Gå til innhold

Når kan barn være ute alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn, en gutt på 9 og en jente på 5. Da gutten var 5 bodde vi i byen med bilvei rett ved siden av, og han hadde ingen lekekamerater i nærheten. Så han fikk kun være alene ute i hagen.

Nå sender vi datteren vår ut alene rett som det er, men hun må holde seg på lekeplassen ved blokka, slik at vi ser henne. Hun går nå siste året i barnehagen, og vi mener at hun derfor kan klare dette.

Er dette ok? Ser at mange av hennes jevnaldrende fortsatt har med foreldrene ut på lekeplassen, selvom de ikke har yngre søsken. Jeg synes at man på et tidspunkt må la barna klippe navlestrengen og la barna være ute alene.

Fra hvilken alder mener dere det er ok at barn leker ute alene?

Anonymkode: 4c62d...074

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor på bilfritt blokk-område og første fikk være ute alene fra han var 4. Han er en forsiktig unge helt uten utforskertrang, så han gikk ingen steder, og vi kunne se ham fra balkongen. Det er også masse barn ute hele tiden, og om han ble den eneste igjen, kom han inn.

For meg høres det helt fjernt ut å skulle følge en skolestarter ut når man bor på et trygt område.

Anonymkode: f5a8c...f40

Skrevet

6-åringen min får kun være ute alene i hagen. Følger henne til og med bort til naboen jeg. Det er en kommunal bolig nede i gata. Rolig område likevel og jeg har helt sikkert ingenting å frykte, men jeg vil ikke ta noen sjanser. De er fortsatt små barn. 

Anonymkode: acab7...8d5

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6-åringen min får kun være ute alene i hagen. Følger henne til og med bort til naboen jeg. Det er en kommunal bolig nede i gata. Rolig område likevel og jeg har helt sikkert ingenting å frykte, men jeg vil ikke ta noen sjanser. De er fortsatt små barn. 

Anonymkode: acab7...8d5

Dette synes jeg blir hysterisk. Der vi bor er det mye ymse folk, alt fra barnefamilier, til enslige halvnarkiser. Likevel har jeg ingen betenkeligheter med å la barna være ute alene. De må få erfare verden på egenhånd uten at foreldre skal følge de til enhver tid

• Liker 9
Skrevet

Jeg mener mi yngste var fire da hun fikk gå ut alene i nabolaget, så lenge hun så huset fra der hun var. Nå er hun fem og får lov til å sykle litt rundt, så lenge hun ikke krysser veien. Aller mest er hun sammen med storesøster (7 år), og da får de gå ganske fritt rundt, så lenge jeg vet hvor de har tenkt seg.

Eldste husker jeg ikke, men litt mer pysete med henne.

• Liker 1
Skrevet

Synes dine vurderinger er gode TS. Hvis du kan se barnet og hun opplever det som fint selv er dette bare kjempefin trening på å klare ting selv. 

Anonymkode: 980bc...e6e

Skrevet

Siste året i bhg begynte min å være ute alene. 

Gikk sammen med ham for å vise hvor langt han kunne gå. Altså ikke over bilvei, ikke inn i neste boligfelt. Etterhvert som han fikk venner lengre unna ble området utvidet.

Anonymkode: 6f978...89c

• Liker 1
Skrevet

Ett vennepar har ett barn som er 3-4 år, han får leke alene ute i hagen og foran huset. Det går helt fint og har ikke tenkt noe over det 

Anonymkode: e30a3...426

• Liker 2
Skrevet

Høres fint ut det TS. Vi bor et lite vel innerst i en vei med lekeplassen i midten og alle husene rundt. Her har barna løpt ute siden de var rundt 4-5 år så lenge de har holdt seg innenfor velet. Nå er de 7 år og sykler til/fra skolen selv, som er litt over 2 km en vei. Som du sier må man klippe navlestrengen en gang, og Gud så mye de lærer av å få være litt selvstendige. Man må smi litt mens jernet er varmt, så lenge de ønsker det selv og man ikke pusher på er det fin øvelse. 

Anonymkode: 9a498...97d

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg blir hysterisk. Der vi bor er det mye ymse folk, alt fra barnefamilier, til enslige halvnarkiser. Likevel har jeg ingen betenkeligheter med å la barna være ute alene. De må få erfare verden på egenhånd uten at foreldre skal følge de til enhver tid

Nabogutten ble drept og gjemt vekk i flere dager av en utviklingshemmet nabo når jeg var liten. alle kjente gjerningspersonen. Barnet var under skolealder. 
mange grunner til at folk er hysterisk. Barna våre er det mest dyrebare vi har

Anonymkode: 32710...708

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nabogutten ble drept og gjemt vekk i flere dager av en utviklingshemmet nabo når jeg var liten. alle kjente gjerningspersonen. Barnet var under skolealder. 

Vi kan likevel ikke pakke dem inn i bomull og holde dem i hånden opp gjennom oppveksten 😉  Jeg tenker at omgivelsene har litt å si for når barna kan begynne å være litt alene ute. Et bilfritt skjermet område med lekeplass mellom blokkene er ganske mye tryggere enn om du bor 100 meter unna elva, eller at fylkesveien går rett forbi hagen din....  Unger er også veldig forskjellige, og noen er mer troende enn andre, til å gjøre ting de ikke skal.

Anonymkode: c17f3...8b6

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg ble mishandlet av moren min, betyr det at mannen min burde nekte meg å være alene med barna mine? Eller at ingen barn burde få være alene med sine mødre?

Det er svært få barn som blir mishandlet av mødrene sine og enda færre som blir drept av naboer. Vi kan ikke leve i frykt for ting som er svært usannsynlige og samtidig hindre barna våre normal livsutfoldelse. 

Anonymkode: f5a8c...f40

• Liker 4
Skrevet

Bor på et lite sted, og husker at jeg ikke fikk gå ut alene før jeg var rundt 8-9 år... hadde fått en gammel telefon til å ringe med. Ser mange små barn ute nå, 20 år etter. 6 åringer ute på sykkel. Altfor tidlig syns nå jeg da, men har ingen gode argumenter for det, siden noen 6 åringer er like modne som en 8 åring og omvendt

Anonymkode: 42277...72a

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er om man skal la sin egen bekymring gå ut over barnas frihet. Ja, barna er det mest dyrebare vi har, og man kan selvsagt tenke på alt det grusomme som kan skje. Men faktum er at sannsynligheten for at det skjer noe med barn i Norge er svært liten

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor på et lite sted, og husker at jeg ikke fikk gå ut alene før jeg var rundt 8-9 år... hadde fått en gammel telefon til å ringe med. Ser mange små barn ute nå, 20 år etter. 6 åringer ute på sykkel. Altfor tidlig syns nå jeg da, men har ingen gode argumenter for det, siden noen 6 åringer er like modne som en 8 åring og omvendt

Anonymkode: 42277...72a

Å ikke få gå ut alene før man er 8-9 år høres helt vanvittig ut. Ikke rart unge voksne i dag er mindre selvstendige enn før

• Liker 2
Skrevet

3,5 åringen får leke alene i hagen. Det har han gjort en stund. Han stikker aldri av. Eldste på 7 år beveger seg fritt rundt i nabolaget og går til og fra skolen hver dag. Minsten på 1,5 år må ha 100% tilsyn. 

Anonymkode: b185e...687

Skrevet

Jenta mi på 7 år leker ute i nabolaget alene. Vi har avtalt hvor det er lov å gå og ikke. Et område med ca 30 hus. Blindvei. Veldig trygt og greit.

3 åringen tør jeg ikke gå inn å hente meg et glass vann med engang når vi er ute i hagen. Han er spinnvill. 

Anonymkode: 34091...a34

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på barnet og hvor man bor. Min fikk være ute alene når vi besøkte besteforeldrene fra han var 3 år. Han holdt seg i hagen og vi kunne følge med i vinduet. De bor veldig trygt til. Selv bodde vi i en gate med knøttliten hage og bilvei 2 meter fra huset, slik at der var han aldri ute alene. Når vi flyttet til et annet sted da han var 4 år, bodde vi også så trygt til at han kunne være ute alene. Han har alltid vært et litt forsiktig barn :) 

Anonymkode: 0b45b...4ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...