte

Anonymkode: 96dc9...8f5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du går på lavkarbo kan du spise alt det usunne fettet du vil. Majones, dressing, bacon, smør, fløte

Anonymkode: 96dc9...8f5

Og slipper å telle kalorier.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2020 den 8.27, AnonymBruker skrev:

Forskere er spesialiserte på sitt felt og bruker forskningsmetoder som fører til konkrete og spesifikke svar. En problemstilling eller metode kan heller ikke ta høyde for alt.
Du sier at det ikke er hensiktsmessig at forskere gir konkrete råd, men drar selv alle under en kam og sier at «folk ikke klarer å tenke selv», «tilogmed de som ikke har problemer med vekten har problemer med årsakssammenhenger». Dette fremstår lite intelligent. Du tar nok ikke feil når du spekulerer i om du er omfattet av Dunning-Kruger-effekten.

Anonymkode: 90e42...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Fett gjør deg fet.

Jeg er oppvokst med en mor som stadig var på slankern på 90-tallet da fett var den store stygge ulven. Hun spiste bare lettprodukter hvor smør og andre originale meieriprodukter var bannlyst. Hun gikk ikke ned noe særlig i vekt fordi hun aldri ble skikkelig mett på et kosthold helt uten fett.

Jeg går ikke på noe lavkarbodiett, men jeg vet at fett er viktig for opptak av næringsstoffer og langvarig metthetsfølelse.

Anonymkode: 789f7...ac5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Å hoppe over måltider/fasting senker forbrenningen din 

-At mann ikke kan spise godteri, bakst og andre snacks på diett 

-At potet, ris og pasta er fiender

Anonymkode: a5027...efb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vanSteike

Punktslanking – at du kan slanke en bestemt del av kroppen, f.eks. magen, ved å gjøre bestemte ting.

Vet ikke om noen tror på dette fremdeles, det er rimelig grundig debunked at fagfolk idag. Men det er virkelig noe av det dummeste jeg har hørt.

Da vet man rett og slett ikke hvordan, eller engang hvor, kroppsfett omdannes til energi for bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2020 den 23.11, AnonymBruker skrev:

-Å hoppe over måltider/fasting senker forbrenningen din 

-At mann ikke kan spise godteri, bakst og andre snacks på diett 

-At potet, ris og pasta er fiender

Anonymkode: a5027...efb

Kan du utdype? Ikke at jeg er uenig, vil bare lære :)

Anonymkode: 83169...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, vanSteike skrev:

Punktslanking – at du kan slanke en bestemt del av kroppen, f.eks. magen, ved å gjøre bestemte ting.

Vet ikke om noen tror på dette fremdeles, det er rimelig grundig debunked at fagfolk idag. Men det er virkelig noe av det dummeste jeg har hørt.

Da vet man rett og slett ikke hvordan, eller engang hvor, kroppsfett omdannes til energi for bruk.

Ja! Husker på ungdomsskolen, da skulle alle jentene ta situps for å bli kvitt magefettet, og ingenting annet. Det spilte for øvrig liten rolle hvordan de spiste, det var situpsene som telte ;) 

Anonymkode: 83169...3da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...