AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #1 Del Skrevet 18. september 2020 Jeg tenkte at det kunne vært litt gøy å samle noen "myter"/påstander her - ting man kanskje har hørt hele livet, men som nyere (seriøs) forskning har motbevist, eller kanskje ting vennene dine tror, som du vet er helt feil! Jeg kan begynne: 1. SLANKING: "Jeg kan spise hva jeg vil så lenge jeg trener/ Jeg tar meg en ekstra bolle, for jeg trente jo på tirsdag". Folk som overvurderer effekten av å trene og ikke skjønner at kostholdet er det viktigste ved vektnedgang. Kjenner mange frustrerte folk som har gitt opp fordi de ikke har sett resultater. 2. SLANKING: "Jeg spiser sunt, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke går ned i vekt." For det første vet vi ingenting om mengden mat du spiser, og for det andre kan din definisjon av sunt være feil, og for det tredje finnes det mye sunn mat som skal spises med måte hvis vektnedgang er målet (f. eks nøtter). 3. "Det er økologisk/naturlig, så da er det sunt." Absolutt ikke nødvendigvis en sammenheng der. Slenger også på "det er naturlig, så da er det sunnere!" - absolutt ikke sant i debatten om sukkerholdig brus vs. brus med kunstig søtning. Hva er dine forslag? Anonymkode: 78e95...0b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #2 Del Skrevet 18. september 2020 «Hun/han kan spise hva hun/han vil uten å legge på seg» Anonymkode: b6047...91c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 18. september 2020 #3 Del Skrevet 18. september 2020 - Man bør gå sakte ned i vekt og unngå "raske" kurer og dietter som gir rask vektnedgang. Tvert imot viser forskning at det for noen er en veldig effektiv og god start på vektnedgangsprosessen. - Man bør ikke innta under 1500 kalorier. - Man bør spise lite og ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lama_Drama Skrevet 18. september 2020 #4 Del Skrevet 18. september 2020 Det er kun kcaln inn/ut som teller. Nope, man må ha viljestyrke og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 18. september 2020 #5 Del Skrevet 18. september 2020 - sparebluss er en myte. Nei, faktisk ikke, men den fungerer ikke helt sånn som mange tror. Den vil ikke stoppe deg fra å gå ned i vekt, men den kan gjøre nedgangen tregere, og ikke minst gjøre at du legger lettere på deg enn før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #6 Del Skrevet 18. september 2020 At frokost er dagens viktigste måltid. Anonymkode: 57901...51e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #7 Del Skrevet 18. september 2020 Man forbrenner ikke kcal. om kvelden/natten/når man sitter stille. Det er bare tull. Anonymkode: e200b...168 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 18. september 2020 #8 Del Skrevet 18. september 2020 Signerer den med at frokosten er det viktigste måltidet. Du kan droppe frokost hvis du ikke er sulten om morgenen. Samme gjelder med at du legger på deg mer etter kl 18. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #9 Del Skrevet 18. september 2020 "Mat er kilo, trening er gram" KUN hvis du utelukkende teller kaloriene i en treningsøkt. Trening gjør at forbrenningen er økt gjennom hele døgnet, man får ekstra endorfiner og lykkefølelse, man blir strammere/smalere og øker motivasjonen. Og ikke minst - når man er i kaloriunderskudd spiser kroppen av musklene, ekstremt. Og forbrenningen stuper tilsvarende - det er derfor mange stagnerer fullstendig selv om de spiser mindre enn før. Med trening kan man opprette samme muskelmasse og basalforbrenning som før. Anonymkode: a92cf...3e8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentafralandet Skrevet 18. september 2020 #10 Del Skrevet 18. september 2020 At smelta ost er mer usunt enn ost i fast form 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #11 Del Skrevet 18. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: «Hun/han kan spise hva hun/han vil uten å legge på seg» Anonymkode: b6047...91c Er ikke nødvendigvis usant. Noen vil bare ikke spise mengder som gjør at de legger på seg. Anonymkode: 90e42...b34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #12 Del Skrevet 18. september 2020 Bra! Kom gjerne med mer 😄 Anonymkode: 78e95...0b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #13 Del Skrevet 18. september 2020 2 timer siden, Albbas skrev: - Man bør gå sakte ned i vekt og unngå "raske" kurer og dietter som gir rask vektnedgang. Tvert imot viser forskning at det for noen er en veldig effektiv og god start på vektnedgangsprosessen. - Man bør ikke innta under 1500 kalorier. - Man bør spise lite og ofte. Forklar hvordan det er feil at man bør spise lite og ofte? Anonymkode: 78e95...0b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #14 Del Skrevet 18. september 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forklar hvordan det er feil at man bør spise lite og ofte? Anonymkode: 78e95...0b9 Du kan gå ned eller holde en normal vekt ved å spise sjeldent og mye. Forskjell på folk. Ikke alle liker å småspise hele tiden. Anonymkode: 90e42...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 18. september 2020 #15 Del Skrevet 18. september 2020 39 minutter siden, AnonymBruker said: Forklar hvordan det er feil at man bør spise lite og ofte? Anonymkode: 78e95...0b9 Det er ikke noe generelt "bør". Det passer bra for noen, dårlig for andre. Det er totalt energiinntak som betyr noe, ikke hvor ofte (eller sjelden) du inntar mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #16 Del Skrevet 18. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Forklar hvordan det er feil at man bør spise lite og ofte? Anonymkode: 78e95...0b9 Det er ikke feil hvis det passer for deg. Jeg knakk koden til å lykkes når jeg skjønte at jeg måtte ha spisetider som passet for meg. Tre store måltider om dagen var det som skulle til 😊 Anonymkode: 52f69...d76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #17 Del Skrevet 18. september 2020 2 timer siden, Albbas skrev: Det er ikke noe generelt "bør". Det passer bra for noen, dårlig for andre. Det er totalt energiinntak som betyr noe, ikke hvor ofte (eller sjelden) du inntar mat. Ja, det er klart. Grunnen til at "lite og ofte" anbefales er vel for å holde blodsukkeret stabilt og ikke overspise ved neste måltid. Anonymkode: 78e95...0b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 18. september 2020 #18 Del Skrevet 18. september 2020 22 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er klart. Grunnen til at "lite og ofte" anbefales er vel for å holde blodsukkeret stabilt og ikke overspise ved neste måltid. Anonymkode: 78e95...0b9 Det er derfor jeg sier det er en myte, for det der er et råd som absolutt ikke passer mange nok til at det kan være et råd man "ofte gir". Rådet burde heller være at folk selv oppfordres til å prøve seg frem og finne en måltidsrytme som passer en selv. Kroppen blir fort vant med få og større måltider uten at man opplever noe dramatisk blodsukkerfall, så hvis man legger fra seg den frykten for sult kan man prøve det ut! Jeg syns det er deilig befriende å bare tenke på hva jeg skal spise 3 ganger til dagen, og da skikkelige måltid. For andre er det helt feil. Slike generelle råd hindrer folk i å utforske hva som passer en best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #19 Del Skrevet 18. september 2020 1 minutt siden, Albbas skrev: Det er derfor jeg sier det er en myte, for det der er et råd som absolutt ikke passer mange nok til at det kan være et råd man "ofte gir". Rådet burde heller være at folk selv oppfordres til å prøve seg frem og finne en måltidsrytme som passer en selv. Kroppen blir fort vant med få og større måltider uten at man opplever noe dramatisk blodsukkerfall, så hvis man legger fra seg den frykten for sult kan man prøve det ut! Jeg syns det er deilig befriende å bare tenke på hva jeg skal spise 3 ganger til dagen, og da skikkelige måltid. For andre er det helt feil. Slike generelle råd hindrer folk i å utforske hva som passer en best. Jeg har akkurat samme erfaring som deg. Men hvorfor kommer det så mange generelle råd? Og hvorfor virker det som så mange liker generelle råd som dette? (Jeg tror jeg svarte på mitt eget spørsmål der.) Anonymkode: b2cd8...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 18. september 2020 #20 Del Skrevet 18. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg har akkurat samme erfaring som deg. Men hvorfor kommer det så mange generelle råd? Og hvorfor virker det som så mange liker generelle råd som dette? (Jeg tror jeg svarte på mitt eget spørsmål der.) Anonymkode: b2cd8...979 Hehe, det finnes det nok mange svar på... Folk har jo en tendens til å anbefale det de selv har suksess med, og tro det vil gjelde alle andre. I tillegg er forskning på vektnedgang veldig vanskelig, og funnene spriker veldig. Det gir opphav til sprikende råd som media har en tendens til å gjøre om til generell råd. Men seriøs forskning (ikke media) begynner å komme frem til at det faktisk er ekstremt individuelt hva som funker for hver enkelt, både av type kosthold, streng diett eller langsom endring, måltidsrytme etc. God kostholdsveiledning bør derfor ta utgangspunkt i å undersøke grundig hva som faktisk kan funke for den overvektige - og tåle å gå til andre strategier hvis noe ikke funker. Men det er jo ikke så kult da, og funker dårlig som salgstriks. "Vi har IKKE løsningen, men hvis du leser denne boka kan vi kanskje peke i riktig retning. Kanskje. Eller ikke". En fasit hadde vært bedre... 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå