AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #1 Skrevet 18. september 2020 Har søkt veldig lenge nå, og har så og si mistet motet. Har en bachelor i økonomi og administrasjon rettet mot regnskap og revisjon. Har jobbet for et firma nå, men mistet jobben( litt pga de ikke hadde økonomi til å ha meg, og at jeg frykter fremtidig autorisasjon som regnskapsfører skulle bli spolert av å jobbe med de+ de har ikke utbetalt all lønnen min) Jeg kommer ikke til intervju! Prøver bemanningsbyråer også for akkurat nå må jeg bare ha en jobb for å tjene penger. Der jeg bodde før var det lett å få jobb via feks Adecco for der har jeg jobbet for. Har sagt til de her jeg bor nå at de kan ringe Adecco der for referanser. Uansett skjer det ikke noe! Jeg maser, søker og styrer... Noen som har noen tips? Jeg ønsker å jobbe innenfor regnskap, men akkurat nå tar jeg det jeg får. Vil på sikt ha autorisasjon, og har litt erfaring innen regnskap, men tydelig vis ikke nok for firmaene som søker regnskapsmedarbeidere. Har lagt inn CV hos alle bemanningsbyråer jeg kan finne i området her.. Hva gjør jeg feil? Noen tips til nettsider hvor jeg kan skrive bedre søknader? Har brukt CV nerden sin side endel. Har en sønn på 4 år, så jeg kan egentlig ikke jobbe tre skift, men jobber nå med å fikse barnevakt. Har søkt på alt i fra butikkmedarbeider til regnskapsfører... prøver å søke på alle stillinger jeg finner som jeg kan klare, men ikke noe napp. Anonymkode: c4465...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #2 Skrevet 18. september 2020 Vet du, siden du har god bakgrunn og ikke får napp, og ingenting fungerer, så må du prøve en annen strategi enn hva du gjør nå. Ringer du på forhånd eller underveis? Slutt med det. Nå. Det trekker deg ned. Har du møtt opp på arbeidsplassen for å vise inntrykk? Aldri gjør det igjen. Det ekskluderer deg som oftest fullstendig. Eksperimenter med innholdet i søknaden. Ordlegg deg annerledes, prøv noen humoristiske vrier, sprit søknaden opp. Prøv å skill deg ut. Du har ingenting å tape på det. Ikke fyll søknaden med kun alt du har oppnådd slik andre har gjort, fyll søknaden med hva du ønsker å gjøre fremover. Fokuser på motivasjon, ambisjon, drømmer og hva du kan gjøre for dem. Helst utenom stillingen. Fokuser på hva du liker, og på ting du ønsker å bli bedre på. Med glimt i øyet. Da får du en sprek søknad som mottakerne setter pris på å lese. Fordi søknader flest er knusktørre og er fylt med usannheter fra folk som har tilpasset søknaden for å treffe stillingen. Bruk tid på CV og søknad. Mye tid. Utforming, plassering, fargebruk og ta med bilde i CV'en. Gjerne bruk farger, det virker forlokkende. Men ikke gjør den om til en blomstereng. Det er alltid positivt med bilde av deg på CV'en uansett hvordan du ser ut, det er jo tross alt den du er. Og du kan jo ikke skjule dette uansett. Anonymkode: 75cbb...b11 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #3 Skrevet 18. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du, siden du har god bakgrunn og ikke får napp, og ingenting fungerer, så må du prøve en annen strategi enn hva du gjør nå. Ringer du på forhånd eller underveis? Slutt med det. Nå. Det trekker deg ned. Har du møtt opp på arbeidsplassen for å vise inntrykk? Aldri gjør det igjen. Det ekskluderer deg som oftest fullstendig. Eksperimenter med innholdet i søknaden. Ordlegg deg annerledes, prøv noen humoristiske vrier, sprit søknaden opp. Prøv å skill deg ut. Du har ingenting å tape på det. Ikke fyll søknaden med kun alt du har oppnådd slik andre har gjort, fyll søknaden med hva du ønsker å gjøre fremover. Fokuser på motivasjon, ambisjon, drømmer og hva du kan gjøre for dem. Helst utenom stillingen. Fokuser på hva du liker, og på ting du ønsker å bli bedre på. Med glimt i øyet. Da får du en sprek søknad som mottakerne setter pris på å lese. Fordi søknader flest er knusktørre og er fylt med usannheter fra folk som har tilpasset søknaden for å treffe stillingen. Bruk tid på CV og søknad. Mye tid. Utforming, plassering, fargebruk og ta med bilde i CV'en. Gjerne bruk farger, det virker forlokkende. Men ikke gjør den om til en blomstereng. Det er alltid positivt med bilde av deg på CV'en uansett hvordan du ser ut, det er jo tross alt den du er. Og du kan jo ikke skjule dette uansett. Anonymkode: 75cbb...b11 Smart ang endre strategi! Det som jeg er i svart gjør jeg aldri. Vil ikke humor i søknad slå litt feil an? Tenkte på offentlige stillinger. Fikk høre av NAV at jeg burde være formell i offentlige søknader, men kan være enig at de får jo sikkert 100 slike kjedelige A4 søknader? ts Anonymkode: c4465...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #4 Skrevet 18. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Smart ang endre strategi! Det som jeg er i svart gjør jeg aldri. Vil ikke humor i søknad slå litt feil an? Tenkte på offentlige stillinger. Fikk høre av NAV at jeg burde være formell i offentlige søknader, men kan være enig at de får jo sikkert 100 slike kjedelige A4 søknader? ts Anonymkode: c4465...ebe NAV... jobbsøknadenes antiklimaks. Et opplegg fra steinalderen. Har du ikke prøvd å være formell, og ikke lyktes? Trenger ikke opptre som Stian Blipp gjennomgående i søknaden, men at du har et par linjer innimellom med glimt i øyet. Formelle søknader blir så inni hampen tørt å lese, uansett hvem som er mottaker. Husk at dem leser sikkert 100-vis omgangen. Du må skille deg litt ut, og kanskje få dem til å bli nysgjerrige på deg. "Jeg er ambisiøs og motivert for jobben". Det skriver alle! Og det finnes i 96% ikke noe sannhet i det. Folk flest liker rutiner og kontroll, og tenker ofte mest på lønnen. Hele setningen er en dårlig klisjé. Altså, tør å skift strategi, og ikke vær en av disse tørre. Prøv det i et par-tre-fire jobbsøknader. Send i fra deg en leken søknad, for å teste om du får respons. Presenter deg selv med tanke på framtiden. Hva du kan tilby, hvem du er, hva du gjør, hva du liker...Med glimt i øyet. Vis at du har ambisjoner og motivasjon, uten å skifte at du har det. Vis at du ønsker arbeidsgiver det beste, uten å skrive det. Vis at du er humoristisk og glad, uten å skrive at du er det. Da tror jeg dem rett og slett ikke klarer å unngå deg i prosessen, hvis du ellers er kvalifisert for jobben. Anonymkode: 75cbb...b11 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #5 Skrevet 18. september 2020 Jeg skal forresten gi deg et tips til. Et tips nesten ingen tenker på. Et tips basert på egne erfaringer som leder som har drevet med stillingsutlysninger. Det handler om persepsjon hos mottaker av søknad. Tipset er: Gjør noe med hvor i søkemassen du havner, for å unngå dårlige inntrykk og for å skape et bedre inntrykk. Alle arbeidsgivere har lengre søknadsfrist. Gjerne 2-3 uker. Ofte mer. Hvis du sender din søknad inn et par dager før søknadsfristen eller siste dag, når "alle" andre også sender sin inn, så havner du bare i mengden og langt bak i søknadsprosessen. Mange private arbeidsgivere leser og sorterer søkere utifra når søknaden kommer inn, altså fortløpende. Men også i det offentlige havner søknader med søkenummer, altså i en nummerrekke og leses utifra dette. Havner din søknad som f.eks søknad nr 476, så har du gjort det vanskelig for deg selv. Rett og slett fordi det er kommet inn mange andre, og bedre, søknader inn før deg som har lagt en standard for deg, en standard du nå må konkurrere imot. Søker du sent har også arbeidsgiver det mer travelt å komme igjennom søknadene, og har ofte bare gått over til å skumlese fordi noen før deg har stukket av med oppmerksomheten for lenge siden, og fordi dem har gått lei av å lese søknader. Men søker du tidlig, nesten med engang, altså på dag 1,2 eller 3 etter utlysning, så havner du øverst og iblant de første i søkemassen. Gir du dem i tillegg en motivasjonstale ut av de sjeldne, er det plutselig du som har lagt en standard for alle andre som søker etter deg. I tillegg kommer det ofte lite søknader inn de første dagene, og lesemotivasjonen til arbeidsgiverne er på topp, som igjen gjør at din søknad får mye større fokus på seg når den leses. Spesielt hos dem som leser og arkiverer søknader fortløpende, som mange gjør. Sender du inn på dag 2, så passer det jo også å starte søknaden med f.eks "Etter å ha lest stillingsutlysningen deres på xxx.no i går kveld fikk jeg knapt sove fordi jeg ble så engasjert, og søker herved tidlig på stillingen deres". Kanskje dårlig formulert, men noe lignende viser engasjement og motivasjon med en gang. Dessuten så liker ALLE arbeidsgivere dem som er tidlig ute. Det å søke første par dagene vs å søke siste timen før søknadsfrist er faktisk noe som også blir lagt merke til. En søknadsfrist er faktisk ikke bare en tidsfrist. Så alltid ha søknader og CV klar, slik at du raskt kan tilpasse dem jobben som utlyses, og så sender du den inn momentant. Anonymkode: 75cbb...b11 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #6 Skrevet 18. september 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal forresten gi deg et tips til. Et tips nesten ingen tenker på. Et tips basert på egne erfaringer som leder som har drevet med stillingsutlysninger. Det handler om persepsjon hos mottaker av søknad. Tipset er: Gjør noe med hvor i søkemassen du havner, for å unngå dårlige inntrykk og for å skape et bedre inntrykk. Alle arbeidsgivere har lengre søknadsfrist. Gjerne 2-3 uker. Ofte mer. Hvis du sender din søknad inn et par dager før søknadsfristen eller siste dag, når "alle" andre også sender sin inn, så havner du bare i mengden og langt bak i søknadsprosessen. Mange private arbeidsgivere leser og sorterer søkere utifra når søknaden kommer inn, altså fortløpende. Men også i det offentlige havner søknader med søkenummer, altså i en nummerrekke og leses utifra dette. Havner din søknad som f.eks søknad nr 476, så har du gjort det vanskelig for deg selv. Rett og slett fordi det er kommet inn mange andre, og bedre, søknader inn før deg som har lagt en standard for deg, en standard du nå må konkurrere imot. Søker du sent har også arbeidsgiver det mer travelt å komme igjennom søknadene, og har ofte bare gått over til å skumlese fordi noen før deg har stukket av med oppmerksomheten for lenge siden, og fordi dem har gått lei av å lese søknader. Men søker du tidlig, nesten med engang, altså på dag 1,2 eller 3 etter utlysning, så havner du øverst og iblant de første i søkemassen. Gir du dem i tillegg en motivasjonstale ut av de sjeldne, er det plutselig du som har lagt en standard for alle andre som søker etter deg. I tillegg kommer det ofte lite søknader inn de første dagene, og lesemotivasjonen til arbeidsgiverne er på topp, som igjen gjør at din søknad får mye større fokus på seg når den leses. Spesielt hos dem som leser og arkiverer søknader fortløpende, som mange gjør. Sender du inn på dag 2, så passer det jo også å starte søknaden med f.eks "Etter å ha lest stillingsutlysningen deres på xxx.no i går kveld fikk jeg knapt sove fordi jeg ble så engasjert, og søker herved tidlig på stillingen deres". Kanskje dårlig formulert, men noe lignende viser engasjement og motivasjon med en gang. Dessuten så liker ALLE arbeidsgivere dem som er tidlig ute. Det å søke første par dagene vs å søke siste timen før søknadsfrist er faktisk noe som også blir lagt merke til. En søknadsfrist er faktisk ikke bare en tidsfrist. Så alltid ha søknader og CV klar, slik at du raskt kan tilpasse dem jobben som utlyses, og så sender du den inn momentant. Anonymkode: 75cbb...b11 Takk for bra tips! Ja, prøver å skrive de så raskt som mulig. Ca ila første uka de er lagt ut. Skal prøve å sende de enda tidligere nå. Akkurat nå er det få stillinger å søke på. Noen tips hos bemanningsbyråene? Må ha noe å drive med, bare lagerjobb hadde vært helt ok akkurat nå, mens jeg søker på regnskapsjobber ts Anonymkode: c4465...ebe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå